Forumindex › Forums › Overige › Handleidingen & instructies › How to’s – Motoren › How to’s – Motortechniek 4 Cilinder Benzine › [HOW-TO] Z22YH hogedrukpomp reviseren
- Dit onderwerp bevat 5 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 16 februari 2024om 21:05 door Berwout.
-
AuteurBerichten
-
22 december 2023 om 10:20 #18549002
Introductie
Helaas zoals velen weten is de hogedrukpomp van de 2.2 dgi niet héél betrouwbaar, dit heeft meerdere problemen waaronder een terugroepactie die alleen gelde als je een specifieke foutcode had en naar een opel dealer ging bij deze actie werd de brandstufdrukregelaar, brandstufdruksensor, hogedrukpomp en de brandstofrail vervangen. Maar goed, anno 2023 hebben wij hier niks meer aan.
Een nieuwe pomp kost je al gauw €1200+ voor een bijna 20 jaar oude auto is dit absurd veel geld, het alternatief is enkele 100-den euro’s uitgeven aan een revisiebedrijf waarvan de tekst net leest alsof het een facebook oplichter is. Maar gelukkig zijn wij wel een beetje handig en het reviseren van een pomp is niet zo heel moeilijk alleen een goede how-to vinden wel dus ik dacht ik knal al mijn informatie in een post in de hoop dat dit mensen zal helpen.
Benodigdheden
- T30 torx (voor het splitsen van de pomp)
- 10.5mm boor (optioneel)
- ATF 75W/80W
- Remreiniger
- Steeksleutel 10 of ratel + dop 10 (Misschien 12)
- Revisiesetje met: 3 kleppen, 2 rubberen ringen; groen en zwart, ontluchtingshoedje (grote zwarte diepe rubber ding) en eventueel een nieuwe metalen circleklep/compressiering
- korrel 2000 (optioneel, hoop dat je het niet nodig hebt)
- Geduld, slimmigheid, common sense
!! DISCLAIMER !!
Dit is geen professionele reparatie, alles is op eigen risico, ZORG ER VOOR DAT JE EEN BACK-UP POMP HEBT.
Daarnaast is dit geschreven voor de Continental pompen, ik weet niet of de Siemens gelijk zijn maar ik las alleen maar haat voor de Siemens pompen dus pak een Continental als je de kans hebt.Stap 1: Uit elkaar halen pomp
Om de schade te bekijken moet de pomp uit elkaar, gelukkig is dit heel simpel er zijn 3 T30 schroeven die niet al te vast zitten boven op de pomp. Nadat je deze los haalt kun je de boven kant lichtelijk naar links en rechts bewegen terwijl je de bovenkant er af trekt.
De bovenkant heeft een inbus-achtige arm, deze wordt door de nokas aangedreven en bestaat uit een rubberen ring met metaal er in, kogellagers en een plastiek ring die de kogellagers vasthoud. Dit is een van de mogelijke faalpunten van de pump, door slijtage wil die ring er onder druk nog wel eens uitschieten deze moet vervangen worden.
Dit is ookal je eerste mogelijk knelpunt, deze ring is of zacht of hard, als het een harde ring is wil hij maar al te graag vast zitten. De oplossing hiervoor is vrij simpel maar moet wel héél zorgvuldig gedaan worden het idee is dat je een klein gaatje boort daar een schroef in draait en met een klauwhamer deze er uit wiept.
Wat kan gebeuren is dat je de boor door drukt, in dit geval zal je de plastiekring die de kogellagers vasthoud weer terug moeten drukken, via de bovenkant moet je de kogels oplijnen, via de onderkant de plastiekring en dan met een dop 32 of 34 (even vergeten welke) de ring weer in een geheel terug drukken. (LET OP: als de plastiekring stuk gaat is het over)
Stap 2: Uit elkaar halen internals (onderkant pomp)
Als de bovenkant los is gehaald is het tijd om de internals (binnenkant van de pomp) uit elkaar te halen. Als eerst wordt je begroet door een torentje met 3 cilinders en een koperen kop, dit zijn de 3 cilinders die door middel van pneumatische druk de rubberen kleppen in drukken om zo brandstof door te laten. Deze 3 zitten in een soort van ster vast en kunnen als één geheel er uit worden gehaald.
Midden onder deze ster zit een klein busje met 2 veren (!! RAAK DEZE NIET KWIJT !!) als de cilinders, ster en busje met veren los zijn kun je het framepje/metalen hulsul waar het in zit los halen. Controlleer dat ALLE cilinders goed door de gaten heen gaan, door het vastlopen van de pomp of het lopen zonder smering kan het metaal uitzetten en de cilinders vastlopen. Als er een of meer gaten niet meer lekker loopt schuur deze voorzichtig op met korrel 2000 totdat het weer strak en net als de andere gaten voelt.
Nu zijn wij aangekomen bij een plaatje waar 3 gaten in zitten en 2 kleine stangetjes uitsteken, houd de onderkant ondersteboven en tik op de kont van de pomp. Het plaatje zou er nu moeten uitvallen, maar het wil wel een gebeuren dat het niet zo is. Een tip is om een beetje olie op de plaat te doen en zorgen dat het in de gleuven valt dit zou het makkelijker moeten maken valt hij dan nog niet dan kun je voorzichting proberen het plaatje omhoog te wrikken echter, dit is niet gewenst. Je kunt ook proberen om de 2 kleine stangetjes met een punttang te pakken en deze roterend omhoog te trekken vaak zit een van deze geleiderpennen vast waardoor het plaatje er niet uitkomt.
Net als met de bovenkant, schuur de pinnen lichtelijk zodat het plaatje goed beweegt maar nog wel strak en goed vast zit, als dit plaatje haakt kan er overdruk ontstaan met alle gevolgen van dien. Als het plaatje los is kun je de 3 rubberen kleppen zien, inspecteer ze allemaal en kijk welke kapot is gegaan (niet nodig, wel leuk). Onder de rubberen kleppen zitten kleine veren, deze moeten weer met de metalen kant naar boven worden geïnstalleerd.
Stap 3: schoonmaak tijd
Tijd om enkele busjes remreiniger leeg te spuiten, oftewel tijd om alles goed schoon te maken, let wel op dat als je er voor kies om een hervul gat te maken je dit beter kunt uitstellen totdat na je het hervul gat hebt geboord anders kun je twee keer schoonmaken.
Als alles goed is schoongemaakt is het tijd om te kiezen wat te doen: 4a kogellager er uit slaan en m12 schroef erin doen, 4b ontluchtingshoedje los halen. Persoonlijk zal ik altijd voor 4b gaan, hoewel ik de eerste keer voor de schroef ging omdat ik simpel weg niet de informatie had die ik nodig had.
Stap 4a: Nieuw vulgat maken
Veel youtube videos laten deze manier zien, en zelfs dan bieden ze nog 2 verschillende oplossingen aan. De eerste is het gat waar de kogellager zit (rechter kant) opboren naar 10.5 mm en dan vanuit binnen uit de kogel er uit slaan. Dit zal tot hele kleining beschadegingen leiden in het buisje waar de kogel zit.
Ook wordt een manier aangeboden om recht tegenover de kogel een klein gat te boren en deze met een schroef te vullen. De kogel er uit slaan vereist wel wat ruwe kracht maar is te doen, nadat de kogel er uit is boor je verder met 10.5mm en dan tap je er M12 in. Nu heb je een hervulbaar gat waar een 10mm lang schroefje in past.
Stap 4b: Ontluchtingshoedje loshalen
Dit is, voor zover ik weet de netste manier om een vulgat te maken en de pomp te vullen. Er zit schuinonder op de pomp een uitsparring een soort cilinder met een klein gaatje er in. Hierin zit de ontluchtingshoedje die je ook in je revisiekit hebt, om deze los te halen moet je een kleine metalen circle/ring los halen een soort borgclip als deze los is kun je hem er zo uit pakken.
Stap 5: Internals herbouwen
Nu wij een manier hebben om nieuwe olie toe te voegen en alles goed schoon is, is het tijd om de internals van de pomp weer in elkaar te zetten. Eerst moeten wij de 3 veren voor onder de rubberenkleppen terug zetten, vervolgens moeten wij de rubberenkleppen op de veren plaatsen en druk ze voorzichtig aan om te kijken dat ze goed aan- en afsluiten.
Als de rubberenkleppen er in zitten is het tijd om de geleiderpinnen van het compressieplaatje weer terug te stoppen als je ze er uit hebt gehaald, heb je dat niet kun je rustig het plaatje met de 3 gaten weer terug plaatsen, zorg er voor dat de vlakke kant naar boven wijst.
Als het plaatje goed vast zit is het tijd om de behuizing van de 3 cilinders terug te plaatsen, de behuizing past maar op 1 manier. Nu kun je het busje met de veren terug plaatsen en vervolgens de 3 cilinders in hun ster. LET OP: zorg er voor dat de bult van de ster in het busje valt, controlleer dat alle cilinders vrij kunnen bewegen.
Nu kunnen wij de bovenkant van de pomp (met de inbus/hex arm) in elkaar zetten, dit is zo simpel als een nieuwe kering/ring er in drukken en voorzichtig met een grote dop er in hameren.
Vervolgens kunnen wij de rubberen ring rond de bovenkant van de pomp vervangen en de beiden kanten weer op elkaar drukken.
Stap 6: Hervullen met ATF
Nu de pomp (grotendeels) weer in elkaar zit is het tijd om de pomp te voorzien van nieuwe olie, deze olie wordt gebruikt voor brandstofdruk, dus als de pomp lek was en geen olie meer heeft dat maakt hij ook geen druk meer aan en hallo P1191-52/5a.
Het hervullen is heel simpel, maar ook heel traag dit kan makkelijk 30 minutes duren. Als je een vulgat hebt gemaakt moet je het vulgat tot de rand vullen, vervolgens aan het inbus/hex armpje draaien totdat er geen luchtbellen meer komen. Als je een vulgat hebt gemaakt moet je ook nog het ontluchtingshoedje indrukken totdat er geen lucht meer uit komt.
Heb je gekozen om het via het hoedje te doen kun je daar olie in doen en draaien aan de inbus/hex arm totdat er geen lucht meer uitkomt.
Als dit gedaan is moet je een héél klein beetje olie er uit laten lopen, dit i.v.m. thermische expantie van olie en een pomp die anders kaboem gaat.
Nu kun je of; een nieuw hoedje plaatsen en de metalen ring terug plaatsen of je doet een beetje teflon tape om een m12 schroef en draait deze in het gemaakte gat.
Vervolgens moet je de pomp ondersteboven houden en in verschillende posities terwijl je draait aan de imbus/hex om te kijken dat er geen lekkages meer zijn.
Stap 7: VROOOOOEEEEEEMMMMMMMMMMM
Als de pomp niet lekt, is het tijd om hem om te wisselen/terug te installeren. Nadat je de pomp opnieuw hebt geïnstalleerd moet je je auto op contact zetten, ontluchtings nippel in drukken van de pomp en dit 2 tot 3 keer herhalen totdat er benzine bij de pomp is.
Als de pomp benzine heeft is het tijd om de auto te starten, laat de auto +- 5 minuten stationnair lopen en geniet van je 2.2 die weer vroem doet.
!! LETOP: Scan eventueel met een OpCom/Tech2 om de actuele brandstofdruk te controlleren, is deze nog steeds niet goed kan er meer aan de hand zijn of kan het herbouwen fout gegaan zijn !!
Ik zal op een later stadium foto’s toevoegen, en meer informatie evenals een herstructurering n.a.v. foto’s. Ik zal ook nog een kopje diagnose toevoegen met data/foutcodes en hoe je kunt opsporen of het je hogedrukpomp is. Voor nu hoop ik dat iemand er iets aan heeft.
22 december 2023 om 10:22 #18549003Ik reserveer de eerste comment
9 februari 2024 om 12:26 #18550034Top, duidelijke uitleg volgende week ga ik beginnen aan de revisie van mijn hogedruk pomp. Je hoort er van of het is gelukt of niet
10 februari 2024 om 22:20 #18550074Een vraagje hoe krijg je het ijzeren klem veertje van het ontluchtingshoedje uit de sparing?
16 februari 2024 om 21:00 #18550179Shit man, bericht totaal gemist. Ik heb mensen een gleuf zien zagen om zo de ring te knijpen, of peuteren met twee kleine schroevendraaiers/naalden oid.
16 februari 2024 om 21:05 #18550180Ah leuk, je kunt je bericht niet editen dat is totaal niet handig. Een ding wat ik vandaag bij geleerd heb is dat je je nieuwe pakkingen moet controlleren klinkt logisch ik schoof het af als geen probleem. Bij veel immitatie setjes zit er nog wat rubber/plastic om de nieuwe pakking van de 3 pakkingen die de zuigers in drukken.
Je kunt of een originele opel kit kopen, of je moet de randjes schoonmaken zodat alleen het metaal nog over blijft.
Wat gebeurt is dat 1. ze warm worden en aan elkaar smelten en 2. ze vast komen te zitten en de druk elders sturen en dan knalt de pakking van de kogellagers er uit.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.