Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › How to: Monza ruit (de)monteren
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
23 oktober 2009 om 18:30 #17213382
Aangezien ik zovéél met men ruit heb liggen kloten, weet ik nu wel hoe het moet. ik heb er dus geprobeerd ook een “How to” over gemaakt.
Voor de veiligheid van de lak, scherm je best de motorkap af alvorens je begint met het losmaken van de ruit. Kan je later ook de ruit naar voren kantelen en deze op de motorkap leggen.
Je verwijderd de ruitenwissers en binnenspiegel en alle mogelijke onderdelen die tijden de demontage in de weg kunnen zitten
Met een stompe schroevendraaier begin je boven en in het midden van de ruit de ruitrubber naar onder te duwen. Hierbij duw je de ruitrubber onder de plaatrand waar deze eigenlijk om geklemt zit. KIJK UIT DAT JE NIET UIT GLIJD OP DE RUIT!!! want het is snel gebeurd da ze scheurt.
Je duwt de rubber steeds verder en verder onder de plaatrand en je zult merken dat de ruit stilaan uit zijn sponning begint te kruipen. Je kunt best de bovenkant en linker en rechterkant los drukken. De onderkant kan je toch haast niet bij en je kunt de uit er toch zo uitnemen.
Als de ruit rondom los is druk je met een platte hand de ruit rustig naar voren en hef je hem van de onderste plaatrand af. Je kunt hem rustig naar voren laten kantelen en op de motorkap leggen. LET OP VOOR DE RUITENWISSER TOPJES DAT JE DE RUIT HIERMEE NIET LAAT BARSTEN. Vervolgens kun je best een tafeltje voorzien waar je de ruit op legt.
Alvorens je een andere of dezelfde ruit weer monteert, maak dan het ruitkader van de wagen schoon en check of er nergens geen roest is. Met thinner heb ik de overige kit verwijderd en met een schroevendraaier de dikke vuiligheid eruit gestoken. Ik had een beetje last van vliegroest, dus heb ik deze met een zeer fij schuurpapiertje verwijderd en daarna primer en zwarte lak erover gezet. Je kan best eerst het ruitkader proper maken en bijspuiten indien mogelijk. Tijdens dat dit droogt kan je de rubber monteren op de nieuwe ruit. De chromen baguetten die in de rubber zitten kan best eerst verwijderen voor je de rubber rond de nieuwe ruit schuift. Met dat deze baguetten eruit zijn in de rubber véél soepeler en schuift hij makkelijker rond de raam. Als je de chromen baguetten weer monteert gebruik dan zéér véél dreft of vaseline. Het makkelijkste is om eerst de onderste langste baguet erin te schuiven. Deze baguetten willen wel eens wat wringen, maar blijven proberen en het lukt je heus wel ;). Zorg ook dat je een schone rubber hebt om latere lekkage te voorkomen!
Vervolgens heb je een koord nodig dat je rond de volledige ruit legt. Zorg ervoor dat je nog genoeg uiteinde hebt om strax de ruit ermee in te trekken. Ook neem je best een niet al te dunne koord omdat dit snijd in je vingers en rubber. Je plakt een uiteinde van de koord aan de binnenkant van je ruit en daarna begin je de koord tussen de rubber te steken waar strax de plaatrand weer in valt. Deze steek je volledig rondom de rubber. Als je helemaal rond bent kun je best het koord wat dubbel leggen. Je plaakt je andere uiteinde ook aan de binnenkant van de ruit. Je kunt het best beginnen midden onder of midden boven van de ruit.(van het monteren heb ik helaas geen foto’s maar zal je het zo proberen uit te leggen) Voor het monteren kan je best met 2 personen zijn. Je legt de ruit mooi in het midden van het ruitkader. Kijk alvorens je de ruit erin trekt of de rubber goed op de ruit zit en de baguetten mooi in de rubber zitten. Zoja kan je beginnen met monteren. Eén persoon zal de ruit erin trekken, de andere persoon duwt aan de buitenkant de ruit een beetje naar binnen en volgt steeds mee met de koord. je hebt dus twee uiteinden van de koord aan de binnenkant van de ruit geplat. Je neemt één van deze uiteinde en je trekt deze koord RECHT TEGEN DE RUIT OMHOOG. je zal zien dat je de rubber meetrekt en dat deze over de plaatrand zal kruipen. Zo trek je voorzichtig verder aan de koord (de andere persoon duwt aan de buitenkant van de ruit). Als je in een hoek van de raam komt zal het wat stroever gaanmaar dan kan je het beste een beetje met de koord ronddraaien. Zorg ervoor dat je de koord steeds recht tegen de ruit omhoog trekt!!! Als alles goed verloopt zou je zo rond de gehele ruit de rubber erin moeten kunnen trekken. Wringt het aan één kant, dan kan je nog steeds proberen om via het andere uiteinde van de koord te trekken. Dat zou alles moeten zijn en normaal zit de ruit er mooi in. Daarna nog enkel opbouwen van de wagen
23 oktober 2009 om 19:04 #17540407Anoniem
1 January 1970:kewlpics :thumbup:thumbup:thumbup:kewlpics
Mooi Bjorn, vooral die foto met die wasknijpers :D:D:D
Maar over die vliegroest, :hmmz, zo te zien op de foto, zit of zat
er aan de bestuurderskant geen vlieg maar libelle-roest :D:D:Voor de rest staat het allemaal duidelijk beschreven,
ga d’r vanuit dat die ook geldt voor anderen met ruiten van 73,5 cm :P:D:Dgrtz Ron ;)
24 oktober 2009 om 00:19 #17540408mooi duidelijk stukje…:thumbup
bedankt…:jerry
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.