How To

Forumindex Forums Modellen Astra How To

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 127)
  • Auteur
    Berichten
  • #17369869
    Blue-Dragon
    Deelnemer
      Lid sinds:
      18 July 2006

      origineel gepost door boeiend

      Origineel gepost door j.pons
      binnenverlichting met leeslamjes aanbrengen astra g

      under construction

      Heb ik vorige week gedaan :D Heb er nog wel foto’s van, wil eventueel wel een how to schrijven :P Neem aan dat jij nog leeslampjes in moet bouwen ?

      Heb gister ook foto’s gemaakt tijdens het vervangen/repareren van me binnencirculatie klep, zal daar zoiezo wel een how to voor schrijven.. Misschien is het een idee om how to’s ergens overzichtelijk te gaan plaatsen…

      Iemand een idee? Apart forum gedeelte ofzo.. noem maar iets…

      Cor

      Waar blijft die how-to en de foto’s ervan???

      gr gerrit,

      #17369870
      tijgetje57
      Deelnemer
        Lid sinds:
        7 July 2004

        Hoi man,

        die m3 spiegels is op zich het probleem niet hoor, want je hebt ook van die zijwindschermen die komen in dezelfde gleuf. In feite is er ruimte zat.

        Het is alleen zo dat je de schroefjes niet zo strak moet aandraaien. Want wat ik denk dat jouw probleem is dat hij wel een stukje dicht gaat maar op zekere hoogte stagneerd en dan weer naar beneden gaat.

        Suc6

        #17369871
        Jim21
          Lid sinds:
          6 November 2007

          Schema electrische ramen hier even anders raakt hij straks zoek.

          Jim

          #17369872
          t-yo
          Deelnemer
            Lid sinds:
            3 July 2008

            Ik heb even en how-to gemaakt (van een Bosch handleiding) hoe je het interieurfilter kan vervangen bij een Astra G:

            Foto van het interieurfilterhuis:

            Bij geknetter/geratel etc. van de aanjager:
            Bij mij zaten er allemaal naalden in het filter (zie mijn voorsteltopic op astratuningclub.nl). De aanjager knetterde soms van de naalden. Daarom heb ik ook het interieurfilter er uitgehaald. Op de hoogste stand alle standen icm recirculeren door laten blazen (de naalden vlogen om m’n oren). Klepje tijdens deze handelingen telkens met de hand open en dicht gedaan. Daarna filter teruggezet en het ik hoor geen geknetter meer.

            Succes ermee!

            Gr. Theo

            NB: Ik dacht wel dat het interieurfilter bij een grote beurt door de dealer vervangen wordt.

            #17369873
            Matt-GSi
              Lid sinds:
              24 September 2006

              origineel gepost door t-yo
              NB: Ik dacht wel dat het interieurfilter bij een grote beurt door de dealer vervangen wordt.

              Niet altijd, alleen als het echt nodig is :D

              #17369874
              adam222
                Lid sinds:
                18 December 2007

                Benodigheden:

                2 x mensen ( maakt het gemakkelijk )
                2 x Electrische complete raam motoren.
                2 x Electrische raam schakelaars.
                2 x Deur kabelboompjes.
                1 x 5mm boor.
                12 x popnagels 5mm dik 10mm lang.
                Een hoop bedrading.

                Eerst haal de de deur panelen er af, zitten vast met een paar schroeven en verder vast geklikt. Het raam hendeltje zit geborgd met een borgclip deze kan je verwijderen met een kleine plate schroevendraaier.

                Als de deur panelen er af zijn dan kom je een sort folie tegen dat op de deur zit geplakt, deze moet je er helemaal af halen.

                Vervolgens gaan we de speakers verwijderen.

                Dan gaan we beginnen aan het demonteren van het oude raam mechaniek.

                eerst draaien we deze 2 x Torx40 bouten los.

                Dan gaan we de pop nagels uit boren waar het oude raam mechaniek mee vast zit, dit zijn er 6 per kant.

                De popnagels moet je uitboren als het raam op de laagste stand staat, dan word het makelijker om het er uit te halen. Niet te hard boren anders schiet je er ineens doorheen.

                Zo nu hebben we alles uitgeboord en los geschroefd.

                Dan moet 1 iemand het raam van binnen uit omhoog drukken, en iemand anders het raam omhoog vast houden.

                Bij het omhoog duwen kan je heel makkelijk de laaste bevestegings punt los halen en dat is een kuststof blokje die in een rails loopt. Deze zit naast de 2 torx bouten, als het raam hoog genoeg is kan je die er zo uit schuiven.

                Dan kan je het oude raam mechaniek er zo uit schuiven, als het nieuwe Electrische raam mechaniek in gaat moet je weer dat kuststof blokje eerst in de rails schuiven. Dan kan je het raam weer laten zakken en de boel vast popnagelen.

                Let er wel op dat 2 popnagel punten op het Electrische raam mechniek op een andere plek zitten dan het oude mechaniek.

                Rood geeft de oude popnagel punten aan en groen de nieuwe.

                Na dat de 6 popnagels er weer in zitten dan de 2 torx bouten vast draaien en het zit er in.

                Bedrading schema van Jim21.

                Van de bedrading zal ik morgen ook nog wat info over neer zetten, ben er zelf ook nog niet klaar mee :P maar het schema van Jim21 is een goed aansluit schema.

                Groetjes Adam

                #17369875
                adam222
                  Lid sinds:
                  18 December 2007

                  Nou hier even wat info over het aansluiten van de bedrading.

                  Eerst gaan we de bedrading door de stekkers halen, aan de stekkers zitten rubbers vast. Deze kan je los halen door het kapje dat er overheen zit los te kliken.

                  Ik heb zelf een 3mm boor gebruikt om de stekkers te door boren.

                  Als de kabels in de auto liggen gaan we alles aansluiten.

                  Rechts onders heb je een constante plus lopen en een mooi massa punt voor de rechter deur.

                  Massa punt links onder voor de linker deur.

                  Dan is het alleen nog een kwestie van een geschakelde plus opzoeken ( heb de mijne van me radio gebruikt )

                  En dan nog de constante plus van rechts naar lings leggen en de puls kabels van lins naar rechts aan sluiten en je bent klaar :P

                  Om het geheel af te werken heb ik in de gaten van de deurpanelen nog een setje tweeters ingebouwd.

                  Groetjes Adam

                  #17369876
                  Baas J.
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    19 May 2008

                    Waarom? Ziet er gewoon gaaf uit dude!

                    Benodigd:

                    Gereedschap:
                    Kruiskopschroevendraaier
                    Schaar
                    Soldeerbout
                    Paar A3 vellen
                    Pen of stift
                    Boormachine met boortje 3,5mm

                    Materiaal:

                    Gewenste stof
                    Doosje kleine parkers 4,2 x 13
                    Carroserie ring M5

                    Moeilijkheidsgraad: Veteran
                    Tijdsduur: Voor mensen met teveel tijd.

                    – Paneel loshalen, en eventueel meteen aanpassen zodat je bank er niet meer uithoeft om ‘m los te halen (wijst zich vanzelf).

                    – Speakerrooster heel voorzichtig uitboren, ALLEEN HET KLEINE RONDE KOPJE ERAF, rest laten zitten, heb je nog nodig later!!

                    – Mal van papier maken (doe dit, anders verpest je veel kostbaar materiaal). Goede vorm gevonden? Gewenst materiaal maken die ca 7-10mm te groot is rondom.
                    MAAK NOG NIET ‘T GAT VOOR JE SPEAKER. Wil t wel uitleggen waarom maar heb ik nu geen zin in, trust me, doe het gewoon niet.

                    – Met een creditcard ga je nu het leer tussen de originele bekleding en het plastic van je paneel duwen, dit gaat vrij moeilijk en je moet niet te hard duwen anders snij je ‘t leer als ‘t ware kapot (2x gebeurd bij mij). De afrondingen zijn helemaal drama om strak te krijgen trouwens, maar het is te doen met veel moeite en geduld.

                    Zie je dat het uit gaat komen, haal het dan weer voorzichtig los en smeer de originele stof in met bisontex o.i.d. Goed positioneren en weer met je creditcard de stof instoppen.
                    Je kan het ook meteen doen, maar als je dan niet uitkomt en je hebt gelijmd ben je de lul. Leer laat zich vrij makkelijk oprekken en je krijgt dus een “nodige” spanning, op die manier staat het dus mooi strak, maar kan er ook voor zorgen dat je ergens tekort komt.

                    Anyway, zorg ervoor dat het goed strak en netjes komt overal.
                    – lijm geruime tijd laten drogen.

                    – met een scherp stanleymes snijd je langs achter (kant die tegen de auto komt) naar voren het gat voor de speaker uit, zo kan je namelijk je mes langs de rand van de speakeruitsparing houden.

                    – Ik heb een soldeerbout gebruikt om de gaatjes voor de speakerbevestigingen in het leer te maken, heeft twee redenen, 1. je brand er door heen, zet geen spanning op je leer. 2. schroeit gelijk leer dicht zodat t niet rafelt. Werkt perfect.

                    – Gaatjes erin? Mooi, nu boor je de bevestigingen van het speakerrooster VOORZICHTIG, DUS NIET ER DOORHEEN BOREN op naar 3,5mm. Schroef daarna je speakerrooster weer vast met kleine parkertjes en sluitring. Eventueel extra sluitring toevoegen als je denkt dat ‘t parkertje te lang zal zijn.

                    – Aan je vriend / vriendin laten zien en breed glimlachen.

                    – Monteren

                    Voila, veel succes..

                    Volgende how to zijn de voorpanelen, zal echter redelijk hetzelfde zijn schat ik zo.

                    #17369877
                    t-yo
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      3 July 2008

                      Hierbij een How-to voor het monteren van een Irmscher achterspoiler Hatchback, type 20 01 401.





                      Bron: Irmscher GmbH

                      Gr. Theo

                      #17369878
                      kwaeker
                        Lid sinds:
                        5 December 2008

                        De massakabel is door te voren door het schudbord via een bestaand gat:

                        Als je bij het gaspendaal recht omhoog gaat zie je vlak onder het raam een zwarte rubbere dop!
                        Deze druk je er met een schroevedraaier van binnen naar buiten uit!

                        Boor een gat in het midden, kabel erdoor terug plaatsen en klaar!

                        #17369879
                        kwaeker
                          Lid sinds:
                          5 December 2008

                          Hier dan de foto!!

                          #17369880
                          wim-v6
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            12 August 2005

                            HOW TO: Dimlicht laten branden als grootlicht word ingeschakeld (voor angel eyes / Beter voor de Xenon lampjes) Astra-F H4 systemen:

                            Bij de astra-F gaat bij het inschakelen van het grootlicht het dimlicht uit, wat het zicht bij bijvoorbeeld angel eyes met Xenon ook nog eens minder zicht op levert.

                            hoe te doen:

                            – Demonteer stuurkappen – 2 schroeven achter stuur en 3 onderin de kappen

                            – demonteer knipperhendel – 2 lipjes op de voet naar elkaar knijpen en hendel snaar buiten schuiven

                            – voor het gemak de stekkers los halen van de hendel

                            het echte werk:

                            – knip nu de gele draad op de stekker door
                            – maak de gele draad die uit de kabelboom komt, aan 1 (van de 2) geel witte draden
                            – zorg dat er geen draad bloot ligt ivm kans opkort sluiting

                            – bouw alles weer terug, en dan zou het moeten werken.

                            foto’s van de werking:

                            Grootlicht zonder dit draadje te hebben omgezet:

                            Grootlicht nadat deze ombouw is gedaan:

                            Helaas geen foto van de ombouw zelf

                            Willem

                            #17369881
                            Baas J.
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              19 May 2008

                              How to: Mechanische Cruise Control achteraf inbouwen Astra G.

                              Let op, deze how to gaat er van uit dat je totaal GEEN voorbereiding hebt in je auto, je kan dus eventueel inbouwstappen overslaan als jouw auto dat wel heeft!

                              Let op: Deze how to is niet voor E-gas modellen, je moet dus een fysieke mechanische gaskabel hebben dat aan je gasklephuis zit.

                              Let op: Ik gebruik alleen originele Opel onderdelen en bouw dit op een zoveel mogelijk fabrieksaf manier in!

                              Benodigd:

                              Gereedschap:
                              Kruiskopschroevendraaier
                              Torx bitjes set
                              Striptang
                              Boormachine met boor 8,5mm
                              Ringsleutel 13
                              Soldeerbout en tin
                              Platte schroevendraaier

                              Materiaal: (zie ook afbeelding)
                              1 – Koppelingsschakelaar (106240093)
                              2 – Servo en stuurcomputer (en aansluitstekker)
                              5 – Secundaire gaskabel (101263444)
                              7 – Ophangbeugel (101263710)
                              8 – Bevestigingsstrip (100813834)
                              12 – Afstandsringetje
                              13/14 – Ring en moer M8 (102066915)
                              Stuurschakelaar met CC optie en contrastekker
                              Circa 1 meter trekhaak bekabelinsgdraad (13 polig)
                              Diverse kabelschoentjes en blauwe verbindblokjes
                              Afdichtkit

                              Moeilijkheidsgraad: Average
                              Tijdsduur: ‘s Ochtends 08:00 beginnen, na het avondeten klaar!

                              OK, daar gaatie dan apies..

                              – Verwijder je stuurkolom kappen (2x kruiskop / 3x torx).
                              – Verwijder tellerafdekkap + tellerunit (6x torx).

                              Tellerunit voorzichtig loshalen door de lichtkleurige vergrendeling aan de bovenkant van de unit voorzichtig naar links om te halen.

                              – Verwijder oude stuurschakelaar (zit met 2 clipjes vast op je stuurkolom) en klik nieuwe CC hendel vast.
                              – Verwijder je opbergbakje aan de linkerkant (4 plastic platte “schroeven”).

                              – Verwijder helemaal aan de onderkant van je dash de plaat die tussen je pedalen zit, deze zit met 2 soort zwarte klemmen vast. Klemmen loshalen en naar voren trekken.

                              – Verwijder je ruitenwissers (m8 moeren)
                              – Verwijder waterkeerrubber door naar boven te trekken
                              – Verwijder rubberenafdekstrip op je voorruit, gewoon eraf wippen, zit geklemd)
                              – Verwijder parafaanplaat (maak sproeislangetje even los)

                              Ok, tot zover het sloop gedeelte…

                              Op de volgende foto zie je waar je de gaatjes van 8,5mm moet boren, deze gaten zijn door OPEL al AANGEGEVEN!

                              Boor ook uiterst rechts (waar je kabel om je motorkap open te doen naar buiten komt nog een gat (gat grootte afhankelijk van je kabelboom) Bij mij was 8,5mm genoeg.
                              Boor niet te dicht bij de bestaande kabel uiteraard.

                              Nu gaan we verder met de kabelboom / elektrisch schema.

                              Het ziet er moeilijker uit dan het is…

                              Trek door het geboorde gat de 13 (of 9 als je hebt gestript zoals ik heb gedaan) kabels naar binnen toe. Kit het gat naderhand af tegen vocht!

                              Op de aansluitstekker van de servo/stuurcomp staan de letters vermeld die ook in het schema staan (A,B,C etc). Zorg er dus voor dat je de goede verbindingen maakt!

                              Ik heb een extra gat in het rubber geboord waar de stekker van je ruitenwissermotor naar buitenkomt en daar de 9 kabels doorheen getrokken en naar de servo geleid.

                              Binnen in je auto leg je A B C en F naar de nieuwe stuurschakelaar. Tevens leg je F naar een geschakelde plus draad, van je contactslot bijvoorbeeld.

                              Draad E gaat aan massa (op de dashboardkreukelbalk zit een centrale massa aansluiting, gebruik die).

                              Klik je koppelingsschakelaar in het vierkante gat dat zichtbaar is als je door het gat van je zekeringskast kijkt.
                              Let op, past maar op 1 manier.
                              Zorg ervoor dat je de 3 polige contrastekker op de sloop hebt gehaald! Zit bv op diesel astra g’s en sommige benzines.
                              De stekker heeft 3 draden, zwart, grijs en bruin.

                              Bruin leg je aan aarde ergens
                              Zwart gaat naar F
                              Grijs naar D

                              Leg draad G naar de zwartgele draad van je remlichtschakelaar, dit gaat t beste door via de plek waar je tellerunit zat de remlichtschakelaar een kwartslag te draaien en naar je toe te trekken. Nu kan je er makkelijk een draad opzetten.

                              Draad H gaat naar je OBD stekker, ik heb niet de moeite genomen deze aan te leggen, was me teveel moeite, en ging er van uit dat ik ‘t foutloos uit zou voeren :afro

                              Draad K is belangrijk, leg deze aan de blauwrode draad die naar je tellerunit gaat. Dat gaat het beste door de isolatie iets los te snijden en een beetje plek te maken voor de aansluiting.

                              Bouw alles weer in elkaar van binnen.

                              Monter de servo/stuurcomp met de beugel aan je auto door de tapeinden door de geboorde gaten te steken en aan de achterkant vast te zetten met M8 moeren.

                              Haal eerst je primaire gaskabel los (clipje).
                              Monteer de secundaire gaskabel op de servo, en de andere kant op je gasklephuis. Haal hem door het rechthoekige gaatje heen en klik ‘m vast. (Ook op 2de afbeelding te zien).

                              Door middel van het klemmetje op de secundaire kabel kan je de vrije slag afstellen, zorg dat de kabel span staat maar niet je gasklep opentrekt.

                              Sluit de stekker van de servo aan op je servo.

                              Ga testrijden en check het volgende:

                              CC moet uitvallen bij aanraken koppeling, bij aanraken rempedaal, bij indrukken “0” op stuurschakelaar.

                              CC moet versnellen bij indrukken tweede knopje, vertragen bij eerste knopje van bestuurder uit gezien.

                              Werkt alles, proficiat, je hebt met succes CC op je assie gebouwd!

                              Werkt het niet, begin van voor af aan en check alles opnieuw!

                              Hier wat foto’s van t resultaat:

                              #17369882
                              wim-v6
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                12 August 2005

                                origineel gepost door marcel-1981
                                He willem,

                                moet je dan niet oppassen als je met je verlichting uit rijdt en dan wilt seinen???
                                BV ze staan te flitsen? ik sein een paar keer snel achter elkaar, maar dan gaat dus ook de dimlicht (xenon) aan en volgens mij niet helemaal goed voor je lampen, toch???

                                Dimlicht gaat niet mee.

                                als je dit draadje verzet zoals in de how to werkt het gewoon zoals bij de astra-G / Vectra-B.

                                dus bij seinen alleen GROOTLICHT en geen dimlicht.

                                Willem

                                #17369883
                                Astra_DLS
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  6 March 2008

                                  Heeft iemand een How To van het vervangen van remblokken? Ik heb een mechanisch schurend geluid LA dus ik moet de achteras blokken gaan vervangen. Wil dit het liefst wel zelf doen, omdat ik dit wel aan durf.

                                  Voor zover ik weet:
                                  – Auto op bokken
                                  – Velg eraf
                                  – Handremkabel losmaken
                                  – Borgpen verwijderen
                                  – Remklauw omhoog klappen
                                  – Remblokken verwijderen
                                  – Remblokken plaatsen (kopervet op puntjes)
                                  – Remklauw terug plaatsen
                                  – Handrem kabel terug plaatsen
                                  – Borgje terug zetten
                                  – Velg terug
                                  – Auto op wielen zetten
                                  – Instappen en rem oppompen
                                  – Starten en wegrijden

                                  Kosten: ca 60 euro voor 4 blokken (bosch set @ autopartsonline.nl) en ongeveer 30 min per kant?

                                  Ik hoor graag wat ik mis.

                                  #17369884
                                  vectra208v
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    17 January 2006

                                    origineel gepost door Astra_DLS
                                    Heeft iemand een How To van het vervangen van remblokken? Ik heb een mechanisch schurend geluid LA dus ik moet de achteras blokken gaan vervangen. Wil dit het liefst wel zelf doen, omdat ik dit wel aan durf.

                                    Voor zover ik weet:
                                    – Auto op bokken
                                    – Velg eraf
                                    – Handremkabel losmaken
                                    – Borgpen verwijderen
                                    – Remklauw omhoog klappen
                                    – Remblokken verwijderen
                                    – Remblokken plaatsen (kopervet op puntjes)
                                    – Remklauw terug plaatsen
                                    – Handrem kabel terug plaatsen
                                    – Borgje terug zetten
                                    – Velg terug
                                    – Auto op wielen zetten
                                    – Instappen en rem oppompen
                                    – Starten en wegrijden

                                    Kosten: ca 60 euro voor 4 blokken (bosch set @ autopartsonline.nl) en ongeveer 30 min per kant?

                                    Ik hoor graag wat ik mis.

                                    gaat helemaal goed komen zo:thumbup
                                    Alleen hoef je de handrem kabel niet los te maken(bij schijfremmen)
                                    Bijde kanten in 30 minuten is ook haalbaar.

                                    succes

                                    #17369885
                                    Bassion
                                      Lid sinds:
                                      29 July 2007

                                      mooie how to baas j,

                                      je hebt alleen ori gm delen gebruikt? wat heeft je dit ongeveer gekost? alles nieuw bij de opel gehaald?

                                      #17369886
                                      boxum56
                                        Lid sinds:
                                        8 January 2008

                                        Armsteun VW Golf in Astra F

                                        Onlangs een (nieuwe) Golf 4 steun ingebouwd in de Astra, hier wat plaatjes met een korte beschrijving:

                                        Middenconsole eraf schroeven dan houd je dit over:
                                        [
                                        Airbagsensor, het draad waar de moertjes opzitten ga je gebruiken om de steun vast te zetten

                                        Deze steun zit erbij (originele VW steun is netter en mooier afgewerkt, functie en vorm is precies hetzelfde)

                                        Doorzagen bij blauwe lijn. Je gebruikt dus alleen het bovenste gedeelte, dit komt op een nieuw kokerprofieltje.

                                        Als voorbeeld: Steun op de kop met de beugel eraan.


                                        Steun doorgezaagd, onderste gedeelte gebruik je niet meer

                                        Twee delen aan elkaar (originele verbinding met één M10 bout)

                                        Weer gemonteerd aan steun (op de kop). Dit gedeelte is nu dus vlak en biedt mogelijkheid om in de Astra te plaatsen

                                        Airbagsensor losgeschroeft om maten te kunnen nemen (slim om ACCU ERAF te halen, je weet nooit!!)

                                        Staalplaatje (4mm) grof op maat gezaagd, nu gaten afmeten a.h.v. draadeindes die in de carrosserie zitten

                                        Steun gelast op kokerprofiel, tweede deel zit los en wordt aan armsteun zelf geschroefd

                                        Voorbeeld complete montage. De staalplaat komt die boven de airbagsensor te hangen (1mm speling). Het slimst is het om het kokerprofiel met de daarop gelaste steun met popnagels vast te zetten (verzonken). Je hebt namelijk echt alle ruimte nodig om de zwarte plastic middenconsole te plaatsen.


                                        Voorbeeld montage compleet, de armsteun wordt op deze manier vast gezet.

                                        Gat gezaagd met dremel voor steun. Middenconsole weer terugplaatsen.

                                        Armsteun gemonteerd en klaar!

                                        Veel plezier ermee als je besluit om hem ook te monteren.

                                        #17369887
                                        vectra208v
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          17 January 2006

                                          origineel gepost door wim-v6
                                          HOW TO: Dimlicht laten branden als grootlicht word ingeschakeld (voor angel eyes / Beter voor de Xenon lampjes) Astra-F H4 systemen:

                                          Bij de astra-F gaat bij het inschakelen van het grootlicht het dimlicht uit, wat het zicht bij bijvoorbeeld angel eyes met Xenon ook nog eens minder zicht op levert.

                                          hoe te doen:

                                          – Demonteer stuurkappen – 2 schroeven achter stuur en 3 onderin de kappen

                                          – demonteer knipperhendel – 2 lipjes op de voet naar elkaar knijpen en hendel snaar buiten schuiven

                                          – voor het gemak de stekkers los halen van de hendel

                                          het echte werk:

                                          – knip nu de gele draad op de stekker door
                                          – maak de gele draad die uit de kabelboom komt, aan 1 (van de 2) geel witte draden
                                          – zorg dat er geen draad bloot ligt ivm kans opkort sluiting

                                          – bouw alles weer terug, en dan zou het moeten werken.

                                          foto’s van de werking:

                                          Grootlicht zonder dit draadje te hebben omgezet:

                                          http://i427.photobucket.com/albums/pp356/combolfw16v/Opels/Combo%2016V/HellaAngels010.jpg

                                          Grootlicht nadat deze ombouw is gedaan:

                                          http://i427.photobucket.com/albums/pp356/combolfw16v/Opels/Combo%2016V/HellaAngels012.jpg

                                          Helaas geen foto van de ombouw zelf

                                          Willem

                                          Ik zit dit nu weer ff te lezen maar ik zit nog met 1 vraagje:hmmz
                                          Mag dit wel met apk??

                                          Ik had in mijn kadett namelijk van die dubbele koplampen en had die ook zo aangesloten dat de dimlicht bleef branden als ik grootlicht aan deed.
                                          Tot mijn stomme verbazig moets ik dat veranderen voor de apk omdat volgens de keurmeester dimlicht en grootlicht niet samen mochten branden.

                                          Ik ga binnen kort ook xenon in mij astra F gsi zetten en wil eigenlijk wel dat dimlicht en groot licht samen branden,maar twijfel dus nog of dat wel mag:hmmz

                                          gr.Paul

                                          #17369888
                                          b07
                                            Lid sinds:
                                            24 February 2009

                                            opel astra g uitlezen .

                                            tussen de handrem en , de versnellingspook in zit een vakje voor kleine spullen in te doen wip het plastic kapje met een platte schroevendraaier eruit en, je ziet de stekker zitten ,er zitten 2 rijtjes met gaatjes in deze stekker tel dan het rechter rijtje van onder naar boven en, stop de paperclip in gaatje 3 en, 4.
                                            van boven naar onder is het 5 en, 6
                                            draai nu de sleutel op contact en tel hoevaak je motormanagement lampje gaat branden voor meer uitleg over de codes staat er een stuk op .

                                            http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=77060

                                            #17369889
                                            Baas J.
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              19 May 2008

                                              origineel gepost door OPC Turbo

                                              Ik heb een Opel Astra g en het lukt niet heb een paperclip erin gezet 3 en 4 maar niks knippert

                                              Dit werkt alleen bij oudere modellen die uitgelezen worden met de Tech 1 (of nog ouder waar dus alleen de knippermethode mogelijk was…)

                                              Nopes, kan ook bij Astra G i.c.m. Tech2…. bij mn OPC uit 2000 werkt t nl gewoon.
                                              Hij zal t wel verkeerd doen.

                                              #17369890
                                              OPC Turbo
                                                Lid sinds:
                                                7 June 2009

                                                origineel gepost door Baas J.

                                                origineel gepost door OPC Turbo

                                                Ik heb een Opel Astra g en het lukt niet heb een paperclip erin gezet 3 en 4 maar niks knippert

                                                Dit werkt alleen bij oudere modellen die uitgelezen worden met de Tech 1 (of nog ouder waar dus alleen de knippermethode mogelijk was…)

                                                Nopes, kan ook bij Astra G i.c.m. Tech2…. bij mn OPC uit 2000 werkt t nl gewoon.
                                                Hij zal t wel verkeerd doen.

                                                Kijk daar leer ik ook weer wat haha :agent

                                                #17369891
                                                astra bertone
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  25 July 2009

                                                  origineel gepost door j.pons
                                                  binnenverlichting met leeslamjes aanbrengen astra g

                                                  Het gaat om dit soort binnenverlichting.
                                                  Voor zover ik weet afkomstig uit een opc

                                                  Voor de gewone verlichting gebruiken we de bestaande kabels. De grijze en de rode met de stekkertjes.
                                                  Voor de leeslampjes moeten we het grote stekkerblok wat op het hemeltje ligt gebruiken.

                                                  1/2 is de bedrading voor het gewone licht wat op de deuren geschakeld staat is gewoon rood op rood en grijs op grijs.
                                                  3 zijn de draden voor de leeslampjes deze zijn rood en zwart, deze sluiten we aan op het stekkerblok nr4 op de foto.
                                                  Hier een schema van de verlichting.
                                                  aan je verlichtings armatuur met leeslampjes Zitten 8 draden, Daarvan neem je als eerste de rode en de grijze, die sluit je aan op de standaard bekabeling van je oude verlichting in je auto, Rood op rood en grijs op grijs.
                                                  Voor de leesverlichting neem je de rode en de zwarte draad. de rode draad an het armatuur zet je op de buitenste zwarte draad op het grote stekkerblok, En de zwarte draad Van het armatuur zet je op de buitenste rode draad van het stekkerblok. Let wel op dat er 2 rode draden aanwezig zijn, Dit zou je met een 9volt batterij kunnen uitzoeken welke je moet hebben. De rest van de kabels die er aan zitten zijn in principe loos.
                                                  Het kan zijn dat jouw auto dit stekkerblok niet heeft,Ik heb er al een aantal over gehoord die deze niet konden vinden.
                                                  Maar dan kun je altijd 2 draden van je leesverlichting bij de achterportieren wegtrekken en ze alsnog op de voor leesverlichting aansluiten.

                                                  Benodigdheden zijn 4 kleine knijpstekkertjes

                                                  ik heb in mijn astra g coupe een stekker met 1 x zwart en 2 x bruin.

                                                  had het zelfde model lamp als op de foto, mijne kwam uit een omega B enkel deze heeft slecht 4 draden, rood , grijs/zwart, bruin en zwart.

                                                  aansluitingen: zoals beschreven rood op rood , grijs op grijs/ zwart. en dan bruin op bruin zwart op zwart

                                                  zwart = altijd contact plus
                                                  bruin = altijd massa.

                                                  bij werkt ie dus ook:D

                                                  #17369892
                                                  astra bertone
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    25 July 2009

                                                    origineel gepost door Baas J.
                                                    How to: Mechanische Cruise Control achteraf inbouwen Astra G.

                                                    Let op, deze how to gaat er van uit dat je totaal GEEN voorbereiding hebt in je auto, je kan dus eventueel inbouwstappen overslaan als jouw auto dat wel heeft!

                                                    Let op: Deze how to is niet voor E-gas modellen, je moet dus een fysieke mechanische gaskabel hebben dat aan je gasklephuis zit.

                                                    Let op: Ik gebruik alleen originele Opel onderdelen en bouw dit op een zoveel mogelijk fabrieksaf manier in!

                                                    Benodigd:

                                                    Gereedschap:
                                                    Kruiskopschroevendraaier
                                                    Torx bitjes set
                                                    Striptang
                                                    Boormachine met boor 8,5mm
                                                    Ringsleutel 13
                                                    Soldeerbout en tin
                                                    Platte schroevendraaier

                                                    Materiaal: (zie ook afbeelding)
                                                    1 – Koppelingsschakelaar (106240093)
                                                    2 – Servo en stuurcomputer (en aansluitstekker)
                                                    5 – Secundaire gaskabel
                                                    7 – Ophangbeugel (101263710)
                                                    8 – Bevestigingsstrip (100813834)
                                                    12 – Afstandsringetje
                                                    13/14 – Ring en moer M8
                                                    Stuurschakelaar met CC optie en contrastekker
                                                    Circa 1 meter trekhaak bekabelinsgdraad (13 polig)
                                                    Diverse kabelschoentjes en blauwe verbindblokjes
                                                    Afdichtkit

                                                    Moeilijkheidsgraad: Average
                                                    Tijdsduur: ‘s Ochtends 08:00 beginnen, na het avondeten klaar!

                                                    OK, daar gaatie dan apies..

                                                    – Verwijder je stuurkolom kappen (2x kruiskop / 3x torx).
                                                    – Verwijder tellerafdekkap + tellerunit (6x torx).

                                                    Tellerunit voorzichtig loshalen door de lichtkleurige vergrendeling aan de bovenkant van de unit voorzichtig naar links om te halen.

                                                    – Verwijder oude stuurschakelaar (zit met 2 clipjes vast op je stuurkolom) en klik nieuwe CC hendel vast.
                                                    – Verwijder je opbergbakje aan de linkerkant (4 plastic platte “schroeven”).

                                                    – Verwijder helemaal aan de onderkant van je dash de plaat die tussen je pedalen zit, deze zit met 2 soort zwarte klemmen vast. Klemmen loshalen en naar voren trekken.

                                                    – Verwijder je ruitenwissers (m8 moeren)
                                                    – Verwijder waterkeerrubber door naar boven te trekken
                                                    – Verwijder rubberenafdekstrip op je voorruit, gewoon eraf wippen, zit geklemd)
                                                    – Verwijder parafaanplaat (maak sproeislangetje even los)

                                                    Ok, tot zover het sloop gedeelte…

                                                    Op de volgende foto zie je waar je de gaatjes van 8,5mm moet boren, deze gaten zijn door OPEL al AANGEGEVEN!

                                                    Boor ook uiterst rechts (waar je kabel om je motorkap open te doen naar buiten komt nog een gat (gat grootte afhankelijk van je kabelboom) Bij mij was 8,5mm genoeg.
                                                    Boor niet te dicht bij de bestaande kabel uiteraard.

                                                    Nu gaan we verder met de kabelboom / elektrisch schema.

                                                    Het ziet er moeilijker uit dan het is…

                                                    Trek door het geboorde gat de 13 (of 9 als je hebt gestript zoals ik heb gedaan) kabels naar binnen toe. Kit het gat naderhand af tegen vocht!

                                                    Op de aansluitstekker van de servo/stuurcomp staan de letters vermeld die ook in het schema staan (A,B,C etc). Zorg er dus voor dat je de goede verbindingen maakt!

                                                    Ik heb een extra gat in het rubber geboord waar de stekker van je ruitenwissermotor naar buitenkomt en daar de 9 kabels doorheen getrokken en naar de servo geleid.

                                                    Binnen in je auto leg je A B C en F naar de nieuwe stuurschakelaar. Tevens leg je F naar een geschakelde plus draad, van je contactslot bijvoorbeeld.

                                                    Draad E gaat aan massa (op de dashboardkreukelbalk zit een centrale massa aansluiting, gebruik die).

                                                    Klik je koppelingsschakelaar in het vierkante gat dat zichtbaar is als je door het gat van je zekeringskast kijkt.
                                                    Let op, past maar op 1 manier.
                                                    Zorg ervoor dat je de 3 polige contrastekker op de sloop hebt gehaald! Zit bv op diesel astra g’s en sommige benzines.
                                                    De stekker heeft 3 draden, zwart, grijs en bruin.

                                                    Bruin leg je aan aarde ergens
                                                    Zwart gaat naar F
                                                    Grijs naar D

                                                    Leg draad G naar de zwartgele draad van je remlichtschakelaar, dit gaat t beste door via de plek waar je tellerunit zat de remlichtschakelaar een kwartslag te draaien en naar je toe te trekken. Nu kan je er makkelijk een draad opzetten.

                                                    Draad H gaat naar je OBD stekker, ik heb niet de moeite genomen deze aan te leggen, was me teveel moeite, en ging er van uit dat ik ‘t foutloos uit zou voeren :afro

                                                    Draad K is belangrijk, leg deze aan de blauwrode draad die naar je tellerunit gaat. Dat gaat het beste door de isolatie iets los te snijden en een beetje plek te maken voor de aansluiting.

                                                    Bouw alles weer in elkaar van binnen.

                                                    Monter de servo/stuurcomp met de beugel aan je auto door de tapeinden door de geboorde gaten te steken en aan de achterkant vast te zetten met M8 moeren.

                                                    Haal eerst je primaire gaskabel los (clipje).
                                                    Monteer de secundaire gaskabel op de servo, en de andere kant op je gasklephuis. Haal hem door het rechthoekige gaatje heen en klik ‘m vast. (Ook op 2de afbeelding te zien).

                                                    Door middel van het klemmetje op de secundaire kabel kan je de vrije slag afstellen, zorg dat de kabel span staat maar niet je gasklep opentrekt.

                                                    Sluit de stekker van de servo aan op je servo.

                                                    Ga testrijden en check het volgende:

                                                    CC moet uitvallen bij aanraken koppeling, bij aanraken rempedaal, bij indrukken “0” op stuurschakelaar.

                                                    CC moet versnellen bij indrukken tweede knopje, vertragen bij eerste knopje van bestuurder uit gezien.

                                                    Werkt alles, proficiat, je hebt met succes CC op je assie gebouwd!

                                                    Werkt het niet, begin van voor af aan en check alles opnieuw!

                                                    Hier wat foto’s van t resultaat:


                                                    heb ook bij mij op deze manier course control in gebouwd.
                                                    bij mij wassie binnen voorbereid , maar onder de kap niet.

                                                    dus heb alles gebypast.
                                                    helaas niet fucntioneel.. opcom krijgt g1 contact met ecu.
                                                    ofwel servo / unit defect.. ff andere sloper vinden:)

                                                    #17369893
                                                    Baas J.
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      19 May 2008

                                                      Ik ga hier een benodigdheden lijst zetten voor als je ook een ombouw in gedachten had. Het gaat hierbij om een (snellere motor) van een Astra G (coupe) naar een Astra G (coupe) te bouwen. Wellicht dat veel hetzelfde is van een Astra H naar een Astra G. Maar dit laat ik buiten beschouwing.

                                                      Het is altijd verstandiger een complete auto te kopen dan een los blok. Daar ben ik zelf nu achter. Koop je echter toch een los blok, zorg dan dat je de volgende spullen erbij hebt van de auto waar het blok uitkomt;

                                                      – Stuurcomputer (ECU)
                                                      – Transponders (bovenste stuk van de contactsleutels)
                                                      – Startonderbreker
                                                      – Bij Z motoren het elektrisch gaspedaal
                                                      – Kiekert (zwart kastje achter dorpel passagiers beenruimte, anders werkt je CV later niet meer).
                                                      – ABS pomp
                                                      – Complete motor met alle aanbouwdelen + bak + steek-assen + motorboom
                                                      – Chassiskabelboom motorruimte
                                                      – Chassiskabelboom binnenruimte
                                                      – Tellerklok
                                                      – Uitlaatsysteem (kan oa downpipe bij een turbo zijn en middendemper).
                                                      – Airco slangen (er zit verschil in HB en Coupe!!)
                                                      – 2 Schakelkabels (als je van stangensysteem naar kabels gaat)

                                                      – Eventueel de 5 gaats naven + abs sensoren en grotere remmen. (bv. OPC)
                                                      – Eventueel zijn MID, maar dat is niet noodzakelijk als je die al had, heb je hem niet, meenemen!

                                                      Algemene tips:

                                                      – Bereid je goed voor, weet waar je aan begint. Ja, het gaat geld kosten, soms meer dan je denkt. Toch kun je al heel veel dingen voor zijn zodat je goed doorkunt.

                                                      – Zorg dat je de onderdelen die je nodig gaat hebben al in huis hebt, denk hierbij aan nieuw distributieset / remmen / olie / filters / bougies / remolie / koelvloeistof etc etc.
                                                      Pak een ombouw grondig aan, als het open ligt kan je er zeer gemakkelijk bij. Later niet meer.

                                                      – Zorg er voor dat je alvast wat van die “klik-kabelbinders” haalt bij Opel. Hier zit bijna je gehele draadboom mee vast.
                                                      Haal ook wat verschillende maten speedplugs (die zwarte ronde dingen met een pinnetje in t midden).

                                                      – Bespaar nooit op pakkingen e.d. Bij twijfel altijd vervangen. Je slaat jezelf voor je kop als je inbouw erachter komt dat er ergens diep van binnen waar je nu niet meer bij kunt iets lekt.

                                                      – Vervang de versnellingsbak olie bij uitgebouwde bak, alleen dan kan de aftapplug los en kan je ‘m daarna simpel vullen. Gebruik originele GM olie (8e per flesje, je hebt er 2 nodig).

                                                      – Absoluut onmisbaar zijn 2 assteunen en een mobiele motortakel. (Kan je huren bij Boels voor 30e per dag). Een brug is niet noodzakelijk, wel handig.

                                                      – Schaf een goed set in- en uitwendige Torx sleutels aan. Hier zit bijna alles mee vast.

                                                      – Pas op met het opendraaien van het aircosysteem, staat flink onder druk, krijg je het in je ogen dan heb je echt een groot probleem. Kan zelfs leiden tot blindheid. Doe dit dus met beleid!!

                                                      – Als je ABS pomp los is geweest krijg je het systeem niet meer ontlucht, je zal naar de garage moeten om mechanisch pulserend te ontluchten. Denk erover na hoe je je auto daar krijgt.

                                                      Mits goed voorbereid, alles aanwezig en geen onaangename verrassingen onderweg is een ombouw in circa 5 dagen te doen.
                                                      Hier ga ik er vanuit dat de donormotor nog in de andere auto zit. Heb je echter alles al los liggen is het in een lang weekend te realiseren.
                                                      Dag 1: Afkoppelen en uitbouw donorblok + Dash verwijderen en kabelboom
                                                      Dag 2: Afkoppelen en uitbouw van je oude blok
                                                      Dag 3: Donorblok voorbereiden voor inbouw, distributie doen, filters etc etc. Dashboard eigen auto demonteren + demontage oude kabelboom
                                                      Dag 4: Inbouwen donorblok + motorruimte afbouwen
                                                      Dag 5: Nieuwe kabelboom + dashboard terug monteren + testen.

                                                      Dit kan eventueel een levende post worden waar steeds dingen worden in aangepast en toegvoegd.

                                                      Jullie input is meer dan welkom.

                                                      Specifieke vragen kun je ook altijd stellen in een topic of via PM.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 127)
                                                    • Het onderwerp ‘How To’ is gesloten voor nieuwe reacties.