Forumindex › Forums › Techniek › Cih › Hoog stationair toerental
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
3 juli 2011 om 13:58 #17240573
Hallo,
Oorsprokelijk probleem: Bij het starten liep de motor op een moment niet mooi stationair (beetje schokken) en als er gas werd gegeven viel de motor uit. Na alles te hebben nagelopen / vervangen waar nodig kwam ik uit bij de carburateur (solex 32 didta). Tijdens het nalopen van de carburateur heb ik per ongeluk het lipje van het automatische choke huis afgebroken :swear Gelukkig had ik nog en andere auto-choke huis liggen van de zelfde type carburateur en deze gemonteerd volgens het boek ‘vraagbaak manta/ascona’ van P. Olyslager.
Huidig probleem met vraag: Het goede nieuws is dat de motor daarna wel mooi stationair liep, alleen in een aardig hoog toerental. Nu heb ik helaas geen toerenteller in mijn dashboard zitten maar vermoed dat deze wel op 2000 / 2500 toeren zit. Hoe kan ik deze verlagen?
Wat ik tot nu toe heb geprobeerd is het draaien aan het gasklepaanslagstelschroef (blz 40, nr 35 uit boek ‘vraagbaak manta/ascona’ van P. Olyslager) maar dat heeft niet het gewenste effect (motor slaat af of blijft draaien in hoog toerental). Wie weet het?
Mvg, steve :afro
4 juli 2011 om 18:20 #17909567Hebben we het hier over je ascona of je manta.. :hmmz
Check je gasklep positiesensor eens..dit zou em kunnen zijn..
Of gevalletje valse lucht?
5 juli 2011 om 18:33 #17909568Op een carburateur zit geen gasklep-positie-sensor………..
Je moet eerst eens de deksel van het luchtfilter afhalen en bovenin de carburateur kijken.
Blijft de choke-klep dichtstaan tijdens het lopen (ook na enkele minuten?)
Als de choke-klep volledig open staat (dus verticaal) zie je de gasklep. Staat deze wel helemaal dicht?
Het zou goed mogelijk kunnen zijn dat het verbindings-stangetje tussen de bediening van de gasklep en het choke-gedeelte verkeerd staat afgesteld.
Dit stangetje zorgt ervoor dat bij koude motor een verhoogt stationair toerental wordt gedraaid.
Deze kun je eventueel tijdelijk afkoppelen en dan de basis-instelling vanuit de olyslager weer volgen. (dat draaien op 650 omw/min enz.)het zou ook nog kunnen zijn dat er valse lucht onder de carburateur door lekt.
Dit kun je checken door tijdens het lopen met remmenreiniger rond de carburateur te spuiten (niet erin). Als de motor nu anders gaat lopen, weet je genoeg.6 juli 2011 om 19:29 #17909569Blijft de choke-klep dichtstaan tijdens het lopen (ook na enkele minuten?)
Zal ik nakijken..Voor mijn beeldvorming, de chokeklep bij koude motor staat open (verticaal) en sluit op ten duur toch (bij warme motor bv, na paar minuten)?Als de choke-klep volledig open staat (dus verticaal) zie je de gasklep. Staat deze wel helemaal dicht?
De gasklep staat wel in z’n horizontale stand, maar of deze helemaal dicht is weet ik niet..zal ik moeten nameten. Moet deze dicht staan als de choke klep open is? volgens mij moet deze toch iets open staan?Het zou goed mogelijk kunnen zijn dat het verbindings-stangetje tussen de bediening van de gasklep en het choke-gedeelte verkeerd staat afgesteld.
Dit stangetje zorgt ervoor dat bij koude motor een verhoogt stationair toerental wordt gedraaid.
Deze kun je eventueel tijdelijk afkoppelen en dan de basis-instelling vanuit de olyslager weer volgen. (dat draaien op 650 omw/min enz.)
Hier zat ik zelf ook aan te denken..Dit gaat ik ook even proberen van de week.het zou ook nog kunnen zijn dat er valse lucht onder de carburateur door lekt.
Dit kun je checken door tijdens het lopen met remmenreiniger rond de carburateur te spuiten (niet erin). Als de motor nu anders gaat lopen, weet je genoeg.
Mocht bovenstaande niet werken, zal ik deze oplossing eens even toepassen..Bedankt voor de tips tot zover :thumbup Jullie horen nog van me :)
6 juli 2011 om 19:34 #17909570Choke-klep staat bij koude motor dicht (= horizontaal).
Zo kan er minder lucht worden aangezogen en wordt in plaats daarvan meer benzine aangezogen.Het mengsel wordt dus “rijker” bij koude motor.
In deze stand kun je de gasklep niet zien.
Als je nu gas geeft, zul je zien dat de choke-klep wordt open-gestuurd.De gasklep staat stationair inderdaad ietsje open, maar dit is van bovenaf niet te zien.
7 juli 2011 om 07:04 #17909571@postbusmanta wrote:
Choke-klep staat bij koude motor dicht (= horizontaal).
Zo kan er minder lucht worden aangezogen en wordt in plaats daarvan meer benzine aangezogen.Het mengsel wordt dus “rijker” bij koude motor.
In deze stand kun je de gasklep niet zien.
Als je nu gas geeft, zul je zien dat de choke-klep wordt open-gestuurd.De gasklep staat stationair inderdaad ietsje open, maar dit is van bovenaf niet te zien.
Oh kijk, hier begint het probleem volgens mij al..de chokeklep staat nu open (verticaal) bij koude motor..Gaat ik direct even aanpassen :-D Thanks :thumbup
11 juli 2011 om 14:30 #17909572Nou, de werking van de automatische choke is in orde (daarmee wil ik zeggen dat de chokeklep dicht is bij koude motor en dat de chokeklep na een paar minuten open gaat zoals ‘t hoort).
Nu de werking van de motor nog :( Nu is het zo dat de motor start, 1 á 2 seconde loopt en vervolgens weer afslaat. Ik heb overigens de motor nog wel aan de praat gekregen, maar toen liep hij nogal hoog in de toeren (heb om deze reden toen ook deze topic gestart). Ik heb er toen een rondje mee gereden, maar bij (hard) remmen sloeg soms de motor af bij stilstand. Wel starte de motor daarna weer.
Na wat afstelwerk met de verbindingsstang tussen de gasklep en chokebediening werd de werking van de motor er niet beter op (“starten, lopen met hoog toerental”, “starten, 1 á 2 sec lopen, afslaan” of “starten, lopen, toerental loopt terug, motor afslaan”). Ik heb dan ook het gevoel dat het probleem inmiddels ergens anders ligt..
Ben al een tijdje bezig met dit probleem en heb echt het gevoel dat ‘t iets kleins is, maar heb helaas de ervaring niet om dit op te lossen. Is er een forumlid die mij met dit probleem zou willen helpen, dat ik u ophaal om vervolgens eens een ochtendje of middagje ernaar te kijken? Hulp via deze topic is uiteraard ook welkom :thumbup Ik hoop ‘t probleem op korte termijn met hulp van jullie te hebben opgelost (k blijf positief :jerry )
11 juli 2011 om 18:32 #17909573Als je naast de deur zou wonen, zou ik je met alle plezier willen helpen.
Voordat ik met zoiets zou beginnen, moet ik eerst zeker weten dat alles in orde is:
Hoe is de compressie,
Hoe is het met de afstelling van je tuimelaars,
Hoe zijn de contactpunten, de bougies, de kabels, de verdelerkap en de rotor.
Staat het ontstekingstijdstip juist afgesteld?
Werkt de vacuumvervroeger (deze kan ook lek zijn en daardoor valse lucht geven)
Werkt de rembekrachtiger (als deze lek is, komt er ook ongewenste lucht in de motor).
Zijn je sproeiers schoon, werkt je vlotter goed? (nieuwe pakkingen nodig).
Werkt je acceleratiepomp goed?
Is je membraam van de tweede trap wellicht lek? (hierdoor zijn de problemen ook te verklaren).
Werkt je benzinepomp goed?Pas als al deze punten in orde zijn, kun je de carburateur afstellen.
19 juli 2011 om 20:13 #17909574Heb je het probleem al kunnen vinden?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.