Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › ik krijg mijn motor niet aan de praat
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
19 juli 2011 om 20:07 #17240017
Hoi allemaal,
Ik ben al 3 maanden bezig om mijn C20XE in mijn VM-77 vanuit de winterslaap aan de praat te krijgen maar het lukt mij niet. De startmotor draait soepel rond maar hij slaat niet aan, geen plof of zucht. Benzinepomp draait en er wordt ook benzine ingespoten. Brandstofrelais en krukassensor zijn dus in orde. Ontsteking functioneert en staat ook op tijd. Gecontroleerd met een stroboscooplamp. Wat opvalt is dat de bougies onmiddelijk nat slaan, dat duidt op een veel te rijk mengsel. Een te hulp geschoten automonteur komt er ook niet uit, hij kan de CPU niet uitlezen met een storingsanalyser, de sensors zijn hierop wel zichtbaar maar geven geen waarden aan. Wel kunnen we de CPU uitlezen met behulp van de knippercode: 3×12 enz. maar hij geeft geen storingscode aan, ja dat hij geen krukassensor signaal heeft maar dat wist ik al. Zo langzamerhand begin ik de CPU ervan te verdenken (lettercode GL) dat hij niet goed meer regelt. Is iemand van jullie bereid om mee te denken of bijvoorbeeld een CPU ter beschikking te stellen of te verkopen zodat ik definief kan bepalen in welk richting ik het moet zoeken. Bij voorbaat dank. o ja, ik woon in Noord Limburg.
Met vriendelijke groet,
VM-7719 juli 2011 om 20:18 #17904495waar woon je in limburg
20 juli 2011 om 07:31 #17904496Hoi 16v kadett c,
Ik heb je een prive berichtje gestuurd.
met vriendelijke groet,
vm7720 juli 2011 om 19:26 #17904497je hebt er weer een terug :thumb
20 juli 2011 om 19:44 #17904498Kijk! :thumb Er zijn nog mensen met het hart op de juiste plaats, veel in het zuiden mag ik wel zeggen want ik heb uit die richting ook een hoop hulp gehad! :wors
Er zijn wel storingen die niet in de zelf diagnose omhoog komen trouwens, weet niet precies welke, maar ik zou in zo’n geval als dit zeker eens alle sensoren en spanningen ook meten zoals ze in de diagnose handleiding staan van bijv. Autodata. Kan een hoop openbaren en is erg leerzaam! Eigenlijk mist de gemiddelde vraagbaak zo’n diagnose handleiding voor het electrische systeem, ja schema’s staan er in, maar dan moet je er al een hoop verstand van hebben om er chocola van te maken… :hmmz
20 juli 2011 om 20:53 #17904499Hoi,
Ik heb vandaag een andere computer gekregen. Deze ga ik eerst proberen. Voor de zekerheid ga ik eerst maar eens controleren of er op de juiste pinnen van de stekker spanning staat cq of de juiste pinnen aan aarde liggen.
@vinci
Hoe kom ik aan zo’n diagnose handleiding van autodata, sorry ik ben maar een hobbyist op dit gebied.Met vriendelijke groet,
vm7720 juli 2011 om 22:31 #17904500Mis tempratuursensor aan voor kant van het blok dus als je er voor staat linkerzijder kleur is blauw als goed is met 2 draden dezen willen na lange tijd in de kou staan wel eens overlijden en dan kun je je rot zoeken ma auto niet lopen hé !!
probeer die eens te verwisselen ;)
21 juli 2011 om 04:51 #17904501hey vm77 ik heb zelf autodata op de leptop staan daar staat vrij veel in over de auto en motor en wardens wat je moet meeten. schema.s
21 juli 2011 om 08:48 #17904502als je uit het noorden komt mag je mij wel eens een pb sturen, heb ook nog wat rijdende xe’s en wel onderdelen.
21 juli 2011 om 14:35 #17904503AnoniemLid sinds:
1 January 1970@folkyc20xe wrote:
als je uit het noorden komt mag je mij wel eens een pb sturen, heb ook nog wat rijdende xe’s en wel onderdelen.
he folky
er staat dat die uit limburg komt ;)
anders had ik ook nog wel delen liggen om wat te kunnen testen ;)6 augustus 2011 om 09:15 #17904504Hoi allemaal,
Ik heb het eindelijk opgelost. Toen een andere computer geen oplossing bood, ben ik rigoreuzer te werk gegaan. De motorkabelboom rechtstreeks op de accu aansluiten zonder contactslot, startbeveiliging, zekeringenkast bracht de motor aan het lopen. Na lang zoeken bleek een van de voedende draadjes op de computer slecht te zijn. Hij gaf wel spanning door en dat was waarom ik deze verbinding niet als verdacht beschouwde, de ontsteking functioneerde immers en de benzinepomp draaide ook. Voor de kenners: het betrof de aansluiting op pin 27 van de computer/pin 3 van de ontsteking (de geschakelde plus). Ik heb deze verbinding vernieuwd en alles doet het weer.
Met vriendelijke groet,
VM776 augustus 2011 om 17:05 #17904505Zo, dat zal even de nodige uurtjes gekost hebben! Respect! :thumb
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.