Forumindex › Forums › Techniek › C20let / z20let(2.0 16v turbo) › HOW-TO zuigerbodemkoeling
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
10 januari 2010 om 19:33 #17216040
How to zuigerbodemkoeling, een must na het monteren van stalen drijfstangen en hoogvermogende setups
Lees hem eerst GOED door voordat je ergens aan begint.. het blijft natuurlijk op eigen risico!!
Tijdens het inbouwen van de zuigerkoeling heb ik het e.e.a. op foto gezet, zodat jullie er ook wat aan hebben
wat gaan we doen, gaten boren op de volgende plekken, waar de sproeiers in komen. Als je handig bent kun je dit met de hand doen, als je het niet vertrouwd begin er niet aan en besteed het uit!OPMERKING : sommige tuners richten de sproeier naar de uitlaatkant van de zuiger, ik richt hem naar de inlaatkant waar tevens de leibaankrachten staan!, dit voorkomt hogere slijtage aan de zuiger en cilinder! let er ook op dat de straal olie de cilinder NIET raakt, ookal staat de zuiger in tdc, de ‘oil control rings’ kunnen niet te veel olie verwerken!
nogmaals begin er alléén aan als je weet waar je mee bezig bent, vertrouw je het niet begin er NIET aan maar besteed het voor de honderd euro meer uit! dit kan serieuze motorschade voorkomen..
Pic1
hier komen de vier sproeiers, let er op dat het lager aan de olie-pomp kant NIET gebruikt word, dan staat je sproeier namelijk tegen het 60-2 krukas-positie wiel te sproeien!
Pic2
bepaal waar je de gaatjes gaat boren, ik heb ze 1mm uit het midden, 10mm vanaf de linkerkant. 4mm uit het midden naar de bovenkant. De oliepomp zit Links op deze afbeelding
pic3
Ik heb ze onderin het lager geboord, zodat de nozzle netjes uit het midden komt;
Pic4
Je kunt ze ook anders boren, ik heb gezien dat ze bijna tegen het oliekanaal zitten.
Pic5
Slaat er nu een klein centertje in, om vervolgens met een klein boortje (4mm) het centertje groter te maken,
Pic6
Pak nu een boor met dezelfde diameter als het flensrandje van de sproeier,(7,5) om het centertje nog groter te boren, let nog niet op een hoek o.i.d. boor gewoon recht op het centertje. Boor ong 0,5 mm diep aan de rand van de boor.
Pic7
Nu komt het lastigere, we gaan nu de hoek bepalen waarin onze sproeier gaat sproeien, ik heb het met een rode stip aangegeven, liever iets meer naar rechts dan links, de straal mag de cilinder NIET raken! Wat we gaan doen is de boor recht in het gat plaatsen zoals we net gedaan hebben, maar nu gaan we niet echt boren, zet de boor in het gat, laat hem draaien, en ga in een vloeiende beweging naar de hoek waar de sproeier uiteindelijk in moet komen, je beweegt de boormachine aan de bovenkant dus naar voren en naar rechts (vanuit de 1e afbeelding gezien) het komt nu nog niet echt nauwkeurig maar het is wel belangrijk.
Mik dus hier, let op dat ik de zuiger tussen bdp en odp heb staan! let er op dat de straal olie de cilinder NIET raakt, ookal staat de zuiger in tdc, de ‘oil control rings’ kunnen niet te veel olie verwerken!Pic8
Nu gaan we met dezelfde boor iets dieper boren, dat het kopje van de sproeier BIJNA verzonken ligt (dwz, bijna onder het lageropervlak) dit is dus ongeveer 2 – 2,5mm, let op dat je ongeveer in dezelfde hoek als de sproeier boort.
Resultaat:Pic9
Nu gaan we er daadwerkelijk een gat doorheen boren, maar nog niet de uiteindelijke diameter, stel de sproeier is 6mm op het pasvlak, dan pakken we nu 4 of 4,5, zodat het boren met 5,8 straks lekker makkelijk gaat.
Nu word de hoek dus belangrijker, word er niet heel bang van want het is geen ¡¥rocket science¡¦, zorg dat je niet teveel op de cilinder richt, maar ook niet de pistonpen, daar zit je drijfstang zometeen!, om een beeld te krijgen, hang je drijfstang er eens in! Ik ga dus steeds uit van een zuiger die tussen ODP en BDP staat, maar liever iets meer naar BDP dan ODP, want je cilinder krijgt smering genoeg!
Om steeds dezelfde hoek te verkrijgen, zet in het gat wat je net geboord hebt, een lange boor of een breinaald, op deze manier kan je je diepte instelling van je boormachine (het asje aan de zijkant van je boormachine) gebruiken om het volgende gat netjes in de zelfde hoek te boren..
Goed, pak de boor 4,5 en boor deze door in de juiste hoek, in de roos van 2 afbeeldingen geleden,Pic 10
Nu pakken we een boor 5,8 om straks te ruimen met een handruimer 6H7. Boor nu dus goed, want dit bepaalt het uiteindelijke resultaat.
Ruim het gat nu op met een handruimer 6H7, ik raad een boor 6,0 af!
Nu hebben we nog een probleem, want de rand waar de sproeier-rand tegenaan komt, die is nog schuin, oftewel in dezelfde hoek als de boor(7,5) die we gebruikt hebben in het begin, slijp deze boor nu vlak aan de voorkant of pak een dremel en maak deze rand vlak, de sproeier mag niet tegen het lager komen, en de olie moet er langs kunnen!Pic11
Nu zijn de gaten klaar, enkel de olietoevoer nog, ik heb het met een slijpschijfje op de dremel gedaan, maar het kan ook met een bol freesje,
Pic12
Het kan echter ook anders, door middel van een gaatje in de hoofdlagerschaal, dan maak je gebruik van het gleufje in het lager zelf, deze optie word door sommigen aangeraden, en heeft het voordeel dat het lager eerst olie krijgt.
pic17
Pic13
Zo ziet dat eruit in een vers gehoonde cilinder
Pic14
Nu zijn we dus eigenlijk klaar, ik heb ze er pas gemonteerd toen ik de motor weer ging opbouwen, zodat er tussendoor geen rotzooi in komt. Als het goed is heb je nu een lichte perspassing, je kunt ze er met een goede drevel (vlakke punt, zorg dat hij even groot is als de sproeier) in tikken.
Ik heb ze met groene (permanente) loctite gemonteerd, deze loctite komt pas los bij 250 graden. Ik heb het voor de zekerheid gedaan. Wel goed ontvetten van tevoren!
ResultaatPic15
Icm met zon mooi plaatje eronder, een set stalen stangen, een set goede zuigers, heb je al een erg mooie basis voor een leuke setup ļ het kan met een originele oliepomp, maar als je toch bezig bent, monteer een betere!
Pic16
Please feel free to comment! king:
10 januari 2010 om 19:59 #17587894duidelijke foto’s
king:
10 januari 2010 om 20:08 #17587895:thumbup:thumbup:thumbup
10 januari 2010 om 20:11 #17587896thnx :D
oja en deze motor hangt nu 2000km in de corsa en hij doet het nog steeds:P
10 januari 2010 om 20:16 #17587897kan je 1 van mijn blokken ook voorzien?? :P
heb t gedult niet voor zulke dingen ^^
10 januari 2010 om 20:19 #17587898Toppie toppie!!
10 januari 2010 om 20:30 #17587899Super man…
10 januari 2010 om 20:34 #17587900kijk dit is nog eens duidelijke informatie :thumbup
10 januari 2010 om 20:40 #17587901Kijk geweldige duidelijke fotos mijn complimenten voor de uit uitleg:thumbup
10 januari 2010 om 20:47 #17587902AnoniemLid sinds:
1 January 1970tjah zo lijkt het niet zo moeilijk
maar blijf het tricky vinden
neig nog steeds naar uitbestedenhoewel dat eigenlijk tegen al m,n principe,s in druist???
wel n vraag
waarom heb je ze onder deze hoek gezet??als je ze net naar de andere kant van je onderblak had laten wijzen
kon het kanaaltje naar de sproeier toe toch wat korter blijven????????let wel dit is geen kritiek
vroeg me enkel af wat de reden washoop dat je begrijpt hoe ik t hier neerzet;):P
10 januari 2010 om 21:01 #17587903ik blijf het zelf bij de volgende blokken ook gewoon uitbesteden.
Dit omdat ik zelf niet ga lopen boren in mijn onderblok….Ik heb altijd zoiets wat een ander beter kan moet je hun lekker laten doen :D
Ieder zijn vak haha10 januari 2010 om 21:05 #17587904origineel gepost door louwe 16 klepper
wel n vraag
waarom heb je ze onder deze hoek gezet??als je ze net naar de andere kant van je onderblak had laten wijzen
kon het kanaaltje naar de sproeier toe toch wat korter blijven????????let wel dit is geen kritiek
vroeg me enkel af wat de reden washoop dat je begrijpt hoe ik t hier neerzet;):P
ik vroeg juist om kritiek, altijd goed!, het is ook zo maar niet iets om gaten in je blok te boren :)
de hoek heeft zeker een reden, als je je even voorstelt welke kant de krukas op draait, dan zul je erachter komen dat de leibaankrachten op de zuiger en cilinder, aan de kant zitten waar nu de koeling ook op staat gericht!, zodat je er zeker van bent dat deze kant toch wat meer olie krijgt dan de andere kant :thumbup
origineel gepost door corsaboy
ik blijf het zelf bij de volgende blokken ook gewoon uitbesteden.
Dit omdat ik zelf niet ga lopen boren in mijn onderblok….Ik heb altijd zoiets wat een ander beter kan moet je hun lekker laten doen :D
Ieder zijn vak hahaals ik nou een goed adres voor sproeiertjes had (geen mpech) dan wil ik het ook wel doen, prijs van hun gaat nergens over
10 januari 2010 om 21:23 #17587905nice, maar wat was dat nou van die vastzittende/dichte sproeiers?
en welken zijn dat?zoiets uitbesteden, wat kost dat +-?
10 januari 2010 om 21:25 #17587906ik kan de sproeiers leveren voor nette prijzen..
als je echt intresse hebt mail me dan even op: marcel@corsa-novatuning.nllet wel, mits ik ze nog steeds kan bestellen. is dus even onder voorbehoud…
10 januari 2010 om 21:26 #17587907Originally posted by sw16v
zoiets uitbesteden, wat kost dat +-?
de een vraagt 100 euro de ander 150
anderen weer 300 met sproeiers…is echt heel verschillend
10 januari 2010 om 21:53 #17587908ik dacht dat de zuigersproeiers altijd aan de uitlaat zijde moesten richten in verband met koeling werkzijde en omdat de uitlaat kant warmer is.
10 januari 2010 om 22:25 #17587909origineel gepost door Cheungy
ik dacht dat de zuigersproeiers altijd aan de uitlaat zijde moesten richten in verband met koeling werkzijde en omdat de uitlaat kant warmer is.klopt, en zo heb ik het vaker gezien, maar na overleg met mensen die er verstand van hebben, is mij verteld dat ik beter zo kon doen, dat de zuiger meer olie krijgt waar hij mechanische arbeid verricht, plus het feit dat wanneer de zuiger naar beneden beweegt, de olie zich toch al verspreid over de zuiger. de warmte aan de uitlaat kant is in de kop veel groter dan in de zuiger
ook in een standaard motor geeft de zuiger al veel warmte af aan het glijvlak, dat gaat ook door de olie
edit,
zo doet heb ik het ook gezien
ik snap alleen niet helemaal waarom zij recht op het small-end mikken.
11 januari 2010 om 18:28 #17587910Duidelijke uitleg en foto’s!!!
Ik heb hetzelf uitbesteed maar na deze uitleg kan ik het de volgende keer wel zelf. Eventueel onder de freesmachine.Bij Vmax kost het trouwens 200 Euro.
Bij Vmax zette ze de sproeiers ook onder een hoek.
Het enigste is dat ze geen sleufen in het lagerblok maken maar een extra gat in het hoofdlager boren.
De laatste keer heb ik zelf de gaten in de lagers geboord en dat viel me reuze mee.
Maar goed dit is ook een goede oplossing:thumbupKomen die sproeiers niet van een BMW blok (M50 of zoiets).
11 januari 2010 om 18:30 #17587911ik blijf de optie van door de lager boren een goeie vinden hoor,
Ik heb er ook over gehad met omr om een sleufje te maken.Maar ook zei vonden het gaatje beter , alleen weet ik niet meer waarom..
zal eens navragen..11 januari 2010 om 20:59 #17587912de paar discussiepuntjes even toevevoegd aan de howto :)
origineel gepost door corsaboy
ik blijf de optie van door de lager boren een goeie vinden hoor,
Ik heb er ook over gehad met omr om een sleufje te maken.Maar ook zei vonden het gaatje beter , alleen weet ik niet meer waarom..
zal eens navragen..ik heb het gleufje smal gehouden zodat het oppervlak klein blijft, in principje zit de oliedruk aan de verkeerde kant van het lager te duwen, met het gaatje in de schaal ben je hier helemaal van af, dat is denk ik de gedachte erachter…
11 januari 2010 om 21:34 #175879131. olie uit de sproeier moet echt naar de inlaat kant spuiten je wil niet weten hoeveel meer slijtage je anders krijgt heb een tijdje terug een auto op de brug gehad waar ze de originele drijfstangen verkeerd om gemonteerd hadden na revisie die had al mooie slijtage plekken in de cilinders.
2. Ik ben meer voor een gaatje in het lager boren dan weet je zeker dat de lagers genoeg olie krijgen.
En de sproeiers boor ik ook iets anders.
11 januari 2010 om 21:37 #17587914Originally posted by Andre Botter
2. Ik ben meer voor een gaatje in het lager boren dan weet je zeker dat de lagers genoeg olie krijgen.
zoiets was het ja…
Begint me ineens wat te dagen nu ik dit lees :thumbup11 januari 2010 om 21:47 #17587915Hm.. op mijn blok zit dit er standaard op, had gedacht dat de betere blokken dit allemaal wel zouden hebben. Zal er wel mee te maken dat ik een diesel heb :hmmz
12 januari 2010 om 23:42 #17587916origineel gepost door Andre Botter
een tijdje terug een auto op de brug gehad waar ze de originele drijfstangen verkeerd om gemonteerd hadden na revisie die had al mooie slijtage plekken in de cilinders.Wie verteld mij het verschil even tussen voor en achter van een drijfstang, ze zijn expres NIET symmetrisch gemaakt heb ik geleerd, want daardoor worden de lijbaan krachten verminderd.
Maar wat is voor en wat achter ?
13 januari 2010 om 08:35 #17587917origineel gepost door freek corsa
origineel gepost door Andre Botter
een tijdje terug een auto op de brug gehad waar ze de originele drijfstangen verkeerd om gemonteerd hadden na revisie die had al mooie slijtage plekken in de cilinders.Wie verteld mij het verschil even tussen voor en achter van een drijfstang, ze zijn expres NIET symmetrisch gemaakt heb ik geleerd, want daardoor worden de lijbaan krachten verminderd.
Maar wat is voor en wat achter ?
bij let drijfstangen zit een gaatje aan de inlaat kant
en die bmw sproeiers gaan kapot moet je ff op c20let forum kijken
en bij klasen hebben ze een aanbieding vd zuigerkoeling 150 euro!!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.