Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › Holden [Opel] Commodore
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
19 september 2009 om 08:05 #17212243AnoniemLid sinds:
1 January 1970De Holden Commodore in de Picture :o:thumbup
info: 1978 Holden Commodore
=====================Wheelbase 2730 mm
Track front 1450 mm
rear 1480 mm
Length 4850 mm
Width 1795 mm
Height 1405 mmKerb weight 1380 kg
Fuel capacity 63 litres
Cylinders V-8
Displacement 5 litre
4987 cc
===================================Als je idd naar het gewicht kijkt, zou je toch
moeten afvragen waar zij die kilo’s hebben laten vallen.
Deze Holden Commodore weegt maar 1380 kg,
en dat met een 5 liter 8 cilinder blokkie.:hmmzDaarom is het even goed om deze wagen/chassis eens goed
onde de loep te nemen, en kijken of er zichtbare verschillen
zijn in het plaatwerk of de motorruimte.
Heb hier een paar pics gevonden met een Holden Commodore, een prachtige wagen waar veel uurtjes vrije
tijd in gestoken is, en het resultaat mag er zijn.:wubbtw: deze Holden Commodore is van 1979
Deze motorkap is nog acceptabel te noemen,
vanwege de aanwezigheid van het luchtfilter aldaar.
Het 5 liter 8 cilinder blokje met standaard 245 PK’s
Een echte 8 cilinder 16 klepper :D:DWil je meer foto’s zien van de Commodore,
kijk dan hier >>> http://www.cardomain.com/ride/506351 :thumbup19 september 2009 om 11:04 #17524279En deze Commodore VK is van mijn maat in Australie
3.4L turbo met een dikke 400pk aan de wielen en een kleine 500pk aan de krukas:http://www.users.bigpond.net.au/greenvk/
Alleen weegt deze Commodore standaard rond de 1250kg met een 3.3 Holden lijn 6 blok,en dat in een Sennie A chassie
Je hebt de commodore,s VB-VC-VH dit zijn de auto,s met een Opel Commodore chassie de VK en VL hebben het Senator A chassie.
De VN-VS-VP hebben het Senator B chassie maar met de veerpoot constructie van de A-Senator ook zijn deze iets breder en langer als de B-Sennie hier.
Sub frame met blok van een Australisch Sennie B model auto kun je zo in een A model Commodore bouwen.Ook hebben ze in Australie de starre achteras nog een tijd gemaakt in het op de Europese Sennie B gebaseerde Commodore VN
Waar ze in Australie gewicht hebben laten vallen is,durf ik zo niet te zeggen wel is het stuursysteem anders maar dat zijn nog geen extreme kilo,s en of de achteras zwaarder of lichter is durf ik niet te zeggen,wel zijn die sterker als je ze van een VL-Turbo neemt maar of ze zwaarder zijn weet ik niet.
De lotus Omega had ook een Holden diff van een Commdore VK of VL.19 september 2009 om 17:26 #17524280http://www.uniquecarsandparts.com.au/holden_commodore_VL_technical_specifications.htm
Dit is van de Commodore VL en deze is de laatste Holden gebaseerd op de Europese Senator A met een gewicht van 1250 tot 1350kg.De Calais is de duurste uitvoering en heeft alles electrisch in de latere modellen gebaseerd op de Senator B Omega B is de Calais ook verlengt net als de Statesman.
Deze Commodore VL had een Nissan motor aanboord die weer gelijk is aan het onderblok aan dat van een Skyline dus je raad het al:De skyline RB30DET worden vaker in deze Commodore gebouwd.Der is ook een Monza met een VL neus erop van een VL Calais deze is iets anders als van een gewone VL:
20 september 2009 om 08:25 #17524281AnoniemLid sinds:
1 January 1970Kijk, zo kan het ook, prima uitleg, interessant om dit te weten GSE:thumbup
Over het chassis van de Senator/Monza,
hoeveel jaren zijn die nog gemaakt en in welke landen zijn die gebruikt,
én evt. bij welke andere merken incl de Holdens ? :hmmzHoeveel Holdens met een Senator Chassis zijn er gemaakt
in totaal, is daar ook nog ergens info over te vinden,
want stel je eens voor, hier worden die chassis’s met uitsterven
bedreigt, door die sloopregelingen, her en der in europa.:mad:En, zijn die met een evt aanpassing ook te gebruiken
zijn voor de Europese markt, zo ja, dan hebben we
toch een gat in de markt, een steviger chassis-koetwerk voor onze Bolides.:DAls het idd zo is dat deze chassis een steviger constructie
en beter zijn afgelast, dan zou je als Senator/ Monza liefhebber toch een overweging kunnen maken
om met andere gegadigden aan ‘tafel’ te gaan,
te bekijken wat de goedkooptse optie is om deze
naar Nederland te verschepen.
We hebben al 2 Lexussen vanuit Amerika laten verschepen,
de prijzen zijn nogal verschillend, de eerste naar Rotterdam
was beduidend duurder dan de 2de naar Bremen [D] .:hmmzHet is maar een idee, dus graag aanvulling gevraagd hier,
de Holdens zijn idd voor ons een ‘Ver Van Ons Bed Show’,
maar toch goed genoeg om hier een discussie over te starten in het Opel-Forum .:worsgrtz Ron;)
20 september 2009 om 09:57 #17524282AnoniemLid sinds:
1 January 1970Een Monza met een VL neus [eyes] erop van een VL Calais zou zeker niet misstaan in deze tijd.
een Monza front met Calibra look:o:thumbup
20 september 2009 om 17:10 #17524283Chassie in Aus heeft het stuur aan de andere kant zitten en heeft een starre achteras en andere achterlichten.
Die chassies liggen er vollop in Aus en kosten geen ruk voor een 500€ heb je daar een harde auto met een k*t motor als je wat zoekt,moet dan wel gespoten worden.
Maar een ombouw naar het stuur aan de andere kant kan ik je afraden.
Hoeveel chassies der gemaakt zijn van het model Commo C en Senator A zal ik wel ff navragen mijn bekende is helemaal Holden gek en heeft dat wel hier of daar op papier staan.
Maar de Holden Commodore VB-VL zijn een beetje wat hier de Golf en Astra zijn,je ziet ze overal en zijn gewoon middenklasse auto,s wat hier een 4 cil is is in Australie een 6 en wat hier een 6 cil is daar een 8cil en brandstof kost geen ruk en wegenbelasting kennen ze daar niet,iedere auto betaalt hetzelfde aan Rego (verzekering voor de ziekenhuis kosten voor de aangereden persoon en wegenbelasting bij elkaar) en dat is maar een schijntje van hier.
Ik heb het ff omgetelt benzine kost omgetelt:
De gewone benzine (regular) kost rond de 1,2-1.25 Aus dollar en dat is 70-75 euro cent per liter….
En de lonen daar liggen gelijk of hoger als hier,dus daarom kijkt men niet zo naar de kosten.Ook zijn de Commodore nog hot daar je kunt er vanalles voor krijgen:
Grote remmen
ombouw kits voor LS motoren van GM
Ombouw kits voor Nissan Skyline motoren
Grotere radiateurs
Aangepaste tanks voor dubbelle uitlaten
Verlagings veren en sport dempers
SportuitlatenEnz enz en dat kost omgetelt niks ivm hier
Wat hier een Golf 1/2 Opel Kadett E is daar een Commodore van 78-87
21 september 2009 om 06:22 #17524284Ik vind het niet “fout” staan, die kleine koplampen en doorgetrokken spatborden. Alleen het grilletje is een beetje knullig.
22 september 2009 om 08:18 #17524285Heb net de productie aantallen opgevraagt aan mijn maat:
VB – 95, 906
VC – 121, 807
VH – 141,018
VK – 135,705
VL – 151,801De Commodores roesten bij de voor en acherruiten vooral.
Langsliggers of veerpoten of A-stijl of dorpels komt bijna niet voor in tegenstelling tot hier waar ze overal roesten.24 september 2009 om 17:11 #17524286Leuke thread!:thumbup
Mocht tijdens een van m’n vakanties down under een keer meerijden met een VH Commodore SS. Een witte met Irmscher velgen en (weet juiste naam niet zeker) Group 3 kit. Was wel een prachtige ervaring!24 september 2009 om 21:36 #17524287Als alles doorgaat komt mijn 3de Aus vakantie in januari en koop ik me dan een Holden commodore VN V8 (5 liter V8) en rij ik hier een maand mee rond (van VIC naar W.A en terug) en haal daarna de motor en bak eruit en stuur deze op naar NL om in mijn Monza te bouwen,maar dat heet als alles doorgaat.
Zo,n Commdore VN V8 past moeiteloos in een Monza en de kap kan gewoon dicht alleen het vermogen is niet heel spectaculair maar 165kw maar het hoge koppel maakt veel goed bijna 400NM.
Alleen het Europese stuurhuis kan wat problemen geven vanwege zijn groote,maar nog niemand heeft zo,n V8 in een Monza gehad,dus misschien past het misschien niet,verder is zijn der geen grote problemen,tunnel is groot genoeg,radiateur die ik heb kan het wel aan al zitten de slang aansluitingen aan de verkeerde kant maar dat is wel op te lossen,TH700 bak heeft ook een flens in de bak,kabelboom is vrij simpel,enz enz24 september 2009 om 21:41 #17524288V8 hoeft niet altijd zwaarder te zijn, meeste 6 cilinders zijn zwaarder met alles derop en deraan, BMW, Toyota ( 1JZ,2JZ ), Nissan ( RB,25,26,30 ) wegen flink wat.
7 oktober 2009 om 13:10 #17524289this is a work of art……a true aussie v8 in a very nice vb.:wors
7 oktober 2009 om 15:16 #17524290AnoniemLid sinds:
1 January 1970D’r staat er 1 te koop op MP, een 4 liter Senator Holden :o
Moet toch een keer kijken bij die gast, tis dichtbij
hij heeft meer Monza-Senators en onderdelen:thumbup7 oktober 2009 om 16:31 #17524291Daar is niks Hodlen aan dat ding…Dat is iets zuid afrikaans,hoe die der bij komt om dr Holden bij te zetten weet ik niet,hij had um ook Hummer Senator kunnen noemen of Pontiac Senator.
7 oktober 2009 om 17:20 #17524292AnoniemLid sinds:
1 January 1970origineel gepost door GSEhoe die der bij komt om dr Holden bij te zetten weet ik niet
Misschien door die grille :o:D
BTW: in Zuid-Afrika rijden ook veel Monza’s king::kewlpics
hier een mooie Monza GSI :D http://www.cardomain.com/ride/2717997
7 oktober 2009 om 21:10 #17524293Dat is een bekende auto, wist niet dat ie nu in NL rondrijdt. Heb er zelfs in meegereden, want ik ken de vorige eigenaar. Het is een Zuid-Afrikaanse Chevrolet Senator 4.1, auto was vaak te zien op Billing.
7 oktober 2009 om 21:59 #17524294MonzaGuhru in DE heeft um van GB naar DE gehaalt en vandaar is ie naar NL gegaan:
8 oktober 2009 om 03:12 #17524295Staat daar nou een ford falcon xa sedan op de achtergrond daar op die foto,
ik ben op het moment in australie, in perth west australie,
en de auto’s hier zijn super, hier zijn 6 en 8 cilinders niet meer als normaal,
en je hebt gelijk, het kost niet veel hier om een auto op de weg te hebbe,
ik heb net toevallig de rekening van mun 6 cilinder 4 liter ford falcon stationwage gekrege, kost me 216 dollar per 6 maanden, maar dit is west australie, en er zit blijkbaar een groot verschil tussen deze prijze hier in het westen ten op zichte van in het oosten, daar kost het een stuk meer, hier hebbe ze ook geen jaarlijkse keuring en in het oosten in sommige staten wel. maar ja.
benzine is hier in de steden inderdaad redelijk goedkoop, behalve als je in kleinere plekke komt is het snel veel duurder, heb tijdens mun rondreis al 1,85 betaalt, maar goed.
heb trouwens hier ook nog een holden gehad, hq 1 tonner, met een 5 liter v8, dat liep ook heel mooi.
maar die 6 en 8 cilinders hier zijn mooi.11 oktober 2009 om 16:19 #17524296Ik had ook een Falcon XF 4.1 alloy head,ding trok niet en zoop als een gek 1 op 8 op lange afstanden met niet harder als 100km per uur,a.s reis koop ik me een Commodore VN 5l V8 EFI en sloop de motor eruit en die gaat op een pallet naar NL of ik koop me een losse motor:
Onder de 1500 euro heb ik dan een fatsoenlijk sterke V8 hier (als ik een los blok koop) die fatsoenlijk pas en nog acceptable is in verbruik.
1000€ blok en onderdelen en 500 verzenden met zeepost.Uitgaande van een benzine prijs van rond de 1,3$ per liter en de dollar aan 0,6 euro aangehouden kom ik rond de 80 cent per liter wat spotgoedkoop is in verhouding tot hier,net als de wegenbelasting/basis verzekring (REGO) kost het niks ook uurlonen en onderdelen zijn stukke goedkoper.
Wat hier een 6 cil is in en Aus een 8cil,8 cil zijn daar gewoon dagelijkse kost omdat het toch niet veel kost,hier word je op alle fronten gepakt door de staat:benzine belasting onderdelen sociale lasten op uren enz enz.
21 oktober 2009 om 08:16 #17524297hi all im very new to this forum and its nice to see a familiar car in front of me in the first post. i myself have a 1979 VB Holden Commodore, they are awesome its nice to see that people over the world still love old girls. im running a straight six in mine thats a 3.3 liter, with LPG gas.:thumbup
21 oktober 2009 om 08:46 #17524298AnoniemLid sinds:
1 January 1970origineel gepost door aussiechick
hi all im very new to this forum and its nice to see a familiar car in front of me in the first post.
i myself have a 1979 VB Holden Commodore,
they are awesome its nice to see that people over the world still love old girls.
im running a straight six in mine thats a 3.3 liter, with LPG gas.:thumbupHi, mate :D
Welcom at this forum, nice to see you here, from the land of Down Under :thumbupLook around here, maybe you’ll find a car that’s familiar to the your’s :D
Please post a view pics of your car and more info,
what’s the reason for you to have an old girl like these, welcome… :thumbup :kewlpicsgrtz from the Netherlands ;)
21 oktober 2009 om 08:48 #17524299sow ronnie.. das een knap eind over de grens gebazzel :P
21 oktober 2009 om 09:55 #17524300Well G’day, and welcome to the forum. Whereabout do you live? Been in Oz on hols a couple of times and visited (a.o.) Perth, Fremantle, Kalgoorlie, Adelaide and Birdwood (National Motor Museum). My fave is the HK Monaro GTS. Hope to see some pics of your ride!
21 oktober 2009 om 13:23 #17524301AnoniemLid sinds:
1 January 1970origineel gepost door Ghanz
sow ronnie.. das een knap eind over de grens gebazzel :Ppssst, das nog een ‘piece of cake’, lettertjes moeten iets anders staan,haha,
moet je me zien als ik chinees aan het schrijven ben, met zo’n grote tekentafel21 oktober 2009 om 19:55 #17524302A mate of mine in Melbourne runs a VK turbo 3.3L with EFI with 400hp on the wheels and that Green VK is in Street Commodore,s coming month.
I go to Australia in januari to buy me a 5.0L V8 EFI from a VN Commodore to build into my Monza,like Peter Brock did with the HDT Monza.
The 2 times i was in Aus i bought Fords a Fairlane from 84 and a Falcon XF both with the 4.1L alloy head 98KW engines,but they where lazy and had no power only heaps of torque and thirst.The Commodore/Senator here in Europe are as good as gone from the European streets,its very rare if you spot,because of the rust and high fuel cost and the tax,and people always want new cars instead of old ones.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.