How to: Achterwiel lager vervangen

Forumindex Forums Modellen Tigra How to: Achterwiel lager vervangen

  • Dit onderwerp is leeg.
9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #17208424
    Jim21
      Lid sinds:
      6 November 2007

      Hello!

      Wat kost ding ongeveer om te laten vervangen, en is het zelf te doen? Persen geen probleem, maar niet een mobiele pers zegma :p

      Jim

      Gelukt, zie beneden voor howto

      #17459408
      corsaracer
      Deelnemer
        Lid sinds:
        1 January 2005

        het persen doe je in de remtrommel dus dat zal niet het probleem worden dan denk ik.

        maar het is ook goed zonder pers te doen.

        alleen ff opletten met het afstellen van de lagers, dat je ze niet te vast of te los doet want dan zijn ze zo stuk.

        moet er bij mijn corsa ook nog een doen deze week.

        een lagerset (SKF) kost ongevver 54 euro ex btw bij de automaterialen zaak

        #17459409
        Fearless
        Deelnemer
          Lid sinds:
          9 January 2005

          Is echt simpel.

          Ik heb voor mijn lagers gelukkig niet zoveel betaald :P:P nog geen 25 euro per setje.

          Trommeltje er af, lagers er uit.
          Buitenkant lagers er uit tikken met een drevel, zitten sleufjes in de trommel waarje de drevel langs kan leggen.
          Met een goeie dop sla je de nieuwe er in.
          Met lagervet smeer je het nieuwe lager goed in, vieze vinger werk ;)

          Met vastraaien pak ik altijd een iets te grote sleutel, zodat je hem er overheen draait als ie “aan” zit. Dan zit ie bij mij 9 van de 10 keer gelijk goed.

          #17459410
          Jim21
            Lid sinds:
            6 November 2007

            Prima! Zal ik ze een dezer dagen der even inhosselen. Bedankt voor de vlotte reacties !!!!

            Jim

            #17459411
            Jim21
              Lid sinds:
              6 November 2007

              Wiel lagers vervangen, even een mini how-to:

              Alles eerst een kratje bier pakken, halve krat leeg drinken, sigaret roken en de de auto op krikken.

              1. Wiel demonteren.

              2. Naaf dopje demonteren.

              3. Splitpen demonteren.

              4. Ring verwijderen.

              5. Trommel demonteren.

              6. Lagers (losse deel) demonteren.

              7. Met een drevel / platte schroevendraaier +hamer de lager ringen er uit tikken.

              8. Nieuwe lager ringen monteren (lager ring op plaats leggen, rustig aantikken, en het laatste gedeelte: oude lagerring er op leggen, en de niewe er op die manier in tikken. Oude lagerring niet laten zitten natuurlijk ;)

              9. Grote lager invetten, draaien, nog een keer invetten en om de as schuiven.

              10. Trommel monteren, nog wel de lagerring invetten.

              11. Kleine lager invetten, draaien, nog een keer invetten.

              12. Lagerring invetten.

              13. Lager monteren.

              14. Laatste vet er op smeren.

              15. Ring monteren.

              16. Bout monteren, aandraaien op 25nm met moment sleutel. Vervolgens klein stukje terug draaien zodat spliltpengat vrij is.

              17. Splitpen monteren.

              18. Wielnaaf dopje monteren.

              19. Wiel monteren.

              Vervolgende de andere helft van het krat leeg drinken, en al rokende de auto weer laten zakken. Dan nachtje slapen, nuchter worden en proef rijden :)
              Groeten Jim

              #17459412
              a3corsa
                Lid sinds:
                20 July 2007

                origineel gepost door Jim21

                15. Ring monteren.

                16. Bout monteren, aandraaien op 25nm met moment sleutel.

                17. Splitpen monteren.

                18. Wielnaaf dopje monteren.

                19. Wiel monteren.

                Ik heb de olyslager niet bij me op het werk, maar volgens mij vergeet je iets HEEL belangrijks……

                Voor zo ver ik weet, moet de moer van het wiellager met 25 Nm aangedraaid worden, en dan 2 of 3 inkepingen op de moer terugdraaien

                Als je het lager alleen aandraait schijn je kans te lopen dat je wiellager vroeger of later vast slaat omdat de lagers te strak staan.

                #17459413
                Anoniem
                  Lid sinds:
                  1 January 1970

                  mis ook nog wat

                  ok met de oude ring de nieuwe er intikken doe ik ook
                  maar ik haal hem er daarna (de oude) wel weer weg;):P

                  maar belangrijker is dat je die oude ring goed gebruikt
                  dus in de zelfde stand houden
                  als de nieuwe ring
                  want ook de oude ring tik je net ff vast
                  doe je die er verkeerd om in
                  dan kun je hem niet weer lostikken:o:o;)

                  voor n kenner lijkt dit logies

                  maar wel handig dat je t er voor n beginner ff bij zet
                  want voor die categorie is zo,n how to toch bedoeld;);)

                  #17459414
                  2000
                  Moderator
                    Lid sinds:
                    30 June 2004

                    waarom er in tikken, ik zou hem zelf met een bankschroef er in persen, weet je ook (bijna) zeker dat het recht zit

                    #17459415
                    Jim21
                      Lid sinds:
                      6 November 2007

                      Je kan em ook wegbrengen, achteraf waren niet alleen de lagers versleten, maar ook vierkante achterbanden haha
                      Tigra rijders denk haha

                      J.

                    9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.