Forumindex › Forums › Techniek › Airco, lpg en diesel-vragen › hoog dieselverbruik
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
13 december 2015 om 09:24 #17274543
Goedendag,
Ik heb een astra h uit 2009 en gisteren merkte ik dat mijn verbruik van diesel volgens de boordcomputer gigantisch omhoog schoot.
Ik heb de auto vol getankt en 100 kilometer gereden op de snelweg met 100 tot 120 kilometer per uur.
Na die 100 kilometer gereden te hebben heb ik hem weer vol getankt en er ging op die 100 kilometer bijna 8 liter diesel in.
Normaal rij ik 1 op 20 en nu had ik dus 1 op 12 gereden.
Het enige wat veranderd is is dat ik de 15 inch stalen velgen vervangen heb voor 16 inch licht metaal maar het lijkt mij niet dat hierdoor het verbruik zo omhoog kan schieten.
Iemand die weet wat hiervan het probleem zou kunnen zijn.13 december 2015 om 10:32 #18304486AnoniemLid sinds:
1 January 1970Is de bandenspanning goed?
13 december 2015 om 10:45 #18304487@Helmer opelfan wrote:
Is de bandenspanning goed?
Ja 2.7 bar zit erin. Maar dan nog kan hij volgens mij niet van 1 op 20 naar 1 op 12
13 december 2015 om 11:51 #18304488AnoniemLid sinds:
1 January 1970Daar kan het inderdaad niet aan liggen. Vreemd is het wel dat het verbruik is gestegen :???:
13 december 2015 om 12:11 #18304489Misschien een regeneratie gehad?
13 december 2015 om 12:37 #18304490@Jones Newton wrote:
Misschien een regeneratie gehad?
Zou kunnen maar dan nog kan hij volgens mij niet van 1 op 20 naar 1 op 12 gaan op een stuk van 100 kilometer snelweg
13 december 2015 om 12:48 #18304491Ja kan best regenereren op snelweg is rond de 1:10
Maar tanken na 100km en verbruik uitrekenen is ook geen betrouwbaar gegevens als afschot van pomp vloer andere kant op is dan de vorige tankbeurt kan dat zo al 2 liter schelen en dan heb je ineens 1:16 gereden dan klopt het best met de regeneratie.Wat zegt je boordcomputer?
13 december 2015 om 13:38 #18304492@Jones Newton wrote:
Ja kan best regenereren op snelweg is rond de 1:10
Maar tanken na 100km en verbruik uitrekenen is ook geen betrouwbaar gegevens als afschot van pomp vloer andere kant op is dan de vorige tankbeurt kan dat zo al 2 liter schelen en dan heb je ineens 1:16 gereden dan klopt het best met de regeneratie.Wat zegt je boordcomputer?
Boordcomputer gaf hetzelfde aan gemiddeld zo rond de 8 liter per 100 kilometer dit is de volledige 100 kilometer zo geweest. Normaal geeft hij bij een snelheid van tussen de 100 en 120 tussen de 3.8 en 4.2 liter per 100 kilometer gisteren was dat tussen de 7.0 en 9.0 per 100 kilometer en dit dus de hele weg
13 december 2015 om 13:52 #18304493Was hij niet aan het regenereren??
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
13 december 2015 om 14:29 #18304494Wat me ook is opgevallen is dat ik normaal als ik hem vol tank de boordcomputer een reikwijdte van 960 aangeeft en dat dit de laatste 2x tanken 780 was ipv 960
Net even een stuk gaan rijden en volgens de boordcomputer was het verbruik bij 100 per uur tussen de 3.8 en 4.5, wat dus is wat ik normaal gewend ben. wel blijft de reikwijdte rond die 780 tot 800 staan (opgeteld met de al gereden kilometers.
14 december 2015 om 16:26 #18304495Het verbruik blijft nog steeds zo hoog. Lijkt me niet dat hij nou al 3 dagen aan het regenereren is. Iemand nog andere suggesties.
14 december 2015 om 16:36 #18304496AnoniemLid sinds:
1 January 1970Uitlezen met een op-com of tech2 kijken wat daar uitkomt
15 december 2015 om 09:31 #18304497@Helmer opelfan wrote:
Uitlezen met een op-com of tech2 kijken wat daar uitkomt
Heeft dat zin als hij geen foutmeldingen geeft?
15 december 2015 om 10:01 #18304498AnoniemLid sinds:
1 January 1970Zeker wel. Geen fouten wil niet zeggen dat er ook daadwerkelijk niks aan de hand is.
Je kan met draaiende motor kijken bij meerwaarde blokken. Zo kun je zo goed als alles bij langs of de turbo druk volgens fabrieks waarde is. Zo ook brandstof druk. Werkt de luchtmassa meter juist de egr…15 december 2015 om 17:29 #18304499@Helmer opelfan wrote:
Zeker wel. Geen fouten wil niet zeggen dat er ook daadwerkelijk niks aan de hand is.
Je kan met draaiende motor kijken bij meerwaarde blokken. Zo kun je zo goed als alles bij langs of de turbo druk volgens fabrieks waarde is. Zo ook brandstof druk. Werkt de luchtmassa meter juist de egr…oke thanks dan rij ik morgen even langs de opel om hem te laten uitlezen.
15 december 2015 om 21:36 #18304500AnoniemLid sinds:
1 January 1970Of het zoiets simpels als een aanlopende rem
17 december 2015 om 09:15 #18304501@Helmer opelfan wrote:
Of het zoiets simpels als een aanlopende rem
Thanks, inderdaad een gevalletje vasthangende rem
17 december 2015 om 09:41 #18304502AnoniemLid sinds:
1 January 1970Idd dat verklaart een hoop. Gelukkig niks ernstigs
18 december 2015 om 09:51 #18304503@Helmer opelfan wrote:
Idd dat verklaart een hoop. Gelukkig niks ernstigs
Dat betwijfel ik nu. Brandstofverbruik blijft te hoog en het is me opgevallen dat hij stationer soms op 700 toeren loopt en dan ineens op 900 toeren. Iemand hier een verklaring voor
18 december 2015 om 13:39 #18304504AnoniemLid sinds:
1 January 1970Vervuilde egr klep? Als die niet goed meer werkt en Open blijft. Krijg je valse lucht. Wat het iets hoger toerental kan verklaren.
Helaas een niet goed werkende egr geeft geen foutcode
De werking is wel te testen met een op-com/tech222 december 2015 om 14:20 #18304505heb vandaag bij de garage 1 of andere vloeistof met een apparaat laten inspuiten waardoor het complete in en uitlaatsysteem brandstof systeem en roetfilter gereinigd wordt, kijken of dit wat oplost.
31 december 2015 om 19:14 #18304506Heeft allemaal niks uitgehaald. Vandaag weer getankt met bijna 600 kilometer op de dagteller en een verbruik van 1 op 14.
Ondertussen roetfilter gereinigd egr gereinigd brandstoffilter vervangen gasklephuis gereinigd maar het hoge verbruik blijft.
Zoals ik al zei loopt ie soms op rond de 600 toeren stationer en soms rond de 800.
Vandaag liep de toerenteller zelfs te pingelen tussen de 6 en 900 toeren, dit pingelen had hij nog niet eerder gedaan.
Echt niemand die weet wat dit zou kunnen zijn want ben dat hoge verbruik toch wel een beetje zat aan het worden. En voor iedereen een fijne jaarwisseling13 januari 2016 om 12:43 #18304507ik heb mijn auto anderhalve week geleden laten doen bij het bedrijf pk-chiptuning uit Utrecht voorheen de meern, roetfilter inwendig verwijderd en softwarematig de egr en het roetfilter weg laten schrijven.
de eerste paar dagen ging het allemaal goed tot mijn voorgloeilampje knipperend begon te branden. (was al gewaarschuwd voor storingen op dit forum).
boekje gepakt en hier stond dat de betekenis hiervan is dat hij wil regenereren maar niet kan, dit ter bevestiging ook nog even bij de opel nagevraagd en hem laten uitlezen.
hij geeft op de uitleesapparatuur bij opel geen foutmeldingen en ook niet over dit lampje en de auto rijd verder normaal.
het bedrijf gebeld en 3 dagen lang daar naartoe gereden om het op te lossen.
uiteindelijk is de oude software terug gezet en daarna de nieuwe software met de wegschrijvingen van de egr en dpf er weer op gezet, lampje is vervolgens tot gisteren uit gebleven.
gisteren begon hij weer knipperend te branden dus betreffende bedrijf weer gebeld alleen ondertussen wat minder vrolijk als de keer ervoor.
uitgelegd dat hij op de 1 of andere manier de dpf nog ziet en dat mijn eigen garage en de opel deze mening delen, vervolgens krijg ik als antwoord dat ik maar lekker ergens anders heen moet gaan en dat hun niks meer kunnen betekenen en dat de opel dealer en mijn eigen garage er geen verstand van hebben..
ik ben er gelijk naartoe gereden omdat ik dit gedrag dus niet kan accepteren en kreeg bij binnenkomst gelijk de vraag wat kom je doen met intimiderend gedrag, nu ben ik gelukkig niet snel onder de indruk van dit gedrag wat helaas veel voorkomt bij mensen uit bepaalde noord afrikaanse landen en is het gebruiken van geweld verboden in dit land, ik heb hem dus mondeling duidelijk gemaakt dat het gewoon opgelost gaat worden en zijn enige optie die hij nog kon bedenken was het lampje eruit draaien.
dit lijkt mij dus eigenlijk niet de oplossing.ga dus niet in zee met dit bedrijf PK-CHIPTUNING uit Utrecht.
in het eerste contact zijn ze vriendelijk en reageren ze snel maar op het moment dat ze je geld hebben ontvangen en hij storingen gaat geven dan weten ze het niet meer en komen met oplossingen die geen oplossingen zijn en die ik zelf ook had kunnen bedenken.
ze zijn dus absoluut niet meer meewerkend en meedenkend.
ze noemen zich profesioneel maar een kind van 6 heeft meer verstand in zijn kop zitten, blijf er dus alsjeblieft zover mogelijk vandaan en ga eerst goed rond kijken op internet en google, ik ben er ondertussen achter dat er maar een aantal zijn die weten wat ze doen en dat 80% maar wat doet.maar heeft iemand een idee hoe ik dit alsnog op een normale manier uitgeschakeld kan krijgen.
13 januari 2016 om 13:05 #18304508AnoniemLid sinds:
1 January 1970Zo is het wel een klein deel tuners heeft er daadwerkelijk verstand van.
Jammer dat het jou is overkomen :(16 januari 2016 om 09:32 #18304509Ga eens praten met RS tuning of met Essing Performance Center. Dat zijn tuners die echt weten waar ze mee bezig zijn.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.