Forumindex › Forums › Modellen › Zafira, Sintra (MPV’s) › hoog verbruik zafira
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
7 september 2011 om 18:31 #17241214
hallo,ik zit met een vraagje over mijn zafira 2.0 dti van 2004;
Bij normaal gebruik in stad kom ik op 9.7 liter verbruik.
Op snelwegen kom ik op 7.8 liter.
Mij lijkt het dat dit veel te veel is,ook al omdat een kennis mt een identieke wagen op de snelweg aan 5.6 liter komt.
Weet iemand wat hier de oorzaak zou kunnen van zijn?
grtz
Gianni7 september 2011 om 18:41 #17916489Vergeet het volgende niet:
De verbruiks opgave van de fabriek is nooit haalbaar
geen enkel merk auto.
Dit zijn allemaal uitkomsten van berekeningen
Daarnaast hangt het ook af van je rij gedrag
(lage toeren, hard optrekken, veel schakelen etc etc)
Verderop in dit onderdeel van het forum is het verbuik ook al eens besproken
als ik me nie vergis door ene TjinneIk ken iemand met en zafira B 1.7 Diesel rijdt gemiddeld 1 op 17 (misschien kun je daar iets mee)
7 september 2011 om 19:16 #17916490Tja, lezen jullie het verbruik af op de boordcomputer?? Of bereken je het nadat je getankt heb, en de gereden km’s dan deelt met liters en vervolgens kom je op hetgeen je Zafira echt verbruikt heeft. Maar misschien trap ik ‘n open Zafira-deur in !!! Ik heb ‘n Zafira-B, met 1.9 CDTI motor en mijn verbruik schommelt tussen 1 op 16,5 en 1 op 17. Dit gemeten meerdere keren volgens de aftank-methode. En “n rustige rijstijl, dit in de stad en op de snelweg (max.130 /?) Banden meestal op spanning etc.
m.vr.gr.bert.7 september 2011 om 20:04 #17916491Verder kan ik je niet helpen ik weet dan de benzine motoren niet bepaald zuinig zijn
Hoe dit verder met Diesel is weet ik ook nietDe aftank methode is nog altijd de beste methode het verbruik te bereken.
wat ook is met zo’n berekening affabriek er wordt natuurlijk niet gekeken naar tegenwind berg op berg af gebruik van electronica vooral de airco dat scheeld ook het nodige in het gebruik.Hopelijk zijn er 1.9 Diesel rijders die meer Diesel ervaring met jou kunnen delen
succes….
7 september 2011 om 22:18 #17916492BC moet je niet altijd volgen..
deze klopt meestel redelijk, maar nooit goed…
de grootste verbruikers zijn, staat van onderhoud, type ritten, en de rechtervoet.
Als bijvoorbeeld het inlaat dichtgekoekt zit van stadsritten en langzame en niet te vlotte snelwegritten, gaat ie ook zuipen..
rijdt je zelf onzuinig door m niet te laten uitrollen in de versnelling bij een komend rood licht, maar rijd je door tot bijna bij het stoplicht en ga je remmen, dan verbruik je ook veel! meer, uitrollen in zijn vrij kost ook brandstof,
Rijdt je vlot weg, en haal je m door tot 3000 toeren of hoger, dan verbruik je ook veel! meer als dan dat je rustiger rijd en tussen de 2200 en 2500 toeren schakelt.ik heb het ook wel eens, dan komen mensen bij mij, ja hij loopt erg duur, dan zeg ik, dan gaan we eens rijden…
ook heb je dat op de snelweg, rijdt je nooit mer de cruise control, dan merk je zelf vaak niet hoe vaak je wisselt van snelheid, zeker niet als je lekker zit te ouwehoeren met iemand, of in gedachten bent. (langere ritten vaak)
in begin proberen ze dan heel netjes te rijden, maar als ze zig meer op hun gemak voelen, en dan meer hun eigen stijl pakken merk ik vaak dat eigenlijk alleen de rijstijl het probleem is van het hoge verbruik.
Ik kan heel zuinig rijden als ik wil, ik heb met de combo benzine met opgefokte 1600 16klepper erin ook 1o p15 gereden, maar het verbruik ligt gemiddeld tussen de 1op9,5 en 1 op 11,5, hij rijdt te leuk om altijd rustig te rijden…
met de Vectra-V6 doe ik normaal gemiddeld 1 op 10 a 1 op 11, maar soms ook 1 op 6, 1 op 14 doet ie op de snelweg.. gebruik veel cruise control, rechte stukken doe ik een hoge versnelling, 50 in 4, 60 in 5 (1200 a 1300 toeren)
Willem
7 september 2011 om 22:20 #17916493@GRSBK wrote:
Vergeet het volgende niet:
De verbruiks opgave van de fabriek is nooit haalbaar
geen enkel merk auto.Kijk eens naar de waarden van mijn V6, zit toch aardig op de fabriekswaarden, zelfs nu de 3liter er in ligt.
Willem
8 september 2011 om 22:25 #17916494wim-v6 wrote:BC moet je niet altijd volgen..deze klopt meestel redelijk, maar nooit goed…
de grootste verbruikers zijn, staat van onderhoud, type ritten, en de rechtervoet.
Als bijvoorbeeld het inlaat dichtgekoekt zit van stadsritten en langzame en niet te vlotte snelwegritten, gaat ie ook zuipen..
rijdt je zelf onzuinig door m niet te laten uitrollen in de versnelling bij een komend rood licht, maar rijd je door tot bijna bij het stoplicht en ga je remmen, dan verbruik je ook veel! meer, uitrollen in zijn vrij kost ook brandstof,
Rijdt je vlot weg, en haal je m door tot 3000 toeren of hoger, dan verbruik je ook veel! meer als dan dat je rustiger rijd en tussen de 2200 en 2500 toeren schakelt.ik heb het ook wel eens, dan komen mensen bij mij, ja hij loopt erg duur, dan zeg ik, dan gaan we eens rijden…
ook heb je dat op de snelweg, rijdt je nooit mer de cruise control, dan merk je zelf vaak niet hoe vaak je wisselt van snelheid, zeker niet als je lekker zit te ouwehoeren met iemand, of in gedachten bent. (langere ritten vaak)
in begin proberen ze dan heel netjes te rijden, maar als ze zig meer op hun gemak voelen, en dan meer hun eigen stijl pakken merk ik vaak dat eigenlijk alleen de rijstijl het probleem is van het hoge verbruik.
Ik kan heel zuinig rijden als ik wil, ik heb met de combo benzine met opgefokte 1600 16klepper erin ook 1o p15 gereden, maar het verbruik ligt gemiddeld tussen de 1op9,5 en 1 op 11,5, hij rijdt te leuk om altijd rustig te rijden…
met de Vectra-V6 doe ik normaal gemiddeld 1 op 10 a 1 op 11, maar soms ook 1 op 6, 1 op 14 doet ie op de snelweg.. gebruik veel cruise control, rechte stukken doe ik een hoge versnelling, 50 in 4, 60 in 5 (1200 a 1300 toeren)
Willem[/quote
Wim,
je schrijft dat de inlaat dicht gekoekt kan zitten door stadsritten enz. Is dit weer schoon te maken ofzo? Als je stadritten maakt dan merk je dit niet direkt, alleen in je verbruik en dat is in stadsritten altijd hoger dan op de snelweg. Weet je hier iets over ‘t schoonmaken ??
m.vr.gr., bert.9 september 2011 om 21:26 #17916495staat wel het een en ander over geschreven met foto’s hier….
in de zoekopdrachten alleen Y20DTH ingetypt en vond deze:
viewtopic.php?f=5&t=150381&p=1953062&hilit=Y20DTH#p1953062
willem
11 september 2011 om 15:29 #17916496Weet niet of het bij een diesel ook van toepassing is, bij een merkte ik dat het verbruik ook toenam toen de thermostaatklep open bleef staan en de motor dus moeite had om op temperatuur te komen.
Benzine Zaf’s niet zuinig? We zouden onze B 1.8 redelijk makkelijk aan de goede kant van 8 liter kunnen houden ware het niet dat vrouwlief er zo nodig 2x in de week de trailer achter moet hangen ;) Maar ondanks dat zit ie doorsnee zo 1:12. Kan ik mee leven.
11 september 2011 om 20:05 #17916497dutch
Ik weet ook niet of dit idd zo is, maar bij mij zit ‘n nieuwe thermostaat in en de temp. loopt normaal op. Tot zo ongeveer rond de 85 graden, bij gebruik zonder de paarde-trailer erachter !!
m.vr.gr.bert.22 september 2011 om 17:48 #17916498We hadden een Vectra 2.0DTI (100 pk) verbruik was gemiddeld 1:14.
Verbruik huidige Zafira 1.9cdti 150 pk, gemiddeld 1:16.27 september 2011 om 17:24 #17916488@ZafirB wrote:
We hadden een Vectra 2.0DTI (100 pk) verbruik was gemiddeld 1:14.
Verbruik huidige Zafira 1.9cdti 150 pk, gemiddeld 1:16.Wil niet lullig doen maar je vergelijkt de oude generatie diesel met een Common-rail injectie. Logisch dat deze zuiniger is.
16 oktober 2011 om 19:25 #17916499@tijgetje57 wrote:
@ZafirB wrote:
We hadden een Vectra 2.0DTI (100 pk) verbruik was gemiddeld 1:14.
Verbruik huidige Zafira 1.9cdti 150 pk, gemiddeld 1:16.Wil niet lullig doen maar je vergelijkt de oude generatie diesel met een Common-rail injectie. Logisch dat deze zuiniger is.
Oh..ik wist niet dat CDTI nieuwe generatie diesel motor was.. (lolbroek..)..
Nieuw is per definitie niet zuiniger. Een oude Golf 2 van 1988, 1.6 diesel haalde ook 1:20.. maar dat is een hele andere discussie. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.