hoe maak ik bij een Astra H station een 12V contactdoos acht

Forumindex Forums Modellen Astra hoe maak ik bij een Astra H station een 12V contactdoos acht

  • Dit onderwerp is leeg.
12 berichten aan het bekijken - 26 tot 37 (van in totaal 37)
  • Auteur
    Berichten
  • #17826388
    MWW1977
      Lid sinds:
      28 February 2011

      Vraagje: Heb de 2 contactdozen net bij de Halfords gekocht, maar dat manneke daar kon me niet vertellen wat voor dikte draad ik nodig had!
      Kan iemand mij hier vertellen wat de dikte moet zijn?
      Maakt het trouwens uit of ik 0,5 mm of 1,5 mm draad gebruik?
      Een dikkere draad geeft minder weerstand maar de groep heeft toch een zekering tegen een te hoge stroom? Of is dat een verkeerde gedachten gang?

      Ik zie trouwens dat de contactdozen een eigen zekering (intern) hebben van 20A. Is er een mogelijkheid dat ik een extra zekering in de verlengkabel naar achteren zet van bv. 5A?
      Ik heb nl geen zin in een doorgefikte kabel wanneer die contactdozen meer Ampere’s gaan trekken.
      Jullie lezen het vast al wel….ik heb nauwelijks verstand van elektra…..heb meer verstand van gebouw constructies! :)

      Gr. Mike

      (PS: Ik heb trouwens de volledige handleiding voor veel opel modellen op Usenet gevonden en geïnstalleerd op mijn netbookje! :angel Draait perfect…..nu nog te weten komen hoe ik bij de juiste zaken terecht kom!)

      #17826389
      opel-mark
      Deelnemer
        Lid sinds:
        6 March 2011

        1,5 kwadraat max 10 A

        #17826390
        MWW1977
          Lid sinds:
          28 February 2011

          [rquote=1888807&tid=143628&author=opel-mark]1,5 kwadraat max 10 A[/rquote]

          Euh…….:o

          Hoe bedoel je?

          1,5 kwadraat is max 10A of 1,5 mm is automatisch max 10A.
          of…??

          Zou je het misschien op zijn Jip en Jannekes willen vertellen?
          Ik ben een neewbie op dit gebied. Maar wil het erg graag te weten komen. Ben nl. ook van plan dit zomer een windmolen te bouwen zodat ik het speelgoed van de kids daarmee kan opladen.:D

          #17826391
          chopperbob
          Deelnemer
            Lid sinds:
            2 April 2008

            [rquote=1888807&tid=143628&author=opel-mark]1,5 kwadraat max 10 A[/rquote]

            bij 230 volt klopt dit verhaal bijna

            1,0 mm = 10 A
            1,5 mm = 16 A
            2,5 mm = 25 A
            4,0 mm = 32 A
            6,0 mm = 45 A
            10 mm = 63 A

            geld alleen bij 230 Volt

            dus als je 1,5 mm heb is het voldoende voor je aansluitingen achter een zekering van 20 A bij 12Volt

            greetz

            Marcel

            ps, kijk maar hoe dik de orginele aansluiting op een sigarettenplug is denk ik niet meer dan 1mm

            #17826392
            opel-mark
            Deelnemer
              Lid sinds:
              6 March 2011

              Bij 230 volt heb je een massieve kern, bij 12V auto’s gebruik je een flexibele(meeraderige) kern en is de max stroom die je er veilig doorheen kan voeren lager(is overigens ook zo als je op 230V een flexibele(meeraderige) kern gebruikt.

              dus als je een 12V aansluiting achterin de astra maakt die afgezekerd is met 10A moet je 1,5 kwadraat gebruiken, ook goed opletten of de draad niet ergens tegenaan schuurt want dat kan op den duur kortsluiting veroorzaken.

              Mark

              #17826393
              chopperbob
              Deelnemer
                Lid sinds:
                2 April 2008

                dit zijn ook de waardes die gelden voor soepele draden.

                greetz

                Marcel

                #17826394
                opel-mark
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  6 March 2011

                  Tenzij ze de nen normen veranderd hebben sinds ik van school af ben(gebeurd regelmatig) is het altijd nog zo dat bij een flexibele meerarderige kern altijd een stap lager gekozen moet worden.

                  Ik heb overigens ook geen 12V in de baggageruimte van mijn astra H stationwagon zitten.

                  Mark

                  #17826395
                  stillekracht
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    23 May 2007

                    Om de kabel te beschermen tegen kortsluiting, is het beter om de zekering aan het begin van de leiding te plaatsen, in plaats gebruik te maken van de interne zekering in de contactdoos.

                    #17826396
                    opel-mark
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      6 March 2011

                      Als ik het goed begrepen heb dan haalt hij de 12V van de andere contactdoos bij de asbak af, die draad is natuurlijk aan het begin al gezekerd door opel zelf in de zekeringkast.

                      #17826397
                      oeshkar
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        5 August 2009

                        bij de weg, ik heb getracht even snel het hele topic te scannen, maar ik kan niet zien of je al uitleg had gehad voor de kofferbakplug. Deze is namelijk echt te easy om erin te zetten. Kost je €12 voor de onderdelen, je moet een gat boren in de bekleding (speed-boor) en even je horloge af doen om het kabeltje te pakken… (kan even zoeken zijn en is soms/meestal vastgetaped aan de kabelboom, maar makkelijk te bereiken.)

                        check: http://www.martijn-lammerts.com/portal/content/12-volt-stekkedoos-kofferbakruimte-opel-astra-h-station

                        Step-by-step en artikelnummers.

                        cheers

                        #17826398
                        opel-mark
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          6 March 2011

                          Oscar, hartelijk dank, ik had zelf zoiets als ik draad moet trekken dan is het me te veel moeite maar als de draad er al ligt dan is het snel te maken.
                          Voor de vraagsteller misschien ook leuk om naast stekkers in de middelconsole er ook een in de kofferbak te hebben, vooral makkelijk bij een lekke band achter want in de astra H (bij mij in iedergeval) zit een compressortje.

                          #17826399
                          opel-mark
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            6 March 2011

                            Ik heb gezocht bij mij, maar helaas ik kan geen 12V draad vinden bij mij.

                          12 berichten aan het bekijken - 26 tot 37 (van in totaal 37)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.