Impedantie probleem op versterker ? Oplossing gezocht

Forumindex Forums Overige I.C.E. en navigatie Impedantie probleem op versterker ? Oplossing gezocht

• Dit onderwerp is leeg.
4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Juffer1
    Deelnemer

Beste mede forummers,

Vanavond kwam de buurjongen langs met een vraag : net zijn gehele kofferbak verbouwd maar de (nieuwe) MTX subs gaan zo zacht.

Net even snel een blik geworpen en dit is wat erin zit :

JVC KD-R721BT headunit waarvan :
      Uitgangsspanning is 2.5V
      Front uitgang wordt gebruikt om de voorspeakers aan te sturen
      Rear uitgang wordt gebruikt om de subs aan te sturen (staat in radio op Subw)
      Deze uitgang (links / rechts) wordt bij de versterker opgesplitst met een verloopkabel naar 2x links & 2x rechts.

1 Caliber CA220 (?)
      – 2 kanaals versterker die de originele voorspeakers aan stuurt.

1 Caliber CA440 (te licht voor de gebruikte subs)
      – 4 kanaals versterker die 2 subs zou moeten gaan aansturen
      – 2x120rms op 4ohm gebrugd

2 MTX RT10-4
      – Sub van 250W RMS en 4 ohm. Beide zijn elk gebrugd aangesloten op de 4 kanaals versterker, de ene op de front, de andere op de rear aansluiting

Ik heb op de “rear” aansluiting van de versterker al eens beide “rear/subw” kanalen (dus rear left & rear right) gehad, ook heb ik dezelfde kanalen erop gehad (dus rear left & rear left) gehad maar hij blijft enorm zacht spelen.
      Ook heb ik beide subs op de “rear” aansluiting gehad (zoalsje dat ook met bijv. de voorspeakers doet) maar hij blijft zacht spelen.

Het probleem lijkt opgelost te zijn als ik 3 kanalen van de 4 kanaals loshaal. De Sub begint dan ineens als een malle te spelen ?
      Het lijkt er dus op dat het signaal “kortsluit” als ik beide rear aansluitingen van de radio over de 4 kanalen verdeel (impendantie probleem ?) of dat de kanalen elkaar gaan tegenwerken ?

Wat missen we, wat zouden we eventueel moeten veranderen ?

Powercorsa

Moet wel even zoeken voor je wat de CA440 qua RMS vermogen doet, maar dit is 4x 40 Wrms.
        Effectief zou je dan blij moeten zijn als je er 2x 80Wrms uit krijgt voor de subs.
        Dat het beter werkt met maar 1 kanaal erin kan kloppen, dan kan de versterker namelijk al z’n vermogen kwijt op dat ene kanaal. (theoretisch werkt het natuurlijk iets anders maar het is wel hetzelfde resultaat)
        Maar of je dat wilt en of het goed voor de apparatuur is….
        Ik denk dat je buurjongen beter een andere versterker kan aanschaffen om de subs gecontroleerd te laten spelen

tijgetje57
        Deelnemer

Je versterker voor de subs is te klein qua vermogen, zeker geen caliber meuk aansluiten op MTX subs…..

Kijk eens naar Hifonics, qualitatief beter en betaalbaar.

of earthquake maar dan heb je een harde diepe bass…..

Roelof

Hoewel de versterker misschien te min is mag het signaal niet zomaar wegvallen. Ik neem aan dat de versterker in brug 4 ohm aan mag.

Heb je de boel wel goed aangesloten? In brug kan het zijn dat de speakers vreemd moet aansluiten en soms ook de ingangen anders moet koppelen.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.