[HOW-TO] – ASTRA F – Paperclipmethode toepassen op Astra F1

Forumindex Forums Overige Handleidingen & instructies How to’s – Modellen How to’s – Astra [HOW-TO] – ASTRA F – Paperclipmethode toepassen op Astra F1

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #17277340
    KadAstra-EF
    Deelnemer
      Lid sinds:
      24 July 2010

      How-To uitlezen ECU bij branden MM lampje Opel Astra F1

      Met deze How-To kun je achter je motorstoringscode komen zonder dat je meteen naar de dealer moet.
      Als je het slecht werkend/kapotte onderdeel heb gevonden dmv deze paperclipmethode, kan je op zoek naar een exemplaar die het wel doet.

      Deze How-To beperkt zich tot de Astra F1 series. Hier heb ik ervaring mee.
      Maar ik weet dat het mogelijk is op meer modellen (Vectra A onder meer)

      Vindplaats uitleesstekker: links in de zekeringenkast, naast de zekeringen. (zie ook de foto hieronder)

      ztKf9[1]

      Verbind met een passend paperclip de ingang helemaal rechtsboven en die meteen daaronder (zie foto hierboven)

      – Ga in de auto zitten en neem pen en papier mee. Deze kan je gebruiken om de codes op te schrijven want er kunnen meerdere codes inzitten.
      – Zet de auto op contact, als het goed is gaan het MM lampje branden.
      – Meteen daarna begint de MM lampje te knipperen.

      – Deze begint altijd met code 12, dat betekend “start uitlezen”
      – Op je dashbord zie je dit: 1x knipperen, korte pauze, 2 keer knipperen, lange pauze. DIT HERHAALD ZICH 3X !!!

      – Voorbeeld: code 44 betekend “lamdasonde spanning te laag”
      – Op je dashbord zie dan dit: 4x knipperen, korte pauze, 4x knipperen, lange pauze. DIT HERHAALD ZICH OOK WEER 3X !!!

      – Nog een voorbeeld: code 13 betekend “Lamdasonde geen spanning”
      – Op je dashbord zie je dan dit: 1x knipperen, korte pauze, 3x knipperen, lange pauze. DIT HERHAALD ZICH OOK WEER 3X !!!

      Na die lange pauze komt de volgende code (als die er is tenminste)

      Ik raad je aan om de codes op te schrijven. Daarna kan je de betekenis zoeken die bij de storingscode hoort.

      Als opnieuw code 12 verschijnt dan heb je alle codes gehad en kun je stoppen.

      Heeft je F motorblok ook een krukassensor, dan zal ook code 31 verschijnen. Die betekend namelijk “krukassensor defect”
      Nogal logisch als de motor niet draait, de ECU krijgt geen signaal vanaf de krukassensor en gaat dus in storing.
      In werkelijkheid is er dus niets aan de hand.

      Met draaiende motor kan je niet uitlezen !!!!!!!!!!!!!!!!!!

      In onderstaande plaat staan nog een paar andere storingcodes die van belang kunnen zijn met je F.
      Dit betreft de C1.4NZ, C1.6NZ en de C1.8NZ motoren.

      Bron: Vraagbaak Astra F 1e druk Kluwer.

      Success en voor vragen en andere dingen, geef maar een reactie.

      Rik (KadAstra-EF)

      #18322959
      oeht1986
        Lid sinds:
        31 March 2010

        Zeer nuttige informatie :thumbup

        #18349978
        Gerret
        Deelnemer
          Lid sinds:
          12 November 2017

          Hoi Rik

           

          Ik heb sinds de zomer een cabrioF astra (1997) 200.000km

          Het motormanagement lampje gaat regelmatig aan. De foto in je bericht is niet te zien. kun je aangeven waar de gaten zitten in het zekeringsblok? Heel graag wil ik weten wat de storing is.

          Verder heb ik een achterruit verwarming die het niet doet. Ik hoor geen relais klikken en en lampje brandt ook niet. Zekering is OK. Waar loopt de draad van de verwarming in de ruit naar toe?

          Gerret

           

           

          #18350037
          KadAstra-EF
          Deelnemer
            Lid sinds:
            24 July 2010

            Hoi Rik Ik heb sinds de zomer een cabrioF astra (1997) 200.000km Het motormanagement lampje gaat regelmatig aan. De foto in je bericht is niet te zien. kun je aangeven waar de gaten zitten in het zekeringsblok? Heel graag wil ik weten wat de storing is.

            Ik kan de foto’s wel gewoon zien, ligt waarschijnlijk toch aan je eigen browser.

            Deze How-To is van toepassing op de Astra F1 modellen (bouwjaren 1991-1994) Jij zegt een Astra F uit 1997 te hebben. Dat is een F2 model (1994-1998) deze How-To kan jij denk ik niet gebruiken omdat ik zeker weet dat jij geen  NZ blokkie hebt.

            Verder heb ik een achterruit verwarming die het niet doet. Ik hoor geen relais klikken en en lampje brandt ook niet. Zekering is OK. Waar loopt de draad van de verwarming in de ruit naar toe? Gerret

            Dat het lampje niet brand  kan komen doordat je lampjefitting kapot is. Dat je achterruitverwarming het niet doet, dat is vanaf hier ook voor mij gissen, het antwoord hierop laat ik liever over aan iemand anders.

             

            Rik

          4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.