Forumindex › Forums › Overige › Handleidingen & instructies › How to’s – Motoren › How to’s – Motortechniek 4 Cilinder Benzine › [HOW-TO] – Z14XE, Z16XE, etc. – EGR-klep afdoppen
- Dit onderwerp bevat 3 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 29 januari 2018om 17:31 door Houten.
-
AuteurBerichten
-
26 november 2011 om 14:49 #17243621
Deze how-to is bruikbaar voor:
Z14XE(L), Z16SE, Z16XE, Z18XE(L), X18XE1 en X16XEL type II uit een Corsa C, Astra G of H, Vectra B of C.
En wellicht nog andere motoren die dezelfde basis hebben.Allereerst een stukje tekst over wat is nu precies de EGR-klep.
EGR staat voor Exhaust Gas Recirculation of in het nederlands Uitlaatgas Recirulatie klep.
Een deel van de uitlaat gassen wordt dus uit het uitlaatspruitstuk via deze klep terug gevoerd in de motor om opnieuw verbrandt te worden.Dat is leuk voor het milieu, maar niet voor je motor :roll:
Naast uitlaatgassen wordt namelijk ook vuil en roet wat ontstaat tijdens de verbanding weer terug je motor in gevoerd.
Wat vaak voor kapotte EGR-kleppen zorgt en andere storingen en mankementen.
Deze vervuiling ontstaat vooral bij een koude motor en met “Het Nieuwe Rijden” (motoren moeten goed warm worden en schoon branden ;))En omdat er veel storingen optreden heeft zelfs Opel hier een officiële modificatie voor gemaakt.
Een blind-pakkingDeze pakking is zo gemaakt dat de klep wel kan bewegen, maar de doorvoer is afgesloten.
Hoe deze pakking te monteren:
Als voorbeeld heb ik deze gemonteerd in een Corsa C GSi met een Z18XE motorBenodigdheden:
Een Torx-bit setje (voor inwendige Torx bouten)
Een Torx doppen setje (voor uitwendige Torx bouten)
Een schroevendraaier
Een spuitbus Remmenreiniger
Een spuitbus WD40 kruipolieals eerste waar zit dat beest????
De klep is goed bereikbaar en zit rechts op het motorblok tussen het motorblok en de ABS-pomp (mits aanwezig) in.
Bij de Z16SE is deze boven de motor op het inlaatspruitstuk geplaatst.Na de kap gedemonteerd te hebben, is de klep beter zichtbaar.
Haal de stekkers los van de bobine brug en van de EGR klep.
Spuit deze desnoods even in met wat WD40, dan komen ze makkelijk los (dit zal geen kortsluiting veroorzaken!!).
Spuit ook de 2 bouten van de EGR-klep even in. Dit zijn de 2 uitwendige torx bouten op de uiteinden van de klep.De klep zit dus met 2 uitwendige torx-bouten vast op het huis.
Als de kruipolie lekker ingewerkt is, kun je deze eenvoudig losschroeven met een ratel, verlengstukje en een torx dop.Als de klep gedemonteerd is, ziet het er als volgt uit.
In mijn geval nog vrij schoon, maar je zou dit eventueel wat schoon kunnen maken met een doek.
Spuit er NIET te veel remmenreiniger in, dit gaat namelijk recht naar je uitlaat en remmenreiniger is vrij explosief als het warm wordt :roll:en een foto van de oude en de nieuwe pakking naast elkaar. Verschil is duidelijk lijkt me.
Als de EGR-klep erg vervuild is, kun je deze ook reinigen met wat Remmenreiniger en een Doek
Hierna eventueel nablazen met wat perslucht en goed inspuiten met WD40.De nieuwe pakking kan weer op de klep en de montage gebeurd in omgekeerde volgorde.
2 januari 2018 om 18:44 #18351312Goedenavond,
Heb je de foto’s nog en zou je deze misschien opnieuw willen plaatsen?
Daar zou ik ontzettend mee geholpen zijn!
Bvd,
Daan :dank-u:9 januari 2018 om 22:47 #18351616Ik ben nog geen topic tegengekomen waar de foto’s ook daadwerkelijk verschijnen.
Zal wel komen doordat ik een oudje uit 2000 heb.
Ook ik zou heel graag willen zien wat sw_reijnders gedaan heeft. In afwachting van zijn reactie verblijf ik.
29 januari 2018 om 17:31 #18352325Beste forum ik zie de foto’s ook niet. Wel iets van Photobucket.com 500. Hoe kan ik toch de foto’s zien.
:help:
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.