Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Hoog verbruik Astra H (1.6)
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
3 november 2015 om 09:42 #17274036
Goedemorgen allen,
Ik ben nu 3 weken in het bezit van een Opel Astra H 1.6, en deze rijdt tot nu toe heerlijk. Ik heb in die paar weken de auto vooral gebruikt voor kleine ritjes. Echter nu van het weekend voor het eerst een wat langer stuk gereden, van ongeveer 2 uur (1 uur heen, 1 uur terug, ongeveer 180 km).. en dat kostte mij bijna een halve tank benzine :shock:
Nou heb ik hier en daar wel gelezen dat de Astra niet de allerzuinigste auto is, maar hier schrok ik toch wel van. Ik rij verder rustig, schakel altijd keurig rond 2500 toeren, en heb op de snelweg lange stukken de cruise control op 120 aangehad.
Dat het zoveel benzine heeft gekost lijkt mij dus wel abnormaal hoog.. Of is dit wel standaard zo?
Wat zou ik eventueel kunnen doen? Laten uitlezen? Misschien dat er iets bij de instellingen staat dat hij meer benzine inspuit dan nodig ofzo (kan zoiets? heb er niet zo veel verstand van :P)3 november 2015 om 09:50 #18300443Dat is volgens de BC denk ik? En het werkelijke verbruik? Dus aantal km/aantal liters?
En daarbij, een motor mag echt wel toeren maken en kan dan nog steeds zuinig zijn. Vaak ook nog (veel) beter voor de motor!
3 november 2015 om 10:07 #18300444@Engee wrote:
Dat is volgens de BC denk ik? En het werkelijke verbruik? Dus aantal km/aantal liters?
En daarbij, een motor mag echt wel toeren maken en kan dan nog steeds zuinig zijn. Vaak ook nog (veel) beter voor de motor!
Nee moet eerlijk zeggen dat ik de boordcomputer niet geraadpleegd heb.. Meer dat ik voor vertrek de auto volgetankt had, en bij terugkomst het streepje die de tankinhoud aangeeft ineens bovenaan zag staan, dus nog maar halfvol.
En met dat ik dit topic opende was ik wat aan het googlen, en kwam inderdaad paar dingen tegen dat het ‘nieuwe rijden’ eigenlijk idd niet altijd goed is. Schakel altijd best wel snel omdat ik altijd dacht dat het beter was.. Misschien toch maar iets meer toeren maken voortaan. Maargoed dat zou wellicht iets schelen, maar een halve tank benzine voor 180 km is belachelijk hoog toch?
3 november 2015 om 10:18 #18300445Eerst echt meten dan kun je daar pas wat over zeggen.
3 november 2015 om 10:32 #18300446Inderdaad, kilometerstand bijhouden bij het tanken en dan zo het verbruik uitrekenen, dat is betrouwbaarder dan het klokje op het dashboard.
Daarbij vind ik bij 2500 toeren schakelen wel erg vroeg. Best mogelijk dat als je bij een hoger toerental schakelt dat hij zuiniger gaat rijden. Ik schakel zelf bij een benzine motor tijdens normaal optrekken altijd rond 3000 toeren. Ik merk ook dat mijn motor dat leuker vindt.
Het is inderdaad een grote misvatting dat laag schakelen per definitie zuinig betekent.
3 november 2015 om 11:39 #18300447met de 1.6 zou je toch wel 1:14 moeten halen met dit weer.
3 november 2015 om 12:14 #18300448het verbruik van de 1.6 is niet bijster zuinig. Maar 180km op een halve tank is wel weer erg veel brandstof voor zo’n stukje.
Ik denk dat je eerst even serieus moet gaan bijhouden wat je verbruik is.Ik ben er zelf ook van geschrokken dat je bij een gemiddelde van 130km/h op snelwegen naar de vakantie bestemming maar net op 1:12 uitkomt.
Ga je netjes 100 rijden ja dan wordt hij een stuk zuiniger. Even ter vergelijking. Ik had hiervoor een saab 2.0t met 175pk automaat en die reed bij 130km/h ook 1:12 maar dan wel een stuk relaxter in de toeren en met meer comfort.In de stad daarentegen is het verschil duidelijk erg groot. Dit was met de saab 1:8 / 1:9. Met de opel rijd ik idd rond de 1:14.
Voor in de stad met af en toe stukje snelweg vind ik hem prima, maar voor de vakantie’s, nee dan liever toch weer een zwaardere motor waarbij ik met een relaxt rustig toerental kan rijden. Ik vind de opel zelf niet fijn rijden met die hoge toerentallen. Ik heb echt af en toe het idee dat er na de 5e versnelling nog een 6 op hoort.
De volgende auto zal dan ook minimaal weer een 2 liter worden.gr. rene
3 november 2015 om 13:38 #18300449Thanks voor de reacties allen!
Zal het eens goed bij gaan houden dan ja. Maar mocht het verbruik toch inderdaad zo hoog blijven (dus veel hoger dan normaal) is het dan raadzaam om hem eens uit te laten lezen of door een garage na te laten kijken?
5 november 2015 om 14:36 #18300450Heb zelf ook een astra H 1.6 ik kan ong. 350 km met een halve tank rijden. Denk dat ik normaal rijd meestal overschakelen 2500 a 3000 toeren.
Hopelijk is je probleem snel opgelost.7 november 2015 om 08:05 #18300451Mijn astra h is erg zuinig. Rijdt bij 120 km gemiddeld 1 op 15. Wel moet ik zeggen bij buitentemp. van ongeveer 20 graden.
Op boordcomputer kun je dit mooi bijhouden!7 november 2015 om 17:03 #18300452Wat je BC aangeeft is afhankelijk van hoe zwaar je op je gas staat.. Maar dat is een schatting over een langere tijd… Dus niet dat je de ene minuut stampt en dat dat je 250 km kunt rijden en een minuut later rustig rijdt en opeens 500 km kunt rijden…
Meest precieze is je benzine meter…
9 november 2015 om 07:26 #18300453@bart-gsi wrote:
Meest precieze is je benzine meter…
Maar eigenlijk is die volgens mij ook niet zo precies. Ik heb altijd het idee dat de eerste helft langzamer gaat dan de tweede helft, maar dat kan natuurlijk ook tussen mn oren zitten :P
9 november 2015 om 07:37 #18300454Bij mijn Vectra-B doet de benzine meter ook maar waar hij zin in heeft.
Zo staat hij bij contact aanzetten op 40liter en dan weer op 30liter.Hij is gelukkig bij leeg wel wat accurater.
Bij de meter op de naald en knipperend lampje tank ik bijna nooit meer dan 55liter (60liter tank).
Bij de Corsa gaat de meter eerst langsaam als hij vol zit.
En sneller als leger is.Als de meter echt bijna plat ligt of plat ligt, dan kan ik vaak 45 / 46liter tanken (45liter tank).
Bij volle tank kan ik 100 tot 150km rijden voordat de metr op 45liter staat.
Met 300km staat de meter op 40liter inhoud.
Met 900km is ie aardig leeg meestal.verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
9 november 2015 om 13:49 #18300455Maken de Opel’s niet van die goede benzinewijzers dan, ik hoor veel problemen daar over, de mijne geeft niets meer aan op de meter,nu moet ik eerst uitzoeken of het de vlotter is of de meter op het dashbord, maar dan moet eerst een de tank een beetje gehalveerd zijn, zit nu tjok vol.
9 november 2015 om 13:57 #18300456Meter kan je testen met de op-com.
Het is meestal de vlotter.
9 november 2015 om 14:03 #18300457Dank je wel voor het antwoord, ik had de tank al een keer open gemaakt en de vlotter heen en weer bewogen maar zag niets op de meter gebeuren hij bleef plat liggen op nul, nu zit de tank vol met benzine dus dit werkt ook niet zo prettig, dus hij moet eerst even een beetje leeg gereden worden dan ga ik wel weer eens die tank open maken.
9 november 2015 om 14:45 #18300458Wat voor auto Jan (Linfiel)
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
9 november 2015 om 15:34 #18300459Het gaat om mijn Astra G uit 1998 Willem,
Zoals ik als schreef dat ik de tank al open gemaakt had maar er stond voor mijn iets de veel brandstof in de tank, dus ik wacht nu ff dat hij wat leger is en maak hem dan weer open en douw er dan meteen een ander vlotter in maar hier zit volgens mijn ook de brandstof pomp aan vast, dus ik ga voor een heel compleet spulletje.9 november 2015 om 15:39 #18300460Vlotter klik je zo los van het huis, heb het met mijne ook gehad draadjes waren bijna door meter werkte ook niet meer.
Heb de draadjes weer aan elkaar gemaakt en weer gemonteerd.
9 november 2015 om 15:46 #18300461Mooi om te horen Opeltje, ik hoop dat het bij mijn ook zo makkelijk word, maar eerst even de tank wat leger rijden.
9 november 2015 om 18:04 #18300462Hij zit er los op geklikkert inderdaad.
Goed te wisselen via tank gat.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.