Hoog stationair toerental, maar niet altijd.

Forumindex Forums Modellen Corsa Hoog stationair toerental, maar niet altijd.

• Dit onderwerp is leeg.
14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    El_Cheapo

Hallo allemaal,

Ik dacht laat ik hier m’n probleem is posten, er zitten hier vast veel mensen met kennis van mijn type auto. ;)

Mijn auto: Opel Corsa B 1.2NZ, bouwjaar 1996.

Het probleem:
      Als ik de auto start is er (meestal) niets aan de hand, hij draait stationair op 900 toeren, zelfs als het koud is zoals nu. Als ik er mee ga rijden en ik stop na een paar honderd meter dan loopt hij ineens rond de 2000 toeren ‘stationair’. Verder lijkt het tijdens het rijden net alsof ik al een beetje gas geef, alsof de choke open staat zeg maar.

Maar het vreemde is als ik hem uitzet en opnieuw start dan is het probleem meestal weg. Heeft iemand enig idee waar dit probleem in kan zitten?

PS. Soms begint hij ook direct na het starten al variërend meer toeren te maken, hij gaat dan met horten en stoten steeds harder draaien tot hij weer op ongeveer 2000 zit. Wat ook vreemd is: als hij dit probleem heeft en ik zet de blower vol aan en de achterruitverwarming aan (hij trekt veel stroom) dan zakt hij naar de 1900 toeren.

Alvast bedankt!

Corsa_B_66
      Deelnemer

Ik weet niet hoe het zit bij de 1.2tjes, maar het kan de gasklep positiesensor zijn. Of je MAP sensor als de 1.2tje het heeft. Ik ben niet verder bekend met de 1.2tje aangezien ik zelf met een X16XE rij.

Powercorsa

Beiden zitten op de C12NZ, maar een vuile stappenmotor wil dit ook nog wel eens veroorzaken.
          Vooral het stotterend optrekken

Tevens wordt even voorstellen ook erg gewaardeerd :thumbup
          http://www.opel-forum.nl/forumdisplay.php?fid=30

El_Cheapo

Ok, bedankt voor de snelle reacties en tips :thumbup

Ik heb me net even voorgesteld: :angel
            http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=117404&page=1#pid1550872

Maareh, hoe kan ik nu uitsluiten aan welk van deze dingen het ligt? Vuile stappenmotor / gasklep positiesensor of MAP sensor?
            Of kan ik gewoon beter ff naar de sloop rijden en ze alledrie halen? Weet niet wat dat kost namelijk :)

Alvast bedankt!

El_Cheapo

O ja, mijn ‘monteur’ gaf aan dat het waarschijnlijk aan een bepaald onderdeel ligt en heeft die even aangewezen.

Het zit als je de motorkap open hebt helemaal bovenin, iets rechts van het midden, vlak bij het stuur, en er lopen 2 slangen naartoe(?). Hij adviseerde me om die op de sloop te halen, maar toen ik vroeg hoe dat onderdeel dan heette wist ie het ook niet haha. Je begrijpt dat ik nu weinig vertrouwen meer heb in deze ‘monteur’ Maargoed, misschien heeft ie wel gelijk, vond het alleen apart dat ie niet weet hoe dat ding heet :hmmz

Corsa_B_66
              Deelnemer

Waarschijnlijk is dat de MAP sensor.

Powercorsa

Dat is inderdaad de map sensor, 1 vacuum slang en de stekkerverbinding :thumbup

Ter verduidelijking :

Thanks to Willem voor het plaatje :P

El_Cheapo

Juist dat is um! Erg handig zo’n foto :wors

Maareh, heb net ff de sloop gebeld zo’n dingetje kost 2 tientjes. Hoe groot is de kans dat het daar aan ligt? Of kan het net zo goed aan 1 van de andere dingen liggen die hierboven worden aangegeven?
                    ( gasklep positiesensor of stappenmotor?) Thanks!

Powercorsa

Een vacuüm lek kan het probleem ook nog veroorzaken.

Stappenmotor kan je schoonmaken met remmenreiniger en even smeren met WD40
                      Gelijk even het gasklephuis controleren of deze nog netjes schoon is.
                      Gasklep positiesensor kan je ook even de contacten schoonmaken
                      Een vacuüm lek of kapotte pakking kan je controleren door rustig wat remmenreiniger langs de buizen/slangen te spuiten.
                      Indien het toerental zakt heb je een lek :thumbup.

El_Cheapo

Ok bedankt voor alle tips! Ik ga morgen even een MAP sensor halen op de sloop en proberen te vervangen. :thumbup

Ik denk niet dat het een vacuüm lek zal zijn omdat het probleem is verholpen als ik hem even uitzet en opnieuw start. Ik denk als leek dat het aan een sensor moet liggen :) Maareh, enig idee waar de ‘gasklep positiesensor’ ergens zit?

Thanks.

Powercorsa

Dan kan het juist een lek zijn :thumbup

Als er voldoende onderdruk ontstaat kan deze op een slecht punt lucht naar binnen zuigen.

En meestal als het een sensor is dan geeft deze meestal een foutcode.

Stappenmotor zit tussen de inlaat en het blok vlak naast de gashendel
                          http://media.photobucket.com/image/stappenmotor%20opel%20corsa/combolfw16v/Motoren%20opel/Singlepoint%20motoren/StationairstellerLZNZSZenSZRmotoren.jpg
                          Alweer thanks to Willem :jerry (gevonden via Google :P)
                          Gasklep postitiesensor zit aan het uiteinde van de as van de gasklep. Dus presies aan de andere kant van de gashendel

Helaas kan ik nu niet zo makkelijk een foto maken aangezien ik er ook zo’n mooie kap als de SZ op heb zitten.

El_Cheapo

Nou de MAP sensor was het dus helaas niet :cry Ik heb zo snel ook geen lek kunnen vinden.
                            De andere onderdelen heb ik nog niet schoongemaakt, het is best koud buiten brrr :(

Maar ik ben er inmiddels wel achter dat het probleem toch alleen ontstaat als de motor koud is. Met dit koude weer moet ik iets verder doorrijden voordat het ‘trucje’ met het opnieuw starten werkt. Als de motor eenmaal warm is kan ik hem telkens opnieuw starten zonder problemen.

Zit er ergens een temperatuursensor die zorgt dat er iets gebeurd als de motor koud is ofzo? Daar zit denk ik ergens het probleem. Als dat het geval is dan geeft die waarschijnlijk geen nieuw signaal af als de temperatuur weer is gestegen, en ‘ziet’ de motor pas de goede temperatuur na het opnieuw starten. Of slaat dat nergens op?

Nou ja, ik ga in iedergeval ook nog wel even kijken naar de stappenmotor en de gasklep positiesensor, ben benieuwd of het me lukt :hmmz

Powercorsa

Dan eens de temperatuur sensor voor de ECU vervangen, zit achterop het inlaatspruitstuk.
                              Met deze info kan je waarschijnlijk de 2 andere uitsluiten, als de temp sensor niet de juiste info doorgeeft zal de motor teveel benzine inspuiten wat het stotterende gedrag ook kan veroorzaken.

corsawubbe

klinkt wel een beetje als mijn probleem.

heb toen ook alle! denkbare sensoren vervangen…

probleem nog niet opgelost.

met een nieuwe computer was het probleem pas verholpen.

dit wil niet zeggen dat dit ook bij jouw het probleem is.

succes ermee

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.