Ik gooi eens een raar balletje op

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Ik gooi eens een raar balletje op

• Dit onderwerp is leeg.
19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Auteur
    Kronkels

Ik heb in mijn leven al aardig wat auto’s gehad, hier ook wel aan gesleuteld al was t niet veel, en kon vroeger ook wel één en ander fiksen, aansluiten enz.

Auto radio plaatsen, geen probleem fix ik wel ff, mistlampies, zet ik er wel ff op, en meer van dat soort klusjes.

Al die simpele dingen kun je nu wel vergeten in dit (half) canbus tijdperk.

Let op hier komt t rare balletje: Stel ik wil die Canbus zooi kwijt, Ecu en weet ik hoe t allemaal heet, weg ermee. Gewoon een auto met vier wielen en een motor, zodat ik als simpele ziel zonder problemen een mistlamp er op kan knutselen, eender welke radio er in zetten enz. Dus die hele elektronica zooi er uit.

Roept u maar, wat worden in dat geval de problemen? Kan er zelf al zo een paar verzinnen ff snel, E-gas, kabelboom…..

Vannos
      Deelnemer

dat is inderdaad een raar balletje, waarom pak je niet gewoon een auto zonder canbus systeem ?

speaker
        Deelnemer

Zeker een raar balletje !!

Je kan in je vec gewoon van alles annsluiten wat je wilt en gebruik maken van het canbussysteem of het juist omzeilen ( ik in iedergeval wel ! ) king:

Kronkels

@Vannos wrote:

dat is inderdaad een raar balletje, waarom pak je niet gewoon een auto zonder canbus systeem ?

Tja, omdat ik weer aan de opel wou is het de Vectra geworden en tja die heeft dat nu een maal. En denk dat alle auto’s van tegenwoordig wel canbus hebben.

En ik zei toch ook een raar balletje :D

Kronkels

@speaker wrote:

Zeker een raar balletje !!

Je kan in je vec gewoon van alles annsluiten wat je wilt en gebruik maken van het canbussysteem of het juist omzeilen ( ik in iedergeval wel ! ) king:

Dat bedoel ik dus, je kunt niets meer maar zo even aansluiten, je moet steeds ergens rekening mee houden, en ik ben niet zo handig in rekening houden met ….. ;)

Vannos
              Deelnemer

@Kronkels wrote:

@Vannos wrote:

Tja, omdat ik weer aan de opel wou is het de Vectra geworden en tja die heeft dat nu een maal. En denk dat alle auto’s van tegenwoordig wel canbus hebben.

En ik zei toch ook een raar balletje :D

ja inderdaad je ontkomt er niet aan, Ik zou het er lekker in laten. is geen beginnen aan en aangezien je al wel wat simpelere dingen hebt gedaan, zou ik hier niet aan beginnen. het zit er niet voor niks in :D

Spacejam
                Deelnemer

Can-bus maakt het juist makkelijker alleen is het vaak wel duurder. vanaf de astra j en insignia maakt can-bus het weer moeilijker :thumbdown

TijnGsi16v

:hmmz Denk dat het met een vec c toch heel moeilijk gaat worden hoor! Zo goed als alles wat er in en op die auto zit gaat niet werken zonder de ecu enz…

Je kunt het bijvoorbeeld wel bij een kadett 16v, mits je de ontsteking anders maakt enzo, maar als je dat bij je vec moet gaan doen ben je echt wel effe zoet!

Wil je echt niet demotiveren hee, maar lijkt me nie makkelijk, inderdaad raar balletje!! :thumb

grtz Tijn

Haasje17
                    Moderator

Pak een complete kabelboom inclusie verlichting zekeringkast van een astra G met z18xe en ecu van een astra G en abspomp airbag ecu kiekert en imobilser als je dat allemaal in je vec c verbouwd heb je er een met geen canbus. Maar daarbij ga je wel heel veel werk krijgen.

arjontje
                      Deelnemer

@Haasje17 wrote:

Pak een complete kabelboom inclusie verlichting zekeringkast van een astra G met z18xe en ecu van een astra G en abspomp airbag ecu kiekert en imobilser als je dat allemaal in je vec c verbouwd heb je er een met geen canbus. Maar daarbij ga je wel heel veel werk krijgen.

vergeet de radio, airco/kachel, stuurhuis, stuurkolom, enz niet.
                        Oftewel elk elektrische onderdeel in de auto.

Dus koop een niet canbus auto. :angel

Haasje17
                        Moderator

Stuurkolom = imobiliser
                          Kachelbediening en mid / tid of gid ook inderdaad, maar sommige dingen kunnen blijven zitten.
                          Kachelhuis kan namlijk gewoon aangestuurd worden door een astra g kachelpaneel of ecc paneel.

Radio kun je ook gewoon vervangen voor een met normale iso stekkers en geen canbus.

arjontje
                          Deelnemer

@Haasje17 wrote:

Stuurkolom = imobiliser
                            Kachelbediening en mid / tid of gid ook inderdaad, maar sommige dingen kunnen blijven zitten.
                            Kachelhuis kan namlijk gewoon aangestuurd worden door een astra g kachelpaneel of ecc paneel.

Radio kun je ook gewoon vervangen voor een met normale iso stekkers en geen canbus.

Ik heb het over het stuur kolom, niet of de sleutel wel of niet herkend wordt. ;)
                            Er zitten sensoren in zo als de stuurhoek sensor voor de esp.
                            Tevens ook voor de stuurbekrachtiging.

Eigenlijk beter gezegd de cim deels imobiliser moet je vervangen voor iets anders.

jraaf
                            Deelnemer

Ik zeg; Het kan niet :puke
                              Je hebt het dan over de high en low can. Alle info van je blok die naar de ecu gaat moet je dan omleiden en ook alle chassi en body control modules moet je gaan omleiden.

Maar als we de vraag eens omdraaien, tegen welke canbus problemen loop je dan aan? Ik ben niet zo een wizzard als speaker maar heb tot op heden nog geen mod hoeven laten vallen vanwege canbus problemen.

Groet jraaf

Kronkels

@jraaf wrote:

Ik zeg; Het kan niet :puke
                                Je hebt het dan over de high en low can. Alle info van je blok die naar de ecu gaat moet je dan omleiden en ook alle chassi en body control modules moet je gaan omleiden.

Maar als we de vraag eens omdraaien, tegen welke canbus problemen loop je dan aan? Ik ben niet zo een wizzard als speaker maar heb tot op heden nog geen mod hoeven laten vallen vanwege canbus problemen.

Groet jraaf

Ik ben nog niet tegen problemen met de canbus aangelopen, simpel omdat ik wel wat plannetjes heb, maar nog niet de tijd heb gehad ze uit te voeren, wel al veel gelezen hier op het forum, en dan kom ik steevast tegen dat je met de canbus rekening moet houden anders krijg je storings melding of dat soort dingen, van daar dat ik dit rare balletje eens heb opgegooid. Natuurlijk wil ik niet van de canbus af(al hoewel, vroegah was het allemaal zo’n stuk eenvoudiger, als je maar ergens een plus vandaan kon pakken en op de massa lette was niks een probleem, geen je toettoet niet gek van doen als je bijvoorbeeld mistalmpen(tegenwordige tijd dagrijverlichting) erop zette. Ik snap best dat het hele canbus systeem er uit slopen onbegonnen werk is :D

Haasje17
                                Moderator

Stuurkolom kan gewoon op zichzelf staand werken zonder enig contact met de motor ecu of dergelijke enkel een diagnose draad met de abs pomp moet worden aangesloten. Het kan wel omdat de z18xe ook in astra g is gelevert als je hiervan de boom en dergelijke gebruikt heb je je motorblok al opzichzelfstaant enkel werkt de rest dan nog niet. Voorlampen achterlichten enz kun je ook gewoon zonder canbus aansturen.
                                  ook de stelmotors zijn gewoon aan te sturen zonder canbus.

speaker
                                  Deelnemer

Maargoed…. wat wil je dan aan je vec doen???

Kronkels

@speaker wrote:

Maargoed…. wat wil je dan aan je vec doen???

tzt dagrijlichten, andere radio ooit, maar dat zou me denk ik wel lukken met hulp van de topics hier op t forum, wou eigenlijk gewoon eens dat balletje opgooien en de reacties zien, wist dat het een heel raar balletje was, word nu voor gek versleten, ook wel leuk haha, het is niet mijn bedoeling om alle km’s draad uit mijn vectra te slopen hoor :D

jraaf
                                      Deelnemer

@Kronkels wrote:

tzt dagrijlichten, andere radio ooit, maar dat zou me denk ik wel lukken met hulp van de topics hier op t forum, wou eigenlijk gewoon eens dat balletje opgooien en de reacties zien, wist dat het een heel raar balletje was, word nu voor gek versleten, ook wel leuk haha, het is niet mijn bedoeling om alle km’s draad uit mijn vectra te slopen hoor :D

We verklaren je niet voor gek hoor :angel We proberen je alleen te helpen. :afro En wat die KM aan kabel betrefd, die is juist door het canbus systeem een factoor 14.000 KM minder dan zonder canbus :jerry Het is alleen af en toe ff goed kijken wat je wilt en hoe het aan te leggen :thumb Speaker en een hele hoop andere gasten hier kunnen je prima verder helpen als je tegen een probleem aan loopt.

Groet jraaf.

speaker
                                        Deelnemer

@jraaf wrote:

@Kronkels wrote:

We verklaren je niet voor gek hoor :angel We proberen je alleen te helpen. :afro En wat die KM aan kabel betrefd, die is juist door het canbus systeem een factoor 14.000 KM minder dan zonder canbus :jerry Het is alleen af en toe ff goed kijken wat je wilt en hoe het aan te leggen :thumb Speaker en een hele hoop andere gasten hier kunnen je prima verder helpen als je tegen een probleem aan loopt.

Groet jraaf.

Precies ! :thumb The sky is the limit zo ongeveer! ( kan het alleen niet uitstaan dat ik geen nette oplossing voor die knipperende leds in de stadsverlichting kan vinden….. :swear heb inmiddels al 10 dingen geprobeerd ! )

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
                                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.