[HOW-TO] – Vectra B – Stuurstang en stuurkogel vervangen

Forumindex Forums Overige Handleidingen & instructies How to’s – Modellen How to’s – Vectra, Signum [HOW-TO] – Vectra B – Stuurstang en stuurkogel vervangen

  • Dit onderwerp is leeg.
1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Berichten
  • #17253529
    Klopper
      Lid sinds:
      19 September 2010

      Bij deze een howto voor degene die een binnenste en buitenste stuurkogel moeten vervangen ivm speling. Hoewel beide hier uitgelegd worden als een geheel, kan er wel informatie uit gehaald worden om zowel de binnenste als de buitenste stuurkogel los te vervangen.

      Deze howto is ongetwijfeld bij veel andere modellen te gebruiken.

      Wat heb je nodig:
      – Onderdelen naar vervanging; stuurstang met binnenste stuurkogel en/of stuurkogel buitenzijde
      – Een (garage-)krik
      – Assensteun(en) (1 is voldoende eigenlijk)
      – Hamer
      – WD40 of kruipolie
      – Steeksleutel 13 en 21
      – Steek-, ring- of dopsleutel 19 icm ratel of wrikijzer
      – Kleine platte schroevendraaier
      – 2 nieuwe klemmen voor de zwarte hoes (tie-wraps werken ook prima)
      – Een speciaal stukje gereedschap om de stuurstang los te draaien (maat 34)

      Belangrijk!
      Heb je niet het juiste gereedschap om de stuurstang los te draaien, begin er dan ook niet aan om deze te vervangen. Je komt er niet tussen met een steeksleutel om deze los te draaien. De ruimte is hiervoor te klein en is met de hand al moeilijk te bereiken. Mocht je toch behoorlijk handig blijken te zijn, dan kan je zelf een stukje gereedschap maken. Dit behandel ik hier minimaal.

      DIY gereedschap voor de stuurstang
      Ik heb zelf een carosserie-ring verminkt zodat er een bek van 34mm in zit. Natuurlijk heb je er zo niet al teveel aan, dus dan ook maar gelijk een opening voor het verlengstuk met wrikijzer (1/2″)

      Hoe ga je te werk
      Zet je auto op een vlakke ondergrond met het stuur strak in het midden
      Vervolgens moet je natuurlijk het wiel loshalen en de auto op de assensteun zetten. Heb je geen assensteun, dan zou ik 112 onder de sneltoets van je mobiele telefoon zetten ;)

      Zwarte beschermhoes
      Deze hoef je niet los te halen als je alleen de buitenste stuurkogel gaat vervangen.
      De beschermhoes zit met 2 klemmen vast; een kleine vooraan en een wat grotere achteraan. De voorste is relatief simpel los te krijgen met een schroevendraaier. De achterste gaat al een stuk vervelender, omdat je er met je arm nog maar net bij kan komen. Toch weet ik even geen andere manier ervoor.
      Zodra je deze 2 klemmen los hebt gemaakt, kan je ze in principe weggooien, want terugplaatsen nadien is een drama.
      Nu kan de hoes richting de remschijf.

      De buitenste stuurkogel
      Een los uit te voeren item indien je niet alles wilt vervangen.
      De buitenste stuurkogel zit naar verloop van jaren aardig vast, dus houd er rekening mee dat er enig geweld nodig kan zijn.
      Spuit de moeren en het schroefdraad in met WD40 / kruipolie en laat het even intrekken. Draai nu met een steeksleutel 21 de moer op de stuurstang iets los van de stuurkogel (met de klok mee vanaf de remschijf af gezien). De stuurstang kan meedraaien, dus je kan eventueel nog een sleutel 13 op de stuurstang zetten om dit tegen te gaan.
      Draai met een (dop-)sleutel 19 de bout aan de onderkant van de buitenste stuurkogel los, maar draai hem er nog niet helemaal af. Zorg er wel voor dat je al het schroefdraad gehad hebt, omdat dit een hoop nieuwe vloek- en scheldwoorden kan voorkomen.

      Nu komt waarschijnlijk het vervelende deel; het eruit halen van de oude stuurkogel. Allereerst zou je kunnen proberen deze te laten schrikken door met een hamer tegen het metalen deel aan te slaan waar de pin doorheen zit. Komt deze na een paar ferme tikken nog niet los, dan verwijs ik je even naar het einde van dit bericht voor oplossingen ;)
      Indien hij wel los komt, dan zie je ook meteen waarom je de moer moest laten zitten. Deze moer kan er nu wel af.

      Nu komt een belangrijk deel van het proces, jawel; tellen :D
      Bij het losdraaien van de stuurkogel van de stuurstang moet je het aantal keer draaien tellen en eventueel zelfs opschrijven. Dit is heel belangrijk voor wanneer je naar de garage gaat voor het uitlijnen. In mijn geval was het 18,5 keer (eindigend met de pin naar boven). Je kan nu de remschijf opzij draaien voor wat meer ruimte.

      Binnenste stuurkogel en stuurstang
      Hierbij heb je het speciale gereedschap nodig. Heb je dit niet, niet eraan beginnen!
      Uitgaand van het stukje DIY-gereedschap dat ik hierboven heb staan, werk ik verder. Zet een verlengstuk van je ratel / wrikijzer (25cm a 30cm lang) in de ‘sleutel’ en zet hier vervolgens een ratel / wrikijzer op. Loods nu het geheel op de moer van de binnenste stuurkogel. Ik heb de ruimte onder de auto gebruikt om de sleutel te kunnen draaien. Deze zit vast met ongeveer 60nm, dus moet deze op deze kracht later ook weer vast.
      Zodra de moer los is, kan je de stang er in z’n geheel uitdraaien.
      Haal nu de moer van de stuurstang af, zodat de beschermhoes eraf gehaald kan worden. De beschermhoes heb ik zelf op belangrijke punten ingesmeerd met Vaseline, zodat deze achteraf weer netjes op het stuurhuis kan. Zet natuurlijk deze hoes over op de nieuwe stuurstang OF gebruik een compleet nieuwe hoes.

      De moer kan weer op de stuurstang. Draai de stuurstang weer terug in het stuurhuis en zet deze, eventueel met een momentsleutel, weer stevig op z’n plek vast.

      De beschermhoes er weer terug op
      Nu dat de stuurstang weer aan het stuurhuis vast zit, kan de hoes erop. Deze kan je gewoon op z’n plek schuiven en vanaf daar vastmaken met tie-wraps of nieuwe klemmen. Het makkelijkste is om eerst de grote klemmen op de hoes te ‘leggen’ voordat je de hoes erop schuift. Dit scheelt achteraf wat moeite. De kleine klem is vrij direct toegankelijk, dus daar is geen uitleg voor nodig.

      Buitenste stuurkogel er terug op
      De buitenste stuurkogel kan er weer op, en nu heb je dus ook weer het aantal draaien nodig wat je eerder al hebt opgeschreven of onthouden. Als je gestopt bent bij een halve slag, dan moet je uiteraard ook zo weer beginnen. Draai de stuurkogel er weer op en zodra je de slagen gehad hebt, kan je de moer er tegenaan draaien om hem vast te zetten.

      Vanaf hier is het allemaal vrij simpel en direct.
      Maak het gat van de wielophanging even goed schoon met WD40 / kruipolie, zodat er absoluut geen vuil tussen kan komen.
      Zet de pin van de stuurkogel weer terug op z’n plek en zet nu alles vast met de borgmoer (sleutel 19) die erbij is geleverd.

      Tenslotte
      Nu dat alles klaar is, kan het wiel er weer op en mag de auto weer op de grond. Om het af te maken, zet je de motor aan en stuur je een paar keer langzaam en snel heen en weer. Het kan zijn dat je een “kloenk” hoort. Geeft helemaal niets, dit is gewoon het materiaal wat op z’n plek wordt gezet. Draai nu met sleutel 19 nog een keer de borgmoer aan de onderkant van de stuurkogel aan en klaar is je werkje! :D

      Hoe nauwkeurig je ook te werk bent gegaan met het tellen, je moet toch nog je auto laten uitlijnen. Verschil zit er altijd in! Het tellen zorgt er alleen voor dat je zo min mogelijk van je banden verslijt onderweg naar de garage waar je ‘m laat uitlijnen.

      Problemen en oplossingen
      Natuurlijk kom je nog wel eens tot een abrupte stop, omdat er iets niet meewerkt. Bij deze een paar oplossingen waarbij je misschien extra gereedschap nodig zal hebben.
      > Moer wil niet los van de buitenste stuurkogel
      – Sleutel verlengen met een stukje pijp of ander gereedschap
      – Losslijpen indien je de buitenste stuurkogel toch niet meer gaat hergebruiken.
      – Nogmaals invetten van WD40 of kruipolie

      > Schroefdraad van buitenste stuurkogel draait mee.
      – Aan de onderkant zit een torx. Hiermee kan je het draaien tegengaan.
      – Klem met een lijmklem de pin weer het gat in om zo voldoende frictie te maken waardoor de pin niet meer meedraait.
      – Gebruik een moordenaar om de pin beet te houden.

      > Pin van de buitenste stuurkogel komt niet los.
      – Met een hamer een paar keer op de kop van de stuurkogel slaan.
      – Er is speciaal gereedschap voor om de pin eruit te drukken.
      – Een krik gebruiken om druk te zetten op de onderkant van de pin door hem 10 tot 15cm omhoog te drukken. Vervolgens met de hamer op het stuk ijzer naast de stuurkogel slaan.

      Mocht je toch nog ‘dooie’ punten tegenkomen, laat het dan maar weten, dan zet ik ze erbij ;)

      Succes met de klus! :D

    1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.