Forumindex › Forums › Overige › Handleidingen & instructies › How to’s – Modellen › How to’s – Corsa, Combo › [HOW-TO] – Corsa B (na’98) – Lampje achterruitverwarming
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
31 maart 2012 om 20:45 #17237680AnoniemLid sinds:
1 January 1970INTRODUCTIE
Als in je Corsa B van ’98, ’99 of 2000 het lampje van de achterruitverwarming stuk is heb je een behoorlijke uitdaging. Of je kiest voor de wat makkelijkere weg.In oudere Corsa’s is er sprake van een knop en een los ‘armatuur’ met daarin drie T10 gloeilampjes. In de latere modellen (’98 en later) van de Corsa B heeft Opel gekozen voor een knop waaraan het ‘armatuur’ vast zit. Daarin zitten twee T10 gloeilampjes. Het derde lampje -van een exotische soort- zit IN de knop vastgesoldeerd.
Als dat ene lampje stukgaat heb je twee problemen:
- Je ziet in het donker niet meer zo goed waar de knop zit
- Als de achterruitverwarming aan is zie je dat niet
En als je dat kapotte lampje wilt vervangen krijg je er twee problemen bij:
- Eerst zo’n lampje zien vinden (nogal slecht aan te komen)
- Dat lampje in de knop solderen (hell of a job)
Een andere keuze is om op de sloop een hele knop te gaan halen. Dan zul je ontdekken dat:
- De meeste Corsa’s op de sloop van vóór 1998 zijn (goh, verrassend :P ) en dus de oude knop hebben :-x
- Als je een geschikte Corsa vindt daarvan vaak dit lampje ook al stuk is :( (ja, dat is ervaring…)
WAT GAAN WE DOEN ?
De oplossing: gewoon de oude versie van de knop inbouwen inclusief het armatuur met drie gangbare lampjes. Is niet heel ingewikkeld gelukkig.BENODIGDHEDEN
- Gereedschap:
- Een paar schroevendraaiers:
- Middelmaat Philips (voor het loshalen van je dashboard)
- Groot model platte schroevendraaier (om wat lipjes in te drukken)
- Soms: Torx (om kachelpaneel los te krijgen)
- een klein vijltje. Een zogenaamd sleutelvijltje (vierkant) werkt perfect.
- Een paar schroevendraaiers:
- Onderdelen:
- Kachelknop Corsa B (vóór 1998)
- Bijbehorende armatuur voor 3 x T10 steeklampjes
- 3 x T10 steeklampjes (je hebt nu direct de kans om nieuwe te plaatsen, doe dat vooral !)
HOE WERKT HET ?
Eerst maar eens je dashboard ontmantelen. Je moet het witte kachelpaneel eruit hebben. Hoe het losmaken van het dashboard gaat kun je hier vinden. Daarna is het niet meer ingewikkeld om het volgende deel over te houden:
In het rood omcirkeld de nieuwe knop met aan weerszijden één lampje.
Aan de linker- en rechterkant zit de knop in het witte plastic geklikt. Je ziet duidelijk een gleuf waarin een zwarte plastic clip geklikt zit. Aan de andere kant van de knop zit dat precies eender.
De clips losmaken gaat het beste met een flinke schroevendraaier. Niet te veel kracht zetten, dat is niet nodig. Als je tegelijkertijd voorzichtig aan de knop trekt merk je wel als je knop loskomt. Je doet eerst één kant, daarna de andere, terwijl je zachtjes blijft trekken.
Gaat dat goed dan schuif je de knop eenvoudigweg naar voren eruit.
De twee verschillende versies van de kachelknoppen naast elkaar. Links de ‘nieuwe’ versie, rechts de ‘oude’. Op de foto zitten in het oude ‘armatuur’ geen lampjes, die moeten er drie in, de pijlen geven aan waar.
Hier heb ik de oude versie beet, met het armatuur op z’n plek. Dat valt er precies in.
Als je het goed in elkaar schuift (vergeet niet in elk geval het middelste lampje alvast in de fitting te steken !) dan zijn de aansluitingen van het oude model precies hetzelfde als bij het nieuwe model.
De gleuven waarin de clips in vallen.
Druk de vervangende knop (die van het oude type) op zijn plaats, nog zonder het armatuur. De ronding van de knop moet naar de onderkant van het paneel wijzen. Je merkt vanzelf als het goed vastklikt.
Opel heeft met de invoering van de nieuwe knop niet de moeite genomen om de uitsparingen voor het oude armatuur (bij de rode pijlen) te verwijderen. Voor ons alleen maar makkelijker. Bij de groene pijlen moet nog wel wat plastic weggevijld worden voor het past.
Leg het armatuur op z’n plaats (aan de achterzijde van het kachelpaneel). Het past natuurlijk nog niet helemaal goed, maar zo kun je mooi aftekenen waar je wat weg moet vijlen (zie blauwe lijnen die ik in de afbeelding getekend heb). Aftekenen gaat perfect met een stift om op CD’s te schrijven. Kies iets met een fijne punt, dan kun je preciezer werken.
En afgetekend…
En gevijld. We zijn zo goed als klaar :D
Steek de resterende twee lampjes in het armatuur, als je dat nog niet gedaan hebt. Klik daarna het armatuur op z’n plek, klaar !HET RESULTAAT
Het werkt weer. En als het lampje nu nog eens sneuvelt kun je het veel makkelijker vervangen :thumbup -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.