Forumindex › Forums › Overige › Handleidingen & instructies › How to’s – Motoren › How to’s – Motortechniek 4 Cilinder Diesel › [HOW-TO] – Y22DTR – EGR cheater plaatsen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
26 maart 2014 om 16:45 #17264952
De EGR Cheater
Men neme een vectra Y22DTR
Vervolgens kopen wij via ebay.co.uk een EGR Cheater van Tafmet
Halen wat gereedschap en materialen uit de kast en een schema erbij
En gaan aan de slag
De blauwe en de rode draad verlengen we met ongeveer 70cm door er twee draden aan te solderen
Vervolgens nemen we alles mee naar buiten om de boel te instaleren
Stekker van de EGR en de LMM loshalen hier moet in geknipt worden en in geval van de EGR word hij gewoon verwijderd
LMM
EGR
Vervolgens soldeer je aan de draden van de EGR en de LMM de CHEATER en bevestig deze ergens waar hij niet te warm wordt (is plastic :afro )
Vervolgens alles weer netjes in de bescherming en klaar :thumb4 augustus 2014 om 19:20 #18226331Allereerst wil ik gwriemersma bedanken voor de duidelijke uitleg waardoor ik ook de stap heb durven nemen en een setje heb besteld.
Nog even een aanvulling als gwriemersma het niet erg vindt ;)
Ik heb de complete set besteld met de afdekdop e.d.
Ik heb “huishoudsnoer” gebruikt voor de verlenging naar de LMM maar elk twee-aderig snoer werkt of twee 1-aderige kabels kan ook.
Daarnaast heb ik ook nog een complete contra-stekker voor de EGR besteld:Dit is een Bosch 1928403453 Connector.
Dit alles zodat ik (bijna) niet in de kabelboom van de auto hoef te knippen/solderen.
En altijd nog terug kan naar de originele EGR-klep.Let’s go :D
Alles op een rij:
Eerst de rubberhoes op de juiste manier om de kabels schuiven:
Daarna de “seals” om de kabels plaatsen(let op de richting):
Daarna de kabel aan de pin solderen:
Vervolgens de seal in de klem bevestigen:
Doe dit voor de vier aansluitingen van de EGR-klep (zwart,wit,groen,bruin)
Daarna de pinnen in de juiste volgorde in de stekkerbehuizing steken, deze klemmen automatisch vast als je ze iets aantrekt met een punttangetje. Let op de volgorde, de pinnetjes uit de behuizing halen is een heel gepruts dus dit kun je beter voorkomen door het direct goed te doen:
1: Zwart
2: Wit
3: Groen
4: BruinVervolgens steek je ook het twee-aderige snoer door de rubberhoes.
En soldeert deze vast aan de blauwe en de rode draad (onthoudt welke kleuren je hebt gebruikt), Daarna een stukje krimpkous erom of isolatietape:
Vervolgens doe je de rubberhoes om de stekker:
Daarna dien je de andere kant van de twee-aderige kabel te voorzien van stekkertjes, ik heb voor deze gekozen maar je kunt ook gewone steek-stekkertjes gebruiken. Of de kabel rechtstreeks in de kabelboom van de LMM solderen.
Daarna knip je in de kabelboom van de LMM:
En maak je hier ook stekkers aan: Let op mannetje/vrouwtje ik heb het zo gedaan dat ik de stekkers ook weer in elkaar kan steken en de kabelboom dus weer origineel heb.
Daarna aansluiten en hoesje terugplaatsen:
Niks gebeurd :angel
Daarna leuk plekje zoeken, zoals gwriemersma zegt ergens waar hij niet heet kan worden :thumb
Daarna heb ik een tijdje gereden en getest alvorens ik ook daadwerkelijk de EGR-klep heb verwijderd:
Tot zover mijn aanvulling op de toch al duidelijke uitleg van gwriemersma. :D
P.S. Voor degenen die nog zo’n stekkertje zoeken ik heb nog 1 setje overgehouden (verzendkosten waren duurder dan de stekker) pb me maar even. :thumbup
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.