Forumindex › Forums › Modellen › Calibra › hoogteverstelling stuur inbouwen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
8 juni 2010 om 21:12 #17222258
Vraagje,
De eerste bouwjaren van calibra’s zijn vaak uitgerust met hoogte verstelbaar stuur.
In mijn calibra van 1997 zit dit echter niet in.
Is het mogelijk om hoogte verstelling van stuur naderhand over te zetten van een ouder type? Heeft iemand dit al eens gedaan?
bedankt alvast :wors
8 juni 2010 om 21:21 #17685747tot welk bj zijn die dan uitgerust?
9 juni 2010 om 06:41 #17685748Volgens mij is dat omdat dat ivm met airbag niet kon of niet veilig is of zo.
In ieder geval, het aanwezig zijn van een stuurairbag staat gelijk aan geen hoogte verstelling van het stuur. Dat is ook de reden dat latere modellen geen hoogte verstelbaar stuur hebben.
9 juni 2010 om 06:47 #17685749Ik heb dat idd. gedaan.
Heb zelf een Calibra 2.0l 8v uit 1994.
Van mijn collega een Engelse Calibra 2.0l 16v uit ’91(idd.,rchts gestuurd!!!!) overgenomen voor €100 omdat deze compleet verrot was, en ik een geleider nodig had voor mijn schuifdak. Een onderdeel wat bij de Opel €753 kost!!!
Voor €100 had ik nu een hele auto!!
Dak gerepareerd, 8v plaats gemaakt voor de 16v, en tevens ook de verstelbare stuurkolom overgezet, met het originele stuur van mijn auto er weer gewoon op. (Incl. airbag)
Het is dus mogelijk!!
@2slow: Volgens mij kunnen ook de latere modellen met airbag een verstelbaar stuur hebben.
B Vectra van mijn ex heeft dit ook gewoon.
Is misschien wel geen Calibra, maar het idee is exact hetzelfde.9 juni 2010 om 06:49 #17685750dit had toch te maken met de uitklap waarde van de stuurairbag staat mij bij een keer gelezen te hebben.
maar dit valt altijd in te bouwen is +/- 2,5 uur werk hoogte verstelbaar stuur
9 juni 2010 om 08:49 #17685751Het zou met veiligheid te maken kunnen, omdat het een kingsize airbag is. Als je de prijslijst ziet staat er bij airbag dat hoogte verstelbaar niet mogelijk is (af fabriek dus).
9 juni 2010 om 09:43 #17685752Hmm…okay….nou dan heb ik iets gefabriceerd wat de fabriek dan niet gedaan heeft.
En voor de rest zie ik het probleem ook niet.
Zoals ik al zei heeft de Vecta van mijn ex het ook.
Stuur is hetzelfde, en ook de stuurkolom zit volgens mij ook vrijwel/geen verschil in.
Dus waarom in een Vectra wel, en in een Calibra niet denk ik dan?9 juni 2010 om 10:41 #17685753Kan verschil in ziiten in de airbag zelf. Weet niet hoe die bij de Vectra B is. Die van de Calibra is behoorlijk groot.
Het zou zo kunnen zijn dat als je de hoogte van de stuurkolom veranderd dat de airbag zn werk niet juist doet.
Het feit is wel dat de combinatie niet af fabriek geleverd is.
9 juni 2010 om 22:03 #17685754Ik snap wat je bedoeld, maar in de vectra waar ik het over heb zit net zo’n grote airbag.
Is hetzelfde of practisch (optisch gezien) hetzelfde stuur.
Dus dan zou het in een Calibra toch ook goed moeten werken.Maar goed….dan heb ik voor een Calibra toch iets redelijk unieks.
10 juni 2010 om 21:36 #17685755dus dan is het dus een kwestie van de stuurkolom overzetten? Verder geen rare dingen en wel gewoon goed te doen?
king:
10 juni 2010 om 21:58 #17685756origineel gepost door 2slow
Kan verschil in ziiten in de airbag zelf. Weet niet hoe die bij de Vectra B is. Die van de Calibra is behoorlijk groot.Het zou zo kunnen zijn dat als je de hoogte van de stuurkolom veranderd dat de airbag zn werk niet juist doet.
Het feit is wel dat de combinatie niet af fabriek geleverd is.
Ik heb een theorie waarom het zo niet geleverd is.
De zitpositie in een Calibra is totaal anders als in een Vectra. Je kan veel lager zitten.
Als het stuur in hoogte verstelt kan worden, veranderd ook de hoek ten opzichte van de rijder (meer richting hoe het stuur van een bus zit).Stel nou dat iemand het stuur omhoog en de stoel omlaag doet. In combinatie met een king size airbag bestaat dan het risico dat de onderste rand van de airbag in je buik/borstkast/solar-plexus knalt en zo alle lucht uit je longen slaat of zelfs een klap-long bezorgt.
10 juni 2010 om 22:37 #17685757Wie zal het zeggen…
de zitpositie die je nu noemt…zo zit volgens mij niemand in een auto…lijkt me erg onaangenaam.
@AsconaC20NE: Is idd. alleen een kwestie van stuurkolom overzetten, en is zeker goed te doen. Waarschijnlijk moet je alleen wel even de stuurkolom kappen een klein beetje aanpassen.
De kappen die om een verstelbare kolom zitten met een stuur zonder airbag passen weer niet op dezelfde kolom icm. een airbagstuur.En een tip: als je begint…eerst de accupool los maken!!!!
Dan 1 minuutje wachten voordat je de badrading van de airbag los haalt.(is voor het ontladen). En bij in elkaar zetten
eerst de bedrading aansluiten voordat je de accu weer aansluit…anders krijg je een airbag storing.11 juni 2010 om 07:43 #17685758Ligt ook aan je lengte he… en voordat er rechts-hangende petjes waren, was het de stoere stijl om zo ver mogelijk onderuit in de auto te liggen.
Zeg maar de periode vlak na de introductie van de Calibra, midden 90’s. Dus wat dat betreft…. het zou kunnen.11 juni 2010 om 08:15 #17685759Da’s ook wel weer waar.
Maar goed…ik zelf zit niet zo debiel in een auto, dus zou het voor mij geen probleem moeten zijn.11 juni 2010 om 10:48 #17685760@ AsconaC20NE,
De Calibra blijft dan dus nog even??
12 juni 2010 om 17:52 #17685761Nog geen idee eigenlijk, ik ben echt diep in twijfel :hmmz
Ik vind mijn calibra echt geweldig, maar de astra cabrio is ook echt helemaal super, zeker nu. Maar om 2 auto’s op mijn naam te hebben terwijl ik ook dagelijks nieuwe auto’s van werk mee heb is ook echt heel zonde.
Als je een persoonsgebonden kentekenplaat zou kunnen bestellen die je zo op een andere auto kon ‘plakken’ dan had ik de calibra zeker gehouden om er af en toe mee te rijden. maar nu is er een kans dat hij wel weg gaat.
elke keer denk ik wel, dan weer niet, dan weer wel. en dan heb ik wat belangstellenden gehad en dan denk ik weer van niet :P
4 november 2010 om 06:46 #17685762origineel gepost door 2slow
Volgens mij is dat omdat dat ivm met airbag niet kon of niet veilig is of zo.In ieder geval, het aanwezig zijn van een stuurairbag staat gelijk aan geen hoogte verstelling van het stuur. Dat is ook de reden dat latere modellen geen hoogte verstelbaar stuur hebben.
Is raar, ik heb een calibra afgebroken met airbag en verstelbaar stuur :hmmz maar zou al eerder eens aangepast kunnen zijn.
4 november 2010 om 11:36 #17685763origineel gepost door Robke1974
origineel gepost door 2slow
Volgens mij is dat omdat dat ivm met airbag niet kon of niet veilig is of zo.In ieder geval, het aanwezig zijn van een stuurairbag staat gelijk aan geen hoogte verstelling van het stuur. Dat is ook de reden dat latere modellen geen hoogte verstelbaar stuur hebben.
Is raar, ik heb een calibra afgebroken met airbag en verstelbaar stuur :hmmz maar zou al eerder eens aangepast kunnen zijn.
Dat zou inderdaad gebeurt kunnen zijn. Af fabriek is het niet zo geleverd.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.