Forumindex › Forums › Techniek › Cih › How to: Elektrische fan CIH
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
28 maart 2011 om 06:55 #17234818
In dit topic graag foto’s, tip’s, how-to’s van jullie ombouw van de vaste/visco fan naar temperatuur gestuurde elektrische fans.
Welke onderdelen heb je gebruikt, elektrische schema’s, bouwtekeningen, etc.
Laat maar komen :wors:thumbup
28 maart 2011 om 09:44 #17845284AnoniemLid sinds:
1 January 1970waar is de tijd gebeleven dat mensen zelf iets maakten
ipv copieren:hmmzmaar t steld weinig voor
een universeel relaitje kun je zelf wel aansluiten
staat een schematje op de verpakkingdan doe je ipv een handbediende schakelaar een thermocontact tussen de voedende kant van het relais
thermocontact vind ik het mooist om die in de radiateur te plaatsen dus zolderen
dan mooie maat fan zoeken die bij jou radiateur past
(tip volvo 850)
vaste fan eraf dan heb je ook ruimte
de rest is een kwestie van beugeltjes maken om de fan te plaatsen
daar mag je je eigen fantasie voor gebruiken;)28 maart 2011 om 09:50 #17845285Een begin is er.
Bedankt; fantasie heb ik genoeg, maar niet zo heel veel ervaring in de auto-techniek, vandaar dat ik liever iets kopieer van iemand dat goed werkt en er mooi uitziet, als dat ik zelf ga liggen knooien
Wellicht dat er meer CIH rijders zijn die hier tegenaan lopen te hikken.
Ik zeg altijd maar: beter goed gejat dan slecht bedacht :angel
28 maart 2011 om 10:09 #17845286[rquote=1901480&tid=145342&author=louwe 16 klepper]waar is de tijd gebeleven dat mensen zelf iets maakten
ipv copieren:hmmz
[/rquote]Beter goed gejat, dan slecht bedacht zeg ik altijd maar :angel
relais zou ik overigens in de massa kabel van de fan hangen (ivm piekspanning door de motor), uiteraard voedingskabel wel afzekeren.
28 maart 2011 om 10:48 #17845287Er zijn ook setjes met spalfan en een thermoschakelaar die zelf in te stellen is kan je zo bij de radiator dop in doen. Ik ga zoiets gebruiken voor mijn manta en de admiraal
28 maart 2011 om 10:50 #17845288Waarom niet een adapter tussen je waterslang met een schakelaar er in? is toch ook netjes?
28 maart 2011 om 10:52 #17845289Er zijn meer mogelijkheden natuurlijk het is maar wat je voorkeur geniet:)
28 maart 2011 om 15:39 #17845290
Fan van een Renault 21, met het originele frame. Enkele hoekijzertjes uit de Gamma
en paste dat het er voor gemaakt zou zijn.
Elek aangesloten met de voormistlampschakelaar en relais.28 maart 2011 om 15:48 #17845291Kijk, mooi plaatje!
Bedoel je dat je zelf de fan aan en uit moet zetten?
28 maart 2011 om 15:49 #17845292[rquote=1901484&tid=145342&author=McLambo]Een begin is er.
Bedankt; fantasie heb ik genoeg, maar niet zo heel veel ervaring in de auto-techniek, vandaar dat ik liever iets kopieer van iemand dat goed werkt en er mooi uitziet, als dat ik zelf ga liggen knooien
Wellicht dat er meer CIH rijders zijn die hier tegenaan lopen te hikken.
Ik zeg altijd maar: beter goed gejat dan slecht bedacht :angel[/rquote]
http://www.oldschoolproducts.nl/subcat.php?subcat=76
deze zijn niet duur met vinnen en lekker dicht bij op te halen.
daar haal ik ze ook altijd.28 maart 2011 om 20:32 #17845293Ik zet hem zelf aan wanneer ik wens. Ik geef toe dat ik wel (beroepsmatig) m’n
temperatuurmeter goed in de gaten hou, net als m’n oliedruk… Verder:
Als je een temp. sensor gebruikt kan je je viscofan uitbouwen en een elektrofan
inbouwen in de plastic tunnel net achter je radiator, met wat handigheid moet dat
ook lukken.29 maart 2011 om 07:16 #17845294Ik heb even bij de Brezan rondgekeken, en er zijn een aantal verschillende temp sensors te verkrijgen.
Volgens mij stond in hun ‘computersysteem’ voor mijn B-Ascona zelfs een sensor standaard voorgeschreven. open bij 102 graden, en dicht bij 93 graden… zou dit een beetje een mooie temp range zijn? Ding kost maar een tientje, en moet in een gat geschroefd worden.
@Frederick: Hoeveel Inch ventilator moet je voor een typische ‘brede’ manta radiateur hebben? En hang jij de fan op aan de lamellen van de radiateur? Persoonlijk lijkt het mij verstandiger om hier een paar beugeltjes voor te maken zodat hij aan het chassis van de auto zelf hangt, zeker met de wat oudere radiateurs, zoals uit een manta/ascona…29 maart 2011 om 16:13 #17845295ik heb hem met die bevestigings stripjes aan de lamellen vast zitten.
meen dat ik nu een 12 inch heb, maar kan nog een iets grotere op.
ga deze vervangen voor een 16 inch als dat past (moet volgens mij net gaan)
dit omdat mijn motor gekieteld is en daardoor warmer word.
hij hangt aan de voorkant van mij radiateur ( tussen front en radiateur)29 maart 2011 om 18:41 #17845296[rquote=1902661&tid=145342&author=fredericki200]ik heb hem met die bevestigings stripjes aan de lamellen vast zitten.
meen dat ik nu een 12 inch heb, maar kan nog een iets grotere op.
ga deze vervangen voor een 16 inch als dat past (moet volgens mij net gaan)
dit omdat mijn motor gekieteld is en daardoor warmer word.
hij hangt aan de voorkant van mij radiateur ( tussen front en radiateur)
[/rquote]Dat je motor “gekieteld” is doet niets af aan een electrische fan , die is alleen voor stationair en deellast,
Vollast moet de radiateur zelf oplossen.
Daarom zou het dan ook handiger zijn om de fan ACHTER de radiator te zetten ipv ervoor Ivm de betere werking van je radiator…29 maart 2011 om 20:43 #17845297heb alleen met file rijden last dat hij redelijk warm word,
maar ik heb de visco vin dr ook nog op.
maar de 12 inch vin die ik erop heb verplaatst 1250 kb en de 16 inch 2750kb
denk dat dan mijn warmte probleem opgelost is29 maart 2011 om 20:51 #17845298Waar wordt doorgaans de extra zekering voor de fan geplaatst?
In de motorruimte, of bij de andere zekeringen?
30 maart 2011 om 07:38 #17845299[rquote=1903044&tid=145342&author=McLambo]Waar wordt doorgaans de extra zekering voor de fan geplaatst?
In de motorruimte, of bij de andere zekeringen?[/rquote]
Zo dicht mogelijk bij de accupool / aftap van je dynamo1 april 2011 om 09:15 #17845300Dus dat loopt dan eigenlijk helemaal buiten de zekeringskast om?
Mijn carburateur Ascona heeft namelijk helemaal geen zekeringen onder de motorkap, ik weet niet of dit bij een injectie wel het geval is?
Ben ook wel benieuwd welke ventilatoren er zowel nog meer ingebouwd worden.
– volvo 850
– Renault 21
– Deawoe (of hoe je dat ook schrijft)
– ‘speciale’ strap-on fan (via Frederick)nog meer?
Wat voor een relais wordt er typisch toegepast? Of is dat verschillend per soort ventilator?
1 april 2011 om 19:17 #17845301citroen bx heb ik ingebouwd. maar loop nou gewoon eens een rondje op een sloperij en zoekt en gij zult vinden
1 april 2011 om 19:42 #17845302Ja, dat was ik zeker van plan, maar daar staan zoveel merken en typen auto’s; dan is het handig om te weten waar je naar zoekt (iets dat past)
1 april 2011 om 19:58 #17845303Denk dat de manier van werken op een OHV C Kadett niet veel anders is? Buiten een kleinere fan dan.
12 april 2011 om 19:33 #17845304wat is er mis met de visco fan? Zijn deze onbetrouwbaar?
13 april 2011 om 15:10 #17845305AnoniemLid sinds:
1 January 1970[rquote=1905144&tid=145342&author=McLambo]Ja, dat was ik zeker van plan, maar daar staan zoveel merken en typen auto’s; dan is het handig om te weten waar je naar zoekt (iets dat past)[/rquote]
neem een rolmaat mee;)
dan zoek je de grootste op die achter je radiateur past;)
soms is iets makelijker dan je denktdan meteen ff kijken of je nog een radiateur tegen komt
waar een thermocontact in zit
(moet wel 1 zijn die niet van kunstof is;))dan haal je uit die radiateur de moer van dat thermo contact
(die soldeer je dan in je eigen radiateur;))
je haalt bij de onderdelen boer een
nieuwe thermo contact
een universeel relaitje
en een zwevende zekering
+ wat kebelschoentjes en wat draad(niet te dun)dan heb je op de beugeltjes na
alles om een elektro fan in te bouwen;);)meer is het echt niet;)
13 april 2011 om 16:55 #17845306Helemaal duidelijk Louwe!
Toevallig vanmiddag de vaste fan eraf gehaald, en die komt er ook niet meer terug op!
17 april 2011 om 10:28 #17845307nog ff een idee van mijn, nouja toyota z’n kant, als je het betroubaar wilt maken.
bij m’n celica word het systeem omgedraait met het relais.
ze gebruiken namelijk een relais dat contact maakt als hij NIET bekrachtigd word.
dus een voeler waar de weerstand in oploopt, voor de techneuten een PTC, die de stuurstroom naar het relais onderbreekt op de gewenste temperatuur, en dus de vin inschakeld.in dit geval zou de vin dus ook inschakelen in geval van een kapotte sensor, of kabelbreuk ernaartoe.
voor degenen die hier neer opzoek willen, het zit in ieder geval in de celica’s vanaf ’92
maar neem aan dat het in meer toyota’s te vinden is -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.