Forumindex › Forums › Modellen › Astra › hoe maak ik bij een Astra H station een 12V contactdoos acht
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
11 maart 2011 om 12:40 #17826388
Vraagje: Heb de 2 contactdozen net bij de Halfords gekocht, maar dat manneke daar kon me niet vertellen wat voor dikte draad ik nodig had!
Kan iemand mij hier vertellen wat de dikte moet zijn?
Maakt het trouwens uit of ik 0,5 mm of 1,5 mm draad gebruik?
Een dikkere draad geeft minder weerstand maar de groep heeft toch een zekering tegen een te hoge stroom? Of is dat een verkeerde gedachten gang?Ik zie trouwens dat de contactdozen een eigen zekering (intern) hebben van 20A. Is er een mogelijkheid dat ik een extra zekering in de verlengkabel naar achteren zet van bv. 5A?
Ik heb nl geen zin in een doorgefikte kabel wanneer die contactdozen meer Ampere’s gaan trekken.
Jullie lezen het vast al wel….ik heb nauwelijks verstand van elektra…..heb meer verstand van gebouw constructies! :)Gr. Mike
(PS: Ik heb trouwens de volledige handleiding voor veel opel modellen op Usenet gevonden en geïnstalleerd op mijn netbookje! :angel Draait perfect…..nu nog te weten komen hoe ik bij de juiste zaken terecht kom!)
11 maart 2011 om 15:30 #178263891,5 kwadraat max 10 A
11 maart 2011 om 20:02 #17826390[rquote=1888807&tid=143628&author=opel-mark]1,5 kwadraat max 10 A[/rquote]
Euh…….:o
Hoe bedoel je?
1,5 kwadraat is max 10A of 1,5 mm is automatisch max 10A.
of…??Zou je het misschien op zijn Jip en Jannekes willen vertellen?
Ik ben een neewbie op dit gebied. Maar wil het erg graag te weten komen. Ben nl. ook van plan dit zomer een windmolen te bouwen zodat ik het speelgoed van de kids daarmee kan opladen.:D15 maart 2011 om 18:40 #17826391[rquote=1888807&tid=143628&author=opel-mark]1,5 kwadraat max 10 A[/rquote]
bij 230 volt klopt dit verhaal bijna
1,0 mm = 10 A
1,5 mm = 16 A
2,5 mm = 25 A
4,0 mm = 32 A
6,0 mm = 45 A
10 mm = 63 Ageld alleen bij 230 Volt
dus als je 1,5 mm heb is het voldoende voor je aansluitingen achter een zekering van 20 A bij 12Volt
greetz
Marcel
ps, kijk maar hoe dik de orginele aansluiting op een sigarettenplug is denk ik niet meer dan 1mm
15 maart 2011 om 18:44 #17826392Bij 230 volt heb je een massieve kern, bij 12V auto’s gebruik je een flexibele(meeraderige) kern en is de max stroom die je er veilig doorheen kan voeren lager(is overigens ook zo als je op 230V een flexibele(meeraderige) kern gebruikt.
dus als je een 12V aansluiting achterin de astra maakt die afgezekerd is met 10A moet je 1,5 kwadraat gebruiken, ook goed opletten of de draad niet ergens tegenaan schuurt want dat kan op den duur kortsluiting veroorzaken.
Mark
15 maart 2011 om 18:46 #17826393dit zijn ook de waardes die gelden voor soepele draden.
greetz
Marcel
15 maart 2011 om 18:54 #17826394Tenzij ze de nen normen veranderd hebben sinds ik van school af ben(gebeurd regelmatig) is het altijd nog zo dat bij een flexibele meerarderige kern altijd een stap lager gekozen moet worden.
Ik heb overigens ook geen 12V in de baggageruimte van mijn astra H stationwagon zitten.
Mark
15 maart 2011 om 19:02 #17826395Om de kabel te beschermen tegen kortsluiting, is het beter om de zekering aan het begin van de leiding te plaatsen, in plaats gebruik te maken van de interne zekering in de contactdoos.
16 maart 2011 om 09:30 #17826396Als ik het goed begrepen heb dan haalt hij de 12V van de andere contactdoos bij de asbak af, die draad is natuurlijk aan het begin al gezekerd door opel zelf in de zekeringkast.
16 maart 2011 om 17:52 #17826397bij de weg, ik heb getracht even snel het hele topic te scannen, maar ik kan niet zien of je al uitleg had gehad voor de kofferbakplug. Deze is namelijk echt te easy om erin te zetten. Kost je €12 voor de onderdelen, je moet een gat boren in de bekleding (speed-boor) en even je horloge af doen om het kabeltje te pakken… (kan even zoeken zijn en is soms/meestal vastgetaped aan de kabelboom, maar makkelijk te bereiken.)
Step-by-step en artikelnummers.
cheers
16 maart 2011 om 18:02 #17826398Oscar, hartelijk dank, ik had zelf zoiets als ik draad moet trekken dan is het me te veel moeite maar als de draad er al ligt dan is het snel te maken.
Voor de vraagsteller misschien ook leuk om naast stekkers in de middelconsole er ook een in de kofferbak te hebben, vooral makkelijk bij een lekke band achter want in de astra H (bij mij in iedergeval) zit een compressortje.18 maart 2011 om 14:03 #17826399Ik heb gezocht bij mij, maar helaas ik kan geen 12V draad vinden bij mij.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.