Forumindex › Forums › Overige › I.C.E. en navigatie › Hulp gevraagd……..Led's op 12v
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
9 september 2010 om 21:13 #17225749
Ik heb een voorraad Leds kunnen kopen, diverse kleuren en maten.
Nou wil ik eens proberen om er een stel achterlichten van te maken. Of binnenverlichting……Voor op mn Rekord bijvoorbeeld. Gewoon simpel een paar leds naast elkaar als knipperlicht (2 rijen) en dergelijke.
Nou weet ik van de leds niet hoeveel volt er op moet komen maar lijkt mij makkelijk te controleren met een regelbare voeding.
Het was toch zo…dat als je bijv 6 leds in serie zet dit zonder weerstand op 12v kan??
Iemand die me dit een beetje uitleggen kan?
9 september 2010 om 22:13 #17726813Een LED is als een diode, afhankelijk van de kleur heeft hij een spanning maar vooral met een stroombegrenzing nodig. De stroombegrenzing wordt in 99% van de gevallen verzorgd door een weerstand.
De standaard rood/geel/groen/oranje LED’s zijn inderdaad zo’n 2 volt bij een 20mA, ik zou dan wel maximaal een 4 LED’s in serie zetten waardoor je een 4 tot 6 volt over houdt waarmee je een fatsoenlijke weerstand kunt berekenen (6v / 20mA = 300 ohm)
Blauwe en witte LED’s zijn 3 tot 3.5 volt per LED bij een 20mA, ook hier zou ik 2 tot hooguit 3 LED’s in serie zetten.
Waarom 6 LED’s niet direct op 12v?
Die 6 LED’s willen gezamelijk 12 volt zien om inderdaad zonder weerstand niet te veel stroom te krijgen. Start je de motor ga je naar 14.4 volt en hoppa, dat rijmt niet met de 12v voor de LED’s en schiet de stroom omhoog.Neem je bv. 5 LED’s (10 volt) en voor de resterende 2 volt bereken je een serieweerstand voor 20mA stroom (100 ohm) zit je beter maar als je de auto start ga je naar 14.4 volt en wordt de spanning over de weerstand 2.2x zo groot en dus de stroom ook, 44mA vinden ze niet lekker. Je kunt de stroomwisseling (bij 12 en14.4v) verminderen door minder LED’s in sere te zetten en zo meer spanning over de weerstand laten vallen.
Je kunt met de stroomwisseling ook van bv. 15mA uit gaan, het verschil in lichtsterkte is niet zo groot maar in het bovengenoemde voorbeel bij 5 LED’s kom je net boven de 30mA wat nog te doen is.
De hele heldere LED’s werken op hogere stromen zoals 50 tot 100mA tot zelfs 1A voor de Luxeon LED’s
9 september 2010 om 22:57 #17726814AnoniemLid sinds:
1 January 1970heel compleet verhaal al:thumbup
enkel heeft een led ook een + en een – pool
dus niet meteen denken dat je ledjes naar de malemoeren zijn ff andersom aansluiten;)
10 september 2010 om 05:45 #17726815origineel gepost door louwe 16 klepper
heel compleet verhaal al:thumbupenkel heeft een led ook een + en een – pool
dus niet meteen denken dat je ledjes naar de malemoeren zijn ff andersom aansluiten;)
En de +pool is altijd het lange draadje, en als ze even lang zijn kun je het zien aan de vlakke kant van het kraagje op de led body, die kant is dan de -pool…
10 september 2010 om 06:44 #17726816Hier kan je de kleur van de LED aaklikken en verder de boel laten berekenen:
http://www.ledtuning.nl/index_site.php?Name=calculator10 september 2010 om 11:32 #17726817Neem dan wel een vermogensweerstand, anders gaat deze doorbranden met een beetje pech.
Ook zou je er een spanningsregelaar erbij kunnen solderen die de spanning op 12V houdt…..10 september 2010 om 12:43 #17726818Originally posted by Basgsi
Neem dan wel een vermogensweerstand, anders gaat deze doorbranden met een beetje pech.
Ook zou je er een spanningsregelaar erbij kunnen solderen die de spanning op 12V houdt…..Een vermogensweerstand is niet nodig. 6v x 20mA = 120mW terwijl de meest standaard weerstand 0.25 watt is.
Spanningsregelaars kan een oplossing zijn maar waarom dan niet direct een stroombegrenzer. Overigens moeten veel spanningsregelaars een hogere ingangsspanning hebben dan de uitgang om de functioneren, een 12v regelaar gaat niet lekker werken op 12v tenzij het een switching regulator is.
15 september 2010 om 22:01 #17726819genoeg info dus, bedanktking:
Wat gebeurd er als ik een (stel) ledjes op de aansluiting van een speaker zet? Gaat het dan meeknipperen toevallig?
16 september 2010 om 06:48 #17726820Yep, die gaan mee knipperen.
Wel verstandig om de effectieve spanning te bepalen en daarvoor de juiste weerstand te berekenen. Een 30~40 output van een radio kan effectief 12 volt op een LED zeten.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.