Forumindex › Forums › Overige › Handleidingen & instructies › How to’s – Modellen › How to’s – Astra › [HOW-TO] – Astra H – Vervangen pollen filter
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
19 juli 2013 om 16:37 #17259370AnoniemLid sinds:
1 January 1970Hallo,
Omdat het ingewikkelder is dan de rest van mijn auto’s tot nu toe, een Howto voor anderen..De automaterialen zaak had 2 maten pollen filters.. Ik heb de kleinste maat genomen en dat was gelukkig de goede maat.
Eerst het dashboard kastje eruit schroeven, 4 x Torx 25, in elke hoek. Dan kun je het dashboard kastje losklikken en in zijn geheel eruit halen. haal dan het stekkertje van het dashboard lampje even los:
Dan moet je vervolgens de luchtbuis die van links naar rechts loopt weg halen. 1 schroefje aan de rechterkant losmaken, en dan de buis naar rechts trekken/wrikken, dan komt hij los.
Links van je kachelventilator(dat ronde ding) zie je een zwarte kap met 3 schroefjes. Deze ff losdraaien, en dan zit hij nog geklikt. 2 klipjes bovenaan en eentje onder.
Dan zie je het filter. Oude eruit trekken, nieuwe voorzichtig erin. Daarvoor moet je hem wat buigen, maar je kunt ook beter van bovenaf je hand er achter stoppen en hem begeleiden, want anders blijft hij haken achter iets, en dan gaat hij niet verder..
Daarna alles weer terugbouwen, en weg is je schimmel/urine lucht van het vuile filter!
9 augustus 2013 om 22:13 #18160616Bedankt voor de
Goede uitleg. Ik heb een astra gtc van 2005. Als ik het filter kapje open zie ik een gleuf maar er zit precies geen filter in. Als ik erin voel dan voel ik voor die sleuf een ijzeren rek.is het de bedoeling dat er een pollenfilter voor dat ijzeren rooster komt dat past in die groef voor dat ijzeren rooster???10 augustus 2013 om 07:01 #18160617AnoniemLid sinds:
1 January 1970Ik weet even niet wat je bedoelt daarmee, maar het filter kan er maar op een manier in, dwz, hij past maar door één opening heen..
10 augustus 2013 om 12:04 #18160618Met dank aan deze handleiding heb ik het pollen filter van mijn Astra H vervangen.
TIP: oefen het inzetten eerst met het oude filter. De geleiding is heel moeilijk en voor je het weet is je nieuwe filter dubbelgevouwen of gescheurd.
Bedankt voor deze how-to! Nuttig geweest!
10 augustus 2013 om 15:04 #18160619hij zit erin. is wel zeer moeilijk om hem erin te krijgen. Is dat normaal?? weet niet of hij er perfect in zit maar hij zit erin.
10 augustus 2013 om 15:18 #18160620Je moet er een beetje met je hand achter om hem te geleiden .
En dan gaathet vanzelf en zit ie goed.25 juni 2014 om 17:49 #18160621Om er zeker van te zijn dat het (goed)gebeurd kun je beter zelf het pollenfilter vervangen (ik heb al meerdere malen meegemaakt dat de dealer het niet deed maar wel op de rekening stond of dat hij er verfrommeld inzat).
Benodigdheden : Torx sleutel T20(voor het kastje) , Dop 5,5 (voor het kapje), een plat schroevendraaiertje (om het lampje eruit te halen)
Haal met de torx sleutel de schroeven uit het dashboardkastje.
wees gerust deze zal er niet uit vallen, haal het lampje uit het kastje en leg het op een veilige plek neer (liefst naast de 4 schroeven).
trek nu het dashboardkastje eruit en leg het op een veilige plek (achterbank ofzo)
ik vond het niet nodig om het luchtkanaal eruti te halen.
Haal met dop 5,5 de drie schroeven uit het kapjehaal nu het kapje eraf, als iemand anders het al niet gesloopt heeft (zoals bij mij) dan zit het kapje met twee clips boven en een clip onder vast, het makkelijkste is om onder te beginnen
je kunt nu het (oorspronkelijk witte) pollenfilter zien zitten
haal het voorzichtig eruit want er kan nog wel eens een hoop rommel in zitten.
zuig met een stofzuiger de binnenkant van de filterbak uit, ook daar zal nog wel het een en ander aan rommel inzitten
plaats nu het schone filter, let op er staan meestal pijltjes op hoe hij erin moet
het plaatsen is het lastigste, je moet hem iets draaien om het erin te krijgen, en vaak blijft hij halverwege steken, wat ik dan doe is met een hand achterlangs het filter gaan en met mijn vinger de bovenkant iets indrukken en naar voren duwen, met wat gepriegel zul je merken dat zonder al te veel kracht het filter op zijn plek gaat, gebruik je te veel kracht dan verfrommeld het filter.kijk of het netjes zit en monteer het klepje en dashboard kastje op zijn plek.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.