[HOW-TO] – Astra-G – Pookhoes/ Handremhoes vervangen

Forumindex Forums Overige Handleidingen & instructies How to’s – Modellen How to’s – Astra [HOW-TO] – Astra-G – Pookhoes/ Handremhoes vervangen

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #17254005
    Mr-T-Opel-Astra-G
    Deelnemer
      Lid sinds:
      11 August 2011

      Omdat hier toch wel interesse bij is:

      Tip: Lees eerst de gehele how-to, het is niet moeilijk, zolang je blijft opletten hoe je alles demonteerd

      Benodigdheden voor het vervangen.
      – Handremhoes en Pookhoes
      – Pookframe
      – Pookhoes spanner (bij gebrek van een betere benaming, Pookhoes spanner.)
      – Dubbelzijdige tape (ik heb 3M gebruikt)
      – Botermesje
      – Stanley mes (mogelijk)
      – Kniptangetje

      Benodigdheden voor het demonteren van de panelen.
      – dunste platkop-schroevendraaier die je kunt vinden.
      – Torx-bit set

      Ik behandel in dit gedeelte alleen het vervangen van de pookhoes aan de hand van foto’s aangezien dit het lastigste is. De handremhoes is in vergelijking niet moeilijk.

      Het begin:
      = Demontage om alles overzichtelijk te houden:
      – Open je asbak, onder het zwarte klepje zie je drie torx schroeven zitten, over je 12v aansluiting zit een kapjes geklikt, waaronder nog een torx schroef verborgen zit. voor je asbak eruit te halen, moeten deze alle 4 eruit. bewaar deze op een plek waar je ze niet kwijt raakt.

      – Je asbak zit op zijn plaats geklikt, deze kun je zonder geweld eruit pakken door deze eruit te kantelen. LET OP: de bekabeling van je 12v plug zit hier ook aan. haal deze even los, en pak je asbak eruit. waarborg deze zodat deze je niet in de weg ligt.

      – Onder je asbak zit een afwerk lijstje (op de bovenstaande foto), ook deze moet eruit. Bij astra’s met stoelverwarming E.D. zitten hier nog knoppen in verwerkt. hou hiermee rekening bij je demontage.

      – Het volgende paneel (Pookomlijsting) laten we voor nu nog even zitten, aangezien deze aan een zijde in je middelconsole steekt en aan de andere kant wordt geborgen door 2x Torx-schroeven. Nu komt je schroevendraaier te pas. Dit vondt ik persoonlijk een onderdeel dat wat aandacht vereist.
      (aangezien ik gewerkt heb met gespoten onderdelen en die niet beschadigd mochten worden).

      – Plaats je platkop verticaal en in het midden tussen je pookframe en de handremdeksel, en wip deze voorzichtig los. (dit is de enigste manier om deze schadevrij eruit te halen, bij garages wordt vaak maar wat gepeuterd) Hierbij verschijnen wederom 2x torx-schroeven, deze moeten los.

      – Je pookframe is nu los van het middenconsole, en zit alleen nog vast aan de pook zelf, til het pookframe omhoog zodat je oude pookhoes nu binnestebuiten zit en knip de tiewrap door. LET OP: Ga niets forceren, en vooral de oude pookzak laten zitten in het frame, doe je dit niet, ben je je refentiepunt kwijt.

      = Voor de Handremhoes:
      – Je handremhoes zit door middel van de hoesspanner in het middenconsole geklikt. wanneer je met je hand aan de basis van de hoes voelt, kun je de spanner voelen. aan de verlengde stukken van de handremhoes even lichte druk uitoefenen op de spanner en je merkt dat je deze met beleid eruit kan pakken.

      – Wederom de hoes over de handrem halen en de tie-wrap doorknippen.

      Nu wordt het opletten wanneer je bezig bent, de Pookhoes zit namelijk op een aparte manier in het frame gestoken, de handremhoes is vrij gemakkelijk

      Om het gevoel te krijgen van het materiaal ben ik zelf begonnen met de handrem.
      – origineel zit de handremhoes vastgeniet op de spanner. Bekijk hoe de hoes zit gemonteerd en haal de nietjes los, je gaat namelijk op een kale spanner de hoes bevestigen. Je kan ervoor kiezen om de spanner eerst te ontvetten, echter is dit niet nodig.
      – Plak nu dubbelzijdige tape rondom de spanner (als je gekeken hebt hoe het eerst bevestigd zat, spreekt de rest eigenlijk vanzelf).
      – Positioneer nu de hoes op het frame, en druk deze goed aan. Het kan zijn dat de hoes groter is dan de spanner, dit is niet erg, dit zie je naderhand niet meer wanneer deze weer gemonteerd is
      – Je kunt de spanner met hoes weer monteren.

      Handremhoes klaar.

      = Pookhoes:

      – Haal de Pookhoes spanner met oude pookhoes van onder uit het pookframe, dit is misschien even lastig, maar op dezelfde manier eruit te krijgen als de handremhoes spanner.
      – Bekijk even voor je eigen gevoel hoe de oude pookhoes erin gestoken zit.
      – Haal de oude hoes los, zodat de spanner overblijft.


      Gebruik een botermesje, of ander voorwerp waarmee je druk kunt uitoefenen zonder je hoes te beschadigen!

      Positioneer nu je pookhoes over de spanner. Doe dit zoals op onderstaande foto:

      Tenzij je pookhoes is voorbewerkt, zul je twee kleine gleuven moeten maken in je hoes (op de foto nog niet gebeurd, maar hier komen de pinnetjes van de spanner doorheen) hier komt je stanleymes te pas.


      Je gaat nu met behulp met je botermesje de “rok” van je pookhoes in de spanner “proppen” zoals je op de foto kunt zien zitten er tandjes in de spanner, hier komt de rand van de hoes in.

      Eenmaal klaar steek je de spanner weer terug in het pookframe en kan alles weer terug gemonteerd worden.

      #18089238
      Dolby
      Deelnemer
        Lid sinds:
        1 May 2008

        Zou toch mogelijk moeten zijn om die foto’s erbij te zetten. Zijn meer mensen die dit hebben uitgevoerd. Hopenlijk dat iemand nog foto’s van heeft zodat we die hier bij kunnen zetten. :thumb

        #18089239
        spetahh93
        Deelnemer
          Lid sinds:
          8 February 2013

          Hallo,

          zou het mogelijk zijn om de foto’s opnieuw te plaatsen? ik kan ze niet zien/openen….

          dit zou zeer gewaardeerd worden:)..

          groeten
          peter

          #18334149
          Jacob1961
          Deelnemer
            Lid sinds:
            2 October 2012

            Geachte forum-leden,

            Is het mogelijk om bij deze how-to de foto’s te plaatsen.
            Zou ik erg mee geholpen zijn.

            Alvast bedankt.

            Jacob

            #18350786
            evijftigschild
            Deelnemer
              Lid sinds:
              22 December 2017

              Zelfs zonder foto’s vond ik dit een zeer duidelijke how to. Dankjewel. Ik had alleen niet moeten proberen de handremhoes op de pook te bevestigen :-). Het past wel, maar de pookhoes past niet op de handrem…lol.

            5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.