Forumindex › Forums › Techniek › Banden, remmen en onderstel › Ik ben in de war gebracht! Welke bandenspanning?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
7 augustus 2011 om 09:51 #17239205
Hallo allemaal even een vraag:
4 weken geleden nieuwe michelin Pilot Sport 3 225 40 R 18 92 ZR(Y) XL laten monteren onder de Twin Top.
Heel tevreden over maar dat terzijde.
Gister even de spanning gecontroleerd, toen viel mij het volgende op: het bandenbedrijf heeft de voor met 2.8 en de achterwielen met 2.9 bar gevuld.
In de benzineklep staat aangegeven bij zware belading iets van 2.6 ( weet niet zeker meer want is bij mij nu niet van toepassing ) maar bij 1 of 2 personen zonder koffers 2.3 voor en 2.1 achter.Wat zal ik aanhouden en waarom??
Bij voorbaar allemaal al bedankt
gr Jan
7 augustus 2011 om 11:13 #17895476Gewoon aanhouden wat Opel voorschrijft.
7 augustus 2011 om 11:18 #17895477Dat is/was ook mijn eerst gedachte
Ja ben er voorlopig een beetje tussen gaan zitten
voor 2.4 en achter 2.2
maar wacht af welke raad en info er nog komt7 augustus 2011 om 11:29 #17895478woei 2.8 / 2.9 is wel hoog
7 augustus 2011 om 12:38 #17895479echt niet, rijd nu met 2.8 voor en 2.7 achter met mijn 1343kg zware vectra met 215 45 17 banden, en ze slijten eindelijk gelijmatig af!!
eerst sleten ze aan bijde buitenzijde harder (te lage spanning (2.5 voor 2.4 achter)
Willem
7 augustus 2011 om 12:46 #17895480@wim-v6 wrote:
echt niet, rijd nu met 2.8 voor en 2.7 achter met mijn 1343kg zware vectra met 215 45 17 banden, en ze slijten eindelijk gelijmatig af!!
eerst sleten ze aan bijde buitenzijde harder (te lage spanning (2.5 voor 2.4 achter)
Willem
Ja de mijne weegt 1505 kg dus is wat voor te zeggen maar vind het vreemd dat de Opel dat dan aangeeft
Ik kijk even wat het comfort doet met de lagere spanning7 augustus 2011 om 13:13 #17895481Juist, voor meer comfort.
er word door de ANWB ook gezegd dat 0,2 tot 0,3 bar boven fabrieks waarden vak beter is voor verbruik en banden slijtage.
Willem
7 augustus 2011 om 15:15 #17895482Ik heb zojuist ook nog even boekje geraadpleegd en daar staat:
Bij belasting tot 3 personen: Voor 2.3 en achter 2.1
Bij volle belasting: Voor 2.4 en achter 2.8
Bij andere bandenmaten zie ik ook een Eco belastingwaarde staan, en die is dan precies wat Willem al aangeeft 0.3 tot 0.4 bar hoger.
Dus ik ga naar 2.6 en 2.4Allemaal bedankt in ieder geval
7 augustus 2011 om 18:37 #17895483Die originele bandenspanning, bij welke bandenmaat is dat?
Hoe breder je banden, hoe lager de druk per vierkante centimeter contact oppervlakte.
Dus ook hoe minder bar je nodig hebt om genoeg tegendruk te geven, want bar is ook een druk per oppervlakte eenheid.Je bent dus eigenlijk aan het balanceren tussen de druk die het gewicht van je auto naar beneden uitoefent, en de opwaartse druk die je maakt met bar’s luchtdruk waarmee je de banden vult.
Trouwens, vergeet niet dat je bandendruk altijd hoger is nadat je een eindje hebt gereden of als je auto b.v. in de zon geparkeerd staat.
Warmte laat de lucht namelijk uitzetten, en binnen de band kan het niet weg, dusgaat de druk omhoog.7 augustus 2011 om 18:58 #17895484@jwvanyperen wrote:
Hallo allemaal even een vraag:
4 weken geleden nieuwe michelin Pilot Sport 3 225 40 R 18 92 ZR(Y) XL laten monteren onder de Twin Top.
Heel tevreden over maar dat terzijde.
Gister even de spanning gecontroleerd, toen viel mij het volgende op: het bandenbedrijf heeft de voor met 2.8 en de achterwielen met 2.9 bar gevuld.
In de benzineklep staat aangegeven bij zware belading iets van 2.6 ( weet niet zeker meer want is bij mij nu niet van toepassing ) maar bij 1 of 2 personen zonder koffers 2.3 voor en 2.1 achter.Wat zal ik aanhouden en waarom??
Bij voorbaar allemaal al bedankt
gr Jan
@Mckaamos
Het gaat om bovenstaande banden bij het checken zaterdag had ik net 100 meter gereden en regende het hier dus dan is 2.8 en 29 wel hoog of vergis ik me?.
Maar als ik jou verhaal goed begrijpt is wat ik nu heb 2.6 voor en 2.4 achter wel goed toch?? Want het boekje ( waar ze deze standaard 18″ maat aangeven) en inside benzineklep geeft 2.3 voor en 2.1 achter aan.7 augustus 2011 om 19:04 #17895485Dat is de originele maat dus? In dat geval kan je inderdaad het boekje aanhouden.
Ik was alleen in de veronderstelling dat je bedere banden dan origineel onder je Astra hebt zitten.7 augustus 2011 om 19:14 #17895486Nee dit is wat ze leveren met deze velgen af fabriek alleen heb je dan Continental SportContact 2
Daarom schrok ik van wat erin gedaan was. En uit de andere antwoorden begreep ik dat iets meer bar iets zuiniger zou moeten rijden daarom 0.3 bar meer als het boekje
Maar ieder geval bedankt voor de uitleg en snap ik nu ook weer iets meer :thumb7 augustus 2011 om 19:32 #17895487Ik zeg altijd maar zo…hoe platter de band hoe hoger de spanning.
In de Vectra gtsen met hun dikke velgen pomp ik al 3 bar…
7 augustus 2011 om 20:58 #17895488@Fearless wrote:
Ik zeg altijd maar zo…hoe platter de band hoe hoger de spanning.
In de Vectra gtsen met hun dikke velgen pomp ik al 3 bar…
3 bar? holy crap…
Hoe breed zijn die banden? 225? Contactoppervlakte is meestal zo’n 10cm lang, en bij 3 bar zou je daar 675kg per band op kunnen hangen…
Nou is overdimensioneren niet slecht, omdat je in de bocht meer op 2 banden hangt natuurlijk, maar bij 2.3bar zou je al 517.5kg per band kunnen tillen. Lijkt me toch wel voldoende?
Misschien 2.4 als je het niet vertrouwt…Ik kan er wel in komen dat je wat meer druk er in doet als de banden heel plat zijn trouwens. Heb je iets minder risico dat je b.v. met een scherp randje in de weg naar de velgrand doordrukt en de boel beschadigt.
7 augustus 2011 om 21:17 #17895489we zullen zien hoe ze slijten :D
hoe gewoon het voorgeschreven aan
11 augustus 2011 om 17:23 #17895490@McKaamos wrote:
@Fearless wrote:
Ik zeg altijd maar zo…hoe platter de band hoe hoger de spanning.
In de Vectra gtsen met hun dikke velgen pomp ik al 3 bar…
3 bar? holy crap…
Hoe breed zijn die banden? 225? Contactoppervlakte is meestal zo’n 10cm lang, en bij 3 bar zou je daar 675kg per band op kunnen hangen…
Nou is overdimensioneren niet slecht, omdat je in de bocht meer op 2 banden hangt natuurlijk, maar bij 2.3bar zou je al 517.5kg per band kunnen tillen. Lijkt me toch wel voldoende?
Misschien 2.4 als je het niet vertrouwt…Ik kan er wel in komen dat je wat meer druk er in doet als de banden heel plat zijn trouwens. Heb je iets minder risico dat je b.v. met een scherp randje in de weg naar de velgrand doordrukt en de boel beschadigt.
een 225/40-18 mag je echt wel naar de 2,8 a 2,7 bar brengen.
waarders die de autofabrikant op geeft is alleen maar voor comfort.
Voor je banden is het beter om de druk hoger te houden.
Banden worden dan veel minder heet. En je hebt een beter brandstof verbruik.En het gaat niet om de hoe veelheid druk. maar om de hoeveelheid liters lucht in een band.
11 augustus 2011 om 17:35 #17895491Meer liters is meer druk (bij een gelijkblijvende inhoud van de band).
11 augustus 2011 om 17:55 #17895492@RISL wrote:
Meer liters is meer druk (bij een gelijkblijvende inhoud van de band).
en het punt is dat de liters lucht in bijvoorbeeld een 195/65-15 tegen over een 224.40-18 gelijk moet zijn
wat dus resulteert in een hogere banden spanning. (bij dezelfde auto)11 augustus 2011 om 18:28 #17895493Okay, ik snapte al niet hoe je het bedoelde.
Het klinkt wel logisch, al lukt het me nog niet helemaal om te beredeneren waarom. Het is niet zo dat je daarmee dezelfde druk uitoefent op de weg als met de smallere band…11 oktober 2011 om 09:42 #17895494Je nieuwe banden zijn Extra load banden ( XL) en de oude mogelijk gewone autobanden.
Daar kan het verschil in zitten, XL heeft voor de maximum load 2,9 bar nodig en gewone autobanden 2,5 bar , de referentiedruk wordt dit genoemd in de formule die de bandenfabrikanten gebruiken om de adviesdruk te berekenen.
Dus reken het maar eens uit met mijn Spreadsheet voor omrekenen adviesdruk, dan blijkt vaak dat het verassend lager kan soms.
Uitzondering kunnen jouw banden zijn met lage hoogte breedte verhouding van 40% , waar ik twijvel of de maximum load door de fabrikant niet te laag is uitgerekent, want ook dat wordt met een , welliswaar veel ingewikkelder, formule gedaan.Maar ik zal me eerst even voorstellen, mijn gebruikersnaam komt uit het liedje “Peter”van sweet 16 uit de 60er jaren.
In 2007 heb ik de formule bemachtigd, die de Europese bandenfabrikanten zelf gebruiken om de adviesdruk te bepalen voor auto’s met radiaalbanden ( dus wel alle nu), al tientalle jaren, en sinds 2006 de Amerikaanse voor gewone en XL (reinforced is hetzelfde).
Heb mezelf Excell aangeleerd om er spreadsheets voor te maken, en ben in mijn zoektocht veel wijzer geworden over banden en draagvermogen. Omdat ik geen Opel heb zal ik me dan ook niet verder voorstellen in een eigen topic, dit topic ben ik door zoeken met Google op beland, en dacht dat ik wel nuttige info toe kon voegen.Hier de link naar mijn publieke map van Skydrive die bij mijn hotmailadres hoort met de zelfde gebruikersnaam als hier.
Als dat tenminste lukt bij mijn eerste post.
https://skydrive.live.com/?cid=a526e0eee092e6dc#cid=A526E0EEE092E6DC&id=A526E0EEE092E6DC%21128″ onclick=”window.open(this.href);return false;
Je kunt daar net zo overheen navigeren als in een forum. Als je een spreadsheet wilt gebruiken , klik dan op de I in een klein circeltje aan het eind van de regel , dan in de rechterbalk info en reacties, klik daar op downloaden, en eenmaal gedownload, open het in Excell of compatibel programma. De Browser zal het ook proberen te openen, als je even verkeerd drukt, maar die kan bepaalde dingen niet aan die ik in de meeste spreadsheets gebruikt heb. Ook openen in Excell moet je niet aanklikken in de rechterbalk, want dat is alleen voor als je aangemeld bent bij hotmail, en dan moet je weer je wachtwoord en email invullen, veel te omslachtig.Zo… wel weer te veel info voor mijn eerste post, dus wie weet, wordt vervolgd.
Succes (Ja dat is) Peter11 oktober 2011 om 17:17 #17895495Nou Peter,
Dedankt voor deze duidelijke uitleg en gebruik van je verzamelde data :thumb
Gr Jan
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.