Forumindex › Forums › Overige › Handleidingen & instructies › How to’s – Modellen › How to’s – Vectra, Signum › [HOW-TO] – Vectra-B- vervangen wiellager achterzijde
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
23 oktober 2012 om 09:23 #17226753
Wat heb je nodig:
-Krik/of brug
-As steunen
-Doppenset
-schroevendraaiers
-hamer kunststof en staal.
-WD40 of iets dergelijks
-Diverse tangen.
-tyrap/spin
-Werkbank met bankschroef.Als eerste auto opkrikken en wiel eraf halen.
Haal de remklauw los door de twee bouten aan de achterkant los te draaien.
let op dit kan best wat kracht kosten ivm locktite aan de bouten.Omdat aan de klauw geen remslang maar een remleiding zit voorzichtig de klauw naar achter trekken.
Als er een dikke rand op de schijf zit druk dan eerst de remblokken aan de kant.
Hang de remklauw nu op aan de veer zodat de remleiding niet beschadigt raakt.Nu de remklauw aan de kant is draai het borgschroefje los van de schijf.
De schijf wil 9 van de 10 keer niet direct los, stel eerst de remschoenen terug van de hand rem.
In de schijf zit een extra gat.Hier kan je met een schroeven draaier de remschoenen terug stellen.
Als de remschoenen terug gesteld zijn tik dan met de stalen hamer voorzichtig tegen de naaf.
Nu moet de remschijf los komen.Bekijk als de remschijf er af is hoe de remschoenen er uit zien.
Bij mij was het geval dat de voering los lag.
Nu gaan we met de achterkant verder.
Haal nu de handremkabel los. Is niet direct nodig maar maakt het wel makkelijker straks.
Haal eerst het veertje los die de handremhevel terug trekt.Hierna kan je de handremkabel over het haakje schuiven.
Evt. met behulp van een schroeven draaier of tang.Haal nu de stekker van de abs sensor los en leg hem aan de kant.
Dan zitten er 4 moeren waarmee het lager vast zit.
Spuit de tapeinden evt. eerst in met wd40.Nu kan je met wat toewijding het lager van de draagarm trekken.
Nu zie je ook waarom het handig is om de hand remkabel los te maken.
De ankerplaat waar de handremschoenen en remklauw aan vast zitten, komt namelijk mee.
En zit redelijk vast.Zet het geheel in de bankschroef en verzuip de achterkant van het lager met wd40.
Geef nu een paar tikken op de naaf.
Hierdoor zal uiteindelijk het lager los komen en kan je hem van de ankerplaat af trekken.
Nu het lager weg is kan je gemakkelijk de remschoenen vervangen mocht de voering los liggen.Maak het gedeelte schoon waar het lager in valt.
Dus de ankerplaat en de draag arm.Vergeet ook niet het raak vlak van de remschijf schoon te maken!
.
Het monteren is weer in omgekeerde volgorde.
let op werk met verstand.
Het is geheel voor eigen risico, deze how-to dient alleen ter hulp. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.