Forumindex › Forums › Overige › Handleidingen & instructies › How to’s – Modellen › How to’s – Vectra, Signum › [HOW-TO] – Vectra-C – Elektrische ramen achter inbouwen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
14 december 2015 om 01:19 #17274563AnoniemLid sinds:
1 January 1970Irriteer je je ook zo aan die raamslingers aan de achterzijde en wil je elektrische ramen achter? Kijk dan eerst of je er makkelijk vanaf gaat komen of moeilijk. Ik behandel alleen de makkelijke manier omdat ik die zelf ook gedaan heb. Moeilijke manier is veel bedrading toevoegen en daar hoefde ik niet aan te beginnen.
Controleer eerst of je carrosserie bedrading is voorbereid. Hoe controleer je dit? Maak de stekker tussen je achterdeur en de carrosserie los. De blauwe klem knijp je in en trek je eruit. Dan kan je de stekker eruit trekken. Op de foto hieronder zie je de kabel vanuit je carrosserie lopen. Heeft deze de 2 pinnen als op de pijl? Dan ben je voorbereid! De meeste pre facelifts zijn voorbereid, de meeste facelifts niet!
Goed. Voorbereid?
Haal dan het volgende van de sloop:
Motor raambediening links en rechts Deze kan je uit de donor halen door eerst het motortje te verwijderen(Torx25) dan kan je met de hand het raam bedienen.
Raamschakelaar achter links en rechts
Raamschakelaar bestuurderszijde. Kijk goed welke je moet hebben. Ik heb kofferbak opening maar sommigen hebben daar een andere functie zitten.
Kabelboompje deur links en rechts
Kabelboompje bestuurderszijdeGereedschap:
4 x Popnagels en tang (om en nabij de 11mm lang en 5mm breed. Tip: Karwei heeft een tang en popnagels. Passen perfect)
Torx schroevendraaier 20 en 25
Een manier om de raamslinger te verwijderen(Zelf gedaan door het deurpaneel naar achteren te duwen zodat ik de klem zag zitten. Daarna met een schroevendraaier de klem eraf geduwd)
Boormachine met een 7 a 8 mm boor
Deurpaneel losmaken:Haal het afdekplaatje los van het handvat. Deze zit behoorlijk goed geklemd. Even iets plats er tussen en dan aan beide zijden eraf trekken. Hieronder kom je dit tegen:
Haal de 2 torxjes los met torx schroevendraaier 20. Deze moet je ook gebruiken voor de 2 schroeven aan de onderzijde van je deurpaneel.
Verwijder hierna je raamslinger. Ik heb het gedaan met een schroevendraaier maar het kan ook met een doekje zoals te zien is op de foto. Doek erachter en naar beneden trekken zou ervoor moeten zorgen dat de klem los schiet.
Draai je raam open met de raamslinger en verwijder het deurpaneel. Dit kan je doen door aan de onderkant links en rechts de klemmen los te trekken en dan door naar boven. Je voelt vanzelf wel waar de klemmen ongeveer zitten bovenin. Trek het paneel los en verwijder deze door naar boven te duwen. Het rubber zit geklemd in de bovenkant van de deur. De handgreepkabel zit met een klemmetje vast. Even omhoog trekken en naar achteren schuiven. Wijst zich vanzelf.
Als het deurpaneel verwijdert is, verwijder dan het rubber van de raamslinger.
Verwijder de rubberen afdekdop
Verwijder nu voorzichtig je deurfolie. Scheur je deze? Ga dan naar de bouwmarkt en haal een nieuw stuk isolerend plastic en spraylijm(bison)
Wat je op de volgende foto ziet zijn de popnagels die je straks, dus nu niet, gaat uitboren.
Nu gaan we de kabelboom van de deur verwijderen. Dit doe je door de blauwe ring in te knijpen en de stekker los te maken De deur zijde moet je dan vervolgens een stukje draaien en dan trek je deze er zo uit. Tip: Verwijder eerst even je speaker. Kom je overal wat beter bij. Werk nu van linksonder naar rechtsboven om de kabelboom te verwijderen. De witte klemmen kan je aan de achterzijde inknijpen en dan trek je ze er zo uit. Op de bodem van je deur zit de kabelboom geklemd op een stukje schroefdraad. Even heen en weer wrikken en dan komt deze vanzelf los. Vervelend is het bovenin in de hoek van je deur. De stekker zit namelijk precies boven je deurvergrendeling. Dat is deze stekker:
Ik heb een platte schroevendraaier in het ronde gaatje gestoken en de rode klem omhoog geduwd. Als ie eruit is ziet het er zo uit:
Nu kan de hele kabelboom eruit!
Raammechaniek verwijderen
Plaats de raamslinger terug en draai het raam omhoog/omlaag totdat je dit ziet:
Dit zwarte klemmetje bevestigd het raam aan de witte houder van het mechaniek. Duw deze er voorzichtig uit met een schroevendraaier
Wat je overhoud is dit:
Ga deze klemmen niet opnieuw in elkaar duwen want dat is een klotewerk om weer uit elkaar te halen heb ik gemerkt :swear
Draai het raam nu helemaal omhoog. Tape het raam even vast aan de deur, zodat als het mechaniek loskomt je raam niet naar beneden dondert. Ik heb het gedaan zonder omdat het raam behoorlijk vast zat maar het is je eigen verantwoording!
Pak nu je boor en verwijder de popnagels. Even het boortje erop en je draait de kop er zo af. Probeer je carrosserie niet te beschadigen!
Alle popnagels los?(even doortikken wellicht Haal dan het raammechanisme door het grote gat eruit.(Even uit de uitsparingen tillen ;))
Wat we nu gaan doen is het elektrische raammechaniek plaatsen. Zorg, zoals al aangegeven in het gedeelte van wat je nodig hebt, dat de raammotor gescheiden is van het mechaniek. (2x torx 25)
Zet het mechaniek op zn plaats in de uitsparingen. Je kan, omdat de motor is verwijderd, het mechaniek met de hand bedienen als deze te lang is om de deur in te kunnen.
[img]http://vectra-c.com/forum/uploader/pics/picsJuly2008/windows-25.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;[/img]Nu gaan we de zwarte klem retour plaatsen. Daar waar je net de zwarte clip weghaalde om de raam van het mechaniek te scheiden, doe je hem nu weer terug plaatsen. Dus als volgt: Raam weer voor het gaatje op het mechaniek en klemmetje terug. Dit gaat je een paar scheldwoorden kosten omdat je het klemmetje laat vallen maar t komt goed.
Als je het klemmetje op zn plek hebt, duw dan met de hand het raam helemaal omhoog en sluit de raammotor weer aan. Hierna kan je het raam niet meer bedienen totdat alles ingeleerd is.
Zet dmv een boutje en een moertje de raammotor vast
Pak je popnageltang en zet nu het raammechaniek definitief vast.
Plaats de nieuwe kabelboom op z’n plaats. Je ziet vanzelf hoe, de klemmetjes en je ervaring van het loshalen wijzen hoe je het moet bevestigen. Enige extra wat je hebt is de bediening voor het raam en de stekker voor de raammotor.
Nu plaats je de folie weer terug. Eerst even aan 1 zijde inspuiten met Bison spraylijm, 5 minuten inwerken en vastplakken.
Heb je m gesloopt? Even een nieuwe folie halen of knippen en vastplakken.Speaker weer monteren en het deurpaneel retour plaatsen. Zorg dat de bedrading uit de uitsparing van de raambediening komt.
Gebroken klemmetjes kan je vervangen.
Deurpaneel vastklikken, 2x schroef onder, 2x schroef in handvat en afdekkapje erop.De gaten afdekken kan op 2 manieren. Even een afdekkapje ergens vandaan halen, of de andere optie is een compleet deurplaneel van de sloperij te halen.
Herhaal dit proces voor de andere zijde, tenzij je dit niet nodig vind. :angel
Nu het leuke gedeelte.
Voor de bestuurdersdeur KAN het zijn dat je een andere kabelboom nodig hebt. Hoe kan je dit controleren?
Optie 1: In mijn geval zag ik dat er in de stekker van de raamschakelaar bestuurderszijde 7 draden zaten. Dit moeten er 10 zijn.
Optie 2:( LET OP: mijn auto was al Tech 2 geactiveerd dus weet niet of deze methode werkt maar het viel me op) Nieuwe schakelaar plaatsen, kinderslot indrukken en kijken of deze rood wordt of oranje blijft. Rood/oranje is goed, oranje oranje is geen reactie. Switchen tussen voor en achterraam zou je ook moeten kunnen zien aan de schakelaar. Het streepje switched van positie en als het niet werkt blijven beide streepjes oranje.De deurkabelboom kan je in principe verwijderen via werkwijze voor de achterdeuren. Kort samengevat:
Paneel verwijderen
Speaker verwijderen
Deurmodule verwijderen(torx 20 en schuifklem, zelfde principe als de rode klemmen)
Plastic verwijderen
Kabelboom verwijderen.Enige wat je hebt bij de kabelboom is dat de aansluiting met de carosserie anders los te maken is. Als je kijkt zie je een oranje clip. Deze moet omhoog. Beetje hetzelfde principe als de rode clips in de overige deuren met dien verstande dat je aan deze ook nog klemmen aan de zijkant ziet. Dit heb ik opgelost door met een schroevendraaiertje het pennetje in te drukken en met een andere schroevendraaier het klemmetje omhoog geduwd heb.
Controleer gelijk of je carosserie bekabeling alle uitsparingen open heeft. Op de foto hieronder zie je dat ik dat dus niet heb waardoor de kabelboom die ik had niet paste. De deurkabelboom uit de donorauto had teveel pinnen(elektrisch inklapbaar, zelfdimmend enz. hier was mijn wagen niet op voorbereid)
De beschadigingen geven aan welke posities ik bedoel. Betreft 9 vakjes die niet “uitgehold” zijn.
Stel dat je nou meer pinnen hebt dan dat je vrije vakken hebt zoals in mijn geval, dan kan je als je het gereedschap ervoor hebt de pinnen losmaken. Ik heb het niet en gezien ik ook niet voorbereid was op mijn carosserie kabelboom, heb ik met een punttang de pinnen afgebroken. Zodoende paste de boom wel. Wellicht zijn er ook andere boompjes die standaard al zonder deze extra pinnen zijn, maar de mijne kwam uit een full options facelift dus dat is om even zelf uit te zoeken.
Klem terugplaatsenL Steek hem door de deur, dan pas de oranje klem omlaag. Anders gaat ie niet door je deur passen als je de klem al gelijk indrukt. Hierna de aansluiting van de carosserie kabelboom erop en alles in omgekeerde volgorde weer vastzetten!
TECH2 kan gedaan worden door de VOD voor 30 euro a 5 minuten werk, of je vraagt een forummer met TECH2. Met OP_COM gaat het niet lukken omdat je onder andere de BCM in moet.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.