Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › How to…. deurpanelen demonteren
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
4 september 2008 om 16:10 #17366284
origineel gepost door Melvivio
Is het ook mogelijk Het hogere voltage door te linken naar alle lichten dan ? Dat ook daar zo’n Amerikaans idee krijgt, van dat alles Rood opgloeit ? Ik wil namelijk dit verlicht makenEn dan fototjes maken voor Howto :) Dubbel achter verlichting Vectra B1 sedan,
En nee, dit is niet die van mij, want ik had unne grune :)Welk hoger voltage???? Is toch gewoon allemaal 12 V. Een lamp trekt soms wel meer of minder Ampere zodat je een fellere lamp hebt.
Je kan er een trafo tussen zetten, maar dat lijkt me niet verstandig.
4 september 2008 om 18:18 #17366285Ah willem, je hebt gewoon overal 21/5 watts ingelepelt. dat is idd wel een idee.
Ga ik ook proberen te maken, al moet ik dan wel2 extra fitting houder hebben voor de vervanging van de originele 5watt,
kabbeltjes voor doorlussen naar het remlicht, wat dan ook al als achterlicht kan dienen
En wanneer je dan remt, is meteen achterlicht ook mee verlicht.Je hebt zeker niet doorgelust naar het mistachterlicht ? Want anders als je je mistlamp aanzet is heel je unit verlicht bedenk ik me nu.
En sw_reijnders ik vergiste me inderdaad.
7 september 2008 om 17:30 #17366286Ik heb het mistachterlicht los gelaten om de zooi APK waardig te laten.
ik heb zelf fitting van een suzuki alto in pas gemaakt.
Veel japanners en correaanse auto’s hebben losse schroeffittingen die je dus pas kan maken in je eigen bolletjes houder.
de draadjes die daaraan zitten maak je weer vast aan het lampje waar het moet komen.
ik heb overigens 2 mist achterlampen gekreeërd door middel van een voetplaatje te plaatsen uit een andere Vectra-B lamphouder.
Willem
10 september 2008 om 10:21 #17366287How to….. instapverlichting!
Omdat er toch animo voor was, heb ik ff wat foto’s gemaakt van de instaperlichting achterin.
In principe gaat het het zelfde als voorin.Allereerst haal je op de sloop 2 lamphoudertjes van een Vectra-, Astra- of Omega- station ( deze zitten in het plafond achterin !! )
Daarna spuit je het frame van de lamp in de gewenste kleur ( ze zijn de zelfde kleur als je hemel en mijn lijsten zijn grijs, maar bij de meeste zwart )
Dit zijn ze!Dat kijk je waar je ze precies wilt hebben EN waar ruimte achter is ( want er mag geen bedrading achter zitten , anders smelt het misschien.
Ik heb de deurlijst ff losgetrokken en de plaats bepaald waar ze moesten komen.
Even aftekenen….
En met een Dremel ( multitool ) en een slijpblaadje uitslijpen…..
Knip van het stuk wat je uit hebt geslepen 2 stukjes af en plak die met lijm ( ik heb pvc-lijm gebruikt omdat dit het beste met hard-plastic werkt ) aan de 2 pootjes van het frame van het lampje.
Het plasic van je deurlijsten is nl. een stuk dunner dat de plafondbekleding en anders zou hij loszitten.Trek een dubbele draad naar de plek toe waar je draad van de verlichting zit. Ik heb hem voorheen al een keer bij de plafond verlichting voorin vandaan gehaald , dus voor mij was het 2 minuten werk. De kabel achter de deurlijsten weg werken……
En de lamp aansluiten…..
Resultaat als de deur open gaat …….Veel suc6 !
Peter
ps. voor vragen ff U2U-en
en ja… ik moet nog ff stofzuigen!!! :P
26 oktober 2008 om 13:50 #17366288How 2……….. aansluiten van een zelfdimmende Omega binnenspiegel.
Als eerste heb ik het geel/koper kleurige metalen stripje ( die over het schuifje op je voorraam gaat ) losgeschroefd.
Daarna heb ik hem opgeschoven zodat hij met 1 torx-schorefje vast zit en naar voren uitsteekt.
Je kan ook het hele voetje uit elkaar halen en de uitstekende pootjes afzagen , maar dan moet je ook een stukje van je plastic-behuizing afslijpen ( wat je zelf het mooiste vind ! )
^^^ is een voorbeeld met afgeslepen pootjes ^^^
Dan knip je de stekker er af, want die heb je toch niet nodig. Pak het bruine draadje ( massa ) en het grijs/blauwe draadje ( +12 V. )
Mijn Vectra heeft al en +12V. bij de interieurverlichting/leeslampjes dus heb ik daar de stroom vandaan gehaald. Maar als je dit niet hebt , kan je vanuit het handschoenenkastje een kabeltje trekken ( is hij meteen via het kontakt gestuurd )
Aansluiten en netjes alle draden wegwerken…………………………………..
Het resultaat !! :thumbupPeter
[size=-2]met dank aan ‘ Mogsy ‘ voor foto’s[/size]
2 december 2008 om 17:22 #17366289How 2…….Motor eruit takelen x25xe
en natuurlijk ook voor al jullie kleinere motoren,maar dan zal het wat verschillen hier en daar.
How To : Motor eruit takelen x25xe
Waarom zou je uberhaubt overwegen om dit te doen, als het eigenlijk niet nodig is. Goeie vraag, vanaf de brug kan je heel veel doen. Voor mij loonde het om het blok eruit te halen.
Vervangen moet worden :
– een aircoleiding met een afgebroken bout in de condensor ( moet dus uitgeboord worden )
– olie kering bij het vliegwiel
– cruise control wordt ingebouwd
De benodigheden wil je dit voor elkaar krijgen :
– Doppen set 4 – 32 ( let op dop 15, 16, 18, en halve maten, deze zitten niet altijd in de box )
– Steek, Steek-ring, ring-ring ( let op maat 15, 16, 18ring, zit niet altijd in de box )
– Torx gangbaren maten, en van 4 – 10 ook halve maten
– Reverse Torx
– Inbus maten ( ook halve werkt fijner )
– Tangen, ( combinatie, zijkinp, en tang voor het samen knijpen slang klemmen )
– Bokjes
– Goeie krik
– Motortakel 1ton zeker
– Hamer ( zware )
– Hamer kunstof
– Massieve stalen pijp van meter of 1,5 ( loshalen fusees )
– Fusee drijvers
– Banden ijzer
– Schildertape
– Doosjes ( of doppen )
– Remmenreiniger
– wandellamp
Gok dat dit het wel zo’n beetje was, hiermee kom je een heel eind.
Allereerst wat iedereen nodig heeft is ruimte. Om mee te beginnen is de motorkap eraf gehaald, Dit moet met iemand samen gebeuren, zo voorkom je dat de kap op je veerpoten naar beneden donderd, en je vanalles krom buigt Deze is los te halen door als eerste voorzichtig de ruitensproeier eruit te wippen, en vervolgens de buis eruit te trekken. 4 bouten, maat 13.Vervolgens kijk je neer op de motor. Een moeilijk iets om mee te beginnen zo lijkt. Echter zolang je alles stapgewijs afbouwt is er niks aan de hand. Alles nummeren is ook een goed iets. Eerst de accu en bak waar deze mee vast zit. Wijst zichzelf waar het mee vast zit.
Lucht filter bak, en lucht massa meter naar gasklephuis.
Het inlaat spruitstuk zit vast met reverse torx boutjes, maat 10 meen ik. Wat ik heb gedaan is na dat ik alles los had weer terug gedraait in het blok, raak je ze zeker niet kwijt.Nu de rest, begin met de auto op bokken te zetten, het liefst zo hoog mogelijk, je kan nu al het beste de olieen en koelvloeistof en dergelijke eraf laten.
Bovenop is het verder een kwestie van slangetjes demonteren, erop schrijven waarvan ze zijn, en een voor een loshalen.Schroeven is goed, maar te veel is idioot. Wat niet los hoeft is de dismodule, de kabelboom die op de radiateur loopt, de slang achter de radiateur en de abs pomp en relais box.
Wel los zoals je hier kan zien, zijn de kabel circuits, Ronde groenige pot, en alle koelvloeistof slangen, benzine leidingen, kabelboom distributie kant koelvloeistof slangen naar de verwarming, de hydrailische koppeling, zit vast met een borg veertje, haal deze eruit, en je plopt de slang zo los. Lekt olie !Ook stuurbekrachtiging los gooien op de pomp ( steek 23 ) en eentje bij het reservoir. Schroef ring. Dit lekt olie, heb bakje bij de hand.
De airco moet los bij de pomp, deze zit vast met Inbus 6,5 let op dat je de bouten niet dol draait. Oh en haal de airco ook even leeg natuurlijk.Schakel mechanisme, 1 stang, borgboutje, rustig met een platte schroevendraaier eruit wippen.
Ook nu al naar de bak gaan kijken, het schakel mechanisme zit op de bak vast, 3 boutjes, maat 10Je hebt nu alles bovenop wel zo’n beetje gehad, vast nog een paar kabelboompjes die ik vergeten ben, maar daar kom je snel genoeg achter, wat wel en niet lost hoeft.
Vanaf hier was de foto kamera stuk gegaan.
Nu mag je onder de auto gaan liggen, ik heb hier helaas geen fotos van maar het wijst zichzelf behoorlijk.
De uitlaat zit aan 2 kanten vast. Verwijder de hitteschiltjes, dit verhelpt een hoop gevloek, je komt er veel makkelijker bij.
De 2 lambda sondes, in de uitlaat als eerste los halen, alvorens de uitlaat zelf, anders hangt de uitlaat aan 2 draadjes. Steek 23 meen ik. Zorg wel dat de draden niet meer vast zitten met tyreps, je moet namelijk ze een keer of 4 – 8 rond draaien, anders komen ze er niet uit. Dit om te voorkomen dat je de draden breekt.
Deze eruit, tijd voor de uitlaat. 2 x 2 bouten, maat 17 meen ik. Lekker met verlengstukje los ratelen.
Onder zitten nog een paar kabeltjes, van airco inschakeling, ect, haal deze ook meteen los.
Bij het diffrenttieel huis, verderop, rechter steek as, zit deze ook nog vast met 2 torx bouten. Kan je nu ook meteen loshalen.
De bak steunen kan je nog laten zitten.
De wielen moeten eraf, samen met de komplete remklauw, en het liefst de schijf.
Fusees is maat 18, eerst de moer los, bout eruit. Als je besluit deze met een hamer eruit te slaan, sla op de moer, anders beschadig je de draad.
Vervolgens de stalen staaf tussen draag arm en carrosserie plaatsten, en vrolijk gaan hameren op de staaf, terwijl iemand op het uiteinden staat te springen. Zorg wel dat het stuur rechtuit staat anders slaat het fusee zichzelf vast. Je hebt fusee drijvers?, deze plaats je rond het fusee en tik je het fusee uit de houder. Draag bij het loshalen van het fusee gehoorbescherming.
Als je ze aan beide kanten los hebt kan je de steek assen eruit halen. Deze zitten geborgt met een moer, maar 30, en split pen. Rechts zit behalve de 2 torx, ( al eerder los gehaald hij niet meer vast ) dus Deze los, nu kan je de veerpoot naar voren trekken, en voorzichtig met de kunstof hamer steekas eruit tikken. Gebruik hier geen andere hamer voor, of je helpt de draad naar de kloten. De steek as trek je aantal keer uit de bak, en schiet er als het goed is zo uit. Wederom dit lekt olie, dus zet een bakje neer.
Aan de linker kant is het wat lastiger. Je hebt 5 inbus boutjes, waarvan je er lastig bij kan. Zorg voor de juiste maar, en gebruik inplaats van een ratel de andere vaste… ding. Hier heb je meer gevoel in. Trek ook de veerpoot naar de andere kanten, om zo er goed bij te komen. Hier een boutje doldraaien in funest. Alles los, ook weer paar rukjes, en de as floept er zo uit.
Nu zit onder alles los behalve de motor steunen.
Er zitten 2 motor steunen, 2 bak steunen.
Aan de kant van de distrubutie 1 boven op, andere bij de stuurbekrachtiging. De stuurbekrachtiging is erg klote bij te komen, tenzij je snap-on ratel / doppen set hebt, deze zijn lekker klein. Ik heb het los gekregen met ring 15.Haal heel deze steun los. Onder inde chassisbalk zit die vast met moer 16, Hier voor kan je lange dop gebruiken als je die hebt.
Het is raadzaam om de aircoleidingen los te halen / te verwijderen op het punt dat je hier net niet ziet. Torx 10.
Ook om nu nog even de koplampen eruit te talen. Ik heb het niet gedaan, maar kwam beetje in de knoei. ( zie ander how to hiervoor )
Je hebt alle ruimte nodig voor het eruit takelen.
De 2 baksteunen, 1tje kan je van bovenaf bij, en zijn 3 bouten, maar 16.
Andere moet van onderaf, zit vast 3 bouten, maar 19.
HANG VAN TE VOREN DE MOTOR AL IN DE TAKEL OP SPANNING.De motor klapt anders ietwat naar beneden.
Je hebt alles los. Takelen. Alles wat nog vast zit merk je snel genoeg.
Gebruik het banden ijzer om de motor voldoende schuin te houden, en heb ook al een plan waar je het neer gaat leggen. Banden ijzer tussen bak en ABS / motorruim plaatwerk, schuin duwen, zodat de abs niet geraakt wordt. Wiebel de motor een en weer, laat hem de plek zoeken.
Het takelen kan in je eentje, maar is aan teraden om dit met zijn 2e te doen.
En tada, met wat gefriemel of lomp geweld is het blok eruit.Olie ravage
Hoge druk reiniger later, iemand is flink aan het kitten geweest,
Ook kwam ik klei tegen op het differentieel huis, iemand heeft keer flink lomp gereden.Weer mooi schoon alles,
De howto van bak loshalen en keringen komen andere keer, ben nu te lui om er nog een te schrijven.
10 december 2008 om 18:02 #17366290HOW TO: Dimlicht laten branden als grootlicht word ingeschakeld (voor angel eyes / Beter voor de Xenon lampjes) Vectra-A H4 systemen:
Bij de vectra-A gaat bij het inschakelen van het grootlicht het dimlicht uit, wat het zicht bij bijvoorbeeld angel eyes met Xenon ook nog eens minder zicht op levert.
hoe te doen:
– Demonteer stuurkappen – 2 schroeven achter stuur en 3 onderin de kappen
– demonteer knipperhendel – 2 lipjes op de voet naar elkaar knijpen en hendel snaar buiten schuiven
– voor het gemak de stekkers los halen van de hendel
het echte werk:
– knip nu de gele draad op de stekker door
– maak de gele draad die uit de kabelboom komt, aan 1 (van de 2) geel witte draden
– zorg dat er geen draad bloot ligt ivm kans opkort sluiting– bouw alles weer terug, en dan zou het moeten werken.
foto’s van de werking:
Grootlicht zonder dit draadje te hebben omgezet:
Grootlicht nadat deze ombouw is gedaan:
Helaas geen foto van de ombouw zelf
Willem
17 december 2008 om 19:45 #1736629128 december 2008 om 16:09 #1736629223 januari 2009 om 19:46 #17366293origineel gepost door wim-v6
HOE OPBOREN VAN PIJPJE CARTERVENTILATIE:Hierbij hoe op te boren van pijpje op gasklephuis.
Demonteer gasklephuis:
– Luchtslang afnemen
– vacuum slangen afnemen
– stekker(s) afnemen
– gaskabel (en evt Cruise Control kabel losmaken) (klemmetje draaien en uittrekken
– 4 moeren waar huis mee vastzit los makenedit: evt gaskabel os maken als gasklephuis los is kan je er makkelijker bij
opm: Let op dat voetpakking van gasklephuis nog heel is, anders vervangen
=================================================
opboren van pijpje:
* max 1mm groter maken
– gasklephuis op zijn kop leggen
– van buiten naar binnen
foto van gasklephuis:
==================================================
EXTRA:
maak gelijk gasklep en alle pijpjes goed schoon met remmen reiniger
maak ook de stappen motor (ronde ding aan gasklehuis schoon:
– Demonteer stappen motor dmv 2 boutjes (torkx) los te draaien
– probeer pakking heel te houden, kun je hem weer gebruiken.Willem
allemaal leuk en aardig willem..
maar als je m groter boort des te eerder word je gasklephuis ook weer vuil:vertag
Denk daar maar eens over na28 januari 2009 om 18:16 #17366294Ik heb nog een leuke toevoeging op de automatisch dimmende spiegel,
ik heb op ebay zo’n spiegel besteld en even in de TIS gekeken wat er allemaal aanhangt, met een 12v voeding het ea uitgeprobeerd.
Als je Paars-Roze met een extra draad aan je achteruitrij licht knoopt (+) word de spiegel helder als je achteruit rijd,
de roze-groen zit aan de – kant binnenverlichting, als dit signaal laag word (-) dan wordt de speigel ook weer helderlegenda … paars-roze zit aan de spiegel kant van de connector, wit zwart aan de kabelboom, deze kreeg ik erbij.
nu nog inbouwen
helemaal phat zou zijn als je de motoren van de spiegel aan de schakelaar voor de buitenspiegels kan hangen en zo kan bedienen :P
Aangezien ik de spiegel uit GB hab laten komen moest deze aangepast worden aan Lefthand-drive zie volgende photos
stap 1:
haal het inbus schroefje los (de kap hoefd er niet vanaf)
stap 2
schuif de mof eraf
stap 3
Zet de steun onder de juiste hoek, er zit een wig aan de spiegel, de steun kan maar op twee manieren.
oude positie (righthand-drive)
Nieuwe positie (lefthand-drive)
28 januari 2009 om 18:29 #17366295origineel gepost door willumpie82
Ik heb nog een leuke toevoeging op de automatisch dimmende spiegel,ik heb op ebay zo’n spiegel besteld en even in de TIS gekeken wat er allemaal aanhangt, met een 12v voeding het ea uitgeprobeerd.
Als je Paars-Roze met een extra draad aan je achteruitrij licht knoopt (+) word de spiegel helder als je achteruit rijd,
de roze-groen zit aan de – kant binnenverlichting, als dit signaal laag word (-) dan wordt de speigel ook weer helderlegenda … paars-roze zit aan de spiegel kant van de connector, wit zwart aan de kabelboom, deze kreeg ik erbij.
nu nog inbouwen
helemaal phat zou zijn als je de motoren van de spiegel aan de schakelaar voor de buitenspiegels kan hangen en zo kan bedienen :P
Ja dat zou ook nog kunnen. dan stuur je hem met een buiten-spiegel-knop.
Bedankt voor de extra funkties !! :thumbup28 januari 2009 om 18:51 #17366296origineel gepost door speaker
origineel gepost door willumpie82
Ik heb nog een leuke toevoeging op de automatisch dimmende spiegel,ik heb op ebay zo’n spiegel besteld en even in de TIS gekeken wat er allemaal aanhangt, met een 12v voeding het ea uitgeprobeerd.
Als je Paars-Roze met een extra draad aan je achteruitrij licht knoopt (+) word de spiegel helder als je achteruit rijd,
de roze-groen zit aan de – kant binnenverlichting, als dit signaal laag word (-) dan wordt de speigel ook weer helderlegenda … paars-roze zit aan de spiegel kant van de connector, wit zwart aan de kabelboom, deze kreeg ik erbij.
nu nog inbouwen
helemaal phat zou zijn als je de motoren van de spiegel aan de schakelaar voor de buitenspiegels kan hangen en zo kan bedienen :P
Ja dat zou ook nog kunnen. dan stuur je hem met een buiten-spiegel-knop.
Bedankt voor de extra funkties !! :thumbupIk heb er gelijk maar ff een kleine Tutorial bij gedaan voor de draairichting
5 februari 2009 om 17:33 #17366297Hier ff een How2 voor het loshalen en resetten van dashboardnaalden:
Om je naalden los te halen moet je je teller-unit uit je dashboard halen en de unit zelf van het zwarte frontje halen.
Je houdt dan dit over
Om de naalden los te halen hoef je alleen met een vork er onder te steken ( dit geeft gelijke druk onder de naald ) en dan het handvat van de vork voorzichting omhoog trekken.
Zo kan je alle naalden loshalen.
Met een punt-tangetje kan je de 2 metalen staafjes van de temp. en benzinemeter er uit trekken.
Nu kan je he velletje met km’s/etc vervangen.Het terug zetten van de naalden en metalen staafjes is heel simpel.
De staafje gewoon weer op zijn plaats drukken. En de naalden zet je omhoog op hun plaats. Daarna de naalden voorzichtig naar beneden drukken, naar hun ‘nul-punt’
Daarna druk je ALLEEN DE UNIT terug in het dashboard !!
Zet je kontakt aan zodat alle controle lampjes gaan branden. Je ziet dan dat de naalden iets verspringen. Hou je kontakt gewoon aan en druk de naalden VOORZICHTIG (!) opnieuw naar hun ‘nul-punt’
Nu zijn de naalden gereset !!Zet de unit weer in zijn front en bouw het geheel weer in !!
That all !!
Peter
thanks to Phil-H ( vectra-sport.com )
1 april 2009 om 14:35 #17366298HOW 2 ….. tape op raamstijlen alá sport-edition
Vandaag maar ff een how2 gemaakt omdat er best wel wat vraag naar was.
Je begint met je ramen naar beneden te doen.
Daarna begin je in de bovenhoek met het los halen van de raamrubbers ( wel voorzichtig ! ) ze zitten alleen geklemt. Trek de rubbers zover mogelijk er uit dat maakt het werken alleen maar makkelijker ! ( ps. niet met geweld er uittrekken! gewoon tot waar het raam zit en verder niet ! )
Het is ook makkelijker om de sierstrip onder aan je raam los te maken.
Dit kan je doen door het uiteinde omhoog te wippen ( zie foto ) en daarna kan je hem zo los trekken. Hij zit gewoon geklemt.Maak de stijl schoon met ontvetter. Breng daarna de tape er ruim op. Dus een stuk aan de onder en bovenkant over!
Trek het geheel glad, zodat er geen luchtbellen meer onder zitten. Vouw dan de overige delen de raamstijl in en om de deurstijl heen ( deze laatste kan je naar eigen keus op een bepaalde lengte afsnijden.
Neem daarna een lineal en een nieuw stanley mesje en snijd heel licht de bovenrand op maat. Je mesje moet maar net de tape raken, anders ga je door je lak heen en dat wil je niet!!!
Daarna nog even de onderkant op maat snijden en de raamrubbers kunnen weer op hun plek gedrukt worden.
De sierstrips weer op hun plek drukken en de ramen kunnen weer dicht.Resultaat:
Zo….. nog 3 te gaan !! :D
Suc6
Peter
3 april 2009 om 20:54 #17366299origineel gepost door Melvivio
En wat voor tape hebbie gebruikt ? :)HPX isolatie-tape
Zie http://www.hpx.eu de rol is 100mm breed en 33 mtr lang en kost ongeveer 8 euro bij Brezan !!15 april 2009 om 17:50 #17366300-offtopic
[qoute]OPRIGINEEL GEPOST DOOR SPEAKER!!
HOW 2 ….. tape op raamstijlen alá sport-edition
[/quote]
Voel me nu als CDX rijder ernstig achter gesteld.
deze hebben ook deze tape standaard (wel in Carbon look overigens), dacht de CD uitvoering ook.
haha.
greetzz Wim
15 april 2009 om 19:03 #17366301origineel gepost door wim-v6
-offtopic[qoute]OPRIGINEEL GEPOST DOOR SPEAKER!!
HOW 2 ….. tape op raamstijlen alá sport-edition
Voel me nu als CDX rijder ernstig achter gesteld.
deze hebben ook deze tape standaard (wel in Carbon look overigens), dacht de CD uitvoering ook.
haha.
greetzz Wim [/quote]
Sorry Willem, dacht dat het alleen op de SE zat!
Correctie !! :P
16 april 2009 om 21:19 #17366302haha, heehhh dat voelt goed hihi.
jongens weer lekker offtopic
Willem
3 mei 2009 om 16:00 #17366303HOW-TO: VECTRA-B: Dwarsarm kogelbussen vervangen met minimale middelen, aan de auto:
Benodigd:
– Goede brander om de boel lekker heet te stoken
– vriezer / vrieskist om de nieuwe bussen in te leggen zodat ze krimpen
– Doppenset om te sleutelen
– Blok hout oid om de dwarsarm weg te drukken kan je er lekker bij
– Stalen bus of dop 46 past de bus geheel in. (dop kan overlijden bij klus)
– dop 27 om de bus eruit te drukken (deze is heel gebleven)
– Gehard stalen draadeinden / bouten en moeren M8 of M10 10cm lang
– vul materiaal om schroefdraad lengten te vullen. om
– Sterke dikke ringen anders buigen ze zo de dop in
– Dop 37 of 38 om de bus erin te tikken
– zware hamer voor de slagen op het fusee om te laten schrikken
– 2e man (wel makkelijk iig)Ik ben van het weekend bezig geweest met deze bussen vervangen bij een vectra-B.
deel voor deel gedaan.
> leg zodra je de bussen binnen heb, deze in de vriezer
begonnen rechtsachter de onderste:
– haal de schokbreker aan het fusee los
– haal de onderste Dwarsarm aan de wielzijde los
– plaats een blok hout tussen de 2 dwarsarmen zodat je de dwarsarm naar beneden drukt
– doe een lange bout door de dop 46 heen.
– doe deze door de oude kogel bus heen
– draai een moer met dikke ring op het schroefdraad van de bout.
– draai deze aan tot je het binnen werk uit de bus heb getrokken.
– sla de ring die blijft zitten in de bus eruit met een dop en verlengstuk
– nu past de dop 27 achterstevoren een stukkie in de stalen ring die nog in het fusee zit
– doe de bout met de kop in de dop 27.
– doe aan de andere zijde dop 46 met de open kant naar de bus toe tegen het fusee, zodat het schroefdraad door de dop heen komt.
– doe daarachter een stalen bus en een ring, en dan de moer erop.
– nu doe boel strak draaien.
– fusee verwarmen (niet te lang, dan warm de stalen bus te veel op en zit ie weer te vast.
– nu aan paar rake klappen op het fusee
– en dan weer een stuk aandraaien tot ie weer TE ZWAAR gaat.
– en dan weer verwarmen en klappen erop.
– doe dit tot de buitenbus eruit is.als je zo de bus weer hebt terug geplaatst, de dwarsarm weer vast zetten voordat je aan de andere arm begint, werkt het makkelijkst
in feite heb je nu een mechanische trekker gemaakt, bij ons ging het lekker zo.
dit kan je met alle 4 de bussen de bussen zo doen.
Plaatsen nieuwe bus:
– maak de passing schoon met schuurpapier of staalborstel op boormachine
– verhit de fusee op de plaats waar de bus moet komen (flink stoken)
– haal de nieuwe bus uit de vriezer.
– houd een draadeind door het gat in de fusee waar de bus in moet komen.
– schuif de nieuwe bus over dit schroefdraad op zijn plek, als je het fusee goed heet hebt gestookt schuift deze er zonder weerstand in.
– als ie er niet vanzelf in gaat kan je een dop 37 of 38 op de bus zetten met verleng stuk, en hiermee de bus er voorzichtig in tikken.zo kan je dat met alle bussen doen.
dan de boel weer in elkaar fietsen…
foto’s:
zelfbouw trekker: oude bus zit er nog in
trekker op fusee:
oude bus:
binnenwerk van de bus (kogel):
nieuwe bus in fusee:
Willem
6 mei 2009 om 16:54 #17366304HOW-TO Repareren Fan Regulator bij ECC
Beste Opelaars,
De Fan Regulator of Ventilator-Voorschakel module van een Vectra ECC unit wil nogal eens stuk gaan.
Dan werkt vaak alleen de hoogste stand nog of slechts 1 a 2 standen van je climate control (erg vervelend dus).
Tevens zie je bij het uitzetten van de auto 2 streepjes “–” verschijnen in je temperatuur display.
Een nieuwe unit kost . . . jawel . . . €220,00 bij de dealer. Het is dus de moeite waard om de module simpel weg te repareren.Hierbij een beschrijving hoe je je Ventilator-Voorschakel module oftewel Fan Regulator Module kan repareren.
Het lastigste van deze reparatie is het uitbouwen van de regulator module:
Dit kun je doen middels de volgende stappen:
1 verwijder de zachte kap boven de pedalen
2 Verwijder het gaspedaal (in mijn geval elektrisch), dus . . . stekker los en 3 boutjes verwijderen.
3 verwijder de kunststof kap rechts van het gaspedaal
4 En nu het moeilijkste verwijder de module. Die zit rechts van het gaspedaal met 2 schroeven vast op de kachel unit.
Je komt er simpelweg bijna niet bij.En viseversa als de unit weer gerepareerd is natuurlijk.
Het repareren van de regulator module:
Benodigdheden:
– Fijne soldeerbout (liefst soldeerstation)
– Tinzuiger
– 2x BDX66C transistoren
– 4x M3 of M4 boutjes
– Scherpe metaal boor
– warmte geleidende pasta (computershop)Wat meestal kapot gaat zijn de 2 hoofd transistoren die je op het koel lichaam ziet zitten.
Deze zijn origineel van het type Motorola T1829-1.
Hier is totaal geen info over te vinden, maar volgens een problemcar topic (en elders op google) kun je ook een BDX66C Transistor gebruiken.
Link: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=30342″ onclick=”window.open(this.href);return false;
Deze kosten ongeveer €7,50 per stuk. Deze zijn te koop bij de locale hobby electro boer of bij Conrad.Hoe te werk te gaan:
1.
Als eerst boor je de klinknagels los waarmee de transistors vast zitten op de module.
Dit is het handigst om te doen langs boven om de print-plaat niet te beschadigen.2.
Met een FIJNE soldeerbout en een tin-zuiger de 2 middelste contacten los solderen.Met een fijn schroevendraaiertje oid is zijn nu de 2 oude transistoren van het koel lichaam te wippen.
3.
Smeer gerust lekker ruim nieuwe koelpasta op het koellichaam. En plaats de transistors er zo op dat de pinnetjes weer aan de onderkant door de daarvoor bestemde gaatjes steken.4.
Draai eerst de M3 of M4 boutjes in de buitenste gaten vast. En soldeer vervolgens de binnenste 2 contacten aan de onderzijde van de unit vast.Je kunt de unit controleren door deze even aan de stekker in de auto te hangen en te kijken of alles weer werkt.
KIJK HIERBIJ UIT DAT HET KOELLICHAAM HET CHASSIS VAN DE AUTO NIET RAAKT
Het koellichaam is namelijk verbonden met de buiten mantel van de transistors en staat daardoor dus onder spannning!!!!
Je kachel is op 30A gezekerd en de transistors kunnen 16A aan.
Dus je transistors worden eerder gefrituurd ipv dat je zekering klapt.Als alles werkt, het geheel weer inbouwen en heb je 200 euro uitgespaard ;)
5 juni 2009 om 16:44 #17366305Deze How2 is om je stuur ( zonder stuurwielbediening ) om te bouwen tot eentje MET stuurwielbediening.
Voor zo ver ik weet zijn alle B2 modelen voorbereid , de B1 modellen weet ik niet.Het verhaal:
Allereerst haal je voor de zekerheid je accupolen los, want de airbag moet toch ook los.
Daarna schroef je de schroefjes aan de achterkant van het stuur los. (torx 25)
haal voorzichtig de airbag naar je toe en maak het gele stekkertje los.Pak een schroevendraaier en zorg dat de opstaande lipjes plat liggen die rond de moer zitten.( zie rode pijltjes )
Maak te moer los en haal ook het achtergelegen plaatje los.
Al vorens je het stuur los haalt zorg eerst dat het stuur recht staat en zet aan de bovenkant van de stuurbout een merktekentje zodat je stuur na bevestiging altijd weer goed staat.Sla met een hamer met een paar ferme klappen op de stuurbout ( niet te hard ! ) en trek te gelijk aan het stuur ( na 2 á 3 klappen zou het stuur los moeten komen ). Maak het stekkertje van je toeter los.
Daarna maak je de plastic kap los die achter het stuur zit. 2 schroefjes aan de voorkant en 3 aan de onderkant. Daarna kan je deze er af halen.
Nu het stuur en de kap er af zijn zie je de glij-ring van de kabels. Deze kan eenvoudig worden verwijderd door de 4 plastic lipjes op te lichten ( zie de rode pijltjes ) . Daarna zit de ring alleen nog vast aan de geel/zwarte stekker. Met een schroevendraaier wipje het gele gedeelte naar links en de stekker komt los.
Dit is de glij-ring aan de achterkant.Nu is het een kwestie van de nieuwe ring met stuurwielbediening er weer op en het hele verhaal in omgekeerde volgorde weer monteren.
Resultaat : een stuur met stuurwielbediening !!
11 juni 2009 om 13:12 #17366306How2 leds in stuurwielbediening bouwen.
Om te beginnen moeten de units uit het stuur. Maak de accu-polen los. Maak de airbag los en haal deze van het stuur af. Schroef de stuurwielbedienings-units los en haal ze uit het stuur.
Maak deze nu aan de achterkant open en haal het printplaatje met kabel en al los. ( let op ! raak niet de metalen vierkante plaatjes kwijt, dit zijn je schakelplaatjes )
Zo ziet het printplaatje er uit met de smd-leds ( af fabriek )
De rode puntjes zijn de + (plus) , de blauwe zijn de – (min)Soldeer nu de originele SMD-ledjes voorzichtig los.
Neem een 3MM ledje en vouw de pootjes omwijd.
En knip ze af op ongeveer 2 á 3 mm.
Soldeer nu de plus aan de rode kant en de min aan de blauwe kant.( bij ledjes is het makkelijkst te onthouden dat in het ledje zelf de kortste kant de plus is !! )
Soldeer de rest van de ledjes ook.
Je kan de ledjes nog ff controleren met een 9Volt batterij!Dan de schakelplaatjes weer op hun plaats leggen.
Behuizing weer dicht maken en daarna alles weer in het stuur bouwen.
Airbag weer op zijn plek en en accupolen weer op de accu.
Resultaat:
11 juni 2009 om 16:33 #17366307HOW2 ….. Leds in bedieningsknop !
Om deze how2 te doen, moet je eerst met een klein schroevendraaiertje voorzichtig de knoppen uit je dashboard wippen.
Als voorbeeld nemen we de lucht-circulatie schakelaar.
Met het kleine schroevendraaiertje wip je ( op de plek van de rode pijltjes ) de 2 delen van elkaar.
De binnenkant ziet er zo uit
De rode stippen zijn de plus ( +) en de blauwe is de massa ( -)
Wip het plasticje met de 2 lampjes uit de schakelaar.
Neem nu de ledjes ( zelf heb ik blauw voor de verlichting en rood als functie-verlichting , maar je kan ook andere kleuren nemen. )
Soldeer de verlichtings led met de + op de rode stip bovenaan en de functie-led met de + op de rode stip aan de rechterkant. Je moet de pootjes een beetje naar eigen inzicht vormen zodat ze goed zitten.
Soldeer de negative pootjes van de leds aan de blauwe stip ( massa )Nu moet je de bovenkant van de schakelaar ( kop van de knop ) nog even van het middenstuk halen. Ook gewoon met een schroevendraaiertje op wippen. Let op ! raak de 2 kleine veertjes niet kwijt !!
Neem een 5MM boortje en boor de gaatjes even uit , dan passen de leds er goed door
Nu alles weer in elkaar zetten en dan de volgende schakelaar !!
Suc6 !!!
FF een tip: De gevarenlicht-schakelaar hoef je niet te doen, omdat daar rood plastic voor zit en geen eer aan te behalen is !!
27 september 2009 om 13:39 #17366308How 2 : luchtfilterhuis modificatie Vectra C Diesel.
Maak eerste één van de slangeklemmen los zodat de kap van het filterhuis zo meteen aan de kant gelegd kan worden.
Maak de 5 torx- ( 25 )- schroefjes los en haal de kap er af.
Neem het filter uit. Je kan meteen zien waarvoor deze modificatie dient.
Doordat de aanzuigbuis ver doorloopt het filterhuis in, gebruik je maar de helft van je filter.
Maak de 2 klipjes los en wrik het stuk plastic er uit.
Zo … nu is de doorstroming van de lucht beter en benut je het hele filter.Filter er weer in en alles weer dicht maken.
-
AuteurBerichten
- Het onderwerp ‘How to…. deurpanelen demonteren’ is gesloten voor nieuwe reacties.