Forumindex › Forums › Techniek › Elektrische problemen › iemand kennis van een tijdrelais aansluiten??? UPDATE: gemon
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
27 mei 2009 om 15:51 #17209941
mijn tijdrelais is binnen:thumbup
maar nu zie ik niet hoe ik het moet aansluiten:hmmz
de beschrijving is in het duits(via conrad ook in het hongaars,slowaaks en tsjechisch te lezen:agent)nu ben ik geen echte ster in het technisch duits lezen dus heb ik overal een foto van gemaakt.
ben er bang voor dat ik alles opblaas zeg maar.en hoe behoor ik het 30a relais door te koppelen:hmmz
wie kan mij helpen:hmmz
hierbij de pics:
:thumbupen het 30a relais:27 mei 2009 om 16:49 #17484209als op de plus en de min spanning komt schakelt het relais om. Hierdoor schakelt hij c door met s en verbreekt hij c met o.
groeten Twan
27 mei 2009 om 16:56 #17484210dus ik kan het niet continue via de accu aansluiten en dan met een ”puls” het activeren:hmmz
27 mei 2009 om 17:39 #17484211hier nog een pdf van de gebruiksaanwijzing ook in het duits:thumbdown
27 mei 2009 om 18:29 #17484212als er spanning op de plus en min komt en het relais staat in de stand AV dan treed het direct in werking,na de ingestelde tijd schakelt het relais uit.
staat het relais in de EV stand en er komt spanning op de ingang ,dan schakelt het relais pas in na de ingestelde tijd.
27 mei 2009 om 18:37 #17484213wat wou je precies aansluiten dan?
27 mei 2009 om 18:43 #17484214origineel gepost door 14XE
wat wou je precies aansluiten dan?wil men mistlampen laten aangaan voor een aantal sec. als ik men auto open doe .
dit wil ik schakelen via dit relais.28 mei 2009 om 08:41 #17484215Het volgende kan je doen
Sluit de min van je tijdrelais aan op de massa.
Suilt de plus aan op de draad van je CV (sluitdraad) hierop komt kortstondig 12V te staan zodra je je deuren sluit.Op de C aansluiting zorg je dat je een constante plus (12) volt aansluit (wel even een zekering ertussen)
Op de S aansluiting sluit je de plus aan van het extra relais (85)
Op 86 sluit je een massa aan
Op 30 een constante plus, een zekering is hier niet nodig omdat deze al ingebouwd is in je relais
Op 87 heb je je geschakelde plus voor je mistlampen.BTW was het niet makkelijker geweest om het standaard relais van je mistlampen al te gebruiken, deze zit gewoon in het zekeringkastje of onder de motorkap (afhankelijke van de uitvoering)
Dan had je alleen de S aansluiting moeten koppelen aan de geschakelde aansluiting van de mistschakelaar :vertag:vertag:vertag:angel28 mei 2009 om 08:48 #17484216origineel gepost door Powercorsa
Het volgende kan je doen.
BTW was het niet makkelijker geweest om het standaard relais van je mistlampen al te gebruiken, deze zit gewoon in het zekeringkastje of onder de motorkap (afhankelijke van de uitvoering)
Dan had je alleen de S aansluiting moeten koppelen aan de geschakelde aansluiting van de mistschakelaar :vertag:vertag:vertag:angelwel makkelijker, maar dan kan je ook spanning sturen naar de controller van het bus systeem….. weet niet of je dat wilt :hmmz
28 mei 2009 om 10:07 #17484217Heeft de auto al can bus??
Zo ja dan is het bijna niet mogelijk om dit via de bestaande relais te regelen.
Is wel mogelijk maar dan moet je zoveel moeite doen, dat de draad trekken makkelijker is.Zo nee, een diode extra is dan wel de oplossing.
Anode aan de kant van de mistlicht schakelaar katode aan de kant van het relais
Aan de katode kant (met het streepje) je uitgang van je tijdrelais aansluiten28 mei 2009 om 13:06 #17484218Daarom vind ik het jammer dat men vaak zegt: o joh, dat doe je even zo….terwijl er een hoop schade kan onstaan doordat mensen goed bedoelde maar zeer verkeerde adviesen geven. Dus: weet je het niet zeker, geen advies geven!!!!! Of zoals ik vaak doe: zeg er bij dat je het niet zeker weet :thumbup
28 mei 2009 om 15:38 #17484219origineel gepost door Powercorsa
Het volgende kan je doenSluit de min van je tijdrelais aan op de massa.
Suilt de plus aan op de draad van je CV (sluitdraad) hierop komt kortstondig 12V te staan zodra je je deuren sluit.Op de C aansluiting zorg je dat je een constante plus (12) volt aansluit (wel even een zekering ertussen)
Op de S aansluiting sluit je de plus aan van het extra relais (85)
Op 86 sluit je een massa aan
Op 30 een constante plus, een zekering is hier niet nodig omdat deze al ingebouwd is in je relais
Op 87 heb je je geschakelde plus voor je mistlampen.BTW was het niet makkelijker geweest om het standaard relais van je mistlampen al te gebruiken, deze zit gewoon in het zekeringkastje of onder de motorkap (afhankelijke van de uitvoering)
Dan had je alleen de S aansluiting moeten koppelen aan de geschakelde aansluiting van de mistschakelaar :vertag:vertag:vertag:angeldit werkt niet,die plus van het tijdrelais moet erop blijven staan,anders doet het tijdrelais niks .
28 mei 2009 om 16:21 #17484220origineel gepost door 14XE
origineel gepost door Powercorsa
Het volgende kan je doenSluit de min van je tijdrelais aan op de massa.
Suilt de plus aan op de draad van je CV (sluitdraad) hierop komt kortstondig 12V te staan zodra je je deuren sluit.Op de C aansluiting zorg je dat je een constante plus (12) volt aansluit (wel even een zekering ertussen)
Op de S aansluiting sluit je de plus aan van het extra relais (85)
Op 86 sluit je een massa aan
Op 30 een constante plus, een zekering is hier niet nodig omdat deze al ingebouwd is in je relais
Op 87 heb je je geschakelde plus voor je mistlampen.BTW was het niet makkelijker geweest om het standaard relais van je mistlampen al te gebruiken, deze zit gewoon in het zekeringkastje of onder de motorkap (afhankelijke van de uitvoering)
Dan had je alleen de S aansluiting moeten koppelen aan de geschakelde aansluiting van de mistschakelaar :vertag:vertag:vertag:angeldit werkt niet,die plus van het tijdrelais moet erop blijven staan,anders doet het tijdrelais niks .
heb het net effe uitgetekend maar ik mis ook een draad voor 0 :hmmz
28 mei 2009 om 16:23 #17484221het lijkt mij dat de plus en min gewoon continue aan de accu moet.
en dan bij O S C de uitgang zit met de schakeling:hmmz28 mei 2009 om 17:05 #17484222EDIT:
net op de plus en min continue stroom gezet en het groene lampje gaat branden.
en geprobeerd om het tijdreail te laten schakelen door op 1 van de 3 (O S C )even spanning te zetten en dan met de twee overgebleven polen gekeken of er stroom door kwam
maar met geen enkele combinatie succes:hmmzwel schakeld het relais naar 5 sec. spontaan aan/uit als ik er stroom op zet maar ook dan nergens spanning bij O S C.
28 mei 2009 om 18:02 #17484223origineel gepost door gts power
EDIT:
net op de plus en min continue stroom gezet en het groene lampje gaat branden.
en geprobeerd om het tijdreail te laten schakelen door op 1 van de 3 (O S C )even spanning te zetten en dan met de twee overgebleven polen gekeken of er stroom door kwam
maar met geen enkele combinatie succes:hmmzwel schakeld het relais naar 5 sec. spontaan aan/uit als ik er stroom op zet maar ook dan nergens spanning bij O S C.
dat er geen stroom op o,s,c, staat, dat klopt. Is een los staand contact, waarbij de c het wisselcontact is (p) en o een verbreek, en s een maak contact. Dus als je op c spanning zet, dan gaat/kan dat via de o of de s weg
28 mei 2009 om 18:06 #17484224het is een maak en verbreekcontact
en die + en – op continu zetten werkt wel maar dan voor 1 keer :D
daarna moet de voeding eraf en weer opnieuw erop
28 mei 2009 om 19:04 #17484225even voor de duidelijkheid
waar moet ik continu + opzetten (c ?)
waar moet de massa (op de – ? )
waar moet het pulsdraaddan hou ik als het goed is 2 opties over voor de draden naar de mistlampen(en de 30a relais natuurlijk)
begin me af te vragen of het niet TE technisch is voor mij:P
b.v.d. tom
28 mei 2009 om 19:14 #17484226je hebt niks aan een pulsdraad,dat relais heeft een continu voeding nodig.
pas na je tijdsverloop kan de voedingspanning eraf
28 mei 2009 om 19:33 #17484227origineel gepost door 14XE
je hebt niks aan een pulsdraad,dat relais heeft een continu voeding nodig.pas na je tijdsverloop kan de voedingspanning eraf
ik moet toch ergens continu stroom opzetten wat de tijdrelais kan door geven als het wordt ingeschakeld:hmmz
ben zo vrij geweest om me aan te melden op je msn:angel
28 mei 2009 om 19:56 #17484228Een trucje, teken het onderstaande eens voor jezelf uit:
Sluit de massa aan op de massa aansluiting van het tijdrelais
Sluit de schakelplus van de deuren (zwart/rood) aan op de plus aansluiting, hier moet wel een diode tussen geplaats worden zodat je motoren niet kapot gaan.
Sluit een constante plus aan op de C aansluiting, wel even een zekering er tussen plaatsen
Maak nu een verbinding tussen de S en de plus aansluiting (brug verbinding)
Op de S aansluiting sluit je ook de plus aan van het extra relais (85)
Op 86 sluit je een massa aan
Op 30 een constante plus, een zekering is hier niet nodig omdat deze al ingebouwd is in je relais
Op 87 heb je je geschakelde plus voor je mistlampen.Hierdoor wordt het relais op spanning gehouden zolang het relais aan/ingegeschakeld is.
Het is inderdaad best technisch om dit aan te sluiten, mischien kan iemand je hierbij helpen. eventueel wil ik je er ook wel bij helpen.
28 mei 2009 om 20:31 #17484229hierbij een schema getekent:
28 mei 2009 om 21:33 #17484230zo na msn gesprek heeft powercorsa alles uitgelegt en het werkt uitstekend!!!
nooit gedacht dat het nog zo lastig was:odus powercorsa bedankt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
23 januari 2011 om 15:00 #17484231hey jongens,
ik heb nu ook zo’n tijdrelais.
maar de zekering van 5A brand steeds door. ik heb een klein lampje er op gezet en brand ook door. zelf met de multimeter er tussen brand hij door.
ik heb hem open gemaakt om te kijken of hij goed aangesloten zit maar dar zit volgens mij allemaal goed.
k heb zelfs nog met een 10A zekering geprobeert maar die brandde ook direct door. hogere zekering durf ik niet te doen.
of kan dat gewoon?
op dat zwarte ding op de tijdrelais staat wel 12V 80A maar ik weet niet of dit ook voor de overige onderdelen zo is.
mvg mark23 januari 2011 om 20:58 #17484232Wat hangt er aan? 10A en 12V is al wel 120 watt…. Zou niet zomaar de zekering verder vergroten.
Wat kostte dat tijdrelais trouwens? Zoiets is voor twee stuivers zelf te maken namelijk…..
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.