Forumindex › Forums › Techniek › Overige motor types › ik wil op mijne 1400 ne turbo steken
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
27 september 2009 om 13:51 #17477666
Makkelijkst power uit een corsa toveren is gewoon een 2.0 erin leggen, is al moeilijk genoeg. Waarom het wiel opnieuw uitvinden.
17 oktober 2009 om 20:44 #17477667Renault 5 GT turbo blaast door de carb heen, zuigt er absoluut niet doorheen… carb zit gewoon op het inlaatspruitstuk.
5 november 2009 om 12:37 #17477668jammer dat bij dat kever blok het ingeblazen mengsel zo ver is voorverwarmt…….hebt volgends mij geen bougiesmeer nodig;-)
gheghe
ik zou zeggen…verdiep je eerst in de theorie van drukvulling, ga daarna kijken of je het in de werkelijkheid toe kunt passen….alles kan, als je maar op de goede manier te werk gaat.
gr rene
10 november 2009 om 10:23 #17477669origineel gepost door DB1200
Bovenstaande constructie is ook gebruikt in Renault 5 GT Turbo (turbo zuigt door carburateurs aan, mengsel gaat door turbo) en werkte daar tocht niet verkeerd…niet waar volgens mij, ik had zelf een GTT en die blies toch echt op de carb, die zoog het er niet doorheen..
16 november 2009 om 15:57 #17477670De 1e Renault GT5 (wat ronder) zat de carb VOOR de turbo. Zoog er dus doorheen. Dit model had je met de motor voorin en als middenmotor (de brede versie). Maat van me heeft de straatversie met de motor voorin (drama-ding om aan te werken). Echt frans, nergens bij kunnen komen en constant stuk, echter als het loopt gaat het ook als de brandweer.
Bij de 2e type GT5 (de hoekige) zat hij inderdaad NA de turbo… en dus geblazen.
Type 1 standaard
Type 1 Middenmotor
Type 2
17 november 2009 om 18:08 #17477671Je hebt helemaal gelijk…:o Nooit geweten dat dat op een ouder model anders was.
Zo zit het dus bij een alpine turbo…
Maar de eerste serie heette volgens mij geen GT turbo…:P
11 december 2009 om 20:18 #17477672Turbo’s op elke auto zetten is vragen om meer werk dan alleen de turbo er aan plakken.
Sowieso moet je zorgen dat je motor de samengeperste lucht aan kan en dat je kloppen (ontbranding voordat de bougie vonkt) voorkomt.
Dat betekent aangepaste nokkenas (of 2 nokkenassen), groot genoege inlaat en een carburateur die voldoende brandstof in de mix kan gooien, timing van de motor waarschijnlijk aanpassen, zorgen voor voldoende grote uitlaat systeem.
Daarbij is het meestal ook nog raadzaam om te zorgen voor verstevigde overige onderdelen zoals betere kleppen, zuigers die de hoge compressie aan kunnen, sterkere drijfstangen, etc etc etc…
Plus dat de motor ook nog eens veel meer warmte gaat produceren, en je dus moet gaan zorgen voor meer koeling door een grotere radiator, oliekoelers en een intercooler voor de turbo.Een turbotje met bijbehorende spullen kost je waarschijnlijk maar een paar honderd euro (zeg 500?), maar de rest van het werk en aangepaste spullen kost je nog eens een meervoud daarvan. Denk aan minimaal 4 keer dat bedrag.
Als al die onderdelen uberhaupt al verkrijgbaar zijn en je ze niet hoeft te laten maken…Oh, en dan heb je de motor geblazen met een turbo en alles voldoende sterk om al die kracht aan te kunnen, dan mag je nog de rest van de aandrijflijn gaan verstevigen.
Ik denk namelijk niet dat de koppeling, versnellingsbak, homokineten en aandrijfassen dergelijke vermogens nou zo leuk gaan vinden… Je zou niet de eerste zijn die ergens een aandrijfas doormidden breekt of het chassis tordeert doordat er veel te veel kracht op komt te staan en de versteviging niet genoeg is of volledig achterwege is gelaten.Maargoed, dan rijd je, goed hard ook! Dus vergeet grotere remmen ook niet. Ka-ching, nog eens 500 tot 1000 euro er bovenop voor een goede big-brake kit en een discbrake conversie voor de trommeltjes die je waarschijnlijk achterop hebt zitten….
Houd het er maar op dat het goedkoper, sneller en slimmer is om simpelweg een groter kant-en-klaar motorblok in je auto te hijsen. Dan zal je waarschijnlijk wat ophangingen moeten maken en de bedrading van de elektronica aanpassen.
Neem meteen de bijbehorende remmen van de donor auto mee, en je bent voor minder dan de helft van het bedrag van de turboconversie klaar.12 december 2009 om 20:58 #17477673Leuk verhaal… alleen niet helemaal correct.:jerry
De meeste motoren kunnen redelijk makkelijk en vermogensstijging van 30 tot 50% aan zonder aan de motor zelf iets te veranderen. Voor de versnellingsbak en assen geldt hetzelfde. De koppeling verschilt per auto maar kan meestal ook wel wat meer hebben als origineel.
De nokkenas van een standaard motor voldoet prima voor een turbomotor. Alleen sportnokkenassen met heel veel overlap wil je niet hebben omdat je dan je mengsel zo de uitlaat in blaast.
Het kan best voor een redelijk bedrag gebeuren maar dan moet je wel veel zelf doen en weten waar je mee bezig bent. Anders kun je beter gewoon een grotere motor inbouwen of een motor waar al een turbo af-fabriek op zit.
Slimme mensen passen trouwens de motor als laatste aan… remmen en onderstel zijn veel belangrijker om snel te zijn (behalve bij rechtuit dragracen misschien..).:angel
13 december 2009 om 01:00 #17477674origineel gepost door giuliettaevo
Leuk verhaal… alleen niet helemaal correct.:jerryDe meeste motoren kunnen redelijk makkelijk en vermogensstijging van 30 tot 50% aan zonder aan de motor zelf iets te veranderen. Voor de versnellingsbak en assen geldt hetzelfde. De koppeling verschilt per auto maar kan meestal ook wel wat meer hebben als origineel.
De nokkenas van een standaard motor voldoet prima voor een turbomotor. Alleen sportnokkenassen met heel veel overlap wil je niet hebben omdat je dan je mengsel zo de uitlaat in blaast.
Het kan best voor een redelijk bedrag gebeuren maar dan moet je wel veel zelf doen en weten waar je mee bezig bent. Anders kun je beter gewoon een grotere motor inbouwen of een motor waar al een turbo af-fabriek op zit.
Slimme mensen passen trouwens de motor als laatste aan… remmen en onderstel zijn veel belangrijker om snel te zijn (behalve bij rechtuit dragracen misschien..).:angel
Nu moet je het zelf ook goed zeggen ;)
De meeste moderne motoren. ;)
Bij een oude C14NZ zou ik het niet proberen. Dat is sowieso al een blok wat praktisch gelijk is aan de kleinere types, behalve dat de cylinders iets groter uitgeboord zijn.Je mag echt wel versteviging gaan aanbrengen op dat blok, wil je een turbo er aan hangen ;)
13 december 2009 om 17:42 #17477675C14NZ, Beresterke blokken!!!
Willem
13 december 2009 om 20:11 #17477676Vooral de oudere blokken zijn juist sterker uitgevoerd…:)
Bij de modernere motoren worden vaker lichtere onderdelen gebruikt om de bewegende massa zo klein mogelijk te houden. Helaas is de veiligheidsmarge hierdoor ook kleiner geworden, er zit minder reserve in het blok zeg maar. Dit allemaal om energieefficienter te werken en om makkelijker aan de huidige emissieeisen te kunnen voldoen.
Het allerbelangrijkste bij het opbouwen van een turbomotor is het management. Met een goede afstelling zul je niet snel schade aan je blok veroorzaken.
Ik durf makkelijk 0,5 tot 0,8 bar laaddruk op een verder standaard C14NZ motor te zetten met een goed motormanagement een goed gekozen turbo en intercooler.
lees het boek van Corky Bell maar eens, “Maximum Boost”, daar leggen ze heel mooi in uit wat er wel en niet werkt bij het bouwen van turbomotoren.;)
15 december 2009 om 07:34 #17477677ik ook wel..
Op de meeste motoren van opel kun je zonder probleem 0.5-0.6 bar zetten zonder wat aan te passen.
ALthans, er moet natuurlijk wel brandstof binnen komen :)Standaard nokkenassen zijn idd goed voor vuldruk motoren. Nix aan doen…
En de aandrijflijn kan echt wel een beetje meer vermogen aan.
De standaard gsi assen (zijn even dik) draaien zelfs goed tot over de 200 pk..Dus no worries…
20 december 2009 om 17:14 #17477678Komen er ook nog foto’s van de 1400 met 3 dubbele nokkenas 4 turbo’s 2 marianne webers 3,5 bar turbo druk en een 1200 cilinderkop ofwa…. :hmmz:hmmz:hmmz
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.