Forumindex › Forums › Overige › Handleidingen & instructies › How to’s – Modellen › How to’s – Vectra, Signum › [HOW-TO] – Vectra C SW – ruiten achterdeur vervangen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
2 februari 2013 om 18:50 #17255058
Dit betreft een HOW-TO voor het vervangen van de ruiten in de achterdeur. Het gaat om een deur met elektrische ramen.
Wat heb je nodig:
– Torx T20
– Torx T40
– Platkopschroevendraaier
– Kruiskopschroevendraaier
– Hamer
– Stanleymes
– Tape
– GlasexOm te beginnen moet de deurkaart verwijderd worden, door 4 schroeven te verwijderen. Haal daavoor eerst met een platkopschroevendraaier het afdekplaatje van de handgreep weg. Steek je schroevendraaier aan de schanierkant van greep, mocht je perongelijk wat beschadigen, dan zit dit niet in het zicht. Hier zitten de T20 schroeven:
Als je de schroeven verwijderd hebt, probeer dan wat ruimte te krijgen aan de onderkant met je vingers en trek de deurkaart langzaam maar met enige kracht en rukjes naar je toe. De kaart zit nammelijk ook vast met enkele klikpennen. Het bovenste gedeelte (in de raamopening) kun je naar boven schuiven. Dit zit wel wat strak, dus kost wat kracht. Je kunt het in principe niet kapot maken.
Als je eenmaal de deurkaart los hebt, haal je de stekkertjes van de raambediening en eventueel van de tweeter los. De kabel van de deurvergrendeling werkt als de kabel van een fietsrem.
Klik de ruitbediening uit de deurkaart en sluit hem weer aan op de stekker, dan kun je de ruit nog gewoon bedienen.
Haal nu de chromenstrip aan de buitenzijde van de deur los. Deze kun je vanaf een hoek omhoog trekken.
Nu moeten we op 2 plekken met een mesje het plastic aan de binnenkant van de deur opensnijden. Je kunt er ook voor kiezen om het helemaal weg te halen, maar je moet het later wel terugplakken!
De ronde plek is voor het loshalen van een schroef van de middelste sponning, de andere is een opening om straks het raam los te maken van het mechanisme. Je kunt die plek door het plastic heen zien.
Draai nu eerst met de torx T40 schroef los, aan de buitenste zijde van de deur.
Laat nu de ruit ongeveer 15cm zakken, dusdanig ver dat je deze zwarte dop door de zojuist gecreerde opening ziet. Dit is de bevestiging van het raam aan het raammechanisme.
Zet nu een kruiskopschroevendraaier op/in deze dop en geef een ferme tik met een hamer tegen de schroevendraaier, zodat de zwarte dop er uit/door springt. Het voelt wat vreemd bij een ruit, maar wees gerust, dit kan prima. Laat hierna het ruitmechanisme helemaal naar beneden zakken en begeleid de ruit een beetje, want die zit nu immers niet meer vast.
Nu moeten we eerste het kleine, vaste raampje verwijderen. Blijf aan de binnenkant van de deur staan. Pak de middelste sponning en het ruitje aan de bovenzijde vast en beweeg hem opzij/schuin naar beneden en haal hem naar buiten. Is even wat wrikken.
Nu de sponning en het ruitje er uit is, kun je het grote raam er uit tillen, richting de buitenkant Eventueel kun je het ruitmechanisme even iets omhoog doen, zodat je de ruit iets beter vast kunt pakken.
Voor het nieuwe raam, heb je het zwarte dopje dat je hebt losgetikt nodig, als je deze niet bij de nieuwe ruit hebt zitten. In dat geval, maak toch een opening in het plastic van de deur als je dit niet helemaal verwijderd hebt en ga op de tast op zoek naar de twee dopjes. Klik deze nu in het bevestiginggat van de nieuwe ruit.
De nieuwe ruit kun je nu in de deur laten zakken. Zorg dat je hem goed richting de schanierkant van de deur druk. Als je voelt dat hij op het ruitmechanisme zit, duw hem even vanaf de bovenkant aan, totdat de bevestiging weer vast klikt.
Nu moeten we het (nieuwe) kleine ruitje weer plaatsen. Daarvoor moet hij eerst in de middelste sponning. Ik vond het makkelijk om de sponning even in te spuiten met Glasex, dan glijdt het makkelijker. WD40 of iets dergelijks kan ook.
Ga nu weer aan de binnenkant van de deur staan en zet het ruitje met sponning schuin op de hoek van het grote raam.
Draai het ruitje en de sponning nu langzaam schuin omhoog. Zorg daarbij dat de randen onder de rubbers gaan. Dit kan wat kracht kosten. Zorg dat je hem goed tegen de zijkant aandruk, als hij eenmaal recht staat.
Draai nu de sponning weer vast met de T40 schroef.
De ramen zitten! king:
Maak nu de gecreerde gaten weer dicht of plak het folie weer goed vast. Dit is ter bescherming van de deurkaart, tegen vocht etc van de ruit.
Haal de stekker weer van de raambediening en sluit alles weer aan. Klik de deurkaart weer vast en begin aan de bovenzijde. Een paar ferme meppen helpen de pinnen weer op hun plek. Hierna de schroeven er in, afdekplaatje er op en de chroomstrip weer op zn plek.
Klaar!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.