Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › Iemand een idee?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
25 september 2010 om 18:09 #17226355
Goededag allemaal,
Ik ben sinds 2 jaar trotse eigenaar van een opel monza A2 3.0E uit 1984 met een 3 traps automaatje. Echter twee weken geleden ging ik mijn bougies vervangen. Hierbij ben ik helaas vergeten de accupolen los te halen. Het volgende gebeurde me toen:
Ik draaide van de 5e cilinder de bougie los en toen kwam ik met mijn bougiesleutel (haaksleutel met bougiedop erop) tegen de + pool van mijn startmotorrelais aan. Hierbij merkte ik meteen de vonk op en trok de sleutel zo snel mogelijk er vanaf. Als hij nog maar start dacht ik toen. Na de bougies dus vervangen te hebben starte hij gelukkig wel. Echter, toen ging ik er mee rijden. Nu lijkt het alsof er zo nu en dan op onbepaalde momenten de starter krans tegen mijn vliegwiel aan loopt. Dan hoor je een behoorlijke ‘tak’ en dan is het weer weg. Nu ben ik natuurlijk niet compleet cker dat de oorzaak is het aantikken van de van de + pool is maar lijkt mij wel. Vanmiddag startmotor en startrelais los gehad alles uit elkaar gehaald en schoongemaakt. Echter geen extreme beschadigingen te zien aan mijn starterkrans en vliegwiel. Ook bij het schoonmaken van de startmotor en startrelais bijna geen opmerkelijkheden gevonden. Enige wat opviel was dat het dubbele armpje wat slijtage vertoonde wat ik ter plekke opgeknapt heb en dat van het startrelais een van de twee rechthoekige koperen vlakjes welke zich onder de contactpunten van het relais bevinden wat ingemolten was. Deze getracht met een vijl wat op te knappen. Echter dit alles zonder resultaat bij het hierop volgende proefritje.
Iemand misschien nog een idee?
Volgende stap die ik ga ondernemen is het deksel aan de voorkant bij het vliegwiel eraf halen. Dit om te kunnen zien waar en hoe het vliegwiel beschadigd.26 september 2010 om 05:21 #17733521Het is mij niet duidelijk wa t je precies bedoelt, je namelijk alleen een starterkrans bij en automaat. En bij een schakel auto zit de starterkrans rondom het vliegwiel vast.
Volgens mij kan het echt niet zo zijn dat door de kortsluiting nu dat geluid hoort. Lijkt mij eerder dat er bijv. een bougie niet goed vastzit o.i.d. Of dat er ergens een kabel verbinding maakt zodat je startmotor opeens wil beginnen te draaien. weggesmolten isolatie ofzo.
Probeer eens duidelijk uit te leggen welk geluid je hoort of plaats een filmpje.
26 september 2010 om 06:18 #17733522misschien bout van je koppelomvormer losgekomen, dat had ik laatst …..
26 september 2010 om 09:20 #17733523origineel gepost door klasse1985
Goededag allemaal,
Ik ben sinds 2 jaar trotse eigenaar van een opel monza A2 3.0E uit 1984 met een 3 traps automaatje. Echter twee weken geleden ging ik mijn bougies vervangen. Hierbij ben ik helaas vergeten de accupolen los te halen. Het volgende gebeurde me toen:
Ik draaide van de 5e cilinder de bougie los en toen kwam ik met mijn bougiesleutel (haaksleutel met bougiedop erop) tegen de + pool van mijn startmotorrelais aan. Hierbij merkte ik meteen de vonk op en trok de sleutel zo snel mogelijk er vanaf. Als hij nog maar start dacht ik toen. Na de bougies dus vervangen te hebben starte hij gelukkig wel. Echter, toen ging ik er mee rijden. Nu lijkt het alsof er zo nu en dan op onbepaalde momenten de starter krans tegen mijn vliegwiel aan loopt. Dan hoor je een behoorlijke ‘tak’ en dan is het weer weg. Nu ben ik natuurlijk niet compleet cker dat de oorzaak is het aantikken van de van de + pool is maar lijkt mij wel. Vanmiddag startmotor en startrelais los gehad alles uit elkaar gehaald en schoongemaakt. Echter geen extreme beschadigingen te zien aan mijn starterkrans en vliegwiel. Ook bij het schoonmaken van de startmotor en startrelais bijna geen opmerkelijkheden gevonden. Enige wat opviel was dat het dubbele armpje wat slijtage vertoonde wat ik ter plekke opgeknapt heb en dat van het startrelais een van de twee rechthoekige koperen vlakjes welke zich onder de contactpunten van het relais bevinden wat ingemolten was. Deze getracht met een vijl wat op te knappen. Echter dit alles zonder resultaat bij het hierop volgende proefritje.
Iemand misschien nog een idee?
Volgende stap die ik ga ondernemen is het deksel aan de voorkant bij het vliegwiel eraf halen. Dit om te kunnen zien waar en hoe het vliegwiel beschadigd.26 september 2010 om 09:27 #17733524hoi,als je tandwiel van je startmotor tegen je starterkrans van je vliegwiel komt geeft dit een krassent geluid
het zelfde als je start en de motor draait al
kontroleel je start draad of hij geen sluiting maakt bijv door als je gestart heb draadje los nemen van je start relais
en dan gaan rijden kijken of je het geluid dan nog hoort(wel je draadje even isoleren voor sluiting)
gr arjen
ben voor het eerst oip het forum :)27 september 2010 om 14:44 #17733525Ja het is een krak/tak geluid. Het is niet alsof het sinchroom loopt met het motortoerental of de wielrotatie.
Er begint zich nu ik er wat vaker mee gereden heb ook een soort slepend geluid te vormen. Net alsof er iets aanloopt. Ik zit ook steeds verder te denken. Heb startrelais uit elkaar gehad nog een keer gister. leek wel of dat koperen plaatje sluiting had gemaakt met het daadje. Het draaje waarmee je je startmotor bekrachtigt volgens mij. Dit had ik de eerste keer niet gezien. Dus ik draadje zo gebogen dat hij onmogelijk nog contact kon gaan maken met het koperen plaatje. Eerste 5km dacht ik dat ik het opgelost had maar helaas toen begon het weer.
ik begin steeds meer te denken in de trend van dat er idd een bout van me koppel omvormer los is gekomen en deze ergens tegen aan loopt en af en toe stoot. Deziggy hoe heb je dit opgelost? Is die afdekplaat aan de voorkant makkelijk los te halen en kan je er dan bij? Of moet de bak van het motorblok gesplitst worden???:o
Vandaag regent het te veel. ga morgen maar weer verder.27 september 2010 om 19:02 #17733526Heb vanmiddag er maar is een filmpje van gemaakt. Nu het geluid wat harder is geworden en meer continue tot de ontdekking gekomen dat het toch niet de startmotor is idd. Heb zomaar is het vermoeden dat het een nokkenaslager is.
27 september 2010 om 19:09 #17733527heb je er misschien bougies met een lange schacht in gedraait?
27 september 2010 om 19:16 #17733528neej heb bougies gewisseld met me oude bougies die ik ooit vervangen heb. Hij begon behoorlijk te 5-poten onlangs daarom de bougies vervangen. De ‘nieuwe’ bougies waren behoorlijk vervuild hele dikke laag aanslag erop. Soort kalkaanslag leek het wel. Gok erop dat dat kwam doordat ik altijd euro tankte ipv super.
Zal voor de ckerheid tog ff checken morgen.
Hij heeft dit geluid trouwens alleen als hij warm wordt valt me op.28 september 2010 om 21:36 #17733529Heb vanochtend er nog is ff goed naar gekeken. Toen tot de ontdekking gekomen dat er een lager in de waterpomp in puin is gedraaid (goede oude oor tegen schroefedraaier methode ken niks tegen op). Deze eraf gehaald en ja die loopt idd beetje stroef :P. Ongelofelijk hoe ik nou weer vanaf me startmotor bij me waterpomp beland……:hmmz
Maar nieuwe besteld…. Bedankt iig he?28 september 2010 om 23:49 #17733530liep me ook al twee maand suf te piekeren toen de bouten van mijn koppelomvormer los bleken, had ook al riemen van servo en waterpomp en alternator losgehaald omdat ik er vast van overtuigd was dat het geluid van daar kwam….
tot ik de schroevendraaiertruuk eens toepaste, dan was het snel gevonden.
alleen het plaatje moest weg om bij de koppelomvormerbouten te kunnen, maar daar moet je wel de steuntjes links en rechts wat voor lossen.
6 oktober 2010 om 13:50 #17733531Maargoed,
Ik dus de waterpomp uiteindelijk vervangen. Ik rij 5 min en jahoor.
Daar was het geluidje weer. Ken het dus echt niet vinden.
Ik het kleppendeksel eraf gehaald. Het lijkt toch echt aan de voorkant te zitten.http://www.youtube.com/watch?v=zF7mjqa347s
hier nog een filmpje zonder deksel.
Ga nu maar ff idd die koppelomvormer bouten nakijken.6 oktober 2010 om 15:22 #17733532AnoniemLid sinds:
1 January 1970zo te horen zou ik haast aan een lager gaan denken :hmmz
idd een overheersende ratel/tik, lijkt net of ie het toerental afremt:mad:
6 oktober 2010 om 16:27 #17733533hoe is het lager van de koelvin ?
zit daar voelbare speling op, dan kan het veel lawaai geven.
7 oktober 2010 om 12:35 #17733534ok plaatje verwijdert voor de koppel omvormer niks verdacht gevonden.
als ik me kleppendeksel eraf haal zoals in het filpmje lijkt het echt beneden uit het distributie huis te komen. wat zit daar…
krukasdemper…. krukaslager… aandrijving van je ontsteking…
me buurman kwam nog met de nuttige opmerking dat het lijkt alsof die krak/tik synchroom loopt met de distibutieketting…….. als ik daaronder wil komen moet ik weer de hele voorkant uitbouwen… zucht…….
zal eerst nog weer is een keertje warm rijen en die koelvin proberen tegen te houden.. die had namelijk volgens mij achtelijk veel speling als dat een lager moet zijn:P
dus wordt vervolgd7 oktober 2010 om 14:23 #17733535haico bedankt.
Lager van me waaier idd.
Zat ik toch goed met me waterpomp alleen aan het andere eind dus.
Je ziet hem daadwerkelijk in onbelans raken en dat maakt dat geluid7 oktober 2010 om 17:53 #17733536:thumbup
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.