Forumindex › Forums › Modellen › Zafira, Sintra (MPV’s) › Import Zafira B (kennis gevraagd)
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
11 december 2011 om 13:32 #17244148
Ik zit op auto verkoopsite`s en MP rond te kijken naar een Zafira benzine uit 2008 en nou viel het me op dat er heel veel geimporteerde Zafira`s te koop staan bij soms toch wel gerenommeerde autobedrijven.
Het gaat vaak om Zafira`s 1.8 en dan de N-Joy versie.
Wat ik al wel begrepen heb is dat de wagens uit Spanje afkomstig zijn en meestal schade aan een deur of bumper hebben gehad( kan ook meer zijn natuurlijk maar dit klinkt minder erg ) en ik vermoed zelf dat het of taxi`s of huur auto`s zijn geweest want ze hebben allemaal een km stand van tussen de 70.000 en 80.000 km (terug gedraaid??) en voor zo`n beetje 1500 a 2000 euro goedkoper worden aangeboden dan de goedkoopste org. NLers.
Als iemand hiermee over weet graag hieronder posten ik ben namelijk erg benieuwd.
Gr,
Marco.11 december 2011 om 14:08 #17958466Hallo,
Heb hier verder weinig verstand en ervaring mee.
Maar komt er boven op de inkoopprijs bij import niet de BPM nog eens bij???
Dat je als nog hetzelfde betaald.11 december 2011 om 14:19 #17958467Hoi GRSBK,
Nee dat hebben de verkopers al gedaan er zit ook al een NL kenteken op daar zie ik het ook aan.
Hoorde ook dat het weer een nieuwe maas in de wet is over een schade wagen hoeft minder BPM betaald te worden dus ze voeren een schade wagen in (soms met op papier nog meer schade) dan betalen ze hier weinig BPM en herstellen ze de schade en verkopen ze hem hier voor net iets minder dan de gemiddelde prijs, en het schijnt soms met trailers te gelijk te gaan, en door de crisis zeker in Spanje zijn wagens daar aardig in waarde gedaald.
Weet al wel het 1 en ander maar hoop dat er nog meer mensen info hebben :D of ervaring!
12 december 2011 om 11:26 #17958468Heb geen idee inzake de schade import, maar deels off-topic wilde ik in verband met je titel even melden dat ik ca. 1,5 jaar geleden een Zafira B (2007) zelf heb geimporteerd. Buiten het feit dat het behoorlijk kan schelen in de kosten was het al met al een leuke exercitie. Mocht iemand vragen daarover hebben, dan hoor ik het wel.
On-topic: als de omvang van de schade niet inzichtelijk is, zou ik er zelf geen prettig gevoel bij hebben… succes met je aankomende aankoop in ieder geval!
12 december 2011 om 11:30 #17958469Je schadeverhaal klopt, maar volgens mij gaat dat dan niet om plaatwerkschade, maar moet de auto niet meer kunnen rijden.
Wat ze dan nog wel eens doen is bijv. de bougies eruit halen, dan kun je aantonen dat de motor niet start en kun je ‘m inderdaad dus als schadeauto invoeren. Stond twee weken geleden een heel stuk over in de autoweek.
Kan dat stuk niet op internet vinden, maar als je wilt, scan ik het voor je in.12 december 2011 om 19:13 #17958470Zou inderdaad wel eens om ex huurauto’s kunnen gaan. De onze komt ook bij de Hertz vandaan. Nederland in dit geval. Had in anderhalf jaar 68 dkm gelopen. Nadeel: krijgen weinig onderhoud, dacht dat de onze een keer rond de 30 dkm verse olie had gehad, that’s it. En niet alle huurders weten hoe het flex-7 systeem werkt dus moesten even een handvatje van een achterstoel vervangen. Voordeel: huurauto’s moeten met volle tank ingeleverd worden, dus toen ik wegreed stond de meter stijf bovenin :D
Hoe dan ook, ruim anderhalf jaar en 24 dkm later hebben we er nog geen spijt van.
12 december 2011 om 21:21 #17958471Allemaal alvast bedankt voor de reacties,
Zafira CNG: Intressant verhaal wil ik zeker wel meer over weten over hoe je dat allemaal hebt aan gepakt en wat betreft de schade de grote ervan wil ik idd wel weten maar je kan het ongeveer zien aan het afgedragen BPM bedrag als die extreem laag is was ie waarschijnlijk total loss :D
RISL: nou als het niet te veel moeite is lijkt me wel een intressant verhaal :thumb
dutch: Ok en hoe kom je aan zo`n auto? Bij hun zelf of via een handelaar.
Ik hoor het wel.
12 december 2011 om 23:06 #17958473Okay, ik ga ‘m niet inscannen, maar het bewuste stukje gewoon ff samenvatten. Na het lezen van dit stuk weet je dus wat er mag/niet mag en wat de mogelijkheden zijn ;)
In 2007 is door het Europese Hof van Justitie bepaald dat een technische keuring niet meer verplicht is bij invoer van een auto uit een EU-land, omdat dit een belemmering zou zijn voor de handel. De apk is dus vrijwillig geworden en de RDW kijkt dus alleen nog of de identiteit van de auto klopt. Hierdoor is het mogelijk geworden om auto’s met flinke schades te importeren. De enige voorwaarde bij de RDW is dat de auto rollend binnen komt (duwen mag dus ook). Sinds 2007 zijn het aantal geïmporteerde schadewagens flink gestegen, in 2010 waren het er 14.000, het overgrote deel uit Duitsland.
De reden hiervoor is simpel, voor een auto met niet-gerepareerde schade hoef je minder bpm te betalen. De douane, die over de bpm-heffing gaat, kijkt namelijk naar de dagwaarde van zo’n voertuig en niet naar de nieuwwaarde. De eigenaar laat een taxatierapport maken, dat meestal door de douane geaccepteerd wordt.
Hier is niets illegaals aan, tenzij de eigenaar van een perfecte auto vlak voor de taxatie en keuring even een bougie uitdraait en roept dat de motor vervangen moet worden. Fraudeurs gaan zelfs zover dat ze alle opties eraf halen, goed plaatwerk vervangen door verfrommeld staal en geplofte airbags importeren. De douane heeft inmiddels de nodige maatregelen genomen om deze zwendel tegen te gaan. Het kan echter nog veel brutaler, er is een aantal fraudezaken aan het licht gekomen waarbij niet alleen de douane, maar ook de verzekeraars zijn opgelicht. Kort na het importeren van een wrak dat ooit een peperdure BMW, Audi of Mercedes was, wordt door de eigenaar een eenzijdig ongeluk (bijv. met een boom) verzonnen, om zo centen te innen bij de verzekeringsmaatschappij. Bij de RDW is het uiteraard bekend of een auto schade heeft bij import (door toewijzing van een zogenoemd Q-nummer), maar de verzekeringsbedrijven kunnen die gegevens vreemd genoeg (nog) niet inzien.
Als de auto heel ernstige schade heeft, is het niet mogelijk dit trucje uit te halen. De belastingdienst geeft dan namelijk de ‘WOK’-status (wachten op keuren) aan de auto. Dat betekent dat de schade te ernstig is en er pas na reparatie en goedkeuring een volledig kenteken wordt afgegeven. Het LIV (Landelijk Informatiecentrum Voertuigcriminaliteit) heeft onderzoek gedaan naar dit probleem en schat dat er voor tientallen miljoenen wordt gefraudeerd. Een oplossing zou kunnen zijn het eerder geven van de WOK-status. Dat zou geen overbodige luxe zijn, niet alleen hebben de verzekeraars en douane daar baat bij, maar ook de verkeersveiligheid.
13 december 2011 om 05:50 #17958474Dit verhaaltje klopt idd.
Het simpelste om een auto ‘goedkoop’ in te voeren is door ( als het een luxe versie betreft ) het lederen interieur en de satnav-radio en alle extra (losse ) opties er uit te halen, daarna alleen een stoffe bestuurderstoel terug te plaatsen en bij de RDW aan te bieden voor keuring onder het mom van ‘diefstalschade’ !
:shock:
Na de keuring plaats je alles weer terug , maar heb je wel aardig wat verdient op de BPM omdat hij als simpele uitvoering wordt ingevoerd !13 december 2011 om 08:02 #17958475Twee jaar geleden gingen de anderhalf jaar oude auto’s van Hertz eruit via een veiling. Heb ze al een tijd niet meer zien staan, waarschijnlijk is er weer een deal met de importeur of een grote opkoper.
Er gaan nog wel regelmatig auto’s via veilingen, maar dan is de achtergrond onbekend. In dit geval was ook geen proefrit mogelijk, maar hier wist ik in elk geval wat er aan de hand was: de auto’s hadden hun tijd en km’s gelopen en werden vervangen door nieuwe. Nu weet ik ook wel dat niet iedereen even zuinig is op een huurauto, maar ben er -ook voor m’n eigen gemoedsrust- maar vanuit gegaan dat de meeste mensen ook met een huurauto op een gewone manier omgaan en dat huurders van een Zafira wat minder de neiging tot raggen zullen hebben dan huurders van een sportief modelletje.
14 december 2011 om 19:15 #17958476Bedankt iedereen voor zover, alles weer wat duidelijker :thumb
dutch: weet jij toevallig hoe dat gaat met die veilingen waar vind ik daar informatie over?
15 december 2011 om 09:50 #17958465Gewoon even zoekmachine (b.v. google) gebruiken. Het grote risico van een veiling is dat je
a) er goed op moet letten dat er nog veilingkosten en soms btw bij je bod opgeteld worden
b) geen proefrit kunt maken, alleen op de kijkdag kun je de wagens bekijken. Blijkt het een gevalletje maandagochtendexemplaar? Pech gehad, alle kosten zijn voor jouw als koper.Stel een dealer staat op het punt van omvallen en heeft een leuke Zafira staan. Stel een collega in de buurt heeft een Zafira staan die hij eh… liever niet met garantie zou verkopen. Hoe groot is dan de drempel om die wagens om te ruilen met een donatie naar de privé rekening van de wankele dealer?
In ons geval wist ik dat het om een ex-huur auto ging, en een wagen die in 18 maanden 68 dkm wegtikt is meer onderweg dan dat ie in de garage staat, da’s alvast een goed begin.
Verder moet je gewoon geluk hebben, maar omdat proefrit en garantie ontbreken moet een auto via een veiling imho behoorlijk goedkoper zijn dan bij een dealer, handelaar of zelfs particulier voordat het interessant is. Just my 2 cents
16 december 2011 om 13:12 #17958477Ja precies gen@#*d worden kan altijd.
Ik blijf toch maar rond kijken op gaspedaal.nl enzo vind ook het verschil tussen handelaar en stealer ehh.. dealer niet zo groot en dan denk ik altijd maar dat een dealer nog een naam heeft te verliezen :D misschien naief van mij :(
En daar bij komt nog dat als ik zo eens rond kijk een dealer rond de 600 euro kosten rijklaarmaken met APK en beurt rekent en een handelaar gerust 1.000 euro durf te vragen :swear
Maar iedereen toch bedankt voor de moeite weet weer hoe 1 en ander in elkaar steekt :thumbup
16 december 2011 om 15:02 #17958478@dutch wrote:
…..
maar ben er -ook voor m’n eigen gemoedsrust- maar vanuit gegaan dat de meeste mensen ook met een huurauto op een gewone manier omgaan en dat huurders van een Zafira wat minder de neiging tot raggen zullen hebben dan huurders van een sportief modelletje.heb zelfs een gehuurde prius mishandeld zien worden dus dit zegt niks :D
16 december 2011 om 15:37 #17958479Ja, en stond er laatst niet een filmpje hier ergens van een Astra H diesel waarbij ze bij zeer hoge snelheid (ik dacht 150 of 180 km/u) terugschakelden naar derde versnelling en dat je gewoon de kleppen hoorden gaan zweven en de distributie een paar tanden hoorde verspringen?
21 december 2011 om 19:10 #17958472bij mijn oude werkgever importeren ze regelmatig auto’s uit buitenland en dat scheeld toch wel iets maar alleen met een hele luxe auto heeft het echt zin bv opel zafira b opc of vw golf gti 2009 of renault kangoo automaat vanaf 2009 dat loont de moeite wel maar verder is het wel dat als je een auto met schade invoerd dan scheeld het een klap bpm.
hierbij de site van mijn vorige werkgever : http://www.autonl.nl27 december 2011 om 18:24 #17958480Ik wil iedereen die gereageerd heeft bedanken :thumb en ff bijpraten, ik heb verleden week vrijdag een andere zafira b gekocht uit 2007 gewoon bij de dealer :angel
die dit weekend geleverd gaat worden.Ik vond het heel intressant om alle reacties te lezen maar voor een leek toch wel riskant om zeker zelf te gaan importeren en op een import auto die al in NL was gaven ze geen drol inruil op mn huidge auto :swear
Er mag een slotje op maar misschien is het voor anderen nog wel een intressant topic.
27 december 2011 om 19:54 #17958481Ik heb zelf ook geïmporteerde auto’s gereden nooit problemen mee gehad.
daar vind je gewoon leuke auto’s met veel opties voor leuke prijzen
zoals mijn Golf 1.8T Highline met de opties die ik vrijwel nooit op Nederlandse Golfjes zie
grotere dealers importeren zelf tegenwoordig ook al.en dat huurauto’s weinig onderhoud krijgen is over het algemeen onzin.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.