Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Hulp gevraagd – Astra G, waarschijnlijk EGR Probleem
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
21 september 2012 om 10:57 #17252419
Beste Forum lezers,
Afgelopen zaterdag ben ik snachts op vakantie vertrokken naar het vliegveld toe.
20min voor het vliegveld kreeg ik ineens een MM lampje in mn dashboard en merkte dat de motor even schokte.
Nadien wilde de motor geen constante snelheid aanhouden en merkte ik dat als ik gas los liet, in een bocht, de auto begon te stotteren en uiteindelijk bij een kruising ook uitviel.Gelukkig startte hij wel gewoon weer maar stationair draaien doet hij dus niet en ik moet blijven gassen om hem aan te houden.
Uiteindelijk ben ik op vakantie vertrokken en staat mijn autoop het parkeerterrein van het vliegveld, alleen kom ik morgenavond, na een week, terug en heb ik helaas door omstandigheden niemand die mijn (zwangere) vrouw en kind kan oppikken zodat zij geen last hebben van t gehort en gestoot tijdens t rijden.
Ik moet 1,5 uur naar huis toe rijden en hoop dat iemand hier mij advies kan geven wat ik nu t beste kan doen?
Klinkt het het als de EGR? ik had na aankoop van de auto ook een probleem met een MM lampje bij stationair draaien als hij warm was maar dat was volgens de garage een probleem met de lambda welke hij vervangen had – het probleem is echter nooit weggeweest ; altijd een MM lampje bij warme motor en stationair dan niet regelmatig draaien ( maar niet uitvallen )
Tijdens het aanrijden voor mij vakantie was wel even de storing weg, maar kwam dus later weer terug.
Ik baal er ontzettend van – hoop dat iemand mij een tip kan geven dat ik iig morgenavond thuis kan komen.
Het gaat om een Astra G Station uit 98 met X18XE motor.
Bedankt!
21 september 2012 om 11:27 #18067841X18XE1.
en kans dat het de EGR is, maar ook een Sterkvervuilde gasklep (ivm andere probleem van MM lampje) kan de oorzaak zijn.
Willem
21 september 2012 om 11:37 #18067842@wim-v6 wrote:
X18XE1.
en kans dat het de EGR is, maar ook een Sterkvervuilde gasklep (ivm andere probleem van MM lampje) kan de oorzaak zijn.
Willem
Willem.
Bedankt voor je reactie.
Wat kan ik hier adhoc aan doen? helpt het injectiereiniger erdoor te gooien van stp of wynn?
Thnx
21 september 2012 om 11:38 #18067843Nope EGR demonteren en ander erop, in ieder geval als tijdelijke oplossing.
Evt gasklep vluchtig schoonmaken met een Bus remmenreiniger.
Willem
21 september 2012 om 11:44 #18067844ok, maar dit doe je niet zomaar ff denk ik om 23u savonds als je net geland bent op t parkeerterrein van een vliegveld :(
Wat zou t gevolg zijn om er mee naar huis te rijden?
21 september 2012 om 11:54 #18067845Opzich is een EGR klep vervangen een minuut of 5 werk bij deze motor.
Gasklep slang los kost je een minuut, reinigen 2 a 3 minuten.
Willem
21 september 2012 om 11:56 #18067846ok,
Erg bedankt voor je (snelle) reacties – alleen heb ik niet een EGR klep en remmenreiniger bij me als ik terug kom op Rdam Airport ;)
21 september 2012 om 11:57 #18067847Ik heb een how-to gemaakt voor het reinigen van de gasklep en de EGR-klep van de X18XE1
Neem anders even een kijkje:Schoonmaken gasklephuis
viewtopic.php?f=150&t=157845Schoonmaken EGR
viewtopic.php?f=150&t=157719Helaas zijn de foto’s verdwenen en heb ik nog niet de tijd gehad om die terug te plaatsen, anders had je kunnen zien wat een simpel klusje het is.
Wel moet je natuurlijk wat materialen hebben (nieuwe pakking en een bus remreiniger).Edit: je was me net voor, maar die heb je inderdaad niet bij de hand op een vliegveld.
21 september 2012 om 11:59 #18067848Thnx anyway! en bedankt voor t meedenken…
21 september 2012 om 12:03 #18067849Bij de gasklep hoef je niet heel mijn how-to te volgen: de aanvoerbuis eraf (zit vast met een slangenklem) en dan schoonmaken.
Waarom niet de trein naar huis pakken (weet niet of dat mogelijk is voor je?) en morgen alleen teruggaan om je auto op te pikken? Dan hebben je vrouw en kinderen in ieder geval niet ‘s nachts nergens last van.21 september 2012 om 12:09 #18067850Ja – is theoretisch een idee… alleen land ik pas om 23u en ga ik de trein naar huis dan nie meer redden.. :(
Rotterdam – Den Helder….
21 september 2012 om 12:22 #18067851Dat is inderdaad geen optie (laatste trein gaat om 23:20 en dan ben je erg lang bezig….)
21 september 2012 om 12:25 #18067852vrouw met de taxi ,jij met de auto
21 september 2012 om 16:13 #18067853Is het een idee de stekker van de egr los te halen?
Zal dat werken?21 september 2012 om 16:14 #18067854Kan helpen, wel gereduceerd vermogen..
willem
23 september 2012 om 14:19 #18067855nou – ik ben thuis gekomen hoor…
Auto had bij starten nog direct de storing… na een paar keer flink gas gegeven te hebben verdween de storing en ben ik gaan rijden… na ongeveer 100km kwam de storing weer terug… en niet veel later weer weg…
Tot ik bij een stoplicht kwam en moest stoppen…. motor viel direct uit….
gelukkig startte hij direct weer en dmv toeren te maken de motor op gang gehouden…Op deze manier verder gereden en gelukkig zonder al te veel problemen thuis gekomen…
Probleem komt dus voor bij een warme motor zodra het toerental onder een bepaalde grens komt – accellereren geeft geen probleem…
24 september 2012 om 10:20 #18067856Vraag ;
Ik heb nu de stekker uit de EGR gehaald en nu loopt hij prima.
Wil het op lossen alleen is mijn vraag ;
Is het schoonmaken en afdoppen voldoende? en met welk plaatje moet er afgedopt worden? een dichte of de originele van Opel met 1 gat?
Alvast bedankt :)
24 september 2012 om 10:34 #18067857Schoonmaken en gangbaar maken, desnoods een nieuwe klep. Aansturen om te controleren wat ie doet…
Afdoppen niet doen, gewoon meer toeren maken met de motor. Ze versmeren veelal door te rustig rijden.Is ie al uitgelezen? Foutcodes checken voordat je bezig gaat lijkt mij een beter plan…want zoblijf je bezig
26 september 2012 om 07:37 #18067858Auto uitgelezen :
Foutcodes:
P0505
P0340
P1405
P0403Staat nu bij mn vaste handydandy garage :)
26 september 2012 om 11:33 #18067859Garage belde net ;
Egr gereinigd en afgedopt middels originele Opel pakking :)
Systeem gereset – P0505 kwam terug, auto bleef uitvallen….
Gasklephuis vermoedelijk stuk ( deze schoongemaakt eerst ), gaan nu op zoek naar gebruikte gasklephuis….
27 september 2012 om 15:07 #18067860Nou ; Garage dag 2 –
Vanmorgen hebben ze m gereset en leek de storing weg.
Klein stuk gereden zonder probleem.
Hierna een lang stuk gereden, helaas storing kwam terug – auto hapert nu ook zo rond de 2000 toeren en loopt niet mooi naar zeggen van de monteur.
Morgen gaan ze er meer verder.
Iemand een idee / tips?
Gasklep is dus vervangen – EGR afgedopt en gereinigd….
Codes die er nu in staan weet ik niet – deze moesten ze nog uitlezen na het lange stuk rijden – vermoedelijk weer de P0505….
28 september 2012 om 14:09 #18067861Enige wat overblijft is ECU :(
Gaat richting ACtronics nu……
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.