hoe maak jij je astra winterklaar??

Forumindex Forums Modellen Astra hoe maak jij je astra winterklaar??

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 73)
  • Auteur
    Berichten
  • #17238711
    robert_corsa
      Lid sinds:
      16 May 2009

      iedereen kent de winter tijd wel. je auto poetsen en schoonhouden lukt bijna niet. de winterse neerslag heeft meestal grote gevolgen voor je lak.

      Hoe maken jullie je astra winterklaar?

      gr, robert

      #17890749
      Astraman
      Deelnemer
        Lid sinds:
        14 July 2004

        Keertje in was zetten, winterbanden erop en krabber opzoeken, ruitensproeier bijvullen. That’s it.

        #17890750
        RISL
        Moderator
          Lid sinds:
          24 January 2011

          Naast antivries in het ruitenwisservloeistoftankje en winterbanden probeer ik het laatste mooie weekend te gebruiken om de auto compleet te wassen en de lak in de was te zetten.
          Daarnaast zorgen dat de onderkant van de auto moddervrij is, zodat er zo min mogelijk zout en water aan de auto blijft hangen.

          Ook de binnenkant van de auto (met name de ruiten) maak ik goed schoon en ‘s winters doe ik de ruiten iedere maand wel even.

          En als het dan eenmaal vriest en er wordt gestrooid, rijd ik regelmatig even een wasbox in om de onderkant van de wagen af te spuiten. En moet m’n auto er dan eens een keer echt goed uitzien ‘s winters, bijv. voor een bruiloft of wat dan ook, dan rijd ik door een wasstraat hier in de buurt. Die laat geen krassen na en doet zowel de onderkant van de wagen als een mooie hardwax over de lak.

          #17890751
          Bluns
            Lid sinds:
            24 December 2005

            Heb m van het weekend voor de laatste keer in de wax gezet zodat alle rommel er makkelijk vanaf spoelt.
            Nu regelmatig afspuiten en af en toe eens wassen.

            En natuurlijk alle vloeistoffen bij houden.

            #17890752
            Mr.F
              Lid sinds:
              3 November 2008

              Ruitenvloeistof anti vries en in het slot spul dat het niet bevriest.
              Verder rijdt hij in de winter niet echt dus ook geen winterbanden nodig enzo :)

              #17890748
              robert_corsa
                Lid sinds:
                16 May 2009

                ik knal de winterbanden eronder. wax de auto 2 maal. ruiten enzo reinigen van binnen en buiten. grill verwisselen, achterlichten wisselen. voorjaar de nieuwe koplampen erin:D die wissel ik dat jaar erop weer met de oude.
                verder leder in de poets, plastic delen reinigen. vloeistoffen bijhouden en zorgen dat de ruitensproeier vloeistof op pijl blijft

                #17890753
                TheGeneral
                  Lid sinds:
                  21 February 2010

                  Ik maak de auto goed schoon dus wielkasten, bodem voor zo ver dat gaat. Winterbanden eronder accu getest en vervangen. Antivries gemeten van het koelsysteem kan tot -24 moet wel genoeg zijn. Ruitensproeier bijvullen met puur ruitensproeier antivries. Ruitenkrabber erin slotontdooier thuis klaar gezet. Ik ken er genoeg die dat in de auto bewaren….

                  #17890754
                  Mr.F
                    Lid sinds:
                    3 November 2008

                    Haha mooi he dat slotondooier in de auto, dat had ik ook een keer :jerry
                    Bekertje warm water en daar de sleutel in houden en dan in het slot wil ook helpen :P

                    #17890755
                    dion87
                      Lid sinds:
                      22 August 2011

                      ik onderneem niet echt veel, behalve dat er een plantenspuitje anti vries op de achterbank ligt. en soms ff door de wasstraat zodat me onderkant niet verpekelt

                      #17890756
                      Juffer1
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        26 July 2006

                        Vorige week de Astra even qua lak aangepakt (oude wax verwijderd, clayen, licht polijsten, glaze en wax erop – Wolfgang fuzion icm DGPS3).
                        Daarnaast liggen de winterbandjes er nu weer onder, zijn alle wielkuipen voorzien van een beschermlaagje en is de onderzijde goed schoongeborsteld en voorzien van een laagje collinite 845 wax.
                        Rubbers zijn voorzien van een laagje natural look en de trims van een laagje trim restorer.
                        Ramen uiteraard ook even geclayed en voorzien van een laagje Dodo Blue Velvet wax

                        En uiteraard een Opel wintercertificaat !

                        #17890757
                        soepkiepe
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          10 August 2010

                          beetje spitrtus in het ruitenwissen reservoir :P

                          meer eigenlijk niet, ja ook ff afspuiten of wassen.

                          maar uhhh kan iemand mij dat in de wax zetten eens uit leggen?
                          ik heb van dat spul van de lidl (zal ook wel niet de beste zijn maja)
                          waneer ik het er op smeer en uitveeg blijf ik vettige vlekken of strepen zien.
                          dus misschien kan iemand dat mij ff uitleggen?? of ff een pm met test en uitleg?
                          dan kan ik hem ook ff in de wax zetten als dat beter is :P

                          #17890758
                          RISL
                          Moderator
                            Lid sinds:
                            24 January 2011

                            Dan heb je er teveel opzitten.
                            Je moet er niet teveel opdoen en dan goed uitpoetsen. Maar een beter waslaag is gemakkelijker uit te poetsen. Ik gebruik zelf spul van Meguiars.

                            #17890759
                            Juffer1
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              26 July 2006

                              @soepkiepe wrote:

                              maar uhhh kan iemand mij dat in de wax zetten eens uit leggen?

                              – Eerst goed wassen
                              – Dan de oude waxlagen verwijderen door met veel shampoo te wassen
                              – Dan eventueel clayen
                              – Dan de wax licht / dun opbrengen
                              – De wax even laten “uitharden” – meestal 15 tot 30 minuten
                              – Dan de wax uitpoetsen
                              – Even een half uurtje met rust laten
                              – Eventueel nog een 2de dunne laag aanbrangen.

                              Probleem is inderdaad vaak dat je het te dik aanbrengt. Ten eerste is dat zonde van je product, ten tweede ben je contstant bezig om het teveel aangebrachte product overal weer uit te smeren en ten derde kan het deel wat op je lak moet “pakken” niet uitharden waardoor het zijn doel dus compleet voorbij schiet.

                              Beter 2 hele dunne lagen dan 1 hele dikke laag

                              #17890760
                              RISL
                              Moderator
                                Lid sinds:
                                24 January 2011

                                Juffer1, waarmee voorzie je de wielkuipen van een beschermlaag? Toch niet met tectyl ofzo?

                                #17890761
                                Astraman
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  14 July 2004

                                  Ow jah, de deurrubbers even invetten… heb bij mijn corsa welleens door de kofferbak naar binnen moeten klimmen. Was het enige wat nog openging.

                                  #17890762
                                  RISL
                                  Moderator
                                    Lid sinds:
                                    24 January 2011

                                    Ik heb bij m’n Coupé altijd problemen met de stijlloze ramen (en ik heb het al van meer mensen gehoord). Deze zakken niet meer en dan gaan de deuren erg moeilijk open. Iemand een idee? Zelfs als ze ijsvrij zijn gaat het moeilijk.
                                    En rubbers invetten? Ik dacht juist talkpoeder erop?

                                    #17890763
                                    Juffer1
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      26 July 2006

                                      @RISL wrote:

                                      Juffer1, waarmee voorzie je de wielkuipen van een beschermlaag? Toch niet met tectyl ofzo?

                                      Met een dressing zoals de Mequiars prof All Season dressing (http://www.carclean.nl/product/Meguiars_Professional/All_Season_Dressing_3780ml_D16001_100622.aspx” onclick=”window.open(this.href);return false;)

                                      Uiteraard werkt een kunstof voedend middel zoals trim restorer van poorboy’s ook erg goed

                                      #17890764
                                      soepkiepe
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        10 August 2010

                                        @Juffer1 wrote:

                                        @soepkiepe wrote:

                                        maar uhhh kan iemand mij dat in de wax zetten eens uit leggen?

                                        – Eerst goed wassen
                                        – Dan de oude waxlagen verwijderen door met veel shampoo te wassen
                                        – Dan eventueel clayen
                                        – Dan de wax licht / dun opbrengen
                                        – De wax even laten “uitharden” – meestal 15 tot 30 minuten
                                        – Dan de wax uitpoetsen
                                        – Even een half uurtje met rust laten
                                        – Eventueel nog een 2de dunne laag aanbrangen.

                                        Probleem is inderdaad vaak dat je het te dik aanbrengt. Ten eerste is dat zonde van je product, ten tweede ben je contstant bezig om het teveel aangebrachte product overal weer uit te smeren en ten derde kan het deel wat op je lak moet “pakken” niet uitharden waardoor het zijn doel dus compleet voorbij schiet.

                                        Beter 2 hele dunne lagen dan 1 hele dikke laag

                                        kijk hier heb ik wat aan, ik had hem ten 1e te dik en ten 2e was ik te snel :P
                                        ik had hem gewassen.
                                        met een doekje door me potje wax vegen om dat spul op het doekje te krijgen.
                                        voorspatbord in de wax gezet.
                                        toen ik het hele voorspatbord in de wax had staan ben ik ook gelijk weer gaan uit vegen.
                                        maar het is dus eigenlijk beter om eerst de hele auto in de wax te zetten, en daarna bij het beginpunt were beginnen met uitwaxen.. duurt wel wat langer dan een half uurtje voor ik de hele auto in de wax heb maar ja, beter te lang dan te kort dus?
                                        heb het nog nooit gedaan, heb het ook nog nooit iemand zien doen, dus daar word het lastiger van, als ik nou eens iemand het heb zien doen had ik het ook wel gekunt denk ik, afkijken met dat soort dingen kan ik als de beste haha:P:P

                                        bedankt voor de nuttige info ;)

                                        #17890765
                                        Juffer1
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          26 July 2006

                                          Een doekje de wax aanbrengen :wtf
                                          Daar hebben ze speciale applicator padjes voor

                                          Mag wel hopen dat je temninste 2 doeken gebruikt : een voor het aanbrengen van de wax en een andere voor het afnemen van de wax ?
                                          Ik wil je het wel eens laten zien als ik weer in Dedemsvaart bent, andere optie is om 19 november naar lelystad te komen waar ik een poetsmeeting organiseer (http://www.forum.carclean.nl/cc_postst12138/Winterdetaildag–Lelystad-19-November-2011.aspx?find=unread” onclick=”window.open(this.href);return false;)

                                          Bezoekers kunnen tegen een (vrijwillige) bijdrage zo naar binnen.

                                          #17890766
                                          RISL
                                          Moderator
                                            Lid sinds:
                                            24 January 2011

                                            Jammer dat Lelystad zo’n eind weg is.
                                            Als ik de auto echt een keer goed poets, ben ik zeker een dag kwijt. Maar in de was zetten doe ik ook met poetsdoeken, niet met van die pads. Gaat vrij aardig hoor, al ga ik wel binnenkort kijken voor een DAP.

                                            #17890767
                                            Juffer1
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              26 July 2006

                                              Het probleem met een doek is dat deze een zuigende werking heeft waardoor deze dus ook wax gaat opnemen.
                                              Dat laatste wil je niet omdat je de wax op je lak wil hebben, daarnaast is er een risico dat uitgeharde wax krasjes op je lak gaat achterlaten.

                                              Mocht je met een DAP gaan beginnen, ga dan maar uit van minimaal 2 dagen om de auto helemaal te kunnen doen.
                                              PS : Lelystad is net een uurtje rijden, valt wel mee toch ? Er is genoeg te zien en zeker te leren !

                                              #17890768
                                              RISL
                                              Moderator
                                                Lid sinds:
                                                24 January 2011

                                                Helaas, niet Zevenbergen bij Bernheze, maar bij Moerdijk. Dus ruim anderhalf uur.
                                                Ik had het misschien nog wel gedaan om op de terugweg langs vrienden in Utrecht te gaan, maar ik kan de 19e niet, zie ik net…fotoshoot bij de betonfabriek in Breda met een maat van me.

                                                Waarom kost het meer tijd om te poetsen met een DAP? Ik had juist verwacht dat het poetsen sneller zou gaan.

                                                #17890769
                                                Juffer1
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  26 July 2006

                                                  Weet niet wat jij onder poetsen verstaat maar bij mij is dat :

                                                  – Wassen
                                                  – Clayen
                                                  – Velgen
                                                  – trims ontvetten
                                                  (dan ben je al zeker anderhalf uur verder wil je het goed doen)
                                                  – Dan polijsten (ga maar uit van zeker 3x de hele auto bij minimale hoeveelheid swirls)
                                                  (dan ben je vanaf de vorige stap al 6 – 8 uur verder)
                                                  – Dan IPA wipe down / alles afnemen
                                                  – Dan glaze aanbrengen en een half uur laten zitten en afnemen
                                                  (ben je ook al weer een uur verder dan de vorige stap)
                                                  – Dan de wax aanbrengen, half uur laten curen en dan afnemen.
                                                  – Eventueel nog een 2de wax laag aanbrengen, ook weer half uur wachten en afnemen
                                                  – Kunstof bijwerken, velgen in de wax zetten, banden zwart maken, ramen schonmaken en dan komt het interieur nog

                                                  Als we met zijn 2en of 3en een auto doen dan zijn we zeker 6 – 8 uur bezig om een net resultaat te verkrijgen.
                                                  Heb je een auto die echt superstrak moet zijn dan zit je al snel op 2 a 3 dagen werk (2man) voor alleen het polijsten.

                                                  #17890770
                                                  RISL
                                                  Moderator
                                                    Lid sinds:
                                                    24 January 2011

                                                    Tja, ik begin pas net met het detailen van m’n auto.
                                                    Dus bij mij is dat nog maar:
                                                    – wassen
                                                    – velgen wassen
                                                    – velgen poetsen
                                                    – Meguiars-spul voor het verwijderen de oude waslaag en teervlekjes
                                                    – Meguiars-spul om swirls en krasjes te verwijderen (één keer over de hele auto heen en alle swirls en krasjes zijn er uit), kost me ongeveer uurtje of 5 met de hand).
                                                    – Canubawas van Meguiars.
                                                    – Canubaswas uitpoetsen
                                                    – Zwartkunststof bijwerken….ik heb alleen een warte grille, voor de rest is bij mij alles in kleur, dus dat is een paar minuten werk.

                                                    Ik had het interieur er even niet bijgerekend, dat kost me ook ongeveer een dag.

                                                    #17890771
                                                    soepkiepe
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      10 August 2010

                                                      nou, daar komt soepkiepe hahaha

                                                      auto wassen..
                                                      droogtrekken met een raamtrekker.
                                                      poetsen met turtlewax

                                                      verder ben ik nog niet gekomen hahaha, en krijg toch al vaak complimenen :P
                                                      maar ja ik heb dan ook stalen velgen met wieldoppen dus dat scheelt me al weer.
                                                      het enige wat ik er nog wel eens bij doe is het zwarte kunstof van de bumpers me bumperblack van de action.
                                                      ma na een paar regen buien streept dat heel erg.
                                                      ik ga dat zwarte binnenkort nog ff schoonmaken en dan in de blanke lak zetten, heb ik met mijn parafaan ook gedaan, lijkt ook netjes.

                                                      wax heb ik dus 2 keer geprobeerd wat op niets uit liep, maar weet nu een beetje hoe het moet, anders laat maar eens horen als je in dedemsvaart bent, zal eens kijken als ik dan tijd heb.

                                                      die poets spullen waar jullie het over hebben is voor mij nogal aan de prijzige kant, vind 15 euro voor een busje turtle wax al veel haha :P

                                                      wassen doe ik zelf ook wel gauw met afwasmiddels, raar idee misschien maar ja, het is een goed ontvet middeltje :P

                                                      ff over dat clayen trouwens.. is daar echt speciaal slul voor nodig? of zat dat BINVOORBEELD ook met kinderklei kunnen wat je in de speelgoed winkel koopt hahah

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 73)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.