Hoofdveren voor vervangen astra f

Forumindex Forums Modellen Astra Hoofdveren voor vervangen astra f

  • Dit onderwerp is leeg.
5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #17224899
    c14se
      Lid sinds:
      27 July 2007

      Ik rij al een tijdje met een gebroken veer voor (astra f station 95 x16xel met airco) het uiteinde is aan 1 kant afgebroken, precies op een manier dat ik het stukkie er niet uit kan halen.

      Om dat het nogal bengelde over een hobbelweg, heb ik het tijdelijk ff met een tie-wrappie vastgebonden (ben ik iig van het lawaai af) maar volgende maand bij de APK zal ie toch echt vervangen moeten worden (zowel links als rechts dan maar)

      Is dat zelf te doen?
      Ik zou het achter denk ik nog wel kunnen, veer inklemmen, schokdemper onder losmaken, as laten zakken, veertje ertussen uitwippen en omgekeerd weer monteren) en dan de andere kant idem dito, toch?

      Maar voor, is dat zelf te doen?
      Ik schat mezelf redelijk handig in, bij een 8klepper heb ik ook wel distributie en koppakking vervangen, maar een veer cq schokdemper nog niet.

      Zo ja, waar moet ik opletten en welk speciaal gereedschap heb ik nodig?

      Dank jullie wel !!

      #17714773
      GSI Racer
      Deelnemer
        Lid sinds:
        25 June 2009

        voorzijde doe ik zo:

        1.centrale bout van je aandrijfas los draaien.
        2.dan tegen het uiteinde van de homokineet tikken, zodat de homokineet uit het wiellager komt. (nog niet helemaal door slaan)!
        3.stuurkogel los maken van het fusee. Gewoon met een dikke hamer tegen het fusee slaan. Op het gedeelte waar je stuurkogel erin zit. Dan springt hij er zo uit.
        4.fuseekogel los maken, draagarm naar onderen duwen en tegelijkertijd de veerpoot naar buiten trekken. (let op dat je je fuseekogelhoesje niet molt)
        5.de 2 moeren van 13mm onder je motorkap los draaien. Dan valt je veerpoot er zo onderuit.

        De veer van de poot verwijderen:

        1.een veerspanner regelen.
        2.de veerspanner op de veer monteren en bij elkaar draaien. Zo ver totdat je de veer kunt bewegen tussen de schotels van de veerpoot.
        3.centrale moer boven op je schokdemper los draaien
        4.nu kun je alles eraf pakken (veerpootlager enz enz.)

        #17714774
        erwin78
          Lid sinds:
          23 May 2009

          Zorgen dat je een HELE GOEDE veerspanner hebt, en dus niet zo’n halfords ding, voor de rest, gewoon sleutelwerk net als een koppakking vervangen.

          Succes

          P.s. er zijn tegenwoordig complete veerpoten te koop, gemonteerd met veer en al, oude er onderuit, nieuwe er zo onder, tis minder werk, maar natuurlijk wat duurder omdat je gelijk de schokdemper mee vervangt, weet niet of ze er ook zijn voor een astra f

          #17714775
          Melvivio
            Lid sinds:
            3 September 2008

            Na hoeveel km is het raadzaam de schokdempers mee te vervangen? De auto deint nog niet na, en veert mooi stil.

            Auto is nu 96dkm oud (astra F 3-drs 16xel) Vanaf 90 dkm heb ik er 35mm verlagingsveren onderzitten. Echt verschrikkelijk in mijn ogen. Mooi voor het weggedrag en de looks misshien, maar vind de algemene ervaring niet fijn. Veelste stug. (blauwe H&R)

            Wat zou het beste zijn als ik het over een tijdje echt helemaal zat ben? Gsi veren rondom en ook nieuwe shocks?

            Groetjes

            #17714776
            c14se
              Lid sinds:
              27 July 2007

              Bedankt voor de tips mannen, is minder ingewikkeld dan ik dacht. :wors

              Ik zie ze alleen in de garages vaak stoeien met die schokdempermoer. Moet je de schokdemperstang blokkeren met iets? (lijkt mij dat die stang mee kan bewegen of niet?)

              En zijn er nog problemen bij het vastzetten van alles? waar moet op moet letten?

              Demonteren is voor mij vaak makkelijker dan alles weer terugzetten :hmmz

            5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.