Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Hoog verbruik
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
24 oktober 2014 om 14:46 #17268744
Hallo,
Ik heb last van een hoog verbruik, gemiddeld 1 op 10 met een X16SZ motor.
Ik tank zo als altijd E10 benzine in duitsland en rij meestal met 40 a 45 liter maar 400 km.
Ik trek hem af en toe door naar 3000 a 4000 toeren maar meestal als ik langen stukken rij zit hij rond de 2000 toeren.
Verder rijd de auto veel korte stukken, maar dit moet niks uit maken want dat deed ik toendertijd ook.
Ik heb alleen in het begin van dit jaar de koppaking en distributie riem + waterpomp vernieuwt.Eerder kon ik met de zelfde benzine en aantal liters 500 km rijden.
Waar ligt dit aan?
Zou het verbruik minder worden als ik er een C14SE of een X14XE in hang?AstraF23
24 oktober 2014 om 16:40 #18258401In mijn vorige auto (astra g) hing ook een x16sz motor. Nu heb ik een astra g met een z18xe motor en die verbruikt veel minder. Naar mijn mening moet de x16sz er te veel aan trekken om de auto op de snelheid te krijgen/te houden.
Komt de auto nog wel goed op temperatuur?
24 oktober 2014 om 16:50 #18258402Zou eerst de temperatuur die de ECU gebruik uitlezen. Als de sensor stuk is draait de motor op het Siberische programma = veel inspuiten
En 2000 tpm is wel het absolute minimum hoor. Zeker in zn 5 moet ie toch redelijk wat kracht leveren bij een laag toerental.
Ergens gaat er iets niet goed, want ik moet met een station goed mijn best doen om lager dan 1 op 13 te halen…
25 oktober 2014 om 14:12 #18258403De motor komt op temperatuur ja, hij blijft onder het rijden meestal 80 graden.
Als ik even stil sta dan loopt de temperatuur later op na 90 a 100 graden en dan springt de ventilator aan.Wel blijft af en toe de motor 2000 toeren draaien als ik de koppelling in trap.
Maar ik zal van de week eens naar de garage rijden want ik moet mijn voor wielen ook nog opnieuw balanceren.
25 oktober 2014 om 15:44 #18258404Voor die temperatuur waar ik het over had moet je de motor echt uitlezen. De temperatuurmeter op je dashboard is namelijk een andere sensor dan die voor de ECU.
Als die van de ECU stuk is, werkt je hele koelsysteem inclusief fan en dashboardmeter gewoon goed door25 oktober 2014 om 19:34 #18258405Hoi,
Lijkt erop dat jouw temperatuursensor kapot is of ERG hapert. Dat i.c.m. korte stukken zorgt ervoor dat waarschijnlijk de inlaatkanalen wat zijn verteerd en daarmee misschien de ERGklep blijft recirculeren. De X16SZR heeft een enkele centrale injector maar daarmee moet een 1:13 a 1:14 haalbaar zijn. Brandt het oranje motormanagement lampje soms? Dan is het 9 van de 10 keer troep in je ERG.
E10 benzine trekt ook vocht aan; gebruik eens Tunap 973 of Forte voor een motorflush. Scheelt ook in verbruik… Alle koolresten worden opgelost en benzine slaat minder neer dus meer rendement. Enjoy!
Greetzz Astranaut
26 oktober 2014 om 12:36 #18258406@ astranaut De egr heb ik afgedicht met een plaatje.
Deze is dus helemaal afgedicht.Het lampje brand nooit.
26 oktober 2014 om 15:22 #18258407Brandt ie nooit nooit of wel als je de auto met stilstaande motor op contact zet?
26 oktober 2014 om 15:29 #18258408Wel als hij op contact staat.
Maar ik zag net dat ik zwarte rook heb.
Dit duit op onverbrande benzine.26 oktober 2014 om 15:32 #18258409Temperatuut sensor motorregeling
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
27 oktober 2014 om 17:20 #18258410Vandaag maar even een nieuwe temperatuursensor gehaald, kosten maar 11 euro.
Nu even kijken of het opgelost is.3 november 2014 om 21:34 #18258411Tot nu toe lijkt het probleem verholpen te zijn.
De boordcomputer blijft nu gewoon goed aangeven hoe ver ik nog kan rijden, inplaats van -20 km op een rit van 5 km.
En de tank is ook nog half vol, inplaats van bijna leeg :thumbup3 november 2014 om 21:59 #18258412Kijk, dat zijn de goedkope storingen :jerry
Als je tenminste de teveel ingespoten benzine niet meerekent dan :vertag -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.