hoog stationair toerental, dan ineens inzakken en afslaan :(

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum hoog stationair toerental, dan ineens inzakken en afslaan :(

• Dit onderwerp is leeg.
9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    crazylegscrane

Goedenmiddag,

Na een poosje eindelijk redelijk storingsvrij gereden te hebben, laat mijn Vectra 1.6 (99) op lpg ineens weer van zich horen….. :(

Wat is het probleem…

Als ik de auto start bij ‘normale’ buiten temperatuur 15 18 20 graden, dan lijkt het of de motor nog op de choke staat zo hoog toerental draait hij dan stationair.. dit is dan nog op benzine.
      Als de auto lekker op temperatuur is dan kan het dat hij goed stationair draait, maar kan zo ineens omslaan en hoog toerental draaien. Als ik dan niet aan het gaspedaal zit, dan zakt het toerental uiteindelijk, maar regelmatig slaat hij vervolgens af, waarna hij slechts met moeite weer weer starten (duurt vrij lang..)
      Ik heb geprobeerd of dit eubvel ook opdoemt als ik alleen op benzine rijdt, maar ook dan komt af en toe dat hoge toerental ineens op, waarna hij langzaam wegzakt, echte rniet tot het gewenste toerental. Het enige voordeel is dan dat als de motor op benzine loopt, hij dan NIET afslaat.
      Het is net als naar de tandarts gaan, ik ben ermee naar de garage geweest en prompt was er niks aan de hand, 1 dag later weer hetzelfde euvel, maar helaas op een zodanig tijdstip dat d egarage niet meer open was..

Het afslaan van de motor op lpg ,gebeurd vaak, met name als je gas loslaat, koppeling in hebt, zodat het toerental naar stationair zou moeten gaan, dat doet ie ook, maar je ziet de meter doorslaan, dus je volgende moment slaat ie af. als je dat wilt proberen tegen te gaan, door een beetje gas bij te geven, merk ik dat ie heel traag oppakt, net of de brandstof al bijna afgesloten was…..

Wie herkent dit probleem, en nog beter, wie weet er een oplossing voor??
      Als ik meer info moet geven voor het probleem laat maar weten!!

Alvast hartelijk dank voor de reacties…

Groetjes

Martin

wim-v6
      Deelnemer

Kan zomaar zijn dat de Temperatuursensor voor de motorregeling een verkeerde waarde doorgeeft, of dat de gasklep ernstig vervuild is.

Willem

crazylegscrane

Hallo Willem,
          Bedankt voor de reactie.
          Ik heb de gasklep bekeken, maar optisch zie ik geen vervuiling…
          Mijn gevoel zegt me dat de stappenmotor de dader is…. Als ik de connector los trek dan brult de motor ineens naar 2500 toeren.
          Na de stappenmotor van d emotor gedmonteerd t ehebben za gik wel heel erg veel vuil/vet op en tussen de as en veer zitten….
          Die zo goed mogelijk schoongemaakt.
          Het blijft vreem. Het ene moment loopt d emotoor op beide brandstoffen ontzettend mooi, het volgnede moment loopt ie onregelmatig stationair, wil afslaan, vooral op lpg. Dan weer kom ik van de snelweg af en brult de motor zonder gasgeven op dik 2000 toeren voor t verkeerslicht grrrrr.

Niemand dit probbleem eerder bij de hand gehad??

alvast bedankt weer

Groetjes

Martin

wim-v6
          Deelnemer

Optisch, heb je de slangen en bovenste inlaat helft eraf gehad??

crazylegscrane

Hallo Wim,

Ik heb de slang verwijderd van de inlaat zijde. dus ik kon op de gasklep kijken..
              Vandaag weer de nodige ergernissen gehad… Het lijkt erop dat de frequentie van afslaan, danwel hoog toerental veranderd met de buiten temperatuur.

Misschien zoals je al eerder suggereerde, de temperatuur sensor??

Waar zit deze en hoe kan ik die testen/controleren???

Wanhopig word tik ervan….
              De garage geeft aan..tja…eeh… zet hem maar neer dan zullen we eens kijken….

Vage storingzoekerij dus, met als gevolg torenhoge analysekosten…

Zit ik eigenlijk niet op te wachten :???:

Greetz

Martin

arjontje
              Deelnemer

Waar kom je vandaan?

wim-v6
                Deelnemer

EGR klep, Gasklep, Tempo sensor.

Vertel het maar, allemaal mogenlijkheden.

Willem

crazylegscrane

@Willem,
                    Bedankt voor je reactie… Ik begrijp dat het verhaal dus toch te vaag is om er een conclusie uit te kunnen trekken.
                    Hopelijk kan de garage via diagnose erachter komen, ik ben alleeen zo bang dat het vervangen wordt van onderdelen totdat het euvel wegblijft. Vandaar mijn vragen……

@ Arjontjuh,
                    Ik woon in de Ronde Venen, tussenn Amsterdam en Utrecht in

Met vriendelijke groet,

Martin

arjontje
                    Deelnemer

@crazylegscrane wrote:

@Willem,
                      Bedankt voor je reactie… Ik begrijp dat het verhaal dus toch te vaag is om er een conclusie uit te kunnen trekken.
                      Hopelijk kan de garage via diagnose erachter komen, ik ben alleeen zo bang dat het vervangen wordt van onderdelen totdat het euvel wegblijft. Vandaar mijn vragen……

@ Arjontjuh,
                      Ik woon in de Ronde Venen, tussenn Amsterdam en Utrecht in

Met vriendelijke groet,

Martin

Hmm wel een beetje uit de buurt.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.