Hulp gezocht , welke bak er onder een 400 plus pk c20xe

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) Hulp gezocht , welke bak er onder een 400 plus pk c20xe

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 49)
  • Auteur
    Berichten
  • #17274511
    sebastiaankadettcabriogsi
    Deelnemer
      Lid sinds:
      27 November 2005

      Goedeavond mede opel liefhebbers ik ben een tijdje minder actief hier geweest maar wil mogenlijk weer een nieuwe moter bouwen voor mijn corsa a turbo.

      Nou zit ik met de handen in het haar over de versnellingsbak een f16 f18 of f20 past heel christelijk in mijn corsa a echter vinden deze het vermogen nu al niet leuk laag staan met dat vermogen.

      Een f28 houd het vermogen stukken beter maar heeft zn kut overbrenging ivm 6bak irri korte versnellingen

      Ook zat ik te denken aan een f23 die is kwa sterkte vergelijkbaar met de f28 en 5 bak dus normale overbrenging alleen past dit weer voor geen meter in een a corsa

      Nou zat ik te denken de f16, 18, 20 bakken begeven het omdat de 2 hoofdassen in de casette met alle versnellingrn er op speling krijgen en door het vermogen uit elkaar worden geduwd waardoor het vermogen word overgedragen op nog maar een fractie van de tand diepte waardoor je vroeg of laat de tanden van je bak er af rost veel crossers en drag racers hebben hier ervaring mee. En omdat een nieuwe tandwielen set van 3000 a 4000 euro mij te gek wordt dacht ik is er niet een manier om die 2 hoofdassen met een modeficatie op hun plek te houden dor ze te verankeren in het bakhuis dmv een lager wat daarin vast zit oid.

      Heeft iemand dat al eens eerder gedaan?

      Graag feedback aub

      Groeten sebas

      #18304228
      bd.
      Deelnemer
        Lid sinds:
        11 July 2009

        ik zit hier zelf ook al tijdje naar te kijken. rond de 300pk houdt het toch wel op voor een f16-18-20 bak. het toepassen van bijvoorbeeld een quiafe binnenwerk help ook niet want die gaan in de praktijk ook stuk boven de 300 pk/400nm. quaife geeft officieel zelfs maar garantie tot 250 lbf·ft.
        De enigste quaife tandwielenset die een gunstige verhouding kent voor een turbo motor is de sccr set met een f20 overbrenging en de langste 5e versnelling, en dan nog heb je maar een top van +/- 240km/h(195-50-15 band). voor mij goed genoeg en ik zal hier uiteindelijk ook mee gaan rijden maar voor 400 pk corsa is dit natuurlijk niks..
        ik weet niet wat de andere leveranciers nog aan tandwielsets leveren?

        ik denk dat de makkelijkste optie(ivm. assen enz.) een f28 is, maar vind daar maar eens een goed exemplaar van :swear en idd te korte versnellingen
        een m32 dieselbak kan misschien nog een optie zijn? maar zo ver ik weet hebben die allemaal een hydrolische koppeling? wel kabelschakelen als pluspunt :thumb
        een f23 past ook niet echt netjes in een corsa.
        een ander type bak wordt hoe dan ook een duur geintje :vertag

        voor versterken van de originele delen zal je waarschijnlijk toch bij de crossers moeten zijn ;)

        #18304229
        sebastiaankadettcabriogsi
        Deelnemer
          Lid sinds:
          27 November 2005

          ja kabel schakelen en hydro koppeling is volgens mij ook zo bij die f23,is wel aanpas werk maar niet onmogelijk. wel heb ik ze in corsa b gezien maar corsa a wordt wss flexen in de chasiebalk en dat moet je niet willen.

          mijn punt is dat die tandwielen stuk gaan omdat die assen gaan buigen/uit elkaar gaan staan. als die nou eens op een origineel punt blijven staan wil ik wel zien hoe lang ze het vol houden.

          #18304230
          kiyamizio
            Lid sinds:
            5 February 2010

            En de assen van de tandwielen na maken van een ander metaal wat minder buigt? F23 lijkt in mijn ogen nog steeds de beste optie die bak is veel sterker als f20.

            Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

            #18304231
            DaveAutocross
            Deelnemer
              Lid sinds:
              30 August 2010

              Ik denk niet dat het zin heeft om veel geld te steken in het na laten maken van de assen.
              neem aan dat ze bij de R&D afdeling van Quaife ook al goed hebben nagedacht over hoe ze de assen zo sterk mogelijk kunnen maken zonder dat ze teveel doorbuigen.

              Ik weet dat er een bedrijfje is dat voor de cross massieve assen maakt met sterkere tandwielen maar dit is ook maar tot 200+ pk ofzo dus daar heb je ook niet veel aan.

              Ben zelf ook al een paar jaar aan het zoeken om een ‘goedkope’ sterke bak te maken voor de cross maar dat blijkt toch lastig. Wil je een sterke bak kom je toch vaak op een dogbox/klauwbak uit en die zijn vrij prijzig.

              Ik denk dat het gewoon lastig is door de bouw en de lagering van de bak om het sterk en betrouwbaar te maken voor een leuke prijs.

              #18304232
              sebastiaankadettcabriogsi
              Deelnemer
                Lid sinds:
                27 November 2005

                goedeavond Dave autocross,

                ten eerste bedankt voor je reactie!

                ik lees veel leuke alternatieven, maar inderdaad een dogbox of klauwbak zijn vrij prijzig, en de ervaring leert mij dat zelfs met een compleet setje nieuwe tandwielen en de rest wat sterker is zelfs met vermogens zoals 800 plus pk een kennis van mij nogsteeds de grootste moeite heeft om de boel heel te houden.

                of de assen buigen of scheef gaan staan weet ik niet precies, ik ben van mening dat het in een lager loopt wat op den duur axiale speling krjigt omdat het vermogen. koppel van een geblazen moter niet aan kan.
                ik ben niet op zoek naar sterkere 1 op 1 vervangings onderdelen omdat ik van mening ben dat daar de aard van het probleem niet zit.
                ik heb het echt in de kop om aan het einde van de casette een lager te maken en deze dan bijvoorbeeld met casette en al in het bakhuis persen.

                ik rij nu zelf met een f18 354 wr dus de as is al massief. echter denk ik wel dat ik een ander as nodig heb waar een lager op past. en zit ik met het vraag stuk of er wel ruimte voor is.

                PS ik bedenk me net, iemand ervaring met saab bakken? er passen opel bakken op saab motoren dus ook saab bakken op opel motoren denk ik dan.
                wederom zitten we dan met kabel schakelen enz maar passen ze in een corsa a en zijn ze sterker.

                nog een ander hersenspinsel van me, kijken wat voor lagers de assen mee vast zitten en als dat kogel lagers zijn ipv staaf lagers is daar ook nog wat te behalen. denk ik dan.

                #18304233
                theunm
                  Lid sinds:
                  29 June 2004

                  en de bak van een baas?

                  #18304234
                  Vinci
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    3 August 2009

                    Een F20 heeft een inspectieluik, en het zou mij niks verbazen als het komt door het torderen van de behuizing van de bak, in combinatie met het opzij drukken van de assen in de lagers. Sowieso is er van Opel af een bulletin uit gegaan over de lagers, welke uit de industrie komen (standaard maten) en daar gebruikelijk afdichtingen hebben. Opel monteerde deze aanvankelijk met de dichtingen, en na verloop van tijd liepen ze dan heet en liep het vet er uit en de olie er amper in. Het bulletin beschrijft dat de afdichtingen verwijderd dienen te worden, zodat de olie er gewoon vrij door kan stromen.

                    Vraag me in het kader van zijdelingse krachten beter opvangen af of een kegellager niet beter z’n werk zou kunnen doen, industrielagers, zeker met een enkele baan zijn niet bepaald sterk in het opvangen van zijdelingse krachten.

                    Assen die buigen, wellicht kan een extra tussenlager geen kwaad, maar dan zal je of een versnelling op moeten offeren, of elders ruimte mee moeten creëren…

                    Dorfbrunnen beweert ook F16/18/20 bakken te kunnen bouwen voor groter koppel, maar denk ook niet te extreem. Misschien eens navragen, schijnt wel een expert te zijn.

                    #18304235
                    Haasje17
                    Moderator
                      Lid sinds:
                      8 September 2009

                      De f35 of f40 is ook een optie, zijn fiat bakken welke saab ook veel gebruikt Opel af en toe. Maar voor de f40 moet je denk ik een en ander aanpassen.

                      #18304236
                      sebastiaankadettcabriogsi
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        27 November 2005

                        @theunm wrote:

                        en de bak van een baas?

                        bedankt voor je reactie
                        hoe bedoel je deze zin?
                        grtn

                        #18304237
                        Fearless
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          9 January 2005

                          saab ;)

                          #18304238
                          Vinci
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            3 August 2009

                            F18 ingaande as is trouwens niet hol, en wel compatibel. Je kan ook die behuizing beter pakken, want die zijn ook sterker. Alleen de tand wielen en diff van de f18 zijn veel minder sterk.

                            #18304239
                            kiyamizio
                              Lid sinds:
                              5 February 2010

                              F20 tandwiel assen zijn toch ook sterker dan f18 of niet. Dan zou je f18 overbrengingen op f20 assen kunnen zetten. En een sper diff nemen.

                              Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

                              #18304240
                              freek corsa
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                5 December 2004

                                http://www.sp2000.nl/” onclick=”window.open(this.href);return false;

                                Dit bedrijf heeft ook een versnellingsbak geleverd voor een crosser, daarvan heb ik een foto gemaakt.

                                Het kost mij alleen te veel om deze optie te kiezen.

                                Ik heb een F28, daarmee ga ik proberen te dragracen.
                                Dan zal ik wel moeten vertrekken in de 2e versnelling en dan naar de 4 schakelen ofzo :jerry

                                Die andere bakken die hier genoemd worden, kunnen jullie daar foto’s van posten?

                                #18304241
                                Vinci
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  3 August 2009

                                  F20 assen zijn niet sterker, uitgaande as is het zelfde, ingaande as is hol, net als bij een f16, alleen wel iets dikwandiger als laatst genoemde. Je kan alles van de f18 beter pakken, behalve de tandwielen en diff.

                                  #18304242
                                  kiyamizio
                                    Lid sinds:
                                    5 February 2010

                                    Ik ken simon peetoom die bakken zie ik elke cross maakt veel vw bakken en sperren voor alle merken en schakel mechanisme.

                                    Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

                                    #18304243
                                    bd.
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      11 July 2009

                                      @freek corsa wrote:

                                      http://www.sp2000.nl/

                                      Dit bedrijf heeft ook een versnellingsbak geleverd voor een crosser, daarvan heb ik een foto gemaakt.

                                      Het kost mij alleen te veel om deze optie te kiezen.

                                      Ik heb een F28, daarmee ga ik proberen te dragracen.
                                      Dan zal ik wel moeten vertrekken in de 2e versnelling en dan naar de 4 schakelen ofzo :jerry

                                      Die andere bakken die hier genoemd worden, kunnen jullie daar foto’s van posten?

                                      een tijdje geleden stond er nog een sp2000 bak op marktplaats en deze bak had ook enorm korte verhoudingen. misschien dat ze deze ook kunnen leveren met langere verhoudingen? Maar dit is volgens mij ook niet echt een optie gezien de prijs van deze bakken.

                                      waar ga je de wagen eigenlijk voor gebruiken? straat, circuit, drag of een combinatie? dat scheelt natuurlijk nogal in de belasting van een versnellingsbak. daarbij is het voor bv. dragracen het gewicht van de bak wat minder belangrijk als voor op straat/circuit..

                                      #18304244
                                      Corsa_GSi
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        30 June 2004

                                        Ik zou is gaan navragen waar WKT mee rijdt.
                                        Dorfbrunnen is Hurliman, de Zwitser, en die is aan de dure kant.
                                        Gewone F28 bakken kunnen tot zo’n 500 / 550 pk/Nm wel hebben, maar dat is echt de kritische grens.
                                        Eljan rijdt met een F18+ met daarin speciale Braziliaanse tandwielen enzo.
                                        Overigens gebruikte Saab volgens mij ook gewoon Opel bakken (F18, M32) de laatste bouwjaren.

                                        #18304245
                                        Vinci
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          3 August 2009

                                          WKT rijdt F28 met door Gema gemaakte custom vertanding, staan foto’s van op facebook.

                                          #18304246
                                          lonspeed
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            3 April 2012

                                            geen een opelbak zal het houden want het getal achter f wil zeggen hoeveel newton hij aankan
                                            dus een f20 kan maar 200nm aan dus met 400pk zal het koppel hoger liggen dan 200nm

                                            #18304247
                                            Vinci
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              3 August 2009

                                              @lonspeed wrote:

                                              geen een opelbak zal het houden want het getal achter f wil zeggen hoeveel newton hij aankan
                                              dus een f20 kan maar 200nm aan dus met 400pk zal het koppel hoger liggen dan 200nm

                                              Toch niet helemaal, F18 is voor 190nm, F18+ voor 205nm, en als je kijkt naar het koppel van de motoren die Opel er zelf aan hangt dan klopt van deze stelling al helemaal niks meer…

                                              http://www.opel-infos.de/getriebe/f18.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

                                              #18304248
                                              sebastiaankadettcabriogsi
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                27 November 2005

                                                ik rij al sinds 2010 met f18 op ongeveer 380 a 400 nm koppel. maar goed straatbanden kunnen dat vermogen niet aan.

                                                met drag slicks maak ik me wel meer zorgen. maar eerlijk gezecht ben ik bang dat de bak goed gaar is, ik gok aluminium kleurige bakolie na al dit misbruik.

                                                #18304249
                                                Corsa_GSi
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  30 June 2004

                                                  @Vinci wrote:

                                                  WKT rijdt F28 met door Gema gemaakte custom vertanding, staan foto’s van op facebook.

                                                  Heb je misschien een linkje, gezichtboek is zo groot :)
                                                  :kewlpics

                                                  #18304250
                                                  Vinci
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    3 August 2009

                                                    Vind het zo op de mobiel ook niet 123 terug, maar in dit filmpje komen ook wat onderdelen foto’s voorbij:
                                                    [youtube:25cbrp14]http://www.youtube.com/watch?v=igiLhoplupE[/youtube:25cbrp14]

                                                    #18304251
                                                    freek corsa
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      5 December 2004

                                                      https://youtu.be/Ng502r0naNg” onclick=”window.open(this.href);return false;

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 49)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.