Forumindex › Forums › Modellen › Omega › How to…
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
17 augustus 2010 om 22:32 #17310911
origineel gepost door Tinuske
origineel gepost door Omega 2.2 dti
Mistlampen later inbouwenHallo mensen
ik heb me aangemeld op opelforum omdat ik een opel omega heb, het is een 2.2 DTI uit 01 stationcar.
Nu heb ik een probleem, ik heb mistlampen en de schakelaar gekocht. alles geinstaleerd. Nu mis ik de bedrading voor de mistlampen. Ben hier voor naar de opeldealer gegaan maar deze zeggen dat de bedrading er al ligt. ( Ik kan ze niet vinden). Wie kan mij helpen of aan de bedrading, dus stekker bij de lampen tot aan stekker bij de kabelboom. Of wie kan mij het artikelnummer geven van deze kabel. Verder lees ik, dat het relais in het zekeringenkastje moet onder het stuur. ( Waar?, heb nl geen lege plek voor een relais )
Wie kan mij helpen,
De uitleg hierboven is goed te volgen.king:
Misschien kan deze uitleg ook voor de mistlampen.Enigste wat ik kan vertellen is dat de Bekabeling er al moet liggen. Achterkant van je bumper evt? Daar lagen ze tenminste bij mijn Omega uit ’91.
Verder voor relais enzo weet ik het niet, maar ik denk dat het allemaal voorbereid is.
De bekabeling voor de mistlampen zijn gedeeltelijk voorbereid.
Probeer op ebay een kabelboom te scoren en dan krijg je een kabelboom die exact op maat is(ook geen cm langer!) incl een aansluiting voor je temperatuur sensor die in het midden achter je bumper ligt.Klik hier maar eens.
Die temp sensor kabel gaat naar een stekker die achter je bumper linksvoor zit haal die stekker los en je kan in die zelfde stekker de kabelboom voor je mistlampen EN je buitentemp sensor plaatsen.
Je hebt GEEN relais nodig maar wel een schakelaar voor je mistlicht.
Die zit naast je mistachterlicht schakelaar.
Ik heb deze ergens op ebay gezien en konden op de ruimte die vrij is (onder je lichtschakelaar ) geplaatst worden.
Ook kan je kijken voor een complete schakelaar incl mistlicht schakelaar.Succes,
Aart1 september 2010 om 14:52 #17310912Hierbij de uitleg voor het vervangen van diverse sensoren van bij een V6. (zal binnenkort ook proberen de foto’s voor de 2.0 en 2.2 te doen).
De Krukas sensor zit onder aan de motor aan het koppelingshuis naast de olie filter en zit gelokaliseerd aan de bestuurders zijde.
De nokkenas sensor is gelokaliseerd op de vierde nokkenas (Dat is aan de bestuurders zijde)net achter de distributie kap.
Klopsensor bank 1-3-5
Gele cirkel is de stekker van de klopsensor van bank 1-3-5
Klopsensor van bank 2-4-6 zit naast de krukas sensor in de blauwe cirkel
Vervolgens gaan we de olie druk en peil sensor bekijken.
In de onderste carterpan zit de oliepeil sensor. Deze geeft een melding van een te laag olie peil. Het is vaak zo dat deze sensor stuk gaat. Deze is niet te repareren maar moet vervangen worden. De stekker is gemonteerd in het bovenste carter deel. In de blauwe cirkel.
De olie druk sensor zit aan de voor zijde van het blok. Naast de krukas poelie.
De dismodule is geplaatst achter cilinder ank 2-4-6
De vaak besproken drie weg klep is geplaatst achte cilinderbank 1-3-5
Wat ook een vaak voorkomend probleem is, is de carter ventilatie dit komt bij een V6 minder vaak voor dan bij een 4 cilinder. Het slangetje ernaar toe kan wel verstopt raken.
Deze zit aangesloten achter op de inlaat plenum. Een van de twee middelste.Als laatste hebben we nog de vaak besproken EGR klep. Deze zit bij 4 cilinder motoren achter op het blok en bij de V6 aan de bijrijders kant. In de blauwe cirkel
Als er nog leden zijn die meer foto’s hebben of meer info willen kunnen dit altijd doorgeven.
De auteur is niet aansprakelijk voor eender welke schade dan ook.
Gr Jack
8 september 2010 om 11:11 #17310913als eerste je grote carter van de automaat loshalen, daaronder zie je het filter met ervoor een komvormig huis deze loshalen en je ziet hieronder een inbusbout met een contra moer.
contramoer loshalen
de inbus eerst een stukje loshalen en daarna aandraaien met 4.5 NM dit is minder dan handvast, daarna 5 hele slagen losdraaien en de contramoer vast zetten met 18.5 NM.alles weer monteren.
en ga nu maar eens rijden schakelen gaat als nooit ervoor.
soepel en zonder schokken of overmatig terug schakelen.LET WEL ! HET LUISTERD ERG NAUWKEURIG! BIJ EEN VERKEERD MOMENT IN NM GAAT HIJ RAAR SCHAKELEN.
hij ligt op zijn kop met de pakking eruit, je ziet dus de spoelkanalen die je zelf niet krijgt te zien. het werk is ongeveer 1 tot 2 uur.
8 september 2010 om 11:14 #17310914Er waren in het verleden en heden nog al wat forumers die klapsleutels in combinatie met ramen-, dakraamdicht, deuren opslot en alarm in combinatie met het bestaande GM systeem.
als eerste schaf je een spy alarm aan met alle denkbare opties kosten incl klapsleutel, bedrading en unit € 49,-
daarna haal de de voetrust en de drempel aan de bestuurderszijde los
en zoek de volgende draden en sluit deze zo aan:
systeem: verbinden aan auto:
geel+geel+zwart verbinden aan bruin
wit verbinden aan bruin/rood
wit/zwart verbinden aan bruin/wit
rood verbinden aan bruin/rood
blauw verbinden aan blauw
rood verbinden aan rood contactslot
wit verbinden aan rood/zwart contactslot
bruin verbinden aan zwart/ grijs
bruin verbinden aan zwart/ groenbetekenis draden in de auto:
zwart/ grijs = knipperlicht L achterzijde handel
zwart/ groen = knipperlicht R achterzijde handel
bruin = massa
bruin/rood = open centrale vergrendeling (zijn er 2 van)
bruin/wit = dicht centrale vergrendeling
bruin/rood = ramen en dak dicht (zijn er 2 van)
blauw = deur schakelaar binnenverlichting
rood = continu + achterop contactslot
rood/ zwart = geschakeld + achterop contactslotALLE DRADEN LOPEN ONDER DE 2 STEKKERS EN GAAN IN 1 BOOM NAAR HET DASHBOARD TOE, DUS NIET AANSLUITEN BOVEN DE STEKKERS MAAR ERONDER!
de draden verder op het systeem worden met elkaar verbonden volgens tekening om zo diversen lussen te maken voor een + trigger of een – trigger dit wijst de weg van zelf. vergeet niet de chip in de sleutel over te zetten naar de klapsleutel.
ik zal hem morgen verder uitwerken met nog meer opties.
24 september 2010 om 14:18 #17310915Hey iedereen.
Ik heb een Omega B1 Caravan 2.0 DTi EcoTec en ik zou graag een woofer willen aansluiten m.a.w. ik zou een kabel van de batterij naar binnen moeten trekken. Tevens zou ik nog meerdere kabels naar binnen willen trekken voor mijn neon binnen aan te sluiten aan een knop. Wie kan mij vertellen hoe ik kabels naar binnen moet trekken? En zijn er do’s en don’t met het aansluiten van een versterker en woofer?
Ook zou ik graag willen weten of mijn Turbo eigenlijk nog wel marcheert want voor een 2.0DTi is deze wel vrij tot zeer traag in optrekken. Mijn zuster rijdt met een Corsa 1300 CDTi en smoort mij los voorbij in het optrekken… Hoe kan ik dit nameten? Zijn er weetjes voor deze op te voeren ofzo?
mvg,
Seth
2 oktober 2010 om 15:45 #17310916De 2.0 is gewoon tergend traag. De motor is eigenlijk te licht voor de omega.
4 oktober 2010 om 15:34 #17310917Ah zo… Ja ik hoopte ergens dat het de turbo zou zijn maar nu weet ik ook dat het geen trekmachine is… Rustig berijden en niet zot doen is dus de boodschap. Dank je.
Mvg,
Seth
5 november 2010 om 13:44 #17310918Hoi iedereen,
Dan ben ik hier weer met de volgende vraag:-D
Hoe trek ik een draad/kabel binnen van de batterij naar binnen? waar is de opening?Mvg,
Seth
5 november 2010 om 13:50 #17310919Rechts naast de rem bekrachtiger moet je het parvaan voor loshalen.
Gr Jack
6 november 2010 om 15:29 #17310920Nou… Dit heb ik effe geprobeerd en ik wil hierop zeggen: degene die wil mag zich altijd uitleven op mijn omega… :D
9 november 2010 om 20:27 #17310921Je mag altijd langs komen.:P
Ik sleutel wel.Je zult de schroefjes wel uit de parvaan moeten halen.
Gr Jack
9 november 2010 om 23:15 #17310922Ja, ik hoor van een maat van mij dat hij wel effe een gaatje kan boren en afmaken met rubber zodat ik de kabel veilig naar binnen kan trekken, zonder dat ik natte voeten krijg:)
Ik hoop dat ie niet jokt want dat zou ik wel balen vinden… Enfin, laat jullie nog iets weten.
Mvg,
Seth
27 februari 2011 om 22:04 #17310923Ik rij alweer een jaar rond met een afgebroken gloeibougie.
Het betref hier een Omega met de Y22DTH Diesel. Start goed, gasdicht, wel een vette wolk na koude start, maar wil toch die nieuwe erin hebben.
Ben hier al een keer of 2 mee aan het timmeren geweest maar het wil niet baten.
Het betreft de 2e cilinder. Wil liever de boel heel houden, en ben ook bang dat als ik er een 8mm staalboor doorheen haal dat er dan slijpsel of gewoon de hele bougie naar beneden flikkert.Iemand een tip?
Alvast Bedankt !1 maart 2011 om 18:03 #17310924Er zijn linkse boren te koop of een draadeind verwijderaar waarmee je dit stukje wel eruit krijgt.
Gr Jack
1 maart 2011 om 19:54 #17310925Met een draadeind-verwijderaar kom ik er niet bij, maar met een linkse tap misschien wel :)
Thanx Jack.
3 maart 2011 om 16:57 #17310926Draadeind verwijderaar bedoel ik mee een stikt met linkse kartel erop die het zelfde doet als een links boor.
Gr Jack
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.