Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Hoge druk op koelsysteem. Koppakking lek
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
13 februari 2013 om 12:51 #17255352
Goeiedag,
Ik heb een probleem. Ik heb vrijdag mijn radiateur vervangen wegens lekkage. Nu heb ik de laatste dagen erg last van hoge druk in mijn koelsysteem. Als ik de kvs slangen in wil knijpen gaat dit haast niet tenzij ik de dop losdraai. Ook loopt de motor niet helemaal lekker bij een koude start. Als hij warm is loopt hij goed en merk ik er verder niks aan.
Zelf denk ik dat het de koppakking is.
Wat denken jullie?13 februari 2013 om 12:53 #18106269Als je de radiateur hebt vervangen en nu heb je problemen, dan denk ik dat de boel verstopt zit
13 februari 2013 om 13:28 #18106270Ik denk zelf dat de radiateur lek is gegaan door te hoge druk.
13 februari 2013 om 14:02 #18106271Gaat de thermostaat wel open , en zie je de kvs ook doorlopen in kvs bakje?
13 februari 2013 om 14:10 #18106272Jaa ook allemaal. Hij komt ook goed op temperatuur. Maar er staat veels te veel druk op..
13 februari 2013 om 14:31 #18106273Wat gebeurt er als je de dop er niet op hebt zitten, gaat die dan overlopen?
En heb je hem ook heel goed ontlucht.14 februari 2013 om 09:52 #18106274Zonder dop ga ik straks even proberen. Na 3 dagen rijden hoop ik dat hij wel ontlucht is?
14 februari 2013 om 10:05 #18106275@Juhroen wrote:
Zonder dop ga ik straks even proberen. Na 3 dagen rijden hoop ik dat hij wel ontlucht is?
van rijden met de dop erop ontlucht er vrij weinig..
motor warm laten draaien met de dop open altijd nadat al de kvs eruit is geweest.14 februari 2013 om 10:12 #18106276Ik dacht dat het zelf onluchtent was. Ik werk zelf in de vrachtwagens daar gooi je hem vol rij je een rondje en is het goed :D Ik ga het meteen proberen.
14 februari 2013 om 10:17 #18106277Als de dop goed werkt drukt hij de overdruk eruit, maar ontluchten moet je zelf goed doen :)
14 februari 2013 om 10:36 #18106278Motor laten draaien en wachten tot thermosstaat open gaat dan hoor je vaak ook de koelfan aanslaan en zie je de lucht eruit bubbelen…
14 februari 2013 om 10:47 #18106279Ik ben net even bezig geweest. Hij borrelde wel weer aardig. Ik ga het morgen op me werk even goed doen aangezien het hier best hard sneeuwt.
In ieder geval bedankt voor de reacties :thumb
14 februari 2013 om 11:04 #18106280Kijk ook even naar de dop zelf, of die de overdruk wel kwijt kan, misschien zit die ook wel verstopt.
En laat hem met de dop eraf gewoon een tijdje draaien, en je kachel zal ook veel warmer worden als alle lucht eruit is. :thumbup
14 februari 2013 om 22:21 #18106281Kachel word wel goed warm. Denk wel dat de dop verstopt zit. Want de slang zetten uit en worden bijna zo hard als staal. Morgen op de zaak even goed ontluchten.
14 februari 2013 om 23:24 #18106282Ik heb dit ook gehad….
Hij vebruikte koelvloeistof nergens iets te vinden
Testen op koeling gedaan bleef mooi op druk
Maar de slangen groeide gewoon en werden keihard
Uiteindelijk bleek me kop eruit te liggen … :puke15 februari 2013 om 04:54 #18106283vergeet niet je kachel op max warm te zetten tijdens het ontluchten,als de thermostaat open is geweest en de ventilator heeft gedraaid ,kun je de dop er weer op draaien dan is die ontlucht.
15 februari 2013 om 18:03 #18106284Vanmiddag met dop eraf een kwartier laten draaien. Was goed op temperatuur. Daarna de dop erop gedraaid en naar huis gereden. Nogsteeds heel veel druk. Vind het ook vreemd dat de dop dit niet laat gaan. Maar kan me ook niet voorstellen dat deze druk door een paar luchtbellen in het systeem komen. Ik denk ook dat de koppakking het heeft begeven.
15 februari 2013 om 20:04 #18106285Lullig…
Maar ik weet zeker dat je koppakking eruit ligt15 februari 2013 om 21:14 #18106286mee eens
16 februari 2013 om 11:29 #18106287Ja was ik ook al bang voor inderdaad. Heeft iemand daar wat info van? Aanhaalmomenten oid?
16 februari 2013 om 11:33 #18106288@Juhroen wrote:
Ja was ik ook al bang voor inderdaad. Heeft iemand daar wat info van? Aanhaalmomenten oid?
Wat is de motorcode?
16 februari 2013 om 15:30 #18106289Het is een 1.6 8v X 16 SZR . Ik wil hem dinsdag avond eraf halen. Dan laten vlakken en er weer op. Iemand nog tips? Zit er nog ergens een punt om de nokkenas op ze plaats te houden oid?
16 februari 2013 om 15:42 #18106290Aanhaal momenten zijn.
Fase 1: 25 nm
Fase 2: 60 graden
fase 3 60 graden
fase 4 60 gradenEn wat betreft de nokkenas goed opletten hoe deze staat tijdens demontage(maak een foto) en weer monteren op de zelfde manier tijdens montage.
wat ik wel zou doen is de distributie riem,thermostaat en waterpomp mee vervangen.
En als het goed is krijg je bij aankoop van de koppakking een blaadje met de aanhaal momenten/volgorde bij
En de kop bouten vervangen zijn namelijk rek bouten.
16 februari 2013 om 16:53 #18106291Kijk hier heb ik wat aan. Bedankt!
De thermostaat enz. laat ik zitten. Deze heb ik pas gedaan. Misschien de waterpomp wel even.
17 februari 2013 om 19:34 #18106292Dit is de makkelijkste motor,als je een kop moet demonteren,als je zorgt dat de nokken van de 1e cilinder omhoog staan,komt het goed,en al staat de distributie verkeerd ,kan niets gebeuren,alleen loopt ie niet lekker,gewoon alles in elkaar zetten,dan alles op tijd zetten (nokkenas/krukas),en dan de riem er omheen.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.