iemand kennis van een tijdrelais aansluiten??? UPDATE: gemon

Forumindex Forums Techniek Elektrische problemen iemand kennis van een tijdrelais aansluiten??? UPDATE: gemon

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 29)
  • Auteur
    Berichten
  • #17209941
    GTS Power
    Deelnemer
      Lid sinds:
      25 May 2008

      mijn tijdrelais is binnen:thumbup

      maar nu zie ik niet hoe ik het moet aansluiten:hmmz
      de beschrijving is in het duits(via conrad ook in het hongaars,slowaaks en tsjechisch te lezen:agent)

      nu ben ik geen echte ster in het technisch duits lezen dus heb ik overal een foto van gemaakt.
      ben er bang voor dat ik alles opblaas zeg maar.

      en hoe behoor ik het 30a relais door te koppelen:hmmz

      wie kan mij helpen:hmmz

      hierbij de pics:


      :thumbupen het 30a relais:

      #17484209
      IMpY
        Lid sinds:
        18 July 2005

        als op de plus en de min spanning komt schakelt het relais om. Hierdoor schakelt hij c door met s en verbreekt hij c met o.

        groeten Twan

        #17484210
        GTS Power
        Deelnemer
          Lid sinds:
          25 May 2008

          dus ik kan het niet continue via de accu aansluiten en dan met een ”puls” het activeren:hmmz

          #17484211
          GTS Power
          Deelnemer
            Lid sinds:
            25 May 2008

            hier nog een pdf van de gebruiksaanwijzing ook in het duits:thumbdown

            http://www2.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/175000-199999/193631-an-01-de-Zeitrelais-Modul_12V.pdf

            #17484212
            RonaldH
              Lid sinds:
              30 June 2004

              als er spanning op de plus en min komt en het relais staat in de stand AV dan treed het direct in werking,na de ingestelde tijd schakelt het relais uit.

              staat het relais in de EV stand en er komt spanning op de ingang ,dan schakelt het relais pas in na de ingestelde tijd.

              #17484213
              RonaldH
                Lid sinds:
                30 June 2004

                wat wou je precies aansluiten dan?

                #17484214
                GTS Power
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  25 May 2008

                  origineel gepost door 14XE
                  wat wou je precies aansluiten dan?

                  wil men mistlampen laten aangaan voor een aantal sec. als ik men auto open doe .
                  dit wil ik schakelen via dit relais.

                  #17484215
                  Powercorsa
                    Lid sinds:
                    26 October 2007

                    Het volgende kan je doen

                    Sluit de min van je tijdrelais aan op de massa.
                    Suilt de plus aan op de draad van je CV (sluitdraad) hierop komt kortstondig 12V te staan zodra je je deuren sluit.

                    Op de C aansluiting zorg je dat je een constante plus (12) volt aansluit (wel even een zekering ertussen)
                    Op de S aansluiting sluit je de plus aan van het extra relais (85)
                    Op 86 sluit je een massa aan
                    Op 30 een constante plus, een zekering is hier niet nodig omdat deze al ingebouwd is in je relais
                    Op 87 heb je je geschakelde plus voor je mistlampen.

                    BTW was het niet makkelijker geweest om het standaard relais van je mistlampen al te gebruiken, deze zit gewoon in het zekeringkastje of onder de motorkap (afhankelijke van de uitvoering)
                    Dan had je alleen de S aansluiting moeten koppelen aan de geschakelde aansluiting van de mistschakelaar :vertag:vertag:vertag:angel

                    #17484216
                    2000
                    Moderator
                      Lid sinds:
                      30 June 2004

                      origineel gepost door Powercorsa
                      Het volgende kan je doen

                      .

                      BTW was het niet makkelijker geweest om het standaard relais van je mistlampen al te gebruiken, deze zit gewoon in het zekeringkastje of onder de motorkap (afhankelijke van de uitvoering)
                      Dan had je alleen de S aansluiting moeten koppelen aan de geschakelde aansluiting van de mistschakelaar :vertag:vertag:vertag:angel

                      wel makkelijker, maar dan kan je ook spanning sturen naar de controller van het bus systeem….. weet niet of je dat wilt :hmmz

                      #17484217
                      Powercorsa
                        Lid sinds:
                        26 October 2007

                        Heeft de auto al can bus??

                        Zo ja dan is het bijna niet mogelijk om dit via de bestaande relais te regelen.
                        Is wel mogelijk maar dan moet je zoveel moeite doen, dat de draad trekken makkelijker is.

                        Zo nee, een diode extra is dan wel de oplossing.
                        Anode aan de kant van de mistlicht schakelaar katode aan de kant van het relais
                        Aan de katode kant (met het streepje) je uitgang van je tijdrelais aansluiten

                        #17484218
                        2000
                        Moderator
                          Lid sinds:
                          30 June 2004

                          Daarom vind ik het jammer dat men vaak zegt: o joh, dat doe je even zo….terwijl er een hoop schade kan onstaan doordat mensen goed bedoelde maar zeer verkeerde adviesen geven. Dus: weet je het niet zeker, geen advies geven!!!!! Of zoals ik vaak doe: zeg er bij dat je het niet zeker weet :thumbup

                          #17484219
                          RonaldH
                            Lid sinds:
                            30 June 2004

                            origineel gepost door Powercorsa
                            Het volgende kan je doen

                            Sluit de min van je tijdrelais aan op de massa.
                            Suilt de plus aan op de draad van je CV (sluitdraad) hierop komt kortstondig 12V te staan zodra je je deuren sluit.

                            Op de C aansluiting zorg je dat je een constante plus (12) volt aansluit (wel even een zekering ertussen)
                            Op de S aansluiting sluit je de plus aan van het extra relais (85)
                            Op 86 sluit je een massa aan
                            Op 30 een constante plus, een zekering is hier niet nodig omdat deze al ingebouwd is in je relais
                            Op 87 heb je je geschakelde plus voor je mistlampen.

                            BTW was het niet makkelijker geweest om het standaard relais van je mistlampen al te gebruiken, deze zit gewoon in het zekeringkastje of onder de motorkap (afhankelijke van de uitvoering)
                            Dan had je alleen de S aansluiting moeten koppelen aan de geschakelde aansluiting van de mistschakelaar :vertag:vertag:vertag:angel

                            dit werkt niet,die plus van het tijdrelais moet erop blijven staan,anders doet het tijdrelais niks .

                            #17484220
                            GTS Power
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              25 May 2008

                              origineel gepost door 14XE

                              origineel gepost door Powercorsa
                              Het volgende kan je doen

                              Sluit de min van je tijdrelais aan op de massa.
                              Suilt de plus aan op de draad van je CV (sluitdraad) hierop komt kortstondig 12V te staan zodra je je deuren sluit.

                              Op de C aansluiting zorg je dat je een constante plus (12) volt aansluit (wel even een zekering ertussen)
                              Op de S aansluiting sluit je de plus aan van het extra relais (85)
                              Op 86 sluit je een massa aan
                              Op 30 een constante plus, een zekering is hier niet nodig omdat deze al ingebouwd is in je relais
                              Op 87 heb je je geschakelde plus voor je mistlampen.

                              BTW was het niet makkelijker geweest om het standaard relais van je mistlampen al te gebruiken, deze zit gewoon in het zekeringkastje of onder de motorkap (afhankelijke van de uitvoering)
                              Dan had je alleen de S aansluiting moeten koppelen aan de geschakelde aansluiting van de mistschakelaar :vertag:vertag:vertag:angel

                              dit werkt niet,die plus van het tijdrelais moet erop blijven staan,anders doet het tijdrelais niks .

                              heb het net effe uitgetekend maar ik mis ook een draad voor 0 :hmmz

                              #17484221
                              GTS Power
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                25 May 2008

                                het lijkt mij dat de plus en min gewoon continue aan de accu moet.
                                en dan bij O S C de uitgang zit met de schakeling:hmmz

                                #17484222
                                GTS Power
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  25 May 2008

                                  EDIT:
                                  net op de plus en min continue stroom gezet en het groene lampje gaat branden.
                                  en geprobeerd om het tijdreail te laten schakelen door op 1 van de 3 (O S C )even spanning te zetten en dan met de twee overgebleven polen gekeken of er stroom door kwam
                                  maar met geen enkele combinatie succes:hmmz

                                  wel schakeld het relais naar 5 sec. spontaan aan/uit als ik er stroom op zet maar ook dan nergens spanning bij O S C.

                                  #17484223
                                  2000
                                  Moderator
                                    Lid sinds:
                                    30 June 2004

                                    origineel gepost door gts power
                                    EDIT:
                                    net op de plus en min continue stroom gezet en het groene lampje gaat branden.
                                    en geprobeerd om het tijdreail te laten schakelen door op 1 van de 3 (O S C )even spanning te zetten en dan met de twee overgebleven polen gekeken of er stroom door kwam
                                    maar met geen enkele combinatie succes:hmmz

                                    wel schakeld het relais naar 5 sec. spontaan aan/uit als ik er stroom op zet maar ook dan nergens spanning bij O S C.

                                    dat er geen stroom op o,s,c, staat, dat klopt. Is een los staand contact, waarbij de c het wisselcontact is (p) en o een verbreek, en s een maak contact. Dus als je op c spanning zet, dan gaat/kan dat via de o of de s weg

                                    #17484224
                                    RonaldH
                                      Lid sinds:
                                      30 June 2004

                                      het is een maak en verbreekcontact

                                      en die + en – op continu zetten werkt wel maar dan voor 1 keer :D

                                      daarna moet de voeding eraf en weer opnieuw erop

                                      #17484225
                                      GTS Power
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        25 May 2008

                                        even voor de duidelijkheid

                                        waar moet ik continu + opzetten (c ?)
                                        waar moet de massa (op de – ? )
                                        waar moet het pulsdraad

                                        dan hou ik als het goed is 2 opties over voor de draden naar de mistlampen(en de 30a relais natuurlijk)

                                        begin me af te vragen of het niet TE technisch is voor mij:P

                                        b.v.d. tom

                                        #17484226
                                        RonaldH
                                          Lid sinds:
                                          30 June 2004

                                          je hebt niks aan een pulsdraad,dat relais heeft een continu voeding nodig.

                                          pas na je tijdsverloop kan de voedingspanning eraf

                                          #17484227
                                          GTS Power
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            25 May 2008

                                            origineel gepost door 14XE
                                            je hebt niks aan een pulsdraad,dat relais heeft een continu voeding nodig.

                                            pas na je tijdsverloop kan de voedingspanning eraf

                                            ik moet toch ergens continu stroom opzetten wat de tijdrelais kan door geven als het wordt ingeschakeld:hmmz

                                            ben zo vrij geweest om me aan te melden op je msn:angel

                                            #17484228
                                            Powercorsa
                                              Lid sinds:
                                              26 October 2007

                                              Een trucje, teken het onderstaande eens voor jezelf uit:

                                              Sluit de massa aan op de massa aansluiting van het tijdrelais
                                              Sluit de schakelplus van de deuren (zwart/rood) aan op de plus aansluiting, hier moet wel een diode tussen geplaats worden zodat je motoren niet kapot gaan.
                                              Sluit een constante plus aan op de C aansluiting, wel even een zekering er tussen plaatsen
                                              Maak nu een verbinding tussen de S en de plus aansluiting (brug verbinding)
                                              Op de S aansluiting sluit je ook de plus aan van het extra relais (85)
                                              Op 86 sluit je een massa aan
                                              Op 30 een constante plus, een zekering is hier niet nodig omdat deze al ingebouwd is in je relais
                                              Op 87 heb je je geschakelde plus voor je mistlampen.

                                              Hierdoor wordt het relais op spanning gehouden zolang het relais aan/ingegeschakeld is.

                                              Het is inderdaad best technisch om dit aan te sluiten, mischien kan iemand je hierbij helpen. eventueel wil ik je er ook wel bij helpen.

                                              #17484229
                                              Powercorsa
                                                Lid sinds:
                                                26 October 2007

                                                hierbij een schema getekent:

                                                #17484230
                                                GTS Power
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  25 May 2008

                                                  zo na msn gesprek heeft powercorsa alles uitgelegt en het werkt uitstekend!!!
                                                  nooit gedacht dat het nog zo lastig was:o

                                                  dus powercorsa bedankt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

                                                  #17484231
                                                  mark-vd-lely
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    29 June 2010

                                                    hey jongens,
                                                    ik heb nu ook zo’n tijdrelais.
                                                    maar de zekering van 5A brand steeds door. ik heb een klein lampje er op gezet en brand ook door. zelf met de multimeter er tussen brand hij door.
                                                    ik heb hem open gemaakt om te kijken of hij goed aangesloten zit maar dar zit volgens mij allemaal goed.
                                                    k heb zelfs nog met een 10A zekering geprobeert maar die brandde ook direct door. hogere zekering durf ik niet te doen.
                                                    of kan dat gewoon?
                                                    op dat zwarte ding op de tijdrelais staat wel 12V 80A maar ik weet niet of dit ook voor de overige onderdelen zo is.
                                                    mvg mark

                                                    #17484232
                                                    Vinci
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      3 August 2009

                                                      Wat hangt er aan? 10A en 12V is al wel 120 watt…. Zou niet zomaar de zekering verder vergroten.

                                                      Wat kostte dat tijdrelais trouwens? Zoiets is voor twee stuivers zelf te maken namelijk…..

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 29)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.