Hulp gezocht , welke bak er onder een 400 plus pk c20xe

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) Hulp gezocht , welke bak er onder een 400 plus pk c20xe

  • Dit onderwerp is leeg.
24 berichten aan het bekijken - 26 tot 49 (van in totaal 49)
  • Auteur
    Berichten
  • #18304252
    Mr. Bone
    Deelnemer
      Lid sinds:
      21 September 2009

      http://link.marktplaats.nl/m986284893″ onclick=”window.open(this.href);return false;

      #18304253
      KRSA2000
      Deelnemer
        Lid sinds:
        25 February 2009

        @lonspeed wrote:

        geen een opelbak zal het houden want het getal achter f wil zeggen hoeveel newton hij aankan
        dus een f20 kan maar 200nm aan dus met 400pk zal het koppel hoger liggen dan 200nm

        @Vinci wrote:

        @lonspeed wrote:

        geen een opelbak zal het houden want het getal achter f wil zeggen hoeveel newton hij aankan
        dus een f20 kan maar 200nm aan dus met 400pk zal het koppel hoger liggen dan 200nm

        Toch niet helemaal, F18 is voor 190nm, F18+ voor 205nm, en als je kijkt naar het koppel van de motoren die Opel er zelf aan hangt dan klopt van deze stelling al helemaal niks meer…

        http://www.opel-infos.de/getriebe/f18.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

        Mij is toen gezegd dat het getal de aantal ft.lb koppel aangaf wat bak aankon.

        F20 = 200ft.lb
        F18 = 180ft.lb
        enzovoort…

        #18304254
        kadett4x4
        Deelnemer
          Lid sinds:
          6 July 2004

          Pak anders een bak van vw of audi, en info effe bij boba tuning.
          ram sitaram zijn calibra, heeft dacht ik een bak van een audi tt.
          andre botter heeft die aan een c20let gemaakt, is hetzelfde onderblok.
          en die gaat met rond de 600 pk rijden.
          Ik denk maar even mee.

          groeten.

          #18304255
          kiyamizio
            Lid sinds:
            5 February 2010

            Sebastiaan gaat met een c20xe turbo rijden dus dat is een c20let eigenlijk. De 4×4 bakken van vw doen wel 450nm standaard. En 6 versnellingen

            Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

            #18304256
            pierrekrik
            Deelnemer
              Lid sinds:
              6 November 2010

              @kadett4x4 wrote:

              Pak anders een bak van vw of audi, en info effe bij boba tuning.
              ram sitaram zijn calibra, heeft dacht ik een bak van een audi tt.
              andre botter heeft die aan een c20let gemaakt, is hetzelfde onderblok.
              en die gaat met rond de 600 pk rijden.
              Ik denk maar even mee.

              groeten.

              Huh, is audi tt zelfde koppelingskom als c20xe of hoe bedoel je?

              #18304257
              corsaboy
              Deelnemer
                Lid sinds:
                30 June 2004

                Mooie is dat je niet met een F28 wilt rijden..
                Heb je er ooit mee gereden? Ik start zelfs gewoon vanuit de 1 hoor met een F28…

                Deze bak rijdt als een malle..

                Helaas voor mij is de eindoverbrenging wat korter als mijn f20 (3,42) waardoor ik naar de 5 moet.
                Aan de andere kant is het zelfs positief omdat ik nu optimaal constant 440nm op de tandwielen kan drukken.

                Maar de tijden zijn hetzelfde als met de f20 bak dus door een juiste turbo te kiezen (bij 400 PK moet je trouwens aardig wat geld uitgeven dus waarom niet aan je bak) kun je het optimaal doseren om zo juist voordeel te trekken uit de verhoudingen van de f28..

                Een andere optie is wat eljan gedaan heeft, een f18 pakken en daar nog een k of 2-3 instoppen..
                ;)

                Een stock f16-f18-f20 gaat het niet redden boven de 440nm met slicks op een goeie baan..
                Heb genoeg bewijs aan foto’s daarvan..

                Een quaife klauwbak moet je niet meer dan 250pk opzetten
                Die bakken zijn gebouwd voor een NA motor (c20xe) en niet voor een geblazen motor…
                Want daar zat stock geen f20 achter!!!

                #18304258
                Vinci
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  3 August 2009

                  @corsaboy wrote:

                  Mooie is dat je niet met een F28 wilt rijden..
                  Heb je er ooit mee gereden? Ik start zelfs gewoon vanuit de 1 hoor met een F28…

                  Deze bak rijdt als een malle..

                  Helaas voor mij is de eindoverbrenging wat korter als mijn f20 (3,42) waardoor ik naar de 5 moet.
                  Aan de andere kant is het zelfs positief omdat ik nu optimaal constant 440nm op de tandwielen kan drukken.

                  Maar de tijden zijn hetzelfde als met de f20 bak dus door een juiste turbo te kiezen (bij 400 PK moet je trouwens aardig wat geld uitgeven dus waarom niet aan je bak) kun je het optimaal doseren om zo juist voordeel te trekken uit de verhoudingen van de f28..

                  Een andere optie is wat eljan gedaan heeft, een f18 pakken en daar nog een k of 2-3 instoppen..
                  ;)

                  Een stock f16-f18-f20 gaat het niet redden boven de 440nm met slicks op een goeie baan..
                  Heb genoeg bewijs aan foto’s daarvan..

                  Een quaife klauwbak moet je niet meer dan 250pk opzetten
                  Die bakken zijn gebouwd voor een NA motor (c20xe) en niet voor een geblazen motor…
                  Want daar zat stock geen f20 achter!!!

                  Klopt allemaal wel hoor, sterk is een F28 zeker, alleen is de F28 niet ieders ding qua vertanding. Je schakelt je rot met zo’n bak. In de sprint kun je nog toeren maken bij stilstand, en dan turbodruk opbouwen. Verder ga je alleen bij de 2-3 en 3-4 en hoger al gauw te ver door, en val je of in veel te hoge toeren in de opvolgende versnelling, of je hebt nog maar net turbodruk. Zeker met dikke turbo’s met dikke intercoolers (lees: veel volume om te vullen) is er vaak veel meer lag. De verhoudingen van de F28 zijn dan ook niet 100% optimaal, en een vijfbak WR (F16 of F18) heeft gewoon het zelfde bereik als een F28, wat dus veel beter combineert.

                  Blijft lastig, maar om de haverklap bakken stuk rijden is zeker minder aan te raden dan een net niet optimale vertanding.

                  #18304259
                  Vinci
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    3 August 2009

                    Herkent iemand dit trouwens??

                    Er is een ander merk… en die gebruikt een versnellingsbak met de zelfde synchroonringen als de F28 van Opel…

                    #18304260
                    Vinci
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      3 August 2009

                      Die zijn nog gewoon te bestellen zelfs..!! :shock: :shock:

                      #18304261
                      corsaboy
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        30 June 2004

                        ja alleen van de 3 – 4 -5 en 6
                        de 1 en 2 zijn niet van dat merk ;)

                        #18304262
                        corsaboy
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          30 June 2004

                          Het valt echt mee qua verhoudingen.
                          Hebben jullie het ooit gecalculeerd???

                          Ik heb hier een complete excel sheet met een calculatie per toerental de snelheid met een bapaalde wielomtrek van alle f18 – f20 en de f28 bak..

                          F20 3,42 F28 3,72
                          RPM 1ste 2de 3de 4de 5de RPM 1ste 2de 3de 4de 5de 6de
                          6500 37 60 88 115 147 6500 33 55 82 109 134 162

                          F20 3,55
                          RPM 1ste 2de 3de 4de 5de
                          6500 35 58 85 111 141

                          snelheid is in mijl maar zo extreem verschil vind ik het niet.. Grootste probleem is de eindoverbrenging want als ik een 3,55 f20 bak ligt het alweer dichter bij elkaar

                          #18304263
                          Vinci
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            3 August 2009

                            Uitgebreid, ook ik heb zulke excels (al jaren geleden) gemaakt…

                            viewtopic.php?p=2285630#p2285630

                            Grootste probleem is niet persé de eindoverbrenging, de vertanding van de versnellingen is net zo belangrijk. Eindoverbrenging kun je zelfs nog wat tweaken met bandendiameter.

                            Martin Rommlau, als we het even over een sprinter hebben (kuch kuch), die heeft niet voor niks z’n F28 compleet WR getweakt. Dan is een F28 pas écht goed bruikbaar. Een WR 5-bak mist dan zeker de 6, als je zo hard wilt kunnen gaan. Een stock vertanding van de F28 is gemaakt voor de 4×4, voor veel tractie, maar niet voor 2WD sprints.

                            #18304264
                            bd.
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              11 July 2009

                              ik heb zelf met een f28 gereden achter een let. daarna nog een test gereden met een f18 en dat beviel me toch echt een stuk beter.


                              @Vinci
                              , was dat geen bak van een eclipse of iets dergelijks?

                              #18304265
                              corsaboy
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                30 June 2004

                                Ja maar was dat een langere f18?

                                Ik maak het vergelijk met een f20 (3,42 / 3,55) en niet een f18wr welke mij weer veels te lang is.

                                Want heb ook met een f18wr gereden waarin mijn tijden met 0,3 achteruit gingen. :(
                                Wat ik ook al aangaf je moet ook kijken naar je koppelkromme en daarop je bak / verhouding keuze maken.

                                Ook je wielomtrek speelt natuurlijk hierin mee.
                                Daar dien je ook rekening mee te houden.

                                #18304266
                                Vinci
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  3 August 2009

                                  Mitsubishi 3000GT, of de Japanse GTO rijden met zulke bakken…

                                  F20 is veel te kort voor een turbo, uiteraard pak je daarvoor een WR bak. Als je daarmee langzamer wordt dan doe je iets niet goed met de tuning, minder PK’s en meer koppel moet je dan op mikken, zodat de curve’s wat vlakker worden, maar veel breder. Swindon racing deed dat ook, die tuneden op 325PK atmosferisch op een C20XE, en dan reden ze in de praktijk met 305-310PK en waren dan sneller.

                                  #18304268
                                  corsaboy
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    30 June 2004

                                    Ik draai 440nm van 1500rpm tot 5800 daarna zakt ze terug naar 400nm op dit moment tot 7000 rpm.

                                    Ik ga niet voor pk’s en ook niet voor piek koppel.

                                    Ik weet wat mijn time slips doen, dus geen theoretisch gepraat maar feiten.

                                    #18304267
                                    Vinci
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      3 August 2009

                                      Dus de WKT Kadett, dat zijn geen feiten?? Laat me niet lachen…
                                      Hij rijdt hartstikke WR

                                      Maar goed, die gaat dan ook met bijna 300/u over de streep.

                                      #18304269
                                      Vinci
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        3 August 2009

                                        Alle besproken bakken naast mekaar, waarin ook mooi te zien is hoe veel kleinere tandjes de f18 gebruikt voor ongeveer identieke vertandingen…

                                        #18304270
                                        corsaboy
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          30 June 2004

                                          Nee nu draai jij erom heen. Je roept eerst dat ik harder had moeten gaan met een wr bak. En niet zachter.

                                          Maar als je zelf niet bouwt, rijdt op een dragstrip en dan eigen vergelijkingsmateriaal hebt ga dan niet over iemand roepen dat er iets mis is met zijn setup.

                                          Verder is er een verschil met die kadett en mijn setup. Iets van een paar honderd pk [FACE WITH TEARS OF JOY][FACE WITH TEARS OF JOY]

                                          #18304271
                                          Vinci
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            3 August 2009

                                            Ach ja, ik sprint dan niet, maar heb wel mega veel bakken getest, gereviseerd en gerepareerd, dus ben geen groentje ofzo. En als je ‘eens een keer’ een F18WR hebt geprobeerd maakt dat je nou ook niet echt een ouwe rot in het vak. Ik weet dat heel veel snelle sprinters met WR bakken rijden, maar ook veel niet, dus zal een kwestie van rijstijl zijn ook. Over het algemeen met accellereren maakt het moeten schakelen je langzamer, en dan is het logisch dat je (mits je motor een voldoende breed bereik heeft) dat je met een groot bereik en minder verzetten sneller bent. Op het circuit ben je sowieso sneller met een CR bak, maar ook zonder turbo, dat is dan ook in zowat alle opzichten het tegenovergestelde van sprinten.

                                            #18304272
                                            Vinci
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              3 August 2009

                                              Welke eindoverbrenging had die f18wr die je had geprobeerd?

                                              #18304273
                                              Corsa_GSi
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                30 June 2004

                                                WKT rijdt met aangepaste tandwielen (versterkt / vertanding, 3 en 4) in zijn F28, de rest is niet aangepast zover ik weet.

                                                #18304274
                                                modfreak
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  30 June 2004

                                                  Wellicht doet dit er niet toe. Maar zoals de TS vraagt.

                                                  Als een F40 bak past ….. Dan zou wellicht een F40 bak van een alfa 156 uit 2004 interessant zijn. Serieus lange overbrenging. (5k rpm geloof ik bij 240km/h met 18″)
                                                  Mooie is dan enkele eerste serie’s af fabriek een sper erin hebben zitten die echt goed werkt.

                                                  Heb zelf geen 400pk maar zit wel dik over de 400Nm koppel. met 600Nm gaat het ook nog goed.

                                                  Wat alleen klote is de tripoide homokineten maar dat valt om te bouwen naar assen van opel en de voorspanning op de lagers kan wel eens te veel zijn.

                                                  hier een paar links.
                                                  https://www.youtube.com/watch?v=0XFHhf85bVk
                                                  https://www.youtube.com/watch?v=bKY_NEYOb6g

                                                  #18304275
                                                  kadett4x4
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    6 July 2004

                                                    Alles is te maken, als je er maar geld aan uit geeft.
                                                    maar de meeste willen het beste voor weinig hebben, en dat gaat niet.
                                                    vermogen kost geld, helaas is dat de waarheid.
                                                    maar is er al besloten welke bak het gaat worden, ben wel benieuwd.

                                                    groeten.

                                                  24 berichten aan het bekijken - 26 tot 49 (van in totaal 49)
                                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.