Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Hulp bij reinigen glasklephuis/EGR klep (regio Amere)
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
5 augustus 2014 om 12:22 #17267335
Ik heb soms het idee dat bij het loslaten van het gaspedaal de auto soms nog een beetje gas blijft geven. Kan dit komen door een vervuild gasklephuis? Ook heb ik het idee dat bij lage toeren mijn auto soms wat inhoud. Ik heb een beetje gekeken en dit zou volgens mij kunnen worden veroorzaakt door een vervuilde EGR klep. Het leek mij dus op zich wel een goed idee om zowel het gasklephuis en EGR klep eens schoon te maken. Ondanks dat ik nog niet zo een sleutelaar ben (afgelopen weekend voor het eerst zelf mijn bougies zelf vervangen, king:), zou ik dit graag zelf willen doen aangezien dit volgens mij (met de gevonden HOWTO’s) wel zelf te doen is.
Is er misschien iemand in/rond Almere die al wat sleutelervaring heeft en het leuk zou vinden om mij hierbij te helpen? Wil in de toekomst meer zelf sleutelen aan mijn auto, maar kan wel wat ervaring gebruiken. :D
5 augustus 2014 om 12:37 #18246451Allebei niet moeilijk en zelfs ik heb het zelf kunnen doen. Voor de gasklephuis het inlaatbuis eraf halen en dan kan je al zien of het smerig is of niet (en of de klep goed vrij kan bewegen en sluiten), scheelt weer onnodig loshalen. Pas alleen op met indraaien van de bouten van de gasklephuis, die moet je niet eindeloos aandraaien omdat het geloof ik van aluminium is, misschien momentsleutel daarvoor gebruiken of iets.
5 augustus 2014 om 18:42 #18246452Als je auto gas blijft geven en/of je gas blijft hangen heeft dat te maken met je stappenmotor.
Deze blijft dan hangen. Je kan hem er af halen en schoonmaken met remmenreiniger en daarna inspuiten met WD40.
Je gasklephuis reinigen doe je door je luchtfilterhuis los te maken van je gasklephuis.
De klep kan je reinigen met remmenreiniger en een doek.
EGR afdoppen met een plaatje die je gewoon bij de opeldealer kunt bestellen.6 augustus 2014 om 10:02 #18246453Wat betreft de EGR klep. Er is nogal wat te vinden over deze klep, maar ik kan nu even door de bomen het bos niet meer zien. Afdoppen met een blindplaat lees ik regelmatig, maar ik lees dan ook weer dat je de ECU opnieuw moet inregellen omdat je anders foutmeldingen krijgt. Als ik het goed begrijp kan dit verschillen per motortype of je dit zomaar kan doen. Ik heb zelf een Z22SE. Kan ik hier zomaar een blindplaat op zetten en de EGR dus helemaal verwijderen? Of moet ik dan een plaatje er tussen zetten die alleen de gassen naar de motor afsluit? Zijn er nog adere gevolgen van het afsluiten van de EGR mbt sensoren die dan andere waarden gaan meten?
Wat betreft het gasklephuis/stappenmotor. Ik heb dus een Z22SE (met een elektrisch geregeld gasklephuis) dus zonder stappenmotor als ik het goed begrijp. Ht kandus niet aan de stappenmotor liggen. Het reinigen van het gasklephuis lees ik regelmatig dat dit gedaan wordt met remmenreiniger, maar soms ook met carburateur reiniger. Wat kan ik beter gebruiken? Moet ik na het reinigen weer een nieuwe pakking er tussen plaatsen en zo ja, dien je nog een goedje tussen je pakking en het gasklephuis en motor te plaatsen? Ik heb nog nooit een pakking ergens tussen geplaatst dus heb hier geen ervaring mee. Ik zal iig even kijken of ik binnenkort eens de inlaatbuis er af kan halen om even te zien hoe vies alles is.
11 augustus 2014 om 13:51 #18246454Inmiddels even de inlaatbuis er afgehaals en naar het gasklephuis gekeken (zonder deze los te halen). Deze zag er eigenlijk best goed uit Aan de binnenkant wel wat vuil, maar geen hele plakkerige zwarte zooi. Dus voor het reinigen van het gasklephuis hoef ik hem er niet perse af te halen. Misschien alleen dat ik nog een keer de carterventilatie ga doorprikken/opboren, maar dat komt nog wel een keer.
Iemand nog een antwoord op mijn EGR vragen?
11 augustus 2014 om 15:18 #18246455Makkelijkste is om de stekker van de EGR af te halen, nu kan je een stukje rijden zonder EGR werking. Levert waarschijnlijk een storingslampje op, en is naderhand met een op com wel te verwijderen.
Dan weet je in ieder geval of dat helpt, zo heb ik het eerst ook gedaan. Daarna kan je hem afdoppen, bij sommigen inderdaad ook uit de ECU laten halen. Dat weet ik ook niet precies voor welke motoren dat precies geldt, maar afdoppen kan je altijd doen om mee te beginnen, als ie dan lastig doet kan je de blinde plaat gewoon weer verwijderen en de storing wissen.Ik heb een Z16SE met blinde plaat tussen en hij zeurt er niet over dus prima zo, rijdt ook veel lekkerder zonder dat irritante gestotter.
12 augustus 2014 om 06:51 #18246456Voor mijn x1.6xel geld hetzelfde, blind plaat op de egr en ook geen fout melding in het mm. Maar wel een veel prettig rijdende auto.
12 augustus 2014 om 07:44 #18246457Thanks voor de tip SimpleFace. Stom dat ik daar niet zelf aan heb gedacht dat dat ook gewoon kon. :wors Vanochtend de stekker van mijn EGR-klep dus maar gelijk losgekoppeld. Tot op heden nog geen foutmeldingen gezien op mijn boordcomputer. Raar, want dacht toch echt dat de Z22SE daar moeilijk over ging doen (naar wat ik heb gelezen). Misschien komt het nog. Ik had vanochtend wel het idee dat de motor beter optrok vanuit stilstand, maar ik heb voornamelijk snelweg gereden dus dit moet ik nog even goed testen. Dit zou ook kunnen komen doordat de motor al snel warm was zou ik denken. De komende week maar even bekijken hoe het rijgedrag is.
Wat wel jammer is, is dat ik nog last heb van een soort van schok tijdens het rijden. Als ik bv op de snelweg mijn gas loslaat en een paar sec later weer (niet te voorzichtig) mijn gas intrap, dan voel ik toch een schok(je). Dit is dus blijkbaar niet mijn EGR-klep, maar wat dan wel? Speling ergens in (motorrubbers oid)?
12 augustus 2014 om 08:03 #18246458AnoniemLid sinds:
1 January 1970Wellicht een bobine die hapert..
12 augustus 2014 om 08:07 #18246459Als het niet tijdens het gewoon rijden is (dus bij constante toerental), maar enkel bij plots gas los of plots volgas (grote verandering van toerental) erop zou het de ophangrubbers kunnen zijn van de mechanische delen (motor, versnellingsbak, diff). De mechanische schokken worden dan mogelijk niet goed opgevangen, maar het kan net zo goed wat anders zijn, das het leuke met auto’s :P
Is het blijven hangen van je gaspedaal hiermee ook weg ?
Carterontluchting schoonmaken zoiezo doen, fluitje van een cent en voorkomt ook veel ellende mocht het verstopt zitten. Eerst maar eens schoonmaken, eventueel later opboren (zijn meerdere how-to’s voor op het forum).12 augustus 2014 om 10:05 #18246460@pixels66 wrote:
Als het niet tijdens het gewoon rijden is (dus bij constante toerental), maar enkel bij plots gas los of plots volgas (grote verandering van toerental) erop zou het de ophangrubbers kunnen zijn van de mechanische delen (motor, versnellingsbak, diff). De mechanische schokken worden dan mogelijk niet goed opgevangen, maar het kan net zo goed wat anders zijn, das het leuke met auto’s
haha, ja dat maakt het voor iemand zonder sleutelervaring wel lastig ja. Zou volgens mij ook mijn 2-massa vliegwiel kunnen zijn (al hoop ik dat niet). Enig idee hoe ik speling/versleten ophangrubbers kan testen?
@pixels66 wrote:
Is het blijven hangen van je gaspedaal hiermee ook weg ?
Nee, ik zie toch nog soms mijn boordcomputer verbruik aangeven ondanks dat ik geen gas meer geef in bv de 2e of 3e versnelling.
@pixels66 wrote:
Carterontluchting schoonmaken zoiezo doen
Ik kom er dus pas net achter dat de carterventilatie van een Z22SE in het inlaatspruitstuk zit :hmmz Gelukkig ben ik niet de enige die dit eens wil bekijken, maar nu maar even zien hoeveel werk het is om dit schoon te maken: http://www.opel-forum.nl/viewtopic.php?f=44&t=185583&p=2455637#p2455637
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.