Ik heb gisteren samen met Helmer mijn Vectra C verlaagd. Ik heb hier wat foto’s van geschoten, want het
loont echt de moeite om het zelf te doen.
Benodigde gereedschappen:
Krik
Assteun
Goede dopsleutelset
Torxset
Omgekeerde Torxset
Veerspanners.
waterpomp tang
Dikke spierballen
Stap 1
Wij zijn begonnen met de voorkant
Zet als eerste de krik onder je auto en haal de wiel onder de auto vandaan
Als je wiel er onder vandaan is maak je met een waterpomp tang het klemmetje los waar je remslangen ed. mee vast zitten


vervolgens maak je met het omgekeerde torx dopje een moertje los waarmee nog meer slangetjes vast zitten aan je veerpoot

Nu zit alleen de spoorstang nog vast aan de veerpoot. Deze kun je losmaken door met een waterpomp tang het rubbertje iets naar achteren
te duwen en als het goed is zitten daar uitsparingen in waarmee je de spoorstang kunt vast houden.

Nu is alles los van de veerpoot en kun je de 2 grote bouten en moeren los gaan draaien.

Als de bouten en moeren los zijn doe je je motorkap open, daar zitten nu alleen nog 3 omgekeerde torxbouten. Die
kun je nu los draaien. Pas er wel mee op als je de laatste los draait dat je even je veerpoot vast houdt, anders knalt deze op de grond.
De veerpoot is nu los. Nu kun je op de veren de veerspanners aanbrengen en deze goed aanspannen.
Pak vervolgen een dopsleutel waar een gat in zit. Want je moet tegelijk de moer bovenop de veerpoot en de torxbout los draaien. Als je een dop
vast klemt in een klemtang en een goede torxset hebt lukt dit prima.
Als de moer los is kun je de veer verwijderen en de nieuwe erop zetten.

Om het weer vast te zetten doe je alles wat hier boven staat in de omgekeerde volgorde.
Achter is nog veel simpeler.
Je haalt het achterwiel eraf nadat je de krik eronder hebt gezet.
Er zitten twee grote bouten en moeren


Als je deze lost hebt kun je zo de veer eruit halen. De nieuwe erin en klaar is Kees
Veel Succes