Forumindex › Forums › Modellen › Astra › hoe olie verversen?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
7 februari 2013 om 20:47 #17255218
hallo ik ben nieuw hier.
ik wou graag weten hoe ik me olie moet verversen,
toen ik de deksel eraf haalde zag ik allemaal wit/gele drap.ik heb een astra G 1.6 16v uit 2000.
heb geen brug ter beschikking, wel een krik haha…
alvast bedankt7 februari 2013 om 21:19 #18104490dan rij je zeker erg korte stukken.
maar olie verversen is niet zo heel moeilijk.
1 krik de auto aan de voorkant op (aan alle 2 de kanten opkrikken en een assteun eronder)
2 opvangbak onder je carter zetten
3 carterplug eruit draaien
4 leeg laten lopen
5 carterplug terugdraaien met nieuwe koperen ring
6 oliefilter eraf draaien
7 nieuwe oliefilter erop draaien (rubber afdichting ff insmeren met de oude olie)
8 auto weer op de grond zetten en zorgen dat hij een beetje waterpas staat
9 olie bijvullen en op pijl brengen7 februari 2013 om 21:27 #18104491die drap los je niet op met olie verversen, je carter ontluchting zal wel verstopt zitten,dit moet je goed schoonmaken en je stappenmotor ook even schoonmaken,je uto zal dan ook gelijk een stuk lekkerder lopen.
gr. arjan
7 februari 2013 om 21:44 #18104492die drap is van altijd maar korte stukjes rijden waardoor de olie niet warm genoeg word om het water te laten verdampen wat en in zit
gewoon eens een goed stuk snelweg rijden (50 km ong)
heb dat met mijn corsa ook geregeld.
rij elke dag 2×16 km en dat is gewoon te weinig.
en ik zorg er gewoon voor dat ik geregeld ff een stuk snelweg heb om de olie ff lekker warm te stoken7 februari 2013 om 23:43 #18104489ik rij idd korte stukken…
maarja dit moet toch gewoon kunnen met een auto lijkt me? :hmmz
als ik em leeg laat lopen en opnieuw vul zal die drap niet weggaan idd, is er geen reinigsgoedje voor?
of dat je hem door kan spoelen oid als je de plug eraf laat?8 februari 2013 om 04:47 #18104488Nee, en goedjes zijn niet goed voor je auto, en nee korte stukjes is slecht voor je auto.. Doe maar wat ik zeg, dat kost je geen geld alleen wat moeite, en als je het zelF niet kan of wil doen,zullen hier best mensen zijn die je willen helpen..
Gr. Arjan
8 februari 2013 om 09:57 #18104485Oke bedankt! En met stappen motor bedoel je startmotor? :oops:
En waar zit de ontluchting?
(Ik heb nog nooit aan autos gesleuteld alleen scooters)8 februari 2013 om 13:36 #18104487Staat in de how-to sectie bij 4-cilinder benzinemotoren :thumb
8 februari 2013 om 13:48 #18104486@jeni1990 wrote:
Oke bedankt! En met stappen motor bedoel je startmotor? :oops:
En waar zit de ontluchting?
(Ik heb nog nooit aan autos gesleuteld alleen scooters)stappen motor ,regelt het stationair toerental ,deze zit op het gasklephuis.
carter ontluchting is een slang die tussen de kleppendeksel en, de luchtfilter zit.
vaak zit er nog 1 achter op de kleppendeksel die gaat naar het gasklephuis .
8 februari 2013 om 17:37 #18104493@usbstick wrote:
Nee, en goedjes zijn niet goed voor je auto, en nee korte stukjes is slecht voor je auto.. Doe maar wat ik zeg, dat kost je geen geld alleen wat moeite, en als je het zelF niet kan of wil doen,zullen hier best mensen zijn die je willen helpen..
Gr. Arjan
Dit ben ik niet helemaal met je eens.
De reinigingspotjes helpen wel, mits je je maar exact aan de gebruiksaanwijzing houdt.Vaak wordt dat goedje er in gegooid en dan denken mensen dat het dan al goed is, terwijl je nog niet klaar bent met het reinigingsproces.
8 februari 2013 om 19:44 #18104494Overigens moet je wel goed gereedschap hebben voor de carterplug. Dit is uit mijn hoofd een dikke imbus en kan ook goed vast zitten.
Overigens hoef je niet persee een nieuwe koperen ring te gebruiken. Ik heb dit nooit gedaan in 130.000 km gebruik.
8 februari 2013 om 20:16 #18104495het heeft allemaal geen zin om er goedjes in te doen of, 1 x een lang stuk te rijden.
als je daarna weer korte stukjes gaat rijden is de sludge in notime weer terug.de enige oplossing is regelmatig lange stukken rijden ,dan verdampt die sludge van zelf.
8 februari 2013 om 20:19 #18104496@Astra_DLS wrote:
Overigens moet je wel goed gereedschap hebben voor de carterplug. Dit is uit mijn hoofd een dikke imbus en kan ook goed vast zitten.
Overigens hoef je niet persee een nieuwe koperen ring te gebruiken. Ik heb dit nooit gedaan in 130.000 km gebruik.
ALTIJD een nieuwe ring gebruiken.
waarom een lekkage riskeren voor een paar cent.
ik heb het al zo vaak gezien prive en op het werk dat als mensen de ring meerdere keren gebruiken dat er gewoon olie aan de plug hangt
8 februari 2013 om 23:08 #18104497Toevallig heb ik net anderhalf uur gereden, en daarvoor weer alle sludge weggehaald rondom de dop en wat er in zat met wc papier.
(Bij injectie scooters ben ik gewend dat het sludge heet, daar heb je een opvang bakje voor)9 februari 2013 om 00:12 #18104498Kun je op je auto ook monteren.
Onder andere Blue dragon heeft dit op zijn astra als ik t goed heb?9 februari 2013 om 00:36 #18104499Sludge bakje, zal wel handig zijn ja..
9 februari 2013 om 22:58 #18104500@ Harrynijhof: je bedoelde die olie afscheider (Sludgefabriek), die is op aanraden van mij weer verwijderd..
Dan zou je een Geslote Oil catch systeempje moeten plaatsen, maar dit gaat ook maar deels helpen..
Als je de onderstaande links volgt kan je er in ieder geval weer vanuit dat alles goed functioneerd:Willem
10 februari 2013 om 02:46 #18104501Jij weet ook zo weer iemand te overtuigen hè, hulde haha!
Mag ik vragen wat je precies doet voor werk etc ? :D
10 februari 2013 om 08:36 #18104502men zoeke een put aan de straat op, daar gaat gewoonlijk regenwater in, draait de aftapplug los, peukje en biertje nuttigen, de hond van de buren een schop geven als hij tegen je band aan pist, ondertussen is de olie weg, aftapplug er weer in, een klats olie boven in het blok gooien, meestal zit er een gele dop, maar een boterham zakje met elastiek wil ook nog wel eens voorkomen, biertje en peuk nuttigen, pijlstok langs broek afvegen even meten of er genoeg olie in het blok is gekomen en niet het meeste ernaast zoals gewoonlijk, en evt bijvullen en klaar.
:jerry
10 februari 2013 om 09:06 #18104503Hahaha
10 februari 2013 om 18:38 #18104504@ opel-mark: Je vergeet het Wisselen van het bierblik aan de zijkant van de motor :jerry :jerry :jerry
@ harrynijhof: Ik probeer dit Opel wagenpark hier een beetje rijdend te houden..
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.