Forumindex › Forums › Overige › Handleidingen & instructies › How to’s – Modellen › How to’s – Astra › [HOW-TO] – Astra H – schroefset monteren
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
3 december 2013 om 10:35 #17262326
Ik vond deze How-to ergens op het forum.
How-to is gemaakt door JM-ASTRA.SCHROEFSET VOORKANT
– Krik onder het punt van de kriksteun plaatsen.– Wielmoeren los halen en het wiel eraf halen.
– Zo ziet het er dan uit.
– Nog een foto van dichter bij.
– Links bovenin je motorkap de dop van de veer eraf halen met een platte schroevendraaier.
– Onder de dop zit een moer. De moet later los gemaakt worden. (zie vervolg)
– De stabilisatorstang aan de bovenzijde losmaken d.m.v. steeksleutel aan de achterkant te plaatsen en met een steek/dop of luchttol aan de voorkant lost te schroeven.
– Zet nu een krik onder de veerpoot. Krik de veerpoot zo hoog mogelijk op totdat je de auto bijna mee tilt.
– Nu kan je deze moer onder de motorkap los draaien. (Dit is een lastige moer om los te maken omdat de demperstang mee draaide. Hierom hebben de veerpoot omhoog gekrikt en toen ging het wel.)
– Laat de krik onder de veerpoot weer zakken.
– De onderkant van de veerpoot / demper zit vast met twee bouten en moeren.
– Haal deze twee eruit en je kan het geheel onder je auto vandaan halen.
(Vergeet niet de remleiding en de kabel van de ABS sensor los te klikken van de veerpoot)– Dit is het resultaat.
– Resultaat in de wielkast
– Gat waar het schroefdraad van de demperstang door heen gaat richting de motorkap.
– Demper en veer voorzijde
– En op de manier zoals hierboven beschreven omgedraaid de nieuwe onderdelen monteren.
SCHROEFSET ACHTERKANT
– Achterkant auto op de krik zetten.
– Zet voor de veiligheid een krik onder de draagarm zodat deze niet ineens naar beneden komt.
– Bout 1: Achter het wiel los halen.
– Bout 2: Linksboven het wiel los halen.
(let op, buitenwaardse torx bout, (2 verschillende maten) maar kan ook met ringsleutel.)– Krik laten zakken.
– Demper en veer kan je er dan zo tussenuit halen.
(eventueel met gebruik van verenspanners!! Dit was bij mij niet nodig omdat er al lagere veren onder zaten)– Op de foto heb ik de blauwe veer achter er al weer tussen geplaatst.
– Wel even van de oude veer het rubber aan de bovenkant eraf halen en overzetten op de nieuwe veer.– De kortere achterdemper
– En weer op krikken zodat de demper weer vast gemaakt kan worden.
TOT SLOT
– Even naar de garage om je auto te laten uitlijnen….EINDRESULTAAT VAN MIJN AUTO
4 december 2013 om 07:39 #18196701Ik vind dit toch een gevaarlijke manier van het vervangen van de voor veren/Schokdempers.
Je kan ook twee platte schroeven draaiers het klipje aan de bovenkant loshalen.
Dan pak je de poot er uit zo als bij alle andere auto’s.
een nieuw klipje kost bij de dealer ook niet de kop.Tevens weet je bij het monteren dat de veer dan netjes gemonteerd zit en dat het lager dan niet kapot gaat.
En Neem gelijk de veerpoot lager en rubber mee. Door een kapje wat er in het veerpoot lager gedrukt zit. kan het vocht niet weg.
Hier door gaat de veerpoot rubber roesten. (zit metaal in verwerkt)
dat plastic kapje een enkeltje prullenbak geven.
En de rest verzuipen in ML.
Roest probleem verholpen.16 december 2013 om 20:28 #18196702In hoeverre is het gevaarlijk dan?
Op deze manier kan je veer ook maar op 1 manier erin (de juiste) en het toplager kan ook slechts op 1 manier.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.