Forumindex › Forums › Techniek › 1,8 liter motoren › Ik wil hem weer "als nieuw" laten klinken. Maar hoe? Help!!!
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
18 oktober 2011 om 18:24 #17237866
Mijn 188000km Zafira A heeft nu een echte “grote beurt” achter de rug, en ik heb veel ervaring en opgedaan in mijn nieuwe hobby. Nieuwe voor lagers, Nieuwe fusees, Nieuwe stuurkogels, Nieuwe 3 delige koppelingsset met hydraulische-pers/druklager, Jongere versnellingsbak, Niewe remschijven en blokken rondom, en wat kleiner spul. Je zou zeggen: Die gaat weer 100.000 km mee, want er is nog geen spat roest te ontdekken.
Ik was al helemaal trots, ook omdat hij met de nieuwe koppelingsdruklager zo geruisloos liep…….tot mijn vrouw zei: Maar hij loopt nog steeds niet zo stil als toen hij helemaal nieuw was (10 jaar geleden) :~
Toen dacht ik: Waar komt dat geluid dan toch vandaan? Ik neem aan dat over tijd de krukas lagers en zuiger lagers speling krijgen, en dat ook dat bijdraagt aan het geluid. Is het inderdaad zo dat ik met wat juiste lagers, hem weer helemaal “als nieuw” kan laten klinken?
Misschien is het allemaal niet echt nodig, maar ik ben nu eenmaal een pietje precies, en ik heb echt plezier gekregen in al dat sleutelwerk.
Bovendien lijkt het van de onderkant uit werken aan krukas en lagers een kleine klus in vergelijking met wat ik al achter de rug heb.
*** Mijn vraag is: Wat zijn in het algemeen de grootste “herrie makers” na normale slijtage? en :Is daar makkelijk iets aan te doen? ***
Groeten Rinus 747
21 oktober 2011 om 22:36 #17881141Wat je hoort zullen hooguit de klepstoters zijn, de zuigers, zuigerstangen, piston, en lagerschalen zullen normaal geen overmatige speling krijgen over hun hele leven.
deze kunnen wel makkelijk 400.000km mee, zonder vervangen.
als het wel zo is dat de drijfstangen, lagers etc geluid maken is er iets GOED mis met de motor.
Willem
22 oktober 2011 om 14:16 #17881142Hi wim
Ik weet eigenlijk niet of er iets goed mis is. Ik heb eigenlijk iets nodig om mee te vergelijken. Of iemand met een geoefend oor.
Wat me aan de Zafira met zijn 188000 op valt is dat als ik rustig rijd de motor mooi “zoemt”, maar dat als ik flink gas geef het geluidsniveau behoorlijk stijgt. Of het veronrustend is weet ik eigenlijk niet. Bij mijn ford Ka, die er pas 55000 op heeft zitten, is dat verschil behoorlijk kleiner.
Hoe is het eigenlijk met de “bovenkant” van de drijfstangen. Zit daar ook een lager? Krijgt dat olie door een holle drijfstang, of hoe gaat dat?
Groeten rinus
23 oktober 2011 om 09:38 #17881143dat hij lekker gaat brommen bij lekker doorrijden is volkomen normaal hoor. dat hoort erbij…
het is gewoon zonder geld als je alles gaat reviseren en doen, de motor kan makkelijk 300.000km mee.
Pas als de boel olie gaat verbruiken dan mag je je zorgen gaan maken…
Willem
23 oktober 2011 om 11:47 #17881144Je kan als je zelf handig bent de klepstoters wel vervangen.
Kosten alleen wel dacht ik uit mijn hoofd 30 euro p.sGelijk nieuw dis setje erop.
23 oktober 2011 om 12:23 #17881145Hi Dgout
Is dis-setje een afkorting voor “distributie riem + looprollen + waterpomp”? Dat heb ik vorig jaar gedaan, en die heeft er nu pas 20.000km opzitten.
Wat klepstoters betreft heb ik wel een vraag. Veronderstel dat de klepstoters hun beste tijd gehad hebben, hoe hoor je dat dan?
1) Is dat een soort tikkend geluid ? (Dat is wat ik verwacht. Dat hoor ik op dit moment dus helemaal niet)
2) Of is het een soort brommend geluid (Als ik rustig rijdt zoemt de wagen mooi, maar als ik veel gas geef dan bromt hij)?
Groeten rinus
23 oktober 2011 om 12:25 #17881146Dis is de ontsteking toch, die bobine rij bovenop bedoel je?
Maar lekker mee doorrijden, die van mij tikt af en toe ook, vooral koud dat het een lieve lust is maar hij rijd als nieuw en olieverbruik is 1 op 5.000 en dat is lang niet slecht voor ecotec met 274 dkm.
23 oktober 2011 om 12:33 #17881147Ahh Astraman……dis = ontsteking
Hoe dan ook….Bougies zitten er ook pas 40.000km op, en ik heb van die mooie yttrium dingen er in, dus die houden het nog een hele tijd vol.
En mijn ontstekingsblok was 3 jaar geleden defect en heb er toen een van de sloop gehaald. Ik heb toen met een oscilloscoop gekeken. Vooor vervanging was een van de ontstekingspulsen afwijkend, na vervanging was alles mooi gelijk. Volgend voorjaar (bij mooi warm weer) ga ik er weer eens een oscilloscoop aanhangen, en ga ik de bougies weer eens bekijken. Voorlopig zit het met de ontsteking wel goed denk ik.
Ik heb dus eigenlijk nog 1 vraag, naar aanleiding van de opmerking van dgout over klepstoters:
Veronderstel dat de klepstoters hun beste tijd gehad hebben, hoe hoor je dat dan?
1) Is dat een soort tikkend geluid ? (Dat is wat ik verwacht. Dat hoor ik op dit moment dus helemaal niet)
2) Of is het een soort brommend geluid (Als ik rustig rijdt zoemt de wagen mooi, maar als ik veel gas geef dan bromt hij)?
groeten rinus
23 oktober 2011 om 12:35 #17881148Kun je brommen wat meer omschrijven, want het is logisch dat een motor bij meer toeren meer lawaai maakt, maar wat is daar afwijkend aan ten opzichte van wat hij eerst deed of wat klopt er niet aan?
23 oktober 2011 om 12:43 #17881149Bedoel de distributie aangezien de nokkenassen eruit moeten en dus ook de riem los moet en hij moet bij de 16v toch om de 60.000 vandaar.
Ja de klepstoters gaan tikken en dit is het enigste wat ik me kan bedenken wat zo 1 2 3 geluid gaat maken na een x aantal kilometers.Maar als die nog fluister stil loopt dan zal ik der niets aan doen.
En het is normaal dat de motor geluid produceert als je deze vol belast.Mvg
23 oktober 2011 om 12:45 #17881150Zit me net te bedenken, je dynamo kan ook voor leuke bijgeluidjes zorgen. En je aircopomp en stuurbekrachtigingsservo. Ja hoe ver wel je gaan op een gegeven moment.
23 oktober 2011 om 13:01 #17881151Gezien alle feedback maak ik me gewoon onterecht zorgen. Ik moet gewoon eens goed opletten, en leren, hoe een goed motorblok klinkt.
Ik heb nu alleen geluid als ik veel gas geef en dus hard optrek. Het is een diepe brom. Waarschijnlijk dus helemaal normaal.
Verder geen tikjes of ruis geluiden.
En als ik constant 80 rijdt dan “zoeft” hij over de weg, en hoor ik alleen de wind en de banden. Verder moet ik dan ventilator en radio uit zetten, anders overstemmen die alles vrij snel.
Het zit dus wel snor :D
23 oktober 2011 om 21:30 #17881152Als je een motor gaat laten werken, gaat ze meer geluid maken, dat is volkomen logisch, de Verbranding word heftiger, door de hogere toerentallen bewegen alle mechanische delen sneller…
Stoters doen een tikkend geluid maken, maar dat moet je niet verwarren met het tikken van de Benzine injectoren, die maken ook best wat geluid (tikken)
Willem
24 oktober 2011 om 21:26 #17881153Als je gewoon geld wil uitgeven kan je het natuurlijk ook gewoon naar mij overmaken ;)
24 oktober 2011 om 21:35 #17881154Zit net te lezen over die iridium bougies…
let er wel op, als zo’n iridium apparaat kapot gaat je meestal je bobine ook weg kan sodemieteren
Lekker gewoon NGK BKR5EK’s erin voor een paar 10tjes, en die draaien net zo makkelijk 60.000km als die iridium dingen.
willem
24 oktober 2011 om 21:48 #17881155@wim-v6 wrote:
Zit net te lezen over die iridium bougies…
let er wel op, als zo’n iridium apparaat kapot gaat je meestal je bobine ook weg kan sodemieteren
Lekker gewoon NGK BKR5EK’s erin voor een paar 10tjes, en die draaien net zo makkelijk 60.000km als die iridium dingen.
willem
Hey Wim,
Die NGK BRK5EK’s, werken die ook goed met een Z18XE op LPG ?
Of is het de moeite waard om er speciale gasbougies in te zetten die 5x zo duur zijn ?24 oktober 2011 om 21:49 #17881156Ik heb hier een 2002 Vectra-B Z18XE op LPG-G3 (Necam Koltec gasinjectie) welke het prima doet op die NGK BKR5EKtjes, deze vervangen we iedere 30.000km, en dan zijn ze eigenlijk nog niet op….
Veel LPG bedrijven adviseren zelfs om met deze motoren op deze bougies te rijden..
Willem
24 oktober 2011 om 21:55 #17881157Dan heb ik de juiste keuze gemaakt.
Heb laatst bij de Zafira Z18XE op Vialle LPi de bougies vernieuwd.
Bij de automaterialenzaak boden ze me in eerste instantie de gasbougies aan, maar ik vond de prijs een beetje :wtf
Kan ik bij mijn X20XEV op LPG ook gewoon de standaard ´benzine´ bougies monteren ?Sorry voor de -offtopic Rinus !
24 oktober 2011 om 21:56 #17881158Jupzz, zijn ook de NGK BKR5EK’s
Willem
24 oktober 2011 om 22:04 #17881159Bedankt Wim :wors
@ Rinus :
De meningen zijn er over verdeeld, maar je zou je motor kunnen ´flushen´ als je de olie ververst.
Forte motor flush is hier goed spul voor.
http://www.forte-nwe.com/NL/Forte+producten/Motor/Motor+Flush.html” onclick=”window.open(this.href);return false;Maar let wel !
De meningen hierover zijn verdeeld.
De een zegt dat het juist goed is, omdat het al het vuil uit de oliekanalen (en dus ook bijv. de klepstoters) haalt.
De ander zegt dat dit juist weer slecht is, omdat de motor op de vuiligheid ingelopen is.
Ik heb mijn C20XE in de Kadett geflushed omdat de motor tikte (klepstoter), na de flush was het getikt weg en liep hij een stuk stiller.25 oktober 2011 om 09:05 #17881160Hoi
Is het eenvoudig om zelf de bougies te verwisselen, evt. how to? Ik heb niet de onderhoudshistorie van de auto en ik niet onnodig veel (niet noodzakelijke) kosten wuil maken, wil ik het graag zelf doen.25 oktober 2011 om 12:31 #17881161Bougies wisselen is heel eenvoudig
En als je geld wil sparen dan moet je gewoon elke maand iets anders proberen….en zorg dat de auto een beetje een oude is, als je dan een vergissing maakt valt de schade mee. Een auto kan trouwens wel tegen een stootje. Het is geen horloge!
Mijn ervarig is intussen dat er maar 2 dingen lastig zijn:
1) Als je nooit sleutelt dan roesten je bouten vast, en als je dat 10 jaar zijn gang laat gaan dan start bijna elke klus langzaam. De eerste keer dat ik mijn wiel-fusee, stuurkogel, en stabilisatie stang los moets krijgen was ik 2 dagen bezig met w40, goed sleutels kopen, verwarmen, etc…..na die eerste keer heb ik alle bouten een beetje ingevet met (kopervet)…..ook heb ik de langste sleutel arm gekocht die ze hadden liggen…..Nu doe ik dat zelfde klusje in 10 minuten.
2) Verder een goede koppel-sleutel kopen, want als nieuweling ben je geneigd om bij het in elkaar zetten alles veel te sterk vast te draaien, en mol je moeren, bouten, en aluminium tap-gaten.
Intussen heb ik alles wel een keer uit en in elkaar gehad, inclusief vernellingsbak, koppeling en distributie riem. Dus…..gewoon beginnen…..en voorafgaan aan elke klus flink kijken op internet, zoals youtube, opel-forum, en haynes handboek.
In het begin was mijn motto: Ik steek mijn geld liever in nieuwe onderdelen en gereedschap, dan in garage-uurloon. Als je dan je geld uitgegeven hebt dan heb je er in alle gevallen iets aan over gehouden, en is het niet zo maar “kwijt”.
25 oktober 2011 om 18:40 #17881162@CommoCruiser wrote:
De meningen zijn er over verdeeld, maar je zou je motor kunnen ´flushen´ als je de olie ververst.
Forte motor flush is hier goed spul voor.Dit is ook het enige wat ik er nog aan toe kan voegen. Schijnt voor een wat rustiger motorloop te zorgen.en anders stop je gewoon een dot watten in je oren…. :D
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.