Forumindex › Forums › Overige › Opel algemeen › Hoe Opel langzaam verdwijnt uit Duitsland
- Dit onderwerp bevat 3 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 december 2016om 18:31 door rinus747.
-
AuteurBerichten
-
5 december 2016 om 21:45 #18334084
De meeste mensen die aan Opel denken associëren het merk met Duitsland, en dat is logisch. Ook al staat de autobouwer al sinds 1931 volledig onder controle van General Motors (GM), het hart ligt in Rüsselsheim. De bulk van de productie echter niet.
Als Duits concern dat zich met een Duitse slogan nadrukkelijk als Duits profileert is Opel verrassend weinig bereid geweest te investeren in zijn thuisland. Natuurlijk: uiteindelijk is het het moederconcern GM dat de beslissingen neemt, maar de laatste jaren heeft Opel bijna alle werkgelegenheid uit Duitsland laten weglekken. Ook het enorme en tot nog toe geslaagde huidige modellenoffensief zorgt voor geen minuut aan extra werk voor de Duitse arbeider aan de lopende band van het merk met de bliksem. Hooguit zal de toeleveringsindustrie er wat profijt van hebben.
In het kader van kostenbesparing heeft het bedrijf zich steeds meer uit Noord-Europa teruggetrokken. Aan het einde van het vorige decennium ging de fabriek in Antwerpen al kopje onder, en in 2014 werd ook de fabriek in Bochum de nek omgedraaid, wegens overcapaciteit van het destijds kwakkelende Opel. Altijd handig, in tijden van crisis een dure fabriek sluiten en als de markt weer aantrekt verdeel je de extra orders over je goedkope fabrieken.
Sinds ook Bochum dicht ging zijn er nog maar twee Duitse faciliteiten over waar auto’s worden gemaakt, bij het hoofdkwartier even onder Frankfurt en in het Oost-Duitse Eisenach, waar vroeger Wartburgs van de band rolden. Een schril contrast met letterlijk elke andere Duitse autofabrikant. En ja, Porsche, BMW, Mercedes en Audi maken auto’s in een prijsklasse die het hen en stuk makkelijker maakt een deel van de productie in eigen land te houden, maar als ook Volkswagen ondanks zware klappen een half dozijn fabrieken draaiende kan houden in het moederland zien wij geen reden voor Opel om niet wat meer bedrijvigheid binnen de grenzen te behouden.8 december 2016 om 16:21 #18334243Heb het OPEL verhaal in de vakbladen gelezen, is diep triest!!
8 december 2016 om 16:27 #18334244Hoeveel productie had Opel ‘vroeger’ dan in Duitsland?
8 december 2016 om 18:31 #18334251Dit is typisch voor alle bedrijven die door Amerikanen overgenomen worden.
Als er investeringen gedaan worden voor nieuwe innovatieve zaken of belangrijke delen dan krijgt USA, en het liefst vlak bij het hoofdkantoor, altijd voorrang.
Als lage loonkosten belangrijk zijn is Europa niet interessant, dus onderdelen komen vaak uit Azie.
Gevolg is dat Europese vestigingen langzaam uitgeknepen worden, en een innovatie arme dood sterven. Zelfs als vakmanschap beter is dan rest van de wereld.
Het doen van een overname blijkt achteraf vaak alleen bedoeld om marktaandeel “te kopen”, en om eigenaar te worden van een merknaam met goede locale bekendheid.
Dat is zo voor bijna alle industrieën. Zo is Nederland bijvoorbeeld heel wat elektronica innovatie kwijtgeraakt, zelfs als het daarin leidend was.
Triest…..vooral omdat het een algemene trend is.
Wordt je bedrijf overgenomen door Amerikanen?…..Ben verstandig en ga solliciteren! Kies bijvoorbeeld voor Duitse familiebedrijven. Die hebben focus voor de toekomst, en laten winst terugvloeien naar lokale investeringen. Daarom steken ze op allerlei terreinen vaak uit boven de rest.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.