Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Hoog verbruik Astra G 1.8 16v Bj 1999
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
11 november 2013 om 07:42 #17261783
goeie dag opelstrijders :D
mijn verbruik is een beetje hoog 1 op 10 ik rij 37 km per dag waarvan de helft binnendoor rustige rijstijl en op de snelweg rij ik 90.
ik heb de auto uit laten lezen en er zijn geen storingen.
wat voor opties zou ik kunnen doen om dit probleem te kunnen verhelpenvriendelijke groeten
sebastiaan en van mij trouwe astra :thumb
11 november 2013 om 12:00 #18191123“op de snelweg rij ik 90”
Doe eens niet! Gewoon de Vmax rijden is een stuk veiliger en fijner voor je medeweggebruikers, en helemaal je mede-vrachtwagen-weggebruikersVerder is het idd aan de hoge kant.
Het kan zijn dat je lambdasonde(s) niet goed meer meten, dat hoeft volgens mij geen storing te geven zolang ze nog wel werken (alleen dus niet goed werken)
Verder kan het van alles en nogwat zijn. Een lek in je brandstofsysteem bijv.11 november 2013 om 12:30 #18191124met 90 km per uur wil ik aangeven dat die dan al veel gebruik.
als ik harder ga rijden gebruik ik meer en waarom zou ik smorgens heel vroeg en savonds laat het gas intrappen voor 8 km te rijden over de snelweg.
ik kwam keer samen met een collega de snelweg op hij gaf vol gas en ik reed gewoon 90 bij de afslag die wij moesten hebben stond hij gewoon 1 auto voor me bij het stoplicht en als is die iets sneller dan neem ik gewoon een stoplicht later.
ik wil je er niet mee aanvallen maar gewoon uitleggen dat geen zin heb ik zie als haastig volk zat op de snelweg want ik ben namelijk vrachtwagen chauffeur.groetjes
11 november 2013 om 12:41 #1819112590 km per uur in zn 5? Zet hem dan eens in zn 4 als je 90 rijd, wil niet zeggen dat als je veel toeren maakt je ook veel verbruikt he.
11 november 2013 om 13:14 #18191126hoe meer toeren hoe meer je gebruik toch waarom zit er dan tegenwoordig een 6de versnelling in nieuwe wagens niet om harder te kunnen gaan
11 november 2013 om 13:33 #18191127@sebastiaan1984 wrote:
hoe meer toeren hoe meer je gebruik toch waarom zit er dan tegenwoordig een 6de versnelling in nieuwe wagens niet om harder te kunnen gaan
Dat is iets te kort door de bocht, je kunt ook 50 in z’n 5 gaan rijden, maar dan moet er veel meer benzine ingespoten worden om de motor draaiend te houden, dan wanneer je dat bijv. in vierde versnelling doet.
Is vooral goed te zien bij bijv. de Vec C van m’n pa, waar je het actuele verbruik kunt zien. Bij 60 in 5e versnelling op cruisecontrol verbruikt de auto meer dan bij 60 in 4e versnelling. Daarnaast is (te) laag in toeren rijden niet best voor de motor. Je smering is verre van optimaal en je hebt veel meer vibraties.11 november 2013 om 13:45 #18191128Mijn Vectra met een X18XE1 blokje rijd ook ong 1 op 10 a 11.. Dus zo gek is het ook niet..
Ik weet niet hoe zwaar je astra is, dat maakt soms ook nog uit, zwaare carroserie en een wat kleinere motor. Dus moet meer moeite doen om vooruit te komen.11 november 2013 om 13:51 #18191129ja maar als je me eerste bericht lees rij ik nu 90 om mijn brandstof te besparen als ik 120 ga rijden dan verbruik ik meer dan 1 op 10.
ik wil er mee zeggen dat ik niet achterlijk rij om die 1 op 10 te halen
ik rij nou rustig om brandstof te besparen als gas ga lopen geven haal ik op een tank 350 km zo ietser komt een discussie waar ik niet om gevraagd heb
11 november 2013 om 14:03 #18191130Vindt het wel vrij hoog, ik rij (Astra H 1.8 16v) 1:12,5 en dat is 90% woonwerk verkeer a 7km op een 80 Km weg.
Met mijn Astra G haal ik op afstanden 1:14 ook een 1.8 16v.11 november 2013 om 14:14 #18191131hoeveel verbruikt die dan meer als anders?
doordat het wat kouder is gaat het verbruikt ook omhoog,zo is mij verbruik in de zomer 1 op 12 en, in de winter ongeveer 1 op 10 .
winterbanden zorgen ook weleens voor meer brandstof verbruik.11 november 2013 om 14:58 #18191132@Corsa_B_66 wrote:
Mijn Vectra met een X18XE1 blokje rijd ook ong 1 op 10 a 11.. Dus zo gek is het ook niet..
Ik weet niet hoe zwaar je astra is, dat maakt soms ook nog uit, zwaare carroserie en een wat kleinere motor. Dus moet meer moeite doen om vooruit te komen.onzuinig!!
mijn 2,5 v6 doet 1 op 12
rekent iedereen hier het toch wel goed uit?
11 november 2013 om 15:28 #18191133@Oenatje wrote:
@Corsa_B_66 wrote:
Mijn Vectra met een X18XE1 blokje rijd ook ong 1 op 10 a 11.. Dus zo gek is het ook niet..
Ik weet niet hoe zwaar je astra is, dat maakt soms ook nog uit, zwaare carroserie en een wat kleinere motor. Dus moet meer moeite doen om vooruit te komen.onzuinig!!
mijn 2,5 v6 doet 1 op 12
rekent iedereen hier het toch wel goed uit?
Nou, volgens de boordcomputer.. Heb even gekeken hoeveel kilometers tot nu toe ik gereden hebt, en hoeveel liters verbruikt.. Als je dit dan deelt kom ik uit op 1 op 10 a 11. Maar jou v6je heeft wel minder moeite nodig om vooruit te komen he. Een vectra is toch weer niet zo een heel licht autotje, tevens heb ik er ook nog 18 sloffen onder, wellicht dat dit allemaal wat voor extra verbruik zorgt?
11 november 2013 om 16:07 #18191134wat voor dingen ken ik nou gaan doen om proberen dat verbruik naar beneden te krijgen.
reageerde willem maar die heeft overal antwoord op zoals ik zie in alle topics
11 november 2013 om 16:35 #18191135Eerst misschien eens kijken over je rijstijl een beetje overeen komt met een site als b.v. het nieuwe rijden.
Zorgen dat je zeker weet dat je de juiste ijkpunten hebt.
b.v. zorgen dat je bij twee tank beurten niet verder tank dan de afslag en dan gaan rekenen.
(Volgens mij is het afslag punt altijd gelijk, of niet ?)11 november 2013 om 16:45 #18191136hij heeft vaak 1 op 12.5 gelopen gemiddeld
ik ben keer naar Duitsland heen en weer gereden naar zo kerstmarkt met gemiddeld 130 km per uur toen heb ik 1 op 14gereden.
bij apk was de uistoot te hoog maar dat was niet erg omdat sportuitlaat heb van remus en heb ik altijd al gehad daarvoor zelfs dtm einddemper.
er is wel een nieuwe katalysator onder gekomen begin 2012 waarvan de pot kleiner was dan me ouwe zou het daar aan kunnen liggen11 november 2013 om 16:48 #18191137ik héb die auto nou 7 jaar en me rijstijl is rustiger geworden
11 november 2013 om 17:41 #18191138Heb je geen toegang tot je parameterlijst in je Ecu. Je zou dan kunnen bekijken hoe je o2 integrator staat. Deze parameter kan je vertellen of dat je ecu de boel aan het verrijken is. Mocht deze parameter niet op 128 stappen staan dan is je ecu de boel aan het aanpassen is er waarschijnlijk een begin van een probleem. Bovendien kan je ecu het nog regelen dus is er geen foutcode. Een x18xe heeft wel eens problemen met de Maf sensor. Er komt dan vaak een code op de lambdasensor maar deze heb je blijkbaar (nog) niet. Maar idd 1 op 10 moet beter kunnen. Mijn Z2.2SE automaat doet dat ook!!!
11 november 2013 om 20:05 #18191139@vincentengel1990 wrote:
Heb je geen toegang tot je parameterlijst in je Ecu. Je zou dan kunnen bekijken hoe je o2 integrator staat. Deze parameter kan je vertellen of dat je ecu de boel aan het verrijken is. Mocht deze parameter niet op 128 stappen staan dan is je ecu de boel aan het aanpassen is er waarschijnlijk een begin van een probleem. Bovendien kan je ecu het nog regelen dus is er geen foutcode. Een x18xe heeft wel eens problemen met de Maf sensor. Er komt dan vaak een code op de lambdasensor maar deze heb je blijkbaar (nog) niet. Maar idd 1 op 10 moet beter kunnen. Mijn Z2.2SE automaat doet dat ook!!!
hoe moet ik daar toegang in krijgen vincent daar heb ik nog niet zo veel verstand van
11 november 2013 om 23:09 #18191140Uitlezen via (E)obd. Maar als je er als jezelf al aangeeft niet zo veel verstand van heb. neem ik aan dat je geen uitleesapp/ thuis hebt of kan lenen. Bij bovenstaande reactie staat bol van de informatie welke ik heb mogen leren bij een opel dealer waar ik werkte. Met een tech2 (uitleesapp. van opel). Is veel uit te sluiten op het gebiet van een te hoog verbruik. Maar dit soort storingen blijven moeilijk. Hellaas
12 november 2013 om 07:20 #18191141uote=”vincentengel1990″]Uitlezen via (E)obd. Maar als je er als jezelf al aangeeft niet zo veel verstand van heb. neem ik aan dat je geen uitleesapp/ thuis hebt of kan lenen. Bij bovenstaande reactie staat bol van de informatie welke ik heb mogen leren bij een opel dealer waar ik werkte. Met een tech2 (uitleesapp. van opel). Is veel uit te sluiten op het gebiet van een te hoog verbruik. Maar dit soort storingen blijven moeilijk. Hellaas[/quote]
maatje van me heeft uitleesapp. ik heb zel geen ervaringen met elektronica maar voor de rest wel ik vind leuk om te sleutelen.
maar bedankt voor de info met jou eerste reactie zal ik wat mee doen12 november 2013 om 11:06 #18191142@Andre_Ede wrote:
Eerst misschien eens kijken over je rijstijl een beetje overeen komt met een site als b.v. het nieuwe rijden.
Zorgen dat je zeker weet dat je de juiste ijkpunten hebt.
b.v. zorgen dat je bij twee tank beurten niet verder tank dan de afslag en dan gaan rekenen.
(Volgens mij is het afslag punt altijd gelijk, of niet ?)Afslagpunt is afhankelijk van het pompstation, temperatuur, en nog wat parameters. Maar die verschillen zijn niet heel groot, denk ik. Maar zo rekenen is al een stuk nauwkeuriger dan de boordcomputer.
@sebastiaan1984, bij hoeveel toeren schakel je ongeveer tijdens accelereren? Even overdreven, als jij schakelt bij 5000 toeren en je gaat daarna 90 rijden, blijf je een hoog verbruik houden.
En je hebt ook geen lekkage ofzo? De auto stinkt niet naar benzine?
En wat hierboven al gesuggereerd werd: kapotte lambdasensor zorgt ook voor een hoger verbruik.12 november 2013 om 15:25 #18191143ik schakel voor de 3000 toeren.
ik heb me opel astra g 1.8 16v sedan nou 7 jaar en hij heeft nooit zo veel gezopen alleen toen me lambdasensor kapot was gegaan ongeveer 4 jaar geleden.
toen ik hem kocht stond die op 109000 en nu staat die op 195000 me nokkenass sensor is vorig jaar kapot gegaan.
de eerste 4 jaar heb ik vaak pittig gereden maar toen was me verbruik niet zoals nu na 4 jaar ben ik rustiger gaan rijden en natuurlijk trek ik wel keer hard op.ik wou gewoon paar tips waar ik naar zou kunnen kijken.
moet ik bijvoorbeeld iets schoonmaken, geef me voorbeelden wat ik na zou kunnen kijken van goedkoop naar duur wat de meesten zouden doengroetjes
12 november 2013 om 15:43 #18191144Als dit je al eerder is overkomen en het was toen je lambdasensor, dan zou ik die nu opnieuw verdenken en ‘m even doormeten. Kost alleen wat tijd en je weet een hoop meer.
12 november 2013 om 16:03 #18191145toen die vorige keer kapot was brande me lampje en nu niet hij heeft ze laatste tijd ook niet geknipper
van het weekend hebben we hem uitgelezen en gaf geen storingen aan12 november 2013 om 16:23 #18191146Meestal is het in geval van spontaan hoog verbruik de lama (eerste lamda) die voor de kat zit 2e is controle. Lampje hoeft niet te branden en niet altijd weet de ecu dat iets defect is.
Kan zomaar zijn dat die nogsteeds waardes doorgeeft, maar dat deze niet meer kloppen. Was je kat defect of verstopt?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.