hoog verbruik zafira

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) hoog verbruik zafira

  • Dit onderwerp is leeg.
13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #17241214
    giannib
      Lid sinds:
      29 August 2010

      hallo,ik zit met een vraagje over mijn zafira 2.0 dti van 2004;
      Bij normaal gebruik in stad kom ik op 9.7 liter verbruik.
      Op snelwegen kom ik op 7.8 liter.
      Mij lijkt het dat dit veel te veel is,ook al omdat een kennis mt een identieke wagen op de snelweg aan 5.6 liter komt.
      Weet iemand wat hier de oorzaak zou kunnen van zijn?
      grtz
      Gianni

      #17916489
      GRSBK
        Lid sinds:
        12 January 2011

        Vergeet het volgende niet:

        De verbruiks opgave van de fabriek is nooit haalbaar
        geen enkel merk auto.
        Dit zijn allemaal uitkomsten van berekeningen
        Daarnaast hangt het ook af van je rij gedrag
        (lage toeren, hard optrekken, veel schakelen etc etc)
        Verderop in dit onderdeel van het forum is het verbuik ook al eens besproken
        als ik me nie vergis door ene Tjinne

        Ik ken iemand met en zafira B 1.7 Diesel rijdt gemiddeld 1 op 17 (misschien kun je daar iets mee)

        #17916490
        bert.
        Deelnemer
          Lid sinds:
          16 December 2009

          Tja, lezen jullie het verbruik af op de boordcomputer?? Of bereken je het nadat je getankt heb, en de gereden km’s dan deelt met liters en vervolgens kom je op hetgeen je Zafira echt verbruikt heeft. Maar misschien trap ik ‘n open Zafira-deur in !!! Ik heb ‘n Zafira-B, met 1.9 CDTI motor en mijn verbruik schommelt tussen 1 op 16,5 en 1 op 17. Dit gemeten meerdere keren volgens de aftank-methode. En “n rustige rijstijl, dit in de stad en op de snelweg (max.130 /?) Banden meestal op spanning etc.
          m.vr.gr.bert.

          #17916491
          GRSBK
            Lid sinds:
            12 January 2011

            Verder kan ik je niet helpen ik weet dan de benzine motoren niet bepaald zuinig zijn
            Hoe dit verder met Diesel is weet ik ook niet

            De aftank methode is nog altijd de beste methode het verbruik te bereken.
            wat ook is met zo’n berekening affabriek er wordt natuurlijk niet gekeken naar tegenwind berg op berg af gebruik van electronica vooral de airco dat scheeld ook het nodige in het gebruik.

            Hopelijk zijn er 1.9 Diesel rijders die meer Diesel ervaring met jou kunnen delen

            succes….

            #17916492
            wim-v6
            Deelnemer
              Lid sinds:
              12 August 2005

              BC moet je niet altijd volgen..

              deze klopt meestel redelijk, maar nooit goed…

              de grootste verbruikers zijn, staat van onderhoud, type ritten, en de rechtervoet.

              Als bijvoorbeeld het inlaat dichtgekoekt zit van stadsritten en langzame en niet te vlotte snelwegritten, gaat ie ook zuipen..

              rijdt je zelf onzuinig door m niet te laten uitrollen in de versnelling bij een komend rood licht, maar rijd je door tot bijna bij het stoplicht en ga je remmen, dan verbruik je ook veel! meer, uitrollen in zijn vrij kost ook brandstof,
              Rijdt je vlot weg, en haal je m door tot 3000 toeren of hoger, dan verbruik je ook veel! meer als dan dat je rustiger rijd en tussen de 2200 en 2500 toeren schakelt.

              ik heb het ook wel eens, dan komen mensen bij mij, ja hij loopt erg duur, dan zeg ik, dan gaan we eens rijden…

              ook heb je dat op de snelweg, rijdt je nooit mer de cruise control, dan merk je zelf vaak niet hoe vaak je wisselt van snelheid, zeker niet als je lekker zit te ouwehoeren met iemand, of in gedachten bent. (langere ritten vaak)

              in begin proberen ze dan heel netjes te rijden, maar als ze zig meer op hun gemak voelen, en dan meer hun eigen stijl pakken merk ik vaak dat eigenlijk alleen de rijstijl het probleem is van het hoge verbruik.

              Ik kan heel zuinig rijden als ik wil, ik heb met de combo benzine met opgefokte 1600 16klepper erin ook 1o p15 gereden, maar het verbruik ligt gemiddeld tussen de 1op9,5 en 1 op 11,5, hij rijdt te leuk om altijd rustig te rijden…

              met de Vectra-V6 doe ik normaal gemiddeld 1 op 10 a 1 op 11, maar soms ook 1 op 6, 1 op 14 doet ie op de snelweg.. gebruik veel cruise control, rechte stukken doe ik een hoge versnelling, 50 in 4, 60 in 5 (1200 a 1300 toeren)

              Willem

              #17916493
              wim-v6
              Deelnemer
                Lid sinds:
                12 August 2005

                @GRSBK wrote:

                Vergeet het volgende niet:

                De verbruiks opgave van de fabriek is nooit haalbaar
                geen enkel merk auto.

                Kijk eens naar de waarden van mijn V6, zit toch aardig op de fabriekswaarden, zelfs nu de 3liter er in ligt.

                Willem

                #17916494
                bert.
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  16 December 2009
                  wim-v6 wrote:
                  BC moet je niet altijd volgen..

                  deze klopt meestel redelijk, maar nooit goed…

                  de grootste verbruikers zijn, staat van onderhoud, type ritten, en de rechtervoet.

                  Als bijvoorbeeld het inlaat dichtgekoekt zit van stadsritten en langzame en niet te vlotte snelwegritten, gaat ie ook zuipen..

                  rijdt je zelf onzuinig door m niet te laten uitrollen in de versnelling bij een komend rood licht, maar rijd je door tot bijna bij het stoplicht en ga je remmen, dan verbruik je ook veel! meer, uitrollen in zijn vrij kost ook brandstof,
                  Rijdt je vlot weg, en haal je m door tot 3000 toeren of hoger, dan verbruik je ook veel! meer als dan dat je rustiger rijd en tussen de 2200 en 2500 toeren schakelt.

                  ik heb het ook wel eens, dan komen mensen bij mij, ja hij loopt erg duur, dan zeg ik, dan gaan we eens rijden…

                  ook heb je dat op de snelweg, rijdt je nooit mer de cruise control, dan merk je zelf vaak niet hoe vaak je wisselt van snelheid, zeker niet als je lekker zit te ouwehoeren met iemand, of in gedachten bent. (langere ritten vaak)

                  in begin proberen ze dan heel netjes te rijden, maar als ze zig meer op hun gemak voelen, en dan meer hun eigen stijl pakken merk ik vaak dat eigenlijk alleen de rijstijl het probleem is van het hoge verbruik.

                  Ik kan heel zuinig rijden als ik wil, ik heb met de combo benzine met opgefokte 1600 16klepper erin ook 1o p15 gereden, maar het verbruik ligt gemiddeld tussen de 1op9,5 en 1 op 11,5, hij rijdt te leuk om altijd rustig te rijden…

                  met de Vectra-V6 doe ik normaal gemiddeld 1 op 10 a 1 op 11, maar soms ook 1 op 6, 1 op 14 doet ie op de snelweg.. gebruik veel cruise control, rechte stukken doe ik een hoge versnelling, 50 in 4, 60 in 5 (1200 a 1300 toeren)

                  Willem[/quote

                  Wim,
                  je schrijft dat de inlaat dicht gekoekt kan zitten door stadsritten enz. Is dit weer schoon te maken ofzo? Als je stadritten maakt dan merk je dit niet direkt, alleen in je verbruik en dat is in stadsritten altijd hoger dan op de snelweg. Weet je hier iets over ‘t schoonmaken ??
                  m.vr.gr., bert.

                  #17916495
                  wim-v6
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    12 August 2005

                    staat wel het een en ander over geschreven met foto’s hier….

                    in de zoekopdrachten alleen Y20DTH ingetypt en vond deze:

                    viewtopic.php?f=5&t=150381&p=1953062&hilit=Y20DTH#p1953062

                    willem

                    #17916496
                    dutch
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      13 July 2005

                      Weet niet of het bij een diesel ook van toepassing is, bij een merkte ik dat het verbruik ook toenam toen de thermostaatklep open bleef staan en de motor dus moeite had om op temperatuur te komen.

                      Benzine Zaf’s niet zuinig? We zouden onze B 1.8 redelijk makkelijk aan de goede kant van 8 liter kunnen houden ware het niet dat vrouwlief er zo nodig 2x in de week de trailer achter moet hangen ;) Maar ondanks dat zit ie doorsnee zo 1:12. Kan ik mee leven.

                      #17916497
                      bert.
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        16 December 2009

                        dutch
                        Ik weet ook niet of dit idd zo is, maar bij mij zit ‘n nieuwe thermostaat in en de temp. loopt normaal op. Tot zo ongeveer rond de 85 graden, bij gebruik zonder de paarde-trailer erachter !!
                        m.vr.gr.bert.

                        #17916498
                        ZafirB
                          Lid sinds:
                          18 July 2010

                          We hadden een Vectra 2.0DTI (100 pk) verbruik was gemiddeld 1:14.
                          Verbruik huidige Zafira 1.9cdti 150 pk, gemiddeld 1:16.

                          #17916488
                          tijgetje57
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            7 July 2004

                            @ZafirB wrote:

                            We hadden een Vectra 2.0DTI (100 pk) verbruik was gemiddeld 1:14.
                            Verbruik huidige Zafira 1.9cdti 150 pk, gemiddeld 1:16.

                            Wil niet lullig doen maar je vergelijkt de oude generatie diesel met een Common-rail injectie. Logisch dat deze zuiniger is.

                            #17916499
                            ZafirB
                              Lid sinds:
                              18 July 2010

                              @tijgetje57 wrote:

                              @ZafirB wrote:

                              We hadden een Vectra 2.0DTI (100 pk) verbruik was gemiddeld 1:14.
                              Verbruik huidige Zafira 1.9cdti 150 pk, gemiddeld 1:16.

                              Wil niet lullig doen maar je vergelijkt de oude generatie diesel met een Common-rail injectie. Logisch dat deze zuiniger is.

                              Oh..ik wist niet dat CDTI nieuwe generatie diesel motor was.. (lolbroek..)..
                              Nieuw is per definitie niet zuiniger. Een oude Golf 2 van 1988, 1.6 diesel haalde ook 1:20.. maar dat is een hele andere discussie.

                            13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.